DwightSchrute
Well-known member
Same, tussen 18j en 21j heb ik geprobeerd om via individuele aandelen te beleggen. Sinds mijn 21e zit alles in 1 of 2 algemene ETFs (O ja, ik heb 4-5j in stock trading gewerktNee, een ATH wordt meestal gevolgd door een nieuwe ATH.
Aanname 1: op lange termijn gaan aandelen enkel omhoog (stonks only go up!)
Aanname 2: market timen is praktisch onmogelijk
Gevolg: je bent best constant 100% invested.
Ik doe dus hetzelfde als @FernandoFreecashflow . Heel mijn vermogen zit in aandelen (een ETF). Ik heb enkel een paar duizend euro in reserve voor moest ik mijn job verliezen of er zijn onverwacht grote kosten. Ik trade niet, ik verkoop niet, ik koop enkel maar bij. Vorig jaar heb ik op jaareinde een lijst van mijn transacties gepost, dat zal ik dit jaar weer doen.
Ik slaap met deze allocatie zeer goed. Garmin gaf mij vannacht een slaapscore van 92/100. Ik heb een paar duizend euro cash voor moest ik opeens acuut geld nodig hebben. Al de rest heb ik niet nodig. Of die hoop geld nu staat te beschimmelen op een spaarrekening of op en neer gaat op de beurs maakt mij niet uit want ik heb het niet nodig. Daarom dat het mij ook emotioneel niets doet. De beurs is paradoxaal: hoe meer waarde je hecht aan je geld, hoe meer geld je gaat verliezen want hoe sterker je emoties gaan zijn waardoor je emotioneel gaat beginnen handelen. Als geld je niet interesseert ga je er afblijven en daardoor ook op termijn de grootste rendementen halen.
) , zelf even gekeken om via leverage >100% invested te zitten in een algemene ETF maar er zaten teveel praktische nadelen aan. Nu dus 8j verder (ben 29), en ik hou deze strategie aan tot net voor mijn pensioen. Het enige nadeel dat ik heb ondervonden in de laatste 10j is dat er toch altijd timing aan te pas komt doordat we 2 huizen hebben gekocht, 1 verkocht, verbouwingen, etc. De eerste jaren hadden we mss 10K invested, opeens werd dat 100K, om dan terug te vallen naar 10K, etc. Die schommelingen zullen grotendeels weg zijn maar we hebben op de foute momenten ETFs moeten verkopen, dat is soms wel zuur geweest.
.
.
?