Kleine Beursfeiten

Mij ook wel laten vangen door enkele dagen geleden Elf te kopen. Bedrijf in de beauty-industrie dat al vele jaren marktaandeel wint door combinatie van goede marketing & kwaliteit aan redelijke prijs (kwalitatief evenwaardig aan de premium merken, maar tot de helft of meer goedkoper). Noteert nu eindelijk aan een redelijke koers. Echter zit 80% van productie in China dus krijgt het vandaag klappen.

Metaplanet +23% (en nog eens +20% after market).
MSTR +12%
APO +10%
OWL +6%
Nintendo +6%

Mooi dagje, enkel de chinezen steken tegen vandaag maar die zijn samen maar een 10%.
En CPNG -10%... wtf de markt is toch echt dom met dat aandeel, ik koop wat bij. :)
MSTR wat is dat waard? Is al +500% op een jaar gegaan...is toch meme aandeel?

Sorry, ben wat laat, heb resultaten paar dagen geleden bekeken en zie geen reden om weg te stappen van het aandeel. Mijn beslissing (spijtig genoeg) was om toch nog wat te wachten tot het onder 16 zou gaan (meer risico marge) - ik haal Rusland assets altijd uit mijn analyse en heb de eventuele Trump opportuniteit gemist (anders had ik mss toch gekocht als optie op Trump overwinning).

Ik hoop dat je gewoon bent blijven vasthouden en je vandaag terug mooi herstel kent.

Ik heb niets verkocht, zag er ook geen reden toe en de daling leek me ook overdreven. Was van plan bij te kopen maar was volledig op marge en wil net mijn marge wat afbouwen.

Maar het kriebelde toch te hard, ergens ook met het idee dat het snel terug wat ging opveren en dan domweg een turbo gekocht. Draait vandaag wel heel goed uit, +50% op een paar dagen.

Een kleine meevaller mocht wel, nog geen al te best jaar achter de rug in vergelijking met de index. Vandaag ook grootste stijging op 1 dag van de portefeuille.

CROX buyback yield van 10% aan PE 8 met FCF marges van 22%. Fuck it, laatste cash daarin gedropt.

Ook een aanzienlijke positie hier.

Er zijn feitelijk 2 grote vraagtekens of orange flags (red ga ik ze niet noemen) bij dat aandeel:

1) Is Crocs definitief uit de fad/hype hoek geklommen en een lifestyle brand geworden voor de jonge generatie? Of gaat de jeugd binnen pakweg 3 jaar Crocs weer massaal laten vallen voor een nieuwe fashion hype?
Het management heeft de laatste jaren uitstekend werk geleverd, tal van leuke collabs gesloten, etc.
Maar het blijft mode...
Dus is het bijzonder moeilijk om in te schatten hoe populair het merk zal zijn binnen een paar jaar.
Moesten ze terugvallen naar pre-Covid sales (wat niet helemaal ondenkbaar is), is het aandeel misschien de helft waard van de huidige koers.
Bijkomend element: er zijn de voorbije jaren tal van -legale- copycats bijgekomen. Zelfs Skechers heeft Crocs clogs lookalikes.
Bij Nike of Adidas maakt het goed zichtbare logo het verschil.
Bij een typische Crocs schoen maakt het design het verschil (de kleine crocodile logo zie je amper). Dat is een probleem wanneer je al meerdere design patent cases verloren hebt, en grotere bedrijven zoals Skechers vergelijkbare modellen aanbieden.

2) HeyDude
Rond de 2,5 miljard dollar voor betaald in 2021.
Strategisch een prima keuze (ik ben fan van het proberen kopieren van de Deckers M&A playbook), maar zonder twijfel teveel voor betaald.

HD heeft de verwachtingen totnogtoe niet kunnen inlossen. Consistent double-digit negatieve top-line groei geboekt.
Crocs Inc. maakt weliswaar werk van schuldafbouw, maar torst wel nog steeds 1.7 miljard dollar schulden mee door die ene overname.
Hopelijk kunnen ze de boel daar snel nieuw leven inblazen (met oa. Sweeney en andere collabs)
Zoniet zal dat zeker nog een jaar of twee op de koers wegen.

--
Voor de rest sterk bedrijf, torenhoge marges en topmanagement. Ik blijf erin geloven en denk/hoop dat HeyDude binnen enkele kwartalen weer met groei kan aanknopen (comparables zullen ook een stuk beter ogen volgend jaar).
Ik ben en blijf long, vorige week bijgekocht rond $113 (nu $101).

Men denkt werkelijk dat al die inflatoire praat, economische nonsens, of de aantasting van de rule of law en de neutraliteit van de centrale bank bij de global behemoth, en geopolitieke loterij met een impulsieve dommekloot aan het hoofd van het leger van de free world, dat dat een waar feest is voor aandelen, ook al stonden die al megahoog?

Op de kop gevallen en een paar kilometer blijven botsen ja :rofl:

En house en senaat er ook nog bij, dus geen remmen? :-D

Ben weer mee met Buffett, alles cash.
Extra 1j put optie op de nasdaq natuurlijk niet te na gesproken.

Men denkt werkelijk dat al die inflatoire praat, economische nonsens, of de aantasting van de rule of law en de neutraliteit van de centrale bank bij de global behemoth, en geopolitieke loterij met een impulsieve dommekloot aan het hoofd van het leger van de free world, dat dat een waar feest is voor aandelen, ook al stonden die al megahoog?

Hier ook voor 85% in cash

BEKE verkocht aan 23,7 premarket.

+60% op een week waardoor onderwaardering minder is, crashende retailbrokers, record inflows, etc.
We moeten niet overdrijven.
Positie $BEKE teruggekocht aan 23.1.

Cijfers over tweedehandsverkopen die uitkwamen dit weekend waren indrukwekkend.
Samen met het feit dat de nieuwbouwverkopen niet slechter kunnen, betekent dit dat de earnings alleen maar ferm zullen stijgen komende kwartalen.

$BEKE positie verdubbeld rond 20.

Als het terugzakt nr 15 verdubbelt het nog eens.
En nu terug verkocht?

Ik bouw nu enkel nog cash op tot de wereldeconomie vertraagt nadat president Tariff zijn importtaksen implementeert.
Dat zou heel inflationair + economisch vertragend moeten zijn = stagflatie.

Doel is wachten tot de beste commodity bedrijven op de planeet op 30% van huidige waarde staan en dan kopen.
Dus basically wachten op apocalyptisch scenario.
Paar voorbeelden: VALE aan $3, PBR aan $4, Shell aan 10€

Mij ook wel laten vangen door enkele dagen geleden Elf te kopen. Bedrijf in de beauty-industrie dat al vele jaren marktaandeel wint door combinatie van goede marketing & kwaliteit aan redelijke prijs (kwalitatief evenwaardig aan de premium merken, maar tot de helft of meer goedkoper). Noteert nu eindelijk aan een redelijke koers. Echter zit 80% van productie in China dus krijgt het vandaag klappen.
Toch nog goedgekomen. +15% AH.

---
Mensen praten graag over hun winsten, maar als ze verliezen hoor je ze niet...

Over verliezen gesproken...
MercadoLibre -15% AH... :(

Na een ATH in oktober nu al meerdere dompers na elkaar de laatste maand. MELI is de 6e in het lijstje.
En tussen die 6 zijn er 3 die in mijn top 10 zitten. Begint stilaan tegen te steken...

De 6 losers, performance op 1 maand:
1) Ontex -14%
2) Capri -48%
3) Crocs -27%
4) Regeneron -19%
5) Carvana +32% (ik ben short via puts, momenteel -40%)
en nu dus 6) MercadoLibre (-15% AH maar op 1 maand tijd weliswaar gewoon break-even)

Maar gaat Trump echt de president zijn die hij was tijdens zijn campagne? Vreemd genoeg was het eerste waar ik aan dacht het antwoord van Putin die vertelde Biden te verkiezen boven Trump.

Ik denk (mss hoop) dat het niet zo een vaart zal lopen.

When a clown moves to a palace, he doesn’t become a king. The palace becomes a circus.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan