Hoofdreden om niet te investeren in China was toch net het politieke risico.
1) Het blijft een communistisch land waar de politiek vermengd zit in de (grote) bedrijven. Hierdoor zijn er andere doelen, bv "algemene harmonie" waarbij bedrijven keuzes (moeten) maken die bedrijfseconomisch niet optimaal zijn (bv een % van de omzet doneren aan Xi's maatschappelijke doelen), puur om te kunnen blijven draaien in het systeem. Shareholder value creëren staat niet centraal zoals bij de VS. Als buitenlandse belegger heb je ook geen rechten. Mensen kijken met een Westerse analytische blik naar China aandelen alsof het Amerikaanse bedrijven zijn maar je zit met een heel andere context, een heel ander waardenkader.
2) Doordat je dan zou beleggen in bedrijven waar de politiek hard op zit in een communistisch land waar aandeelhouderswaarde niet belangrijk is kunnen er dan ook in onze ogen vreemde dingen gebeuren. Zie nog niet zo heel lang geleden het verdwijnen van Jack Ma. Zie je de VS al Jeff Bezos doen verdwijnen? Het is een andere wereld. Als je beslist in BABA te beleggen, denk eerst nog eens aan de verdwijnen/verwijdering van Jack Ma door de chinese overheid en herevalueer dan nog eens of je daar je geld in wil steken.
3) Er zijn dan ook nog de schandalen, bv Luckin Coffee en Evergrande. Goed, schandalen zijn er overal, maar ik vermoed dat de betrouwbaarheid van Chinese cijfers mogelijks lager ligt dan die van Amerikaanse bedrijven.
Het is uiteindelijk allemaal eigen keuze maar ik vertrouw het niet. Ook al zijn Chinese aandelen misschien heel aantrekkelijk gewaardeerd, omwille van bovenstaande redenen zou ik nooit in China beleggen.