Heb het al een paar keer aangehaald hier. In het kort zou ik willen verwijzen naar Investor Day presentatie van net voor de split.
Op het moment van de split hebben ze de kans om dividend opnieuw te zetten en deze gezet op 2,43 euro met guidance om deze stabiel tot licht groeiend te hebben tem 2028. Ik ga er dus van uit dat men veel vertrouwen heeft op dit niveau en dit waarschijnlijk aan de onderkant van hun mogelijkheden zit (niemand wilt risico lopen om dividend te moeten cutten 1-2 jaar na split).
Vandaag kennen ze een terugval in hun revenues omwille van economisch klimaat maar zal men toch ruimschoots voldoende cashflow hebben om dividend uit te betalen (cashflow 2024 is verwacht op 320mEUR, daar zit men al YTD Q3 en cashflow van Q4 zal dus gebruikt worden voor Capex), dividend kost hen 260mEUR. Dividend yield aan huidige prijs is 7,5%.
Slide 28 geeft high-level beeld van de cashflow die ze komende 4 jaar verwachten (‘24-‘28). Dit is 4bn EUR waarvan 1/3 vastgelegd is voor dividend (7,5% yield) en 1/3 is vastgelegd voor CAPEX. Overige 1/3 is buffer (ik zie het als een Nice to have). Deze laatste 1/3 kan gebruikt worden om dividend te vrijwaren of, indien niet nodig, een speciaal dividend, buybacks of M&A te doen.
Ik ben niet de expert op productniveau maar ze staan daar wel sterk (marktleider) en afzetmarkt is gediversifieerd, zowel geografisch (slide 12) als op toepassingsgebieden (slide 13).
Edit: misschien ook wel belangrijk om mee te geven dat mijn portefeuille geen miljoenen is, en het dividend netto is dankzij belastingsvrijstelling en ik mik op 8-10% jaarlijkse returns. Dit laatste om aan te geven dat ik redelijke rendementen zoek, ten koste van eventuele moonshots!