Kleine Beursfeiten

Nee, een ATH wordt meestal gevolgd door een nieuwe ATH.

Aanname 1: op lange termijn gaan aandelen enkel omhoog (stonks only go up!)
Aanname 2: market timen is praktisch onmogelijk

Gevolg: je bent best constant 100% invested.

Ik doe dus hetzelfde als @FernandoFreecashflow . Heel mijn vermogen zit in aandelen (een ETF). Ik heb enkel een paar duizend euro in reserve voor moest ik mijn job verliezen of er zijn onverwacht grote kosten. Ik trade niet, ik verkoop niet, ik koop enkel maar bij. Vorig jaar heb ik op jaareinde een lijst van mijn transacties gepost, dat zal ik dit jaar weer doen.

Ik slaap met deze allocatie zeer goed. Garmin gaf mij vannacht een slaapscore van 92/100. Ik heb een paar duizend euro cash voor moest ik opeens acuut geld nodig hebben. Al de rest heb ik niet nodig. Of die hoop geld nu staat te beschimmelen op een spaarrekening of op en neer gaat op de beurs maakt mij niet uit want ik heb het niet nodig. Daarom dat het mij ook emotioneel niets doet. De beurs is paradoxaal: hoe meer waarde je hecht aan je geld, hoe meer geld je gaat verliezen want hoe sterker je emoties gaan zijn waardoor je emotioneel gaat beginnen handelen. Als geld je niet interesseert ga je er afblijven en daardoor ook op termijn de grootste rendementen halen.
Same, tussen 18j en 21j heb ik geprobeerd om via individuele aandelen te beleggen. Sinds mijn 21e zit alles in 1 of 2 algemene ETFs (O ja, ik heb 4-5j in stock trading gewerkt :biglaugh:) , zelf even gekeken om via leverage >100% invested te zitten in een algemene ETF maar er zaten teveel praktische nadelen aan.

Nu dus 8j verder (ben 29), en ik hou deze strategie aan tot net voor mijn pensioen. Het enige nadeel dat ik heb ondervonden in de laatste 10j is dat er toch altijd timing aan te pas komt doordat we 2 huizen hebben gekocht, 1 verkocht, verbouwingen, etc. De eerste jaren hadden we mss 10K invested, opeens werd dat 100K, om dan terug te vallen naar 10K, etc. Die schommelingen zullen grotendeels weg zijn maar we hebben op de foute momenten ETFs moeten verkopen, dat is soms wel zuur geweest.

Deze?

Stuttgart - Delayed Quote EUR

Bavarian Nordic A/S (BV3A.SG)​

Je staat momenteel beetje in het rood met uw aankoop boven 12?
BVNRY. Wordt straks weer mooi groen. Gisteren nog bijgekocht/verdubbeld.
BAVA al mooi groen vandaag. +20%.

Laatst bewerkt:
MercadoLibre zonet een nieuwe ATH (vorige was in 2021 op de piek van de COVID bubbel).

Blijf het verbazend vinden dat er hier zo weinig interesse is. Voor het eerst gekocht in 2017 aan 240$ ongeveer.

Over laatste 12 maanden:
Revenue growth: +40% (17B $ run rate nu)
Operating income: +55% (14% margin)
NTM EV/Operating Income van 26 dus bijna 4% yield.
E-commerce & Fintech leader in een developing markt met relatief weinig concurrentie.
Heb hem ook in portefeuille. Prachtig bedrijf en vooral steengoede execution

BVNRY. Wordt straks weer mooi groen. Gisteren nog bijgekocht/verdubbeld.
BAVA al mooi groen vandaag. +20%.
Had gisteren verdubbeld waardoor +/- 10% van mijn PF. Helft terug verkocht voor quick gain (12% op 1 dag), en zo terug +/- 5% PF. Bij terugval koop ik terug bij. Andere helft laat ik staan voor mogelijke verdere gains. Of het volgende week stijgt of daalt, beiden heeft zijn voordeel 😉.
Update 20/08/2024: Resterende aandelen Bavarian Nordic verkocht aan 13,29$. Wacht even earnings af en koop bij indien het terug zakt naar +/- 10$.

Laatst bewerkt:
Iemand heeft iets geschreven over een van mijn recent nieuwe posities, die plots de grootste positie in my pf is geworden.
Had die gekocht omdat het toen nog een net-net was aan 3.5 p/e, en groeit al een aantal jaar 25% per jaar.

https://open.substack.com/pub/prayavalue/p/argent-industrial-artjsx

Hetgeen ik bijhou:
GVCQEhyWQAEeZhU

ILMN heeft de laatste tijd ook een stevig herstel neergezet. Spijtig dat @cege minder sector info heeft maar ik zie deze het komend jaar wel terug naar €240 gaan.

Redelijk out-of-the-box maar zit er iemand in SLS? Ze hebben een potentieel succesvol kankermedicijn. Resultaten daarvan worden Q4 verwacht. Ze zijn een potentiële overnamekandidaat. Vergeleken met andere buy-outs zou het wel eens een multibagger kunnen worden. Ik beschouw het als een EuroMillions-lotje in mijn portefeuille. Kans op verdere dilution is er dus wees gewaarschuwd.

Had gisteren verdubbeld waardoor +/- 10% van mijn PF. Helft terug verkocht voor quick gain (12% op 1 dag), en zo terug +/- 5% PF. Bij terugval koop ik terug bij. Andere helft laat ik staan voor mogelijke verdere gains. Of het volgende week stijgt of daalt, beiden heeft zijn voordeel 😉.
Noob vraag. Maar betaal je dan speculatietaxen op dergelijke acties? Of wordt die “min. 1 jaar” niet zo nauw genomen?

Trouwens proper!

Iemand heeft iets geschreven over een van mijn recent nieuwe posities, die plots de grootste positie in my pf is geworden.
Had die gekocht omdat het toen nog een net-net was aan 3.5 p/e, en groeit al een aantal jaar 25% per jaar.

https://open.substack.com/pub/prayavalue/p/argent-industrial-artjsx

Hetgeen ik bijhou:
GVCQEhyWQAEeZhU
Gaan de Chinezen dat niet kapot concurreren met staal marchandise?

The company manufactures security gates, burglar bars, roller shutter, sectional doors, and expanding barriers; custom-made adjustable louvre shutter; aircraft refueling vehicles and systems; braai stands and fireplaces; overhead cranes, hoists and lifting equipment; fuel storage tanks; speed control retarder systems; underground scrapers and wear parts, grizzly frames and segments, and other allied mining equipment; steel furniture; metal gates, metal fencing and railings, timber gates and metal decking fence panels; handcrafted wooden gates and garden products; materials handling equipment; roll-over protection bars; and burglar.......................................................................

Posities in zowel Capri (cpri) als Catalent (ctlt) met 50% verhoogd.

Over 2 maanden weten we meer over het eerste overnamedossier. FTC v. Tapestry.

Bij Novo-Catalent is het na de second request nog afwachten of de FTC een rechtzaak aanspant of alsnog groen licht geeft.
Ik heb er wel een goed oog in.
Een eventuele rechtzaak zou sowieso pas voor volgend jaar zijn. Tegen dan is Trump weer aan de macht en de bemoeizuchtige Lina Kahn uit haar functie gezet. Dus goodbye rechtzaak in dat geval.
@AgeofAI Nog nieuws over Capri?
Opmerking: na het verkocht te hebben op 11/04/2024 aan 41,71$, heb ik dezelfde positie vandaag teruggekocht aan 32,37$.

Laatst bewerkt:
ILMN heeft de laatste tijd ook een stevig herstel neergezet. Spijtig dat @cege minder sector info heeft maar ik zie deze het komend jaar wel terug naar €240 gaan.

Ik loop hier nog een paar maand rond, dus I zie wel nog wat.

Grail is gedumpt, prut, finally. Als je ziet dat ze 2mnd na de spinoff 30% van het personeel buiten zwieren om te besparen... het is blijkbaar kastig werken als je zelf voor je centen moet zorgen. Kunt toch enkel concluderen dat ze daar geld aan het wegpissen waren.

Liquid biopsy in mijn ogen nog altijd fugazzi fugazzi die nooit iets commercieel/routine zal worden. Zal altijd te duur zijn en te false positive achtig. Oude illumina zat dat te pushen om volume te genereren, ain't gonna happen.

Overigens dezelfde flater die ze bij ons gedaan hebben 2y r&d verspild aan debiele liquid biopsy Testen. Het was op den duur te kostelijk om R&D op te doen. Hoe je dan kunt verwachten dat een klant het in routine zal doen... lo and behold, zo goed als 0 revenue voorbije paar maanden. Ipv op deftige producten gewerkt te hebben.

Illumina focus is goed nu. Sequencing is commodity. Zo goed als alles in genomics. End to end workflow, automation, software, cheap/fast/easy als focus punt. Zo moet het zijn ipv op bepaalde technische parameters te excelleren. Nobody cares of je 300 of 350 bp reads hebt. Nobody cares of je 0.1 of 0.2% kans hebt of gefailde runs. Maak gewoon een business deal die dat in rekening brengt en oplost.

2e fail die ze bij ons gedaan hebben. Alles up en downstream afstoten om te focussen op de commodity waar we pricing niet competitive zijn. Gevolg. Het andere product waar ze op gewerkt hebben laatste 1 2 y, zo goed als 0 revenue.

Maar goed, water under the bridge. Oude dinos die te lang in de business zitten, hunkeren naar de goeie Oude Dino tijd waar je met science en technische parameters de markt kon inpalmen als quasi monopolist. Die tijden zijn gepasseerd.

Voorts is die marge expansie en revenue target een copy/paste van jakob zijn agilent tijd. Daar heeft hij dat er ook goed door geduwd.

LTDR. Eindelijk een strategie op business en financieel gebied.

Als ze effectief deliveren, is dat profit bijna x2 op 5y. Paar goeie kwartalen van marge expansion en EPS deliveren en dan gaan we gemakkelijk voorbij de 200 vliegen.

Redelijk out-of-the-box maar zit er iemand in SLS? Ze hebben een potentieel succesvol kankermedicijn. Resultaten daarvan worden Q4 verwacht. Ze zijn een potentiële overnamekandidaat. Vergeleken met andere buy-outs zou het wel eens een multibagger kunnen worden. Ik beschouw het als een EuroMillions-lotje in mijn portefeuille. Kans op verdere dilution is er dus wees gewaarschuwd.

Buffett niks gekocht oxy afgelopen week, hij heeft in het verleden nochtans aan 60$ zitten kopen en naar het schijnt heeft hij wel wat geld op overschot....

Buffett niks gekocht oxy afgelopen week, hij heeft in het verleden nochtans aan 60$ zitten kopen en naar het schijnt heeft hij wel wat geld op overschot....
Wie weet vandaag 😉.
We zien wel. Had voorbije week klein gedeelte OXY verkocht en Bavarian Nordic in de plaats gekocht. Tot nu toe een goede zet.

@AgeofAI Nog nieuws over Capri?
Opmerking: na het verkocht te hebben op 11/04/2024 aan 41,71$, heb ik dezelfde positie vandaag teruggekocht aan 32,37$.
Heb zelf nog opzoekwerk gedaan. Dit omdat ik bullish signalen zag in de prijszetting van Capri Holdings, waardoor ik Capri Holdings teruggekocht heb.

De administratieve hoorzitting mbt de blokkade door FTC van de overname van Capri Holdings door Tapestry staat gepland voor 25 september 2024. De hoorzitting voor de federale rechtbank met betrekking tot het voorlopige bevel staat gepland voor 9 september 2024 en zal naar verwachting ongeveer zeven en een halve dag duren.
https://www.ftc.gov/system/files/ft...sion_order_denying_continuance_unsigned_0.pdf

Heb zelf nog opzoekwerk gedaan. Dit omdat ik bullish signalen zag in de prijszetting van Capri Holdings, waardoor ik Capri Holdings teruggekocht heb.

De administratieve hoorzitting mbt de blokkade door FTC van de overname van Capri Holdings door Tapestry staat gepland voor 25 september 2024. De hoorzitting voor de federale rechtbank met betrekking tot het voorlopige bevel staat gepland voor 9 september 2024 en zal naar verwachting ongeveer zeven en een halve dag duren.
https://www.ftc.gov/system/files/ft...sion_order_denying_continuance_unsigned_0.pdf

Top!
Worden spannende tijden...

Ik heb deze week ook nog een allerlaatste schijf bijgekocht.
Capri is nu mijn zesde grootste positie.
Op dit moment bijna 80% upside indien de deal doorgaat aan de originele prijs. En moest het niet doorgaan is er in mijn ogen voldoende onderliggende waarde om de huidige koers te verantwoorden (op een termijn van maanden/jaren, na de obligate initiele crash).

In parallel ook een half zo grote positie opgebouwd in Tapestry als een soort (beperkte) hedge op kortere termijn.
Tapestry heeft deze week prima resultaten bekendgemaakt. Zonder het Capri verhaal stond dat aandeel een stuk hoger. Dus moest de overname niet doorgaan, verdien ik daar normaliter wat terug.

Gisteren trouwens de laatste ontwikkelingen rond beide bedrijven en de merger nog eens doorgepluisd, inclusief een deposition van concurrent Steve Madden.
Ik moet zeggen dat ik er nog altijd van versteld sta dat de FTC zo hard van leer trekt tegen de combinatie Tapestry-Capri.
De handtassenmarkt is supercompetitief met heel lage barriers to entry.
En de verschillende "tier" benamingen binnen luxe handtassen zijn vrij arbitrair en verschillen van bedrijf tot bedrijf. Uiteindelijk concurreren de meeste merken met elkaar voor dezelfde dollar, of het nu gaat over "premium", "affordable luxury", "designer", "designer luxury", enzoverder.
Dus enkel kijken naar het marktaandeel in "affordable luxury" om te concluderen dat een combinatie Kors+Coach anti-competitief is, lijkt op z'n zachtst gezegd heel vergezocht.

*De deposition van Sloan Tichner, President of handbags bij Steve Madden, lijkt bovenstaande alleen maar te bevestigen. Nota bene een getuige die de FTC zelf heeft opgeroepen. https://storage.courtlistener.com/r...d.620150/gov.uscourts.nysd.620150.127.2_1.pdf

Voor de volledigheid (dan is er later geen discussie in dit topic):
-Long CPRI aan gemiddeld $41. Huidige koers $32.47, dus 21,4% in de min. Dat is inclusief mijn laatste aankoop gisteren aan $32.5.
-Long TPR aan $40.5, gisteren gekocht

Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid (dan is er later geen discussie in dit topic):
-Long CPRI aan gemiddeld $41. Huidige koers $32.47, dus 21,4% in de min. Dat is inclusief mijn laatste aankoop gisteren aan $32.5.
-Long TPR aan $40.5, gisteren gekocht
Hier CPRI aan 47,07$ gekocht, maar dan aan 41,71$ verkocht. Zelfde positie teruggekocht aan 32,37$. Dus in principe alles bij elkaar aan iets meer dan 38$ gekocht.
Update 20/08/2024: Positie verdubbeld aan 32,92$. Incl. kosten nu gemiddelde aankoopprijs van 36,28$.

Laatst bewerkt:
Aandelenportefeuille is 34% van mijn totaal vermogen (de rest = huis) en 12x mijn maandelijks inkomen. Beleggingshorizon is >25 jaar, in vergelijking met wat ik de komende 10 jaar nog verdien is mijn huidige portefeuille klein, dus why bother met x% cash en kleine allocaties? Buy good stocks, don't overpay, don't time the market, profit. Easy.
Dus als ik goed reken Fernando, heb je eigenlijk 3 jaarlonen aan vermogen 🤔?

Laatst bewerkt:
"De beurzen", ik haat dat hé. Er zijn bedrijven zat die gigantisch zijn afgestraft YTD/laatste maanden en nog veel meer die ondanks goede prestaties nog steeds veel upside hebben. Om nog maar te zwijgen van dividendbetalers.
Zijn point still stands toch? Losers (= bedrijven die niet meer in de gratie zijn van beleggers) worden bij een algemene beurscrash toch ook gewoon meegesleurd? Idem voor dividendbetalers hoor...
Dus feit dat de beurzen duur staan is wel degelijk een valabel argument om uit de markt te gaan en zelfs afgestrafte aandelen niet op te pikken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan