Kleine Beursfeiten

Slechts de top 10 à 20% van de VS consument is nog in een redelijke financiële conditie.
Voor de rest is het armoe troef. Moet maar eens zien naar de cijfers en bijhorende conference call commentaar van Dollar General (discount stores). Credit card delinquencies gaan ook steeds hoger. Een renteverlaging met 25bp gaat daar weinig (niets) aan veranderen. VS heeft een veel kleinere middenklasse.

Slechts de top 10 à 20% van de VS consument is nog in een redelijke financiële conditie.
Voor de rest is het armoe troef. Moet maar eens zien naar de cijfers en bijhorende conference call commentaar van Dollar General (discount stores). Credit card delinquencies gaan ook steeds hoger. Een renteverlaging met 25bp gaat daar weinig (niets) aan veranderen. VS heeft een veel kleinere middenklasse.
Discount stores doen het net beter in moeilijke tijden. Maar misschien heb je wel gelijk.

...
With that in mind, as well as our continued softness in discretionary sales in our own customer data and survey work, we believe the softer-than-anticipated sales performance in Q2 is at least partially attributable to a core customer that is less confident of their financial position.

I want to provide some additional context around what we're seeing and hearing from our customers. The majority of them state that they feel worse off financially than they were six months ago as higher prices, softer employment levels and increased borrowing costs have negatively impacted low-income consumer sentiment.

As a result, our core customer who contributes approximately 60% of our overall sales comes predominantly from households earning less than $35,000 annually. Inflation has continued to negatively impact these households with more than 60% claiming they have had to sacrifice on purchasing basic necessities due to the higher cost of those items, in addition to paying more for expenses such as rent, utilities and healthcare.

More of our customers report that they are now resorting to using credit cards for basic household needs and approximately 30% have at least one credit card that has reached its limit. And in our latest survey, 25% of our customers surveyed noted they anticipated missing a bill payment in the next six months.

=>Je kan argumenteren dat dit sowieso niet het publiek is dat aandelen koopt en dat is 100% correct. Maar goed daar ging het ook niet over maar wel over de toestand van de Amerikaanse consument. Bij de groep die wel aandelen koopt is het grootste deel evenmin immuun voor een verdere verslechtering van het economisch klimaat. Jobcijfers zeggen weinig omdat er veel part-times tussen zitten en het aantal gewerkte uren daalt. Dan vloeit er op termijn minder geld naar 401k aandelenplannen en komt er wel een effect.

Waarom vandaag? UMI lijkt neerwaartse spiraal te zijn
Kon ook morgen zijn of vorige week… Lijkt mij nog geen bodem te zijn, maar wie weet… Op een bepaald moment komt er een bepaald herstel. “Koersdoel” voor herstel heb ik vastgelegd. Volgende verdubbeling is momenteel voorzien moest het aan +/- 8,6€ geraken. Verkoop van 1/2 is momenteel voorzien aan 18,05€, maar verandert in de loop van de maanden ifv de koersontwikkeling. Heb omtrent Umicore een aan- en verkoopstrategie opgemaakt. Komt helemaal goed 👍.
Ps: op een ander forumonderdeel heb ik hierover kort wat meer info over weergegeven.

Laatst bewerkt:
En ik zag vandaag dat Eli Lilly 1,5 jaar nadat we er hier veel over geluld hadden en de productvraag perfect inschatten, bijna aan 1000 staat, +200%.

Vrijwilligers gevraagd om mij wat vrijschoppen recht in mijn kloten te geven.

Even zitten kijken naar Bois Sauvage omdat ik de naam voorbij zag komen op De Tijd. Op eerste zicht lijkt het aan grote discount te staan tov marktprijs maar hun grootste positie is in chocolade (voornamelijk Neuhaus) en die positie lijkt mij 50% overgewaardeerd (m.a.w. NAV staat te hoog, prijs niet te laag)

Moeilijk vaarwater voor olie, en dat in tijden met een paar oorlogen, toch wat gedoe in een paar olie -producerende landen. Zwakke economie .... Putin zal ook stilaan beginnen vloeken nu zijn financiering geraakt wordt - zou me niet verbazen mocht dat meer effect hebben dan alle andere maatregelen samen.

Olie weer stevige correctie....oversupply. Als Opec niet gaat cutten dan is de bodem nog niet bereikt vrees ik.

Laatst bewerkt:
Kon ook morgen zijn of vorige week… Lijkt mij nog geen bodem te zijn, maar wie weet… Op een bepaald moment komt er een bepaald herstel. “Koersdoel” voor herstel heb ik vastgelegd. Volgende verdubbeling is momenteel voorzien moest het aan +/- 8,6€ geraken. Verkoop van 1/2 is momenteel voorzien aan 18,05€, maar verandert in de loop van de maanden ifv de koersontwikkeling. Heb omtrent Umicore een aan- en verkoopstrategie opgemaakt. Komt helemaal goed 👍.
Ps: op een ander forumonderdeel heb ik hierover kort wat meer info over weergegeven.
Het ziet er naaruit dat het wel tot 8.6 zal geraken😉

Olie weer stevige correctie....oversupply. Als Opec niet gaat cutten dan is de bodem nog niet bereikt vrees ik.

Denk dat de markt de Chinezen onderschat heeft, hun dorst naar olie zou wel eens fors lager kunnen uitvallen - op dat vlak is China echt wel aan een gigantische gestuurde transitie bezig.

De septemberdaling lijkt te zijn gestart.
Na 4x te voorspellen, ben ik nu toch eens benieuwd hoe dicht je ervan zal zitten. Eind deze week zeker job cijfers? Ik zag op Saxo ook al een opmerking hierover…
Mijn maandelijkse aankoop in ETF’s ben ik even aan het uitstellen. 5/08 ook net op het juiste moment gekocht. (I know ik hoef niet timen, maar toch …)

Na 4x te voorspellen, ben ik nu toch eens benieuwd hoe dicht je ervan zal zitten. Eind deze week zeker job cijfers? Ik zag op Saxo ook al een opmerking hierover…
Mijn maandelijkse aankoop in ETF’s ben ik even aan het uitstellen. 5/08 ook net op het juiste moment gekocht. (I know ik hoef niet timen, maar toch …)
Voor jouw zou een flinke daling een prima iets zijn. Je bent pas gestart.
Mijn portefeuille staat terug op groen na een valse start. De daling van 2 augustus zorgde een week na mijn eerste ETF’s instant voor >300 euro verlies. Op 6 augustus dan maar direct voor 2 maanden ver ingekocht toen alles een pak lager stond. Ondertussen al een groot deel hersteld en staan we nu mooi terug op +
Het wilt allemaal niets zeggen bij een lange horizon. Maar het voelt prettig de valse start te kunnen vergeten.

Terug
Bovenaan