Kleine Beursfeiten

Ik wacht momenteel op een daling ipv stijging hé :)

Anatomy of the bear:

In 2020-2021 was de lange termijn duidelijk.
In 2022 komt de oorlog, waar in eerste instantie lijkt alsof dat goed is voor olie.
300% winst over deze periode, van gemiddeld 21 nr 60. (En waren warrants)

Dan blijkt dat Rusland gewoon blijft produceren en Europa/US sancties niet afdwingen.
Ondertussen is iedereen wakker geschoten, en begint supply te zoeken. Niet omdat ze zien dat olieverbruik eigenlijk niet echt daalt (zoals al gezien in 2020-2021 door uw nederige dienaar) maar uit geopolitieke security redenen. En dat is een nieuw element.
Ook shale werd efficiënter, wat supply decline in de US wat uitstelt.

Gooi daar nog wat overproductie van EV's bij door China, hun plotse overstap sinds vorig jaar van diesel trucks naar LNG, en hun economische depressie.
Dan zit je dus aan een iets lagere vraag, voor hogere supply.

Maar zelfs dan blijft het nu 50/50 voor na 2025 inzake tekort supply demand, waar het vroeger eerder 90-10 was.

Op microvlak bijkomend (voorlopig dubieuze, af te wachten) overname Crownrock.

Maar dat betekent dus wel een lagere expected value, vandaar dat ik het aandeel wegdeed met 5% verlies over die periode, van 60 nr 58 of zo.
Wil niet zeggen dat ik niet eventueel terugkoop aan 40-50.

"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?".

Alles verkocht, short Nasdaq.

Als de GOAT market timet (zie kwartaalrapport BRK van zaterdag), dan ga ik gewoon mee.
3 keer top van de market gecalled in de afgelopen 60 jaar, 3 keer binnen het jaar -30% en meer.
Nu is de 4de keer. Dan ga ik niet cute en smart proberen zijn en blijven zitten.
(al verkoopt hij Oxy niet om begrijpelijke redenen, maar bij een crash gaat doorgaans alles wat mee heb ik al meermaals gezien).

Doeme, Buffett heeft mij goed liggen :poop:

Dus in augustus alles verkocht omdat Buffett verkoopt, vervolgens er spijt van hebben (Buffett heeft mij liggen) om vervolgens te argumenteren dat de facts zijn veranderd: Dus op dik 2 maanden is heel uw investeringscase niet meer relevant.

Geef toch gewoon toe: olie is macro gokken (politiek en economie). Die demand supply thesis is onzin.
(Desondanks oxy nog steeds onderwaardering)

De vraag is, wie is meer afhankelijk van de andere. Wss is ASML hun grootste klant en hebben ze ook specifieke investeringen gedaan om leverancier te zijn. Zolang alles goed gaat, heeft er niemand reden om ecosysteem te dwarsbomen.

Ik heb het niet in detail bekeken maar ze zeggen dat China 50% van Revenue is vandaag en maar 20% volgend jaar. Maar revenue blijft stabiel (dacht ik). Klinkt dat haalbaar? Waar gaan opeens die orders vandaan komen
TSMC gaat foundry in Europa bouwen, dus allemaal nieuw equipment nodig, Intel vermoedelijk ook

De vraag is, wie is meer afhankelijk van de andere. Wss is ASML hun grootste klant en hebben ze ook specifieke investeringen gedaan om leverancier te zijn. Zolang alles goed gaat, heeft er niemand reden om ecosysteem te dwarsbomen.
En zo lang een of andere overheid zich niet gaat bemoeien, imo zit die kwetsbaarheid niet in de moat van hun toeleveranciers maar dat overheden (terecht of niet) exportbeperkingen kunnen opleggen. Zo zie je nu al dat ASML exportbeperkingen heeft naar China omwille van bepaalde Amerikaanse componenten.
Ik heb het niet in detail bekeken maar ze zeggen dat China 50% van Revenue is vandaag en maar 20% volgend jaar. Maar revenue blijft stabiel (dacht ik). Klinkt dat haalbaar? Waar gaan opeens die orders vandaan komen
Daar stel ik mij toch ook vragen bij, ook is die revenue uit China nog zeer afhankelijk van wat de VS gaat blijven doen met hun exportbeperkingen.

vervolgens er spijt van hebben (Buffett heeft mij liggen)
Het zal u misschien opgevallen zijn dat ik af en toe een grapje maak, en dat die zin dus niet letterlijk spijt uitdrukken was.
Had ik 'spijt', dan kocht ik.

Geef toch gewoon toe: olie is macro gokken (politiek en economie). Die demand supply thesis is onzin.
(Desondanks oxy nog steeds onderwaardering)
Contradictio...
En je bent blind gevolgd in Oxy toen je het kocht, vreemd dus.

Goed ja, price makes the news, en price makes the guru.

Contradictio...
En je bent blind gevolgd in Oxy toen je het kocht, vreemd dus.
Toen was er wel een enorme onderwaardering : 29$. Dit stond los van de olieprijs (tenzij deze lager dan 50$ was geweest)
En nu nog steeds onderwaardering zelfs als je uitgaat van een olieprijs van 60$.

Bij de duurste oliebedrijven. Zelfs onder de zeer dure US oliebedrijven is OXY bij de duursten.

Hoe jij daarbij komt is mij een raadsel....fcf vs marktwaarde is stuk lager dan de concurrenten (zonder rekening te houden met de schulden die dalend zijn).

Sold 400 GILD @ 86,3USD, bij mijn US broker zou me dat iets van 1000USD gekost hebben excl beurstaks, bij Bolero 300 EUR :) Nog 400 aandelen over, die hou ik nog even want het dividend is wel nog interessant.

Verder ook 10 ASML @ 638EUR

Toch ook een positie genomen.

Een oud werknemer stockprogramma (GILD) laten overzetten van een US broker naar Bolero, heeft toch ook wel wat voeten in de aarde gehad. Aanvraag gedaan eind augustus; vandaag alles goed geland. Anderzijds, geen transactiekosten voor moeten betalen, nice! Verder niet echt bullish voor mijn ex-werkgever, dus wat afbouwen nu terwijl de share price nog hoog staat :p
De Bolero anti witwas heeft inderdaad wat voeten in de aarde... klucht is dat je bij de 2e of 3e transfer opnieuw moet aantonen dat je daar werkt en zo. Alsof je plots 50k aandelen in het zwart zou krijgen van je werkgever. Beetje vergezocht van bolero...

De beurskoers spreekt voor zich 😉. Ik wacht nog even af om bij te kopen. Ten vroegste aan 11.11€ koop ik bij.
  • Hun North-America marktaandeel blijft maar double digit dalen
  • Ook in de andere markten groeien ze niet meer
  • GrubHub is na 2 jaar nog steeds niet verkocht
Ik zie weinig incentive om te kopen... of het nu aan €12, €10, €8 is... Had echt wel gedacht dat ze op dit moment GrubHub zouden verkocht hebben maar blijkbaar is het ego van CEO te groot om hier afscheid van te nemen.

Veel succes alleszins, als die verkoop er ooit doorkomt zal de koers wel serieuze sprong maken

Ik zie weinig incentive om te kopen... of het nu aan €12, €10, €8 is... Had echt wel gedacht dat ze op dit moment GrubHub zouden verkocht hebben maar blijkbaar is het ego van CEO te groot om hier afscheid van te nemen.

Veel succes alleszins, als die verkoop er ooit doorkomt zal de koers wel serieuze sprong maken
Eerst goedkoop eigen aandelen inkopen, of wachten op beslissing feecaps, denk ik.

Disclaimer: /janus-comment.
Alfen was altijd al een achterlijk businessmodel, en je hebt hoerenfluit gehad met uw turbo.
/janus-comment
Proficiat met de winst anyway :)
Omzet x5 in 5 jaar tijd.
Winst ook.
ROIC/ROE 18%. Wel komend van 50%+
Toch niet slecht voor achterlijk businessmodel.

OXY kan zo cijfers niet halen.
Wacht tot de overheidsdarm wat dichtgedraaid wordt. (en je wat aanpassingen doet aan uw R, want ze capitalizen bepaalde kosten die gewoon directe kosten zijn).
Naar aanleiding van zowaar een familielid die mij vraagt wat ik van Alfen denk, hier een update na vorige berichten. (en een verdere -65% van het aandeel).
Want interesting stuff in hun laatste halfjaarrapport!

** Op de allerlaatste pagina van het rapport, bij de allerlaatste note 15:

"Subsequent events were evaluated up to 21 August 2024, which is the date the condensed interim consolidated financial statements were approved.
Alfen is not in breach with the applicable financial covenant as per 30 June 2024. However, the negative EBITDA realised in H1 2024 and a less favourable outlook for the second half of 2024 will likely result in a covenant breach. Therefore, a waiver from the bank has been obtained up to Q3. In Q4 Alfen will continue the constructive conversation with the bank to conclude an updated covenant based on a revised business plan, in which our organizational right-sizing effort has been taken into account.
"

Dat is interessant! Ze hebben korte termijn bank overdrafts (= onder nul gaan) die ze niet kunnen terugbetalen, en de bank heeft hen dus verplicht om te herstructureren, want die willen hun geld niet kwijt.

** Dan gisteren, een update van Alfen:

- "The strategy validation and updated financials are input for the conversations with the bank on a new bank covenant. These conversations progress as planned."
In de conference call 2 maand eerder: "We will continue the constructive conversations with the bank to conclude an updated covenant."
Dan even later in de conference call: "On the covenant waiver, yes. To be quite honest, I mean, we didn't start the discussion on covenant solution yet." :unsure:
Vertaling: de bank wacht nog af. Indien we niet genoeg cash kunnen genereren met de herstructurering, hebben we het aan onze rekker.

- "Full details about Alfen’s strategy validation, right-sizing programme, 2024 financial one-off impact and renewed medium-term objectives will be provided at the 2024 FY Results on February 13, 2025. "

Dit betekent dat ze een loeier van een '1-malige' afschrijving gaan doen.
Wat betekent dit conceptueel? Dat ze, zoals hier vroeger gezegd, inderdaad veel directe kosten zitten kapitaliseren hebben, waardoor de winst kunstmatig hoger lijkt.
En dan is al zeker de "EBITDA" kunstmatig hoog, want daar hou je de amortisering van die gekapitaliseerde kosten ook nog eens uit uw resultaat.
Dit kan je ook duidelijk zien aan de explosie van 'assets' op hun balance sheet in de afgelopen jaren. (en wat raar: assets omhoog met 20m door gebouw , en 12,5m nu gereserveerd voor vochtproblemen??)
Het zal in februari blijken dat dit inderdaad niet allemaal assets waren, maar eerder valselijk gekapitaliseerde kosten.
Die ze dan in 1 keer zullen afschrijven.
En waarmee duidelijk wordt dat hun winst van de afgelopen jaren eigenlijk (deels) fictief was.

Nu, wat betekent dit voor het aandeel...?
De markt (en de aandachtige toeschouwer van de afgelopen jaren wist het al vroeger) kent bovenstaande info nu natuurlijk, vandaar dat het aandeel zo laag staat.
De vraag is of hun herstructurering zal helpen (is dat business model niet gewoon kut?) want anders is faillissement een reëel scenario.
Nobody knows, dus het is voor de gokkers.

Laatst bewerkt:
Ok, dit is allemaal eerder voor accounting nerds.
Maar...

Hah, verder in de conference call bij Alfen: "... part of the covenant calculations is that we can capitalize, maximum 20% of our EBITDA as part of -- as part of the covenant calculation. And that hurts if your EBITDA is relatively low."

Dus de bank wist eigenlijk dat Alfen aan het lullen was met hun kapitaliseringen van kosten, want die wijziging in die covenant is pas zichtbaar in het jaarrapport van 2023!! In 2022 gebruikte de bank nog de gewone EBITDA.
Voor de eigen berekeningen van de bank 'net debt to adjusted EBITDA' (om te zien of Alfen niet teveel schulden aan het maken was ten opzichte van de ebitda), deden ze vanaf dan een aanpassing van de ebitda door de kapitalisering van kosten te beperken tot max 20%.

Dus bij het uitkomen van het jaarrapport 2023 op 14 februari 2024 moest je als investeerder eigenlijk gewoon direct weggespurt zijn.
Het aandeel steeg die dag met +10%...

Dus dit was echt wel gewoon loterijgeluk, met totaal verkeerde interpretatie van het jaarrapport.
Het aandeel ging vanaf dan terecht bijna in 1 lijn -80%: 😄

Volgende week (14/02) presenteert Alfen hun resultaten van Q4 en FY 2023. Volgens mij gaan hun cijfers en verwachtingen voor 2024 beleggers opnieuw positief verrassen in de drie segmenten die ze bedienen (middenspanningsapparatuur, batterij-opslagprojecten, laadpalen). Het aandeel is niet meer zo'n bargain als vorig kwartaal (toen het +30% after earnings ging), maar €65 zit er op relatief korte termijn toch in, mijns inziens.

Ik heb alvast een schijfje gekocht aan €49,55.
Goeie middag iedereen! :p Hoe zou het nog met Alfen zijn?

De resultaten van Alfen waren iets beter dan verwacht, maar toch net iets minder dan ik had gehoopt. Met als gevolg dat de reactie op de beurs vandaag gemengd is: eerst -5% en dan weer +5% tot boven de €60. Ik geloof wel dat beleggers (=/= traders) de komende dagen en weken nog gaan bijkopen en de koers zullen omhoog duwen, maar als ik hierop wacht om mijn turbo's te verkopen stel ik me weer bloot aan externe factoren die de beurzen naar beneden kunnen trekken... Never forget MSFT hè @JanusDR.

Ik denk dat ik de ene helft op €61 verkoop en de andere helft bijhoud tot €65 of hoger. Onder de €38,55, het financieringsniveau van mijn turbo's, zie ik Alfen toch niet direct meer zakken.

Momenteel sta ik op €16.000 winst. :woohoo:

Edit: ik ben toch maar uitgestapt op €61. €17.000 winst gerealiseerd.

Wat leren we hier uit?
Better lucky than right! Zoals ik hier al jaren zeg! :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan