Kleine Beursfeiten

Volgens mij zal het in de corporate wereld nog wel even duren vooraleer Deepseek zijn intrede maakt.
Bij Copilot krijg je voor 30€ niet alleen een AI hulpje maar ook integratie in ongeveer al u systemen die je vandaag gebruikt.
Tevens stel ik mij nog wat vragen rond de verwerking en opslag van de vragen die richting deepseek gestuurd worden.
Kan je het u al inbeelden hoeveel nitwits bedrijfsgeheimen door Deepseek gaan halen?

Daarom, bedrijven zullen liever Microsoft (gekende partner etc...) integratie betalen of intern iets ontwikkelen "op basis van". Dit laatste die zie je vaak bij banken, ...

Stel dat ik na mij maandelijkse etf aankoop nog wat "wisselgeld" overheb (lees: <50eur) en daarmee wens ik een/meerdere aandelen te kopen met een buy/hold strategie op meer dan 20j.

Welke aandelen zou ik dan kunnen overwegen?

Of smijt er nog wat wisselgeld bij tot je 1tje meer kan kopen. Of spaar een beetje tot de volgende maand. Ga je voor 40 euro iets anders kopen omdat het te weinig is voor ETF ?

Maar doet verder niets af van de rest van mijn verhaal.
Jawel, want het insinueert dat NVIDIA plots veel minder relevant is geworden, cf. het black swannarratief. De moat heeft wat glans verloren, maar het ontwikkelen van meer geavanceerde modellen gaat onverminderd verder en daarvoor blijft CUDA de favoriete tool.

Tevens stel ik mij nog wat vragen rond de verwerking en opslag van de vragen die richting deepseek gestuurd worden.
Kan je het u al inbeelden hoeveel nitwits bedrijfsgeheimen door Deepseek gaan halen?

Dit lijkt me zeker relevant. Federale ambtenaren wordt al gevraagd om geen Tiktok op hun (privé) toestel te zetten. Dus denk ik dat men zeer huiverachtig zal zijn om Chinese AI binnen te halen

Of smijt er nog wat wisselgeld bij tot je 1tje meer kan kopen. Of spaar een beetje tot de volgende maand. Ga je voor 40 euro iets anders kopen omdat het te weinig is voor ETF ?
Ik ben het aan het overwegen als een vorm van spielerei. Maar dan als eentje die misschien geld oplevert ipv kost

Dit lijkt me zeker relevant. Federale ambtenaren wordt al gevraagd om geen Tiktok op hun (privé) toestel te zetten. Dus denk ik dat men zeer huiverachtig zal zijn om Chinese AI binnen te halen
Je kan het DeepSeek model downloaden en zelf draaien, zonder data naar China te moeten sturen. Dat is wel een groot verschil met de dominante Amerikaanse spelers.

Volgens mij zal het in de corporate wereld nog wel even duren vooraleer Deepseek zijn intrede maakt.
Bij Copilot krijg je voor 30€ niet alleen een AI hulpje maar ook integratie in ongeveer al u systemen die je vandaag gebruikt.

Daarom, bedrijven zullen liever Microsoft (gekende partner etc...) integratie betalen of intern iets ontwikkelen "op basis van". Dit laatste die zie je vaak bij banken, ...
Maar je hoeft Deepseek helemaal niet te gebruiken: het is open source -> elk bedrijf kan zelf nu zijn eigen CoPilot gaan beginnen bouwen als het dat wil...

Daar zijn heel veel bedrijven vandaag sowieso al mee bezig
Ja, Mistral bijvoorbeeld -> voor hun is het met een beperkter budget wel interessant om te kijken hoe de Chinezen dit voor elkaar gekregen hebben.

Behalve de tijdelijk dip in waarde van mijn Hollandse chipaandelen zie ik eigenlijk alleen interessante mogelijkheden en positieve gevolgen van deze Deepseek verrassing. Ook wel grappige funfact: de owner van dat hedgefund dat het model ontwikkeld heeft is rijk geworden door AI te gebruiken om beurskoersen te voorspellen en daar zo geld mee te verdienen (ik vermoed dat dat stukje code niet open source zal zijn :biglaugh: )

Jawel, want het insinueert dat NVIDIA plots veel minder relevant is geworden, cf. het black swannarratief. De moat heeft wat glans verloren, maar het ontwikkelen van meer geavanceerde modellen gaat onverminderd verder en daarvoor blijft CUDA de favoriete tool.
Ja, maar hoe lang nog?
DeepSeek is heus niet het laatste wat we van China hebben gezien.

Je mag van mij gerust doen alsof het allemaal een non event is en de markt gisteren dus volledig ongelijk had.
Draai en keer het zoals je wil maar het verhaaltje van US AI-dominantie (die de extreem hoge waarderingen moesten verantwoorden) is nu wel doorprikt.
En in het geval van NVDA gaat dit op termijn onvermijdelijk tot lagere marges leiden.

Maar je hoeft Deepseek helemaal niet te gebruiken: het is open source -> elk bedrijf kan zelf nu zijn eigen CoPilot gaan beginnen bouwen als het dat wil...
Herlees de laatste zin van mijn post die je quote even...

En ik heb het ook over Jan Modaal die iets over AI heeft horen waaien en het probeert vanop zijn pc om een mailtje te vertalen "want het is gratis". Maar wat er met die inhoud van die mail gebeurd...

Ik ben het aan het overwegen als een vorm van spielerei. Maar dan als eentje die misschien geld oplevert ipv kost

Let zeker op de makelaarskosten die je moet betalen. Bij Bolero kan dat een vast bedrag van 7,5 of 15 euro zijn per transactie. Dan kan je beter wachten en sparen om meer aandelen in één keer te kopen, anders gaat je geld grotendeels naar die kosten..

Hun AI-bot is wel open source, dus het enige punt waarop ze kunnen "valsspelen" is hoeveel hij effectief gekost heeft aan ontwikkeling.

grootste verliezers hier lijken me toch Nvidia en OpenAI/Microsoft te zijn... waarom zou je $30 per maand voor copilot betalen als er binnenkort misschien iets véél goedkoper op de markt komt?

Misschien zet dit andere bedrijven wel aan om ook zelf hun goedkope AI-bots te maken gebaseerd op deze goedkope opensource versie, dus vraag naar minder-advanced chips kan zelfs toenemen wat bijvoorbeeld wel goed nieuws voor AMD zou zijn?
Omdat copilot geïntegreerd zit in MS365 en het qua dataveiligheid helemaal in orde is. Dat is toch de reden waarom ze op mijn werk copilot licenties uitdelen. Ik vind het wel handig, je AI assistent zit gewoon geïntegreerd in heel het MS pakket. De OpenAI/Deepseek chatbot is ook wel handig maar die gaat niet in outlook zelf beginnen mails voor je te typen of notulen en samenvattingen maken van je teams-meeting.

Omdat copilot geïntegreerd zit in MS365 en het qua dataveiligheid helemaal in orde is. Dat is toch de reden waarom ze op mijn werk copilot licenties uitdelen. Ik vind het wel handig, je AI assistent zit gewoon geïntegreerd in heel het MS pakket. De OpenAI/Deepseek chatbot is ook wel handig maar die gaat niet in outlook zelf beginnen mails voor je te typen of notulen en samenvattingen maken van je teams-meeting.
Inderdaad een enorm voordeel voor Microsoft dat ze hebben met hun Office-apps, als ik echter zie hoe fel er gezocht wordt langs alle kanten naar kostenbesparingen dan zijn dure office-licensies toch wel iets wat snel in het vizier gaat komen als er een alternatief beschikbaar is dat misschien maar 80% zo goed is maar wel 10x goedkoper.

Ik zit in een multinational met meer dan 100k employees -> hier geen copilot maar wel volop AI-bots voor allerlei toepassingen. Er wordt zelfs gekeken om af te stappen van Microsoft in zijn geheel: heel veel van hun producten zijn hier reeds vervangen, enkel office365 blijft "voorlopig" over.

Als je dan de dure waardering van het aandeel ziet, dan zijn MS en Nvidia toch wel de 2 uit de mag7 waar ik het grootste risico op een zware correctie zie.

Zelfs met een halve euro of 1 euro kosten, betaal je je blauw aan transactie kosten voor orders van 40-50 euro. Dan kun je beter paar maanden sparen en om de 6mnd of zo kopen...

Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat er geen moat meer is. Waarom dan nog zo'n valuatie. Je moet geen mentale gymnastiek doen.

Wat jij al mentale gymnastiek noemt...

"Er is geen moat meer"? Say what ? Big tech consumer moat (Apple, Google, Amazon, Meta,...) is nog altijd springlevend na DeepSeek. Het is niet omdat de moat van Nvidia in twijfel wordt getrokken dat alle moat van de MAG7 verdwenen is en alles in elkaar gaat storten.

Wat de meesten precies nog altijd niet doorhebben is dat het grootste gedeelte van de miljarden die naar AI infra gaan, die nu zogezegd weggesmeten geld zijn, naar inference (aka het gebruik van u model) gaan, niet de training. Het is dat laatste wat DeepSeek zoveel efficiënter heeft gedaan, een antwoord op stijgende inference hebben ze NIET. Integendeel, door zich puur te baseren op reïnforcment learning, is de verwachting dat de running cost daarvan hoger gaan zijn (maar de initiële CAPEX dus wel pakken lager)

Met rising adaptation zal de demand naar inference sky high blijven, zeker als er nog video reasoning etc wordt toegevoegd. Ik zie geen wereld waar de revenue van de semi in elkaar stort enkel en alleen door DeepSeek, wel integendeel, de TAM wordt op LT alleen maar groter. Cfr. dalende prijs van een commodity zorgt er voor dat deze net meer gebruikt gaat worden. China kondigt, na Deepseek, zelf 150 Miljard AI investeringen aan op een wel heel interessant moment. Dit is een AI wedloop, geen bubbel die barst.

Ik zou me meer zorgen maken over het feit of gebruikers bereid gaan zijn om genoeg te betalen voor al die investeringen en OPEX te rechtvaardigen (en wat de FED morgen gaat vertellen, wat Trump allemaal nog gaat verzinnen, het inflatiespook, de algemeen hoge P/E waarderingen, memecoin galore,...)

Vroeg of laat komt er een serieuze correctie, maar op basis van enkel en alleen dit DeepSeek verhaal alles buitengooien ? No thanks.

Wat de meesten precies nog altijd niet doorhebben is dat het grootste gedeelte van de miljarden die naar AI infra gaan, die nu zogezegd weggesmeten geld zijn, naar inference (aka het gebruik van u model) gaan, niet de training. Het is dat laatste wat DeepSeek zoveel efficiënter heeft gedaan, een antwoord op stijgende inference hebben ze NIET. Integendeel, door zich puur te baseren op reïnforcment learning, is de verwachting dat de running cost daarvan hoger gaan zijn (maar de initiële CAPEX dus wel pakken lager)
Grotendeels akkoord met alles wat je schrijft. Ik zou alleen schrijven dat ze NOG geen antwoord hebben op de inference. Uiteindelijk is alles van AI nog in zijn kinderschoenen hé. Gaat bliksemsnel vooruit allemaal.

Dat blijft wel de correcte takeaway imo. Het hele bericht is ook gewoon verdacht, er wordt gedaan alsof de hele AI puzzel is opgelost met 5 miljoen. Maar dat is verre van de waarheid.

Wat voor mij de main takeaway is, is dat open source duidelijk de winning strategy is.
Een walled environment gaat nooit dezelfde innovatie hebben.
No matter what, the smartest people work somewhere else.
Een tech quote uit de jaren '90. Nog altijd relevant. No matter hoeveel miljarden je er tegenaan gooit.

Terug
Bovenaan