Kleine Beursfeiten

Oké, ik zie Solvay continu op dit forum opduiken. Je bent duidelijk zeer hard overtuigd met 50% van je PF.

Wat is de case? Ik volg BE aandelen niet.
Forza had hier een tijdje terug al wat over gepost:

YTD bevestigd op +10,47% - enkel de beleggersrekening
  • 9% obligaties
  • 5% cash
  • de rest aandelen
  • Grootste verliezen (absolute waarde):
    • OXY
    • VGP
    • BEKE
  • Grootste verliezers (%)
    • SES
    • AMG
    • TESB
  • Grootste winnaars (absolute waarde):
    • FCNCA
    • META
    • D'ieteren
  • Grootste winnaars (%)
    • Tubize
    • Despegar
    • Meta.
Fun fact m.b.t. Solvay: Staat op plaats 2 als keuze bij de Belgische grootbanken - Paul D'Hoore, zoals het elk cliché betaamd zal iedereen hier dus zijn positie verkopen. Paul D'Hoore is geëindigd op +48% YTD met de keuze van 2024.
Ik heb uit interesse vorig jaar een watchlist gemaakt met Paul D'Hoore zijn keuzes, en YTD staan die +2% bij mij. Tijdens het jaar wel niet actief gevolgd of er verkoopmomenten waren, maar dat leek mij ook niet de bedoeling van zijn lijst

Ik heb uit interesse vorig jaar een watchlist gemaakt met Paul D'Hoore zijn keuzes, en YTD staan die +2% bij mij. Tijdens het jaar wel niet actief gevolgd of er verkoopmomenten waren, maar dat leek mij ook niet de bedoeling van zijn lijst

Die 2% lijkt me niet te kloppen, dit was zijn top 5 voor 2024

1. D’Ieteren (Brussel: DIE – BE0003669802; koers: 176,900 euro)
2. UCB (Brussel: UCB – BE0003739530; koers: 78,900 euro)
3. Lotus Bakeries (Brussel: LOTB – BE0003604155; koers: 8.230,000 euro)
4. Argenx (Brussel: ARGX – NL0010832176; koers: 343,500 euro)
5. VGP (Brussel: VGP – BE0003878957; koers: 105,000 euro)

Gewoon ter info: picks Paul D'Hoore/Banken 2025

Belgische aandelen:
  1. D'ieteren
  2. Solvay
  3. DEME
  4. UCB
  5. Argenx
Buitenlandse aandelen:
  1. Alphabet
  2. Microsoft
  3. Amazon
  4. Veolia
  5. AMD
  6. JP Morgan Chase
  7. Mastercard
De vijf Belgische aandelen in deze selectie vormen de aandelen-top 5 van de grote geldbarometer van VTM NIEUWS. De top 5 komt tot stand via een enquête bij vijf financiële instellingen: KBC, ING, Belfius, Argenta en ABN Amro Belgium.
Die financiële instellingen hebben ook hun favoriete niet-Belgische aandelen vermeld. Door een ex aequo op de vijfde plaats, bestaat de niet-Belgische top 5 uit zeven aandelen.

Die 2% lijkt me niet te kloppen, dit was zijn top 5 voor 2024

1. D’Ieteren (Brussel: DIE – BE0003669802; koers: 176,900 euro)
2. UCB (Brussel: UCB – BE0003739530; koers: 78,900 euro)
3. Lotus Bakeries (Brussel: LOTB – BE0003604155; koers: 8.230,000 euro)
4. Argenx (Brussel: ARGX – NL0010832176; koers: 343,500 euro)
5. VGP (Brussel: VGP – BE0003878957; koers: 105,000 euro)
Hij maakt misschien verschillende lijstjes, want ik heb daarnaast ook nog Atoss, Barco, Capri, Linde, Yellow Cake en Novo staan

Ik wil op termijn ook kunnen leven van dividenden. 😅
Maar Solvay aan huidige prijs is niet zo vet voor dividenden imo. 5.5% netto maar heel weinig groei daarin. Eerder voor iemand die al op pensioen is.

Vrijstelling RV en Belgisch bedrijf, dus bruto = netto. Er zouden geruchten zijn dat die vrijstelling wordt verdubbeld indien er een meerwaardebelasting komt
Ik ben daar alvast op voorzien, maar 5,5% netto is still decent.
Sorry maar die vrijstelling RV is belachelijk laag als je specifiek voor het dividend een aanzienlijk bedrag belegt. Een doekje voor het bloeden bezie jij in deze als een "voordeel" (nl. "fiscaal interessant") om in Solvay te beleggen.

Voor OXY hetzelfde: ik zie het continu opduiken hier, maar wat is nu de case ? Leuk dat Buffet dat in PF heeft maar die krijgt dan ook 8% dividend op zijn 10 miljard € preferred shares sinds 2019. Voor de gewone sterveling is het dividend peanuts.

Mijn beste performers in 2024:

Argent Industrial (ART.JO) +66.93%
Campine (CAMB.BR) +39.98%
Constellation Software (CSU.TO) +35.44%

Slechtste waren
X-FAB (XFAB.PA) -37.11%
Melexis (MELE.BR) -35.72%

Argent Industrial eigenlijk nog altijd niet duur. Nog altijd onder book value (maar geen net net meer zoals toen ik kocht). 6.13 p/e en 4.2% dividend
Goedkoop voor serial acquirer die 25% EPS cagr doet.

Campine ook nog altijd <10 de 2024 p/e

CSU tegen hoogste waarderingen in zijn geschiedenis.

XFAB en Melexis nog nooit zo goedkoop geweest als nu. Melexis 6.5% dividend ook.

Voor OXY hetzelfde: ik zie het continu opduiken hier, maar wat is nu de case ? Leuk dat Buffet dat in PF heeft maar die krijgt dan ook 8% dividend op zijn 10 miljard € preferred shares sinds 2019. Voor de gewone sterveling is het dividend peanuts.
  • Macro: Stijgende vraag naar olie onder impuls van: betere economie China, beëindigen oorlogen - er gaat daar héél veel opnieuw gebouwd moeten worden, economisch herstel Europa, transitie naar groener zou mogelijks tijdelijk meer energie vragen, luchtvaartverkeer zal mss nog wat toevoegen. China heeft wel verrast om zo snel te gaan met besparen op fossiele brandstoffen in o.a. transport.
  • Oxy: Afbouw schulden - en op dat vlak zijn ze goed bezig (o.a. door sterke operationele resultaten), hopelijk ook wat rendement op recente overname.
Maar het blijft olie, een gevoelige grondstof, zowel politiek als economisch ..

Check onderstaande video, dan ben je meteen helemaal mee. Dateert van begin 2024, toen je de aandelen post-split aan >10% dividend rendement kon kopen. Die video was toen de reden dat het aandeel snel een rerating kreeg. Einhorn heeft een belang van 5% via DME Capital. Het is nog steeds niet duur en het dividend is met 7,9% zeer aantrekkelijk voor iemand die op termijn wilt kunnen leven van dividenden. Mooie basis alvast en ook fiscaal interessant.

Faire waarde imo rond de €42, maar dividend rendement is dus de voornaamste reden. Ook nog even meegeven dat ik begin 2024 ook al eens een grote positie had en die verkocht rond €31. Eigenlijk heb ik mijn originele positie dus terug gekocht.

Ze hebben 255 miljoen nodig voor huidig dividend (van 8%). Ze hebben dit jaar (duidelijk geen boerenjaar) een (echt vrij, dus na CAPEX) cashflow van 320 miljoen (naar alle waarschijnlijkheid).

Dus je zit op 9,5% FCF yield.

Dividend vrijstelling is inderdaad beperkt, maar helaas is mijn portefeuille dat ook nog. Er is ook sprake om vrijstelling te verhogen in de nieuwe regering (als die er ooit zou komen).

Maar 9,5% FCF yield is gewoon moeilijk te negeren. En veel lager dan andere spelers in de sector.

Mijn idee is in eerste instantie dat Solvay ondergewaardeerd is (gebruikmakende van dividend en fcf yield) en dat deze onderwaardering zich zal rechttrekken - dus ik hou het niet perse voor dividend zelf - maar voor de meerwaarde indien onderwaardering weg is. Ik heb daarmee ook calls verkocht aan 40. Ik krijg dus het dividend en optiepremie tot dat Solvay aan mijn waardering staat (rond 40), dit is al een mooi rendement (ongeveer 10%). Echter hoop ik gewoon dat de prijs volgend jaar 40 is (30% winst). Voorlopig een 12,5% positie, maar verder opbouwen indien onder 30 zou zakken.

Tweede play hier is ook puts verkopen aan 26, premie van 1,75 euro. Dus als ik ze moet kopen, dan is het aan een prijs waar dividend yield 10% is.

Laatst bewerkt:
YTD 15,7%
Gewogen gemiddelde 300 dagen in portefeuille, m.a.w. toch een redelijk deel werd ergens in de loop van 2024 aangekocht en heeft geen volledig jaar rendement opgeleverd.

Afgelopen twee weken ook RIOT en MARA gekocht als BTC play. Beide gaan ze MSTR strategie deels achterna (voor zover ik de MSTR strategie volledig ken en snap). Afgelopen dagen ook covered calls verkocht deep OTM (brengen aardig wat op dankzij hoge IV). Als CC worden uitgeoefend heb ik 100% upside gehad. Indien niet helpt de premie om aankoopprijs te verlagen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan