Kleine Beursfeiten

Gebruiken jullie nog steeds al die opties? Met die meerwaardebelasting krijg je toch veel meer kans dat ze uw portefeuilletransacties eens zullen opvragen, en dan heb je toch veel kans op een extra 33% + gemeentebelasting + boete?

En voor de liefhebbers: ze kunnen in principe 7 jaar teruggaan.
Dus jullie optietransacties of speculatieve aan-/verkopen van vóór de meerwaardebelasting zijn niet veilig als de fiscus op basis van uw aangifte van bv. dit jaar of volgend jaar ziet dat je toch vrij veel aandelen hebt in vergelijking met uw inkomen.
Dan kunnen ze op basis van vermoeden ook de transacties van de jaren daarvoor opvragen om eventueel speculatieve verrichtingen te belasten.

Dat kan zeker, maar ik acht die kans niet zo groot.

Qua speculatie: Volledig akkoord indien je Wallstreetbets-gewijs 0DTE opties koopt die OTM zijn, dat dit speculatief gedrag is en dit onder de 33% noemer valt. Maar imo hoeft een optie ook niet perse speculatief te zijn. Ik schrijf namelijk vaak puts op aandelen die ik in mijn portefeuille wil, maar ze momenteel te duur vindt. Geschreven puts zijn dan op strike ver onder de huidige koers, met lange looptijd. Op wie manier strijk ik premium op terwijl ik wacht, en indien ik toch aangewezen wordt: geen probleem want ik wou het aandeel aan die prijs wel in portefeuille nemen.

Gebruiken jullie nog steeds al die opties? Met die meerwaardebelasting krijg je toch veel meer kans dat ze uw portefeuilletransacties eens zullen opvragen, en dan heb je toch veel kans op een extra 33% + gemeentebelasting + boete?

Dus jullie optietransacties of speculatieve aan-/verkopen van vóór de meerwaardebelasting zijn niet veilig als de fiscus op basis van uw aangifte van bv. dit jaar of volgend jaar ziet dat je toch vrij veel aandelen hebt in vergelijking met uw inkomen.
Dan kunnen ze op basis van vermoeden ook de transacties van de jaren daarvoor opvragen om eventueel speculatieve verrichtingen te belasten.
Is toch niet anders dan met jouw short Nasdaq en andere korte termijn (x maanden) koopjes type FCNCA 2 jaar terug?

Ik heb hier trouwens geen reactie gekregen van de grote vissen, waaronder jij, over hoe ze in grote lijnen op fiscaal vlak reeds omgaan (of zullen omgaan in de nieuwe context) met hun oversized portefeuille en gerealiseerde meerwaarden.

Hoewel ik niet in dezelfde klasse speel als sommigen hier, begin zelfs ik te twijfelen om een fiscalist in te schakelen om eens te kijken wat de opties zijn. Want als ze teruggaan in de tijd en bij eenieder met een relatief grote portefeuille een beetje arbitrair gaan bepalen dat een deel van de meerwaarden van de voorbije 7 jaar 'speculatief' waren, dan zijn de gevolgen natuurlijk niet te overzien. Want wat is speculatief? Het is weer typisch Belgisch dat hier geen duidelijk kader rond bestaat.

Waarom? Opties zijn hefboom producten. Wat is er speculatief aan een 2j leap die je na 1j verkoopt tov een aandeel dat je na 1j verkoopt?
Fiscus gaat echt niet de resources krijgen om dat allemaal in rechtbanken te gaan aanvechten...

Trouwens veel aandelen tov inkomen, dat kan even goed via ouders zijn ofzo, of als je recent vastgoed verkocht etc... teveel gokwerk om aan te beginnen.

Is er hier ooit al eens iemand in contact gekomen met speculatieve winsten door de fiscus?

Ik kan men wel voorstellen dat het moment waarop crypto portefeuilles gekend zijn er zaken gaan wijzigen.

Ik denk net dat die meerwaardebelasting er voor zal zorgen dat de fiscus meerwaarden niet meer zal proberen te belasten als diverse inkomsten... Is immers grijze zone die heel wat werk vraagt met onzekere uitnomst. Bij de meerwaardebelasting zal de financiele tusqenpersoon het werk voor de fiscus doen door alles mooi op een fiche te zetten. Dat is veel makkelijker te controleren natuurlijk.

Ik begrijp niets van de meerwaarde van Klarna en andere BNPLtoestanden. Te weinig inlevingsvermogen misschien.
In colruyt pushen ze ook tegenwoordig om via de xtra kaart af te rekenen ipv aan de kassa te betalen. Krijg je 1x per maand factuur ipv aan kassa te betalen.

Vermoedelijk een efficiëntie oefening om minder cash te hebben in shop/kassa rapper te doen gaan? Kan me moeilijk inbeelden dat er veel colruyt shoppers op de poef willen kopen uit noodzaak.

Lijkt me raar, een belangrijk deel van de supermarkt business is net om uw betalingen asap te krijgen en uw leveranciers pas 100 dagen later uit te betalen. Het zijn in feite halve banken... :)

...

Vermoedelijk een efficiëntie oefening om minder cash te hebben in shop/kassa rapper te doen gaan?
Ik gok op, denk niet meer na hoeveel het kost en shop shop shop! Dan 1x op het einde van de maand "toch wel duur eh", rinse and repeat. Omzet omhoog.
(ik weet niet hoe het werkt maar ik gok dat met bankkaart betalen niet langer duurt dan met xtra kaart?)

In colruyt pushen ze ook tegenwoordig om via de xtra kaart af te rekenen ipv aan de kassa te betalen. Krijg je 1x per maand factuur ipv aan kassa te betalen.

Vermoedelijk een efficiëntie oefening om minder cash te hebben in shop/kassa rapper te doen gaan? Kan me moeilijk inbeelden dat er veel colruyt shoppers op de poef willen kopen uit noodzaak.
Dat is toch niet 1x per maand maar per winkelbezoek? Je krijgt een betaalverzoek voor je vertrekt dus lijkt me technisch vreemd als het zou gaan om een maandelijkse factuur. Om nog maar te zwijgen over de downside risk voor Colruyt voor de weinig solvabele klanten die geen zicht meer hebben op hun uitgaven op die manier.

Sparen op termijn wel tijd uit en een pak minder papier amai.

Dat is toch niet 1x per maand maar per winkelbezoek? Je krijgt een betaalverzoek voor je vertrekt dus lijkt me technisch vreemd als het zou gaan om een maandelijkse factuur. Om nog maar te zwijgen over de downside risk voor Colruyt voor de weinig solvabele klanten die geen zicht meer hebben op hun uitgaven op die manier.

Sparen op termijn wel tijd uit en een pak minder papier amai.

Net eens opgezocht. Het is inderdaad gekoppeld aan je rekening en onmiddellijk betalen blijkbaar.

Dan snap ik er nog minder van. Ik kan gewoon met telefoon touchless betalen. Wat is het voordeel van daar nog een stationnetje tussen te steken?

Net eens opgezocht. Het is inderdaad gekoppeld aan je rekening en onmiddellijk betalen blijkbaar.

Dan snap ik er nog minder van. Ik kan gewoon met telefoon touchless betalen. Wat is het voordeel van daar nog een stationnetje tussen te steken?

Een of andere manager met een 'geniaal idee'

Als ik luidop nadenk:
-Er wordt geen stationnetje toegevoegd. Je moet nu niet meer naar de betaalterminal gaan, ze kunnen op hun scherm bij het scannen gewoon duwen op "betalen". Spaart een paar seconden uit.
-Geen maaltijdcheques mogelijk (momenteel) dus scheelt wel in de transactiekosten.
-Direct tussen colruyt en klant, dus ook geen geld dat blijft plakken bij bancontact, mastercard,...
-Geen papieren afrekeningen meer en bijhorende inkt - spaart denk ik wel redelijk wat uit lijkt me
-Op termijn kan je aantal worldline/XXX terminals uitsparen door maar in enkele rijen bancontact aan te bieden

...

Kan me best wel inbeelden dat dit netto op jaarbasis heel wat kan uitsparen maw. Als ze een ecosysteem uitbouwen gelijk pakweg bol.com met eigen wallet kan je ook weer extra stappen zetten om colruyt in te zetten als de place 2 be.

Dat gaat niet werken hoor. Wat is de win voor de klant? Waarom zou ik met een of andere random klantenkaart beginnen betalen i.p.v. met maaltijdcheques en de bankkaart waar ik al de rest al mee betaal. Makes no sense, dwaas idee.

Dat gaat niet werken hoor. Wat is de win voor de klant? Waarom zou ik met een of andere random klantenkaart beginnen betalen i.p.v. met maaltijdcheques en de bankkaart waar ik al de rest al mee betaal. Makes no sense, dwaas idee.
Ze zullen er wel info uit halen die nuttig is voor hen - mss dat ze er een marginale korting aan koppelen als er te weinig animo is zonder.

- Je moet niet meer afrekenen. Na de laatste scan wandel je gewoon buiten. Tijdswinst dus.
- Niet meer denken aan bankkaart/portefeuille mee te nemen.
- Nog meer mensen onboarden op de Xtra kaart

Ik denk wel een gevalletje van "data is key".
Tis weer een Xtra link die ze kunnen leggen tussen u aankoopgedrag en u als persoon.
Next step zou kunnen zijn, andere bedrijven "onboarden" op de Xtra kaart als payment processor. Let the data mining begin :) .

- Je moet niet meer afrekenen. Na de laatste scan wandel je gewoon buiten. Tijdswinst dus.
- Niet meer denken aan bankkaart/portefeuille mee te nemen.
- Nog meer mensen onboarden op de Xtra kaart

Ik denk wel een gevalletje van "data is key".
Tis weer een Xtra link die ze kunnen leggen tussen u aankoopgedrag en u als persoon.
Next step zou kunnen zijn, andere bedrijven "onboarden" op de Xtra kaart als payment processor. Let the data mining begin :) .

Afrekenen is letterlijk 10 seconden kaart tegen machine houden... De wins voor hen snap ik, maar ik zie de klanten daar echt niet op instappen.

Omdat er op termijn minder rijen met bancontact zullen zijn gok ik en je dus sneller zal kunnen afrekenen. Lijkt me geen reden om de colruyt te mijden. Zeker met de digitalisering van maaltijdcheques.

Mensen betalen nu al in toenemende mate met hun telefoon en wearables, waarom zou je dan nog geld blijven uitgeven aan tussenpartijen?

De bomma die vandaag uit gewoonde cash betaalt is over 15y de boomer die nog met de kaart betaalt.

Terug
Bovenaan