Kleine Beursfeiten

Je hebt geen vrouw noch kinderen (heb je hier ergens gezegd). Je bent rond de 40. Welke kinderen?

Citaat Nesjamag:

'Ik zit op bumble.
Maar echt 99% van profielen die ik zie hun favoriete dingen zijn "wining & dining" en "reizen".

Ge moet toch echt 1 uit 1000 hebben om dan een te vinden die iets wil bouwen voor de toekomst/voor kinderen en daar ook naar kan/wil leven.'
Ik heb 2 kindjes.

Praktische vraag: welke app gebruiken jullie om zowel je ETF's als individuele aandelen te tracken? Zit nu met Bolero en DeGiro te werken maar alles zit verspreid en op de duur moeilijk te volgen hoe rijk ik aan het worden ben :oi22:
Ik gebruik Getquin. Best tevreden van. Degiro synct hij automatisch, Bolero moet je manueel ingeven.

Zelf heb ik Degiro, Bolero en Bitvavo voor crypto.

Je hebt geen vrouw noch kinderen (heb je hier ergens gezegd). Je bent rond de 40. Welke kinderen?
Als mijn kinderen op een gegeven moment een extra maandloon aan dividend kunnen krijgen wanneer hun vader komt te gaan kan je toch alleen maar tevreden zijn als ouder?

Als @Nesjamag zijn strategie buy & hold is wil dat niet zeggen dat hij af en toe is niet zelf van zijn verdiensten profiteert. Het hoofddoel zal mogelijks zijn zoals het mijne -> zorgen dat de generatie na mij zich minder of geen zorgen moet maken om geld.

Laatst bewerkt:
Als mijn kinderen op een gegeven moment een extra maandloon aan dividend kunnen krijgen wanneer hun vader komt te gaan kan je toch alleen maar tevraden zijn als ouder?

Als @Nesjamag zijn strategie buy & hold is wil dat niet zeggen dat hij af en toe is niet zelf van zijn verdiensten profiteert. Het hoofddoel zal mogelijks zijn zoals het mijne -> zorgen dat de generatie na mij zich minder of geen zorgen moet maken om geld.
Hoeveel mik je daarvoor te hebben als vermogen?

Een sarcastische sneer aan mijn adres... Dat raakt een snaar. Fernando pikt geen disrespect. Snel even factchecken dus, dat postje van je.

Eerst en vooral:
YTD voor IWDA is +27,1%, niet 33%.

Belangrijk om op te merken: mijn YTD cijfer is de effectieve IRR: volgens XIRR in Excel, rekening houdend met cash inflows en outflows gedurende het jaar. (So what IWDA +27% YTD als ik pas op 15/6 cash had om het te kopen?)

Gelukkig voor jou houd ik een identieke benchmark-portfolio bij. Dezelfde cashflows, waarbij 100% van het bedrag (dus zonder kosten) wordt omgerekend naar het aantal deelbewijzen IWDA (2 cijfers na de komma) aan de slotkoers van die dag. Als ik die outperform weet ik 150% zeker dat ik 95% van de retailbeleggers outperform en dat is nét voldoende om te matchen met mijn ego.

Die IWDA benchmark-portfolio staat momenteel +29,0% tov mijn +36,9% oftewel een YOLOutperformance van 27% met value stonks in een extreem bullish beursjaar, met indexen op all time highs en overal bubbelvorming. Mijn portefeuille daarentegen is een pak conservatiever gewaardeerd, dus de implied forward returns liggen voor mij een pak hoger dan voor IWDA momenteel.

- De helft heeft een (enorme) nettokaspositie
- Geen enkele positie heeft een lage FCF yield (behalve Google, maar daar moet je imo corrigeren voor de absurde AI capex + Other Bets capex op de balans verhalen)
- Totale netto dividend yield van 2,2%
- 4 vd 8 posities staan <10 PE. Geen enkele >20.
- Massa's buybacks. Mijn blootstelling aan de markt stijgt zonder iets te doen.
- 25% Google. I mean.

Killer portefeuille dus. Je kan beter mij kopiëren dan de S&P500 kopen voor 2025, calling it now.

Ik zou wat kunnen mierenneuken en stilstaan bij je overmoedigheid, maar dat gaan we niet doen e. Belangrijkste is dat je je tips deelt en waarom, waarvoor hulde en dank. Voor die reden zijn we allemaal hier.

Hoeveel mik je daarvoor te hebben als vermogen?
Ik mik op 60k bruto dividend income per jaar. Bruto zit ik momenteel op 5.62% div rendement. Dus ongeveer ~1.1miljoen.
Hiervoor reken ik op twee zaken:
- compounding
- een grote cash influx eens mijn ouders de pijp aan maarten geven

Dat tweede mag gerust nog even op zich laten wachten :) . En als ik maar aan 30k op een jaar raak is het ook dat eh.
Als ze tegen mij hadden gezegd "hier is 30k per jaar om niets te doen" had ik niet geklaagd dat het geen 60 was.

Ik mik op 60k bruto dividend income per jaar. Bruto zit ik momenteel op 5.62% div rendement. Dus ongeveer ~1.1miljoen.
Hiervoor reken ik op twee zaken:
- compounding
- een grote cash influx eens mijn ouders de pijp aan maarten geven

Dat tweede mag gerust nog even op zich laten wachten :) . En als ik maar aan 30k op een jaar raak is het ook dat eh.
Als ze tegen mij hadden gezegd "hier is 30k per jaar om niets te doen" had ik niet geklaagd dat het geen 60 was.
Is het niet wat tegenstrijdig om een hoog dividend income na te streven, maar te rekenen op compounding? ... De meeste dividendaandelen zijn niet echt groeiaandelen (logisch, want de cash verlaat het bedrijf en kan dus niet meer geïnvesteerd worden in groei), dus niet te veel compounding:)

Tenzij je natuurlijk nu eerst in groeiaandelen investeert om dan later te switchen naar dividendaandelen.

Als mijn kinderen op een gegeven moment een extra maandloon aan dividend kunnen krijgen wanneer hun vader komt te gaan kan je toch alleen maar tevraden zijn als ouder?

Bij mij komt er niets terug tot ik gemiddeld 2k netto dividend per maand haal. 😅
Dan zou ik kijken of ik iets verander.

Tot dan gaat het merendeel van mijn spaarreserve nog naar aandelen waarvan ik verwacht dat ze in de toekomst kapitaal naar aandeelhouders zullen laten terugvloeien.

Allemaal mooie verhalen hier met hoge verwachtingen. Hoe het gaat lopen op lange termijn weet ik niet, maar ik hou toch mijn hart vast. Velen zijn hier rond de 40 of jonger, en op 20 jaar kan nog heel veel op de beurs gebeuren. De meeste dromen zijn bedrog.

Is het niet wat tegenstrijdig om een hoog dividend income na te streven, maar te rekenen op compounding?
Tis mss niet de meest voor de hand liggende strategie, I know. En ik claim ook zeker niet de beste strategie te hebben :) . Maar naar mijn inziens redelijk laag risico

Bedrijven als een Shell laten reinvest dividend toe (cash verlaat bedrijf niet, dus geen belasting).
Anderzijds kan de koers ve bedrijf tijdelijk hoog staan en dan wil ik misschien helemaal niet reinvest aan een (tijdelijk) hogere koers. Een ander bedrijf kan dan weer heel interresant geprijsd staan op dat moment.

Tevens zorg ik ook dat alle bedrijven ong een even hoog percentage van mijn portfolio zijn en dat ze een proven history hebben van dividend groei.

Allemaal mooie verhalen hier met hoge verwachtingen. Hoe het gaat lopen op lange termijn weet ik niet, maar ik hou toch mijn hart vast. Velen zijn hier rond de 40 of jonger, en op 20 jaar kan nog heel veel op de beurs gebeuren. De meeste dromen zijn bedrog.

Wat bedoel je? Verwacht je totale implosie of?

KE Holdings ziet er nog bullish uit. Iemand bijgekocht rond 18$? Was veel voordeliger dan aan 22-24$ enkele weken geleden.
BABA is ook even afwachten, kan ideale koopmoment zijn. Zit op kantelpunt.

Meer iets voor Forex… maaaarrr.. zie ik die chart van de roebel vs USD nu goed of ben ik door aan het draaien? :unsure:

Heb je voor jezelf een koersdoel gezet op Solvay ?

Het is voor mij inderdaad geen buy & hold (geen enkel aandeel eigenlijk). Heb een FCF yield van 8% in mijn hoofd (is mijn LT doel), dus aan huidige FCF is dat rond 39-40 euro.

Dus op KT zit ik met 39-40 in mijn hoofd. Indien dit niet binnen het jaar op bord staat, dan bekijk ik opnieuw wat ik denk dat FCF dan gaat zijn en pas ik prijs wat aan.

KE Holdings ziet er nog bullish uit. Iemand bijgekocht rond 18$? Was veel voordeliger dan aan 22-24$ enkele weken geleden.
BABA is ook even afwachten, kan ideale koopmoment zijn. Zit op kantelpunt.

Hoe meer Trump tariff nieuws, des te beter voor BABA. Dat onderhandelingsspelletje is nu officieel begonnen. Sentiment van Xi rond beurs is ook duidelijk veranderd. Undervalued & cloud revenue is nog maar net begonnen.

Risk/reward ben ik overtuigd, SL rond de 70, maar geen high conviction bet want het is en blijft China.

Terug
Bovenaan