Kleine Beursfeiten

Ga wat ABNB oppikken. . Bleef wat op mijn honger zitten bij hun earnings, maar tijd geleden toonden ze wel uitstekende earnings, kort daarna mee naar beneden getrokken door de markt. Goed moment om ze eindelijk toch op te pikken bij dit ultra bearish sentiment.

ABNB is al jaren een FCF machine; FY24 des te meer. Multiple expansion is nu mogelijk door wat catalysts die zich aanbieden omdat mgmt heeft aangekondigd meer in te zetten op cross selling zoals autoverhuur, ABNB experiences etc, CAPEX 200-250M daarvoor nodig dus margins zullen even wat minder zijn. Technisch ook goed moment om in te stappen.

Downside risks zijn redelijk standaard: regulatory (druk op huurprijzen), reisindustrie is conjunctuurgevoelig, concurrentie van booking ea. Niks nieuws onder de zon maw en al jaren dezelfde.

SL vrij strak rond de 130 gelet op US stock...

Op de dag van ER kijken naar het aandeel is nooit goed. Tenzij verrassend goede resultaten is het al priced in en dan is het de weken erna dat vaak het aandeel stijgt in aanloop naar de volgende earnings mits goede guidance en positieve media. Beetje simplistisch maar ik vind het vaak zo uitkomen.

Yeah...rule of thumb bij mij is dat als het aandeel al een mooie run up maakt voor de earnings dat het dan beter om minstens een deel van je positie al te verkopen voor de earnings

Positie Tubize die ik onlangs verkocht teruggekocht, korting loopt op tot bijna 50% t.o.v. UCB, beperkte schulden, dividend kan daardoor relatief sterker naar omhoog en ik kan me niet inbeelden dat de korting naar 60% zal gaan. Enkel hopen dat UCB niet door Trump wordt getroffen.

Volg vooral tech / semiconductors en daar zijn de laatste tijd toch al wat grote tot minder grote patatten gevallen. Ik zie persoonlijk de wereldeconomie het met die oranje man met al zijn tariffs en "diplomatie" eerder slechter doen met wat soms lijkt op het begin van een halve handelsoorlog. Meeste indexen staan ook gewoon dicht tegen recordkoers dus er kan de komende weken / maanden gerust wat van af. Dixit afgelopen week als voorproefje?

NVDA de grote chouchou van de AI bubbel. Doet het in grote lijnen op wat langere termijn nog steeds voortreffelijk als aandeel hoewel ze met Blackwell en hun RTX 5000 reeks toch wel érg zware steken aan het laten vallen zijn. Afgelopen maanden is het vet daar eigenlijk ook van de soep en zie die trend ook niet aanhouden. Zou mij gezien alle technische slordigheden niet verbazen dat veel senior engineers met stevige aandelenpaketten het daar de afgelopen maanden / jaren voor bekeken hebben gehouden. In hindsight jammer genoeg nooit stock van gekocht.

AMD doet het daarentegen al vrijwel een jaar rotslecht. Doet hun nickname Advanced Money Destroyer eer aan. Heb ze (veel te) lang in portefeuille gehad maar eerder deze week buiten gekegeld want voorzag in deze markte bij NVDA earnings nog meer miserie aankomen. Vandaag dus gelijk gekregen maar had ze maanden geleden al moeten buiten kegelen.

INTC wat moet ik daar over zeggen als bedrijf en als aandeel. Smileys zeggen soms meer dan woorden: :poop: Grappig genoeg zal dat ver de enige zijn die de laatste maand geen rode cijfers heeft gemaakt vanwege hun USA fabs en al eerder zwaar afgestraft.

TSM (chip productie) flirt met de grens van -20% op een maand tijd, al doen die het op termijn van 1 - 2 jaar nog wel erg goed. Kleine maand geleden buiten gegooid aan net geen 210 onder invloed van bullebak Trump. TSM absoluut topbedrijf maar Taiwan ligt gevoelig qua geopolitiek, zeker met een brulaap als Trump aan de macht.

ASML (machines voor chip productie) volg ik niet deftig genoeg maar hun huidige koers onder 2021 highs is nu toch ook maar triestig om een cruciale rol te spelen wat betreft high performance compute chipproductie. Mogelijke kandidaat om mee op te nemen, al is het maar omdat het Europees is. Moest het op termijn echt tot een grote FU tussen EU en Trump komen dan kunnen er ook gewoon wat EUV machines aan China verkocht worden.

Wat is je cashweging op dit moment?
Weinig.
En heb je ook nog je short van een paar maanden terug?
In de plaats van cash lopen er idd nog shorts/puts QQQ en ...
Tesla sinds Musk zijn AfD debacle. Want het doelpubliek van Tesla (groene rakkers in Californie en Europa) is diametraal het tegenovergestelde van zijn complete MAGA/AfD metamorfose. Wat blijft er dan nog over van klanten? Die Maga deplorables zullen het alleszins niet compenseren, die kopen geen Tesla's.
En in China worden ze compleet weggeblazen door BYD en de rest.
En dat aan een waardering alsof ze absolute wereldleider in auto's zullen zijn de komende 10 jaar, en de rest.

Gaat dan wel bijna weg want ik heb er al +30% op en het blijft een memestock.
De short QQQ van augustus staat nog onderwater, die van januari niet.

Kans lijkt me groot dat de "correctie" zich voortzet zolang dat stocks zoals PLTR, RKLB, MSTR, HIMS, HOOD en andere meme stocks niet terug naar hun pre-bubbel baseline gaan.

35% cash, focus ligt hier op capital preservation.

Tot welk % van PF ga je nu al in BILL gaan?
18% op dit moment in Bill.

Datadog begint denk ik ook interessant te worden hier. Al een kleine positie aan het opbouwen. SentinelOne idem.

Laatst bewerkt:
Kans lijkt me groot dat de "correctie" zich voortzet zolang dat stocks zoals PLTR, RKLB, MSTR, HIMS, HOOD en andere meme stocks niet terug naar hun pre-bubbel baseline gaan.

35% cash, focus ligt hier op capital preservation.

18% op dit moment in Bill.

Datadog begint denk ik ook interessant te worden hier. Al een kleine positie aan het opbouwen. SentinelOne idem.
Bedankt @Racing_Genk.
Heb je ooknog RXST?

Bedankt @Racing_Genk.
Heb je ooknog RXST?
Kleine positie, groot deel onlangs verkocht met verlies.

Blijft als outsider moeilijk om de (niche)markt in te schatten en vond management ook niet heel bullish klinken in de laatste earnings call, dus besloten dat ik mijn geld beter ergens anders steek, zeker omdat ik nu binnen tech ook opportuniteiten begin te zien.

BTC volgt typisch de globale M2 money supply enkele maanden vertraagd. Deze is sterk gezakt eind vorig jaar maar al weer volop terug aan het stijgen. MSTR zal dat dus mee volgen, mogelijks de meme stocks ook? In principe hoe meer geld er beschikbaar is, hoe meer risico mensen bereid zijn te nemen.

Iemand GME opties? 😁

Iemand short op BPost toevallig - zie dat hier passeren en als ik dan naar mezelf kijk:
  • Ooit gekocht aan 20 €
  • Gestegen naar 28 €
  • Verkocht aan 5 €
  • Vandaag 1,64 €
Het kan verkeren, zelfs voor markleiders die op een gegeven ogenblik best goede papieren hadden om er iets deftig mee aan te vangen.

Wat een geweldige resultaten dat Duolingo trouwens al enkele jaren boekt. Had ik niet verwacht van een language-learning app.

Al ben ik zelf ook al een jaar paying subscriber. Ergens hebben ze hetzelfde voordeel als fitness abonnementen, mensen zeggen hun abonnement niet graag op want dat voelt aan als een failure, ook al gaan ze in de praktijk om de 3 maand eens naar de gym. Datzelfde voordeel heeft een Duolingo ook.

Terug
Bovenaan