Zouden ze dat echt doen ? Dan kun je losers van 20y geleden nog in mindering brengen ook. Mij niet gelaten, ik heb nog floppers van long time ago in mijn PF gelaten met die reden. Maar lijkt me moeilijk om dat te implementeren als je dinos (zoals mijn pa) hebt met vb solvac die al 30-40y in de PF zit. Daar staat zelfs geen aankoop koers op in de broker account...
Ofwel gaan ze zich weer in bochten wringen om retroactief (eg. 1 jan 2024) te werken, ofwel kiezen ze voor de in mijn ogen enige faire optie: pas vanaf de datum dat de wet is gestemd tellen de meer- en minderwaarden mee (in andere woorden: zowel de gerealiseerde als de niet-gerealiseerde meerwaarden TOT die datum tellen niet mee, alle meer- en minderwaarden die er bijkomen na die datum wel).
Wel, wat
@AgeofAI zegt zou logisch zijn.
Bv. enkel de meerwaarden geteld vanaf de dag van bekendmaking regeerakkoord.
Maarrr... je hebt het hier over wetsmakers.
En die hebben doorgaans een diploma Rechten aka "denkt dat hij overal alles van weet, maar kent geen kloten van finance".
Case in point: de Reynderstaks op obligatiefondsen van 2006 die nog steeds in voege is.
Geen aankoopborderel? Geen probleem, we nemen de waarde van 1 juli 2005. Retroactief dus!
Geen info over de samenstelling van uw fonds? Jammer, dan gewoon 100% belastbaar.
Het zal dus gewoon puur afhangen van hoe die wet in de details uitgeschreven wordt, of en hoe minderwaarden kunnen afgetrokken worden etc.
Als je het mij vraagt, zullen ze wss niet te achterlijk doen.
En dus slechts de meerwaarden vanaf bv. 1 oktober 2024 laten meetellen, alsook de aftrekbare minderwaarden.
Anders heb je direct discutabele toestanden met minderwaarden uit 1984 die zelfs niet digitaal bewezen kunnen worden zoals
@cege beschrijft.
Maar je weet nooit met die Rechten-boys