Kleine Beursfeiten

Die gasten die gisteren nog zaten te roepen om emergency rate cuts na een daling van hoop en al ocharme 3,5% moeten zich nu wel heel belachelijk voelen.

Wordt een crash niet vaak ingeleid door nog exuberantere pieken, die we nu vnl bij Nvidia hebben gezien - maar nog niet marktbreed. Zou kunnen dat zoiets eerst nog moet gebeuren (bv bij tech wanneer de reeks renteverlagingen een feit zou worden). Iemand stats daarrond?
Soms wel soms niet, hangt ook af van de index. In 2001 had je een duidelijke blow-off top bij de Nasdaq en het heeft meer dan 10 jaar geduurd voor dat niveau weer geëvenaard werd. S&P500 piekte al een jaar vroeger en stond in 2007 al weer op het niveau van 2000.
Ik dacht dat november '21 al een blow-off top was, dit jaar hebben we er nog een schepje bovenop gedaan.

Zijn er (iOS) apps waarbij je overzicht hebt van je portefeuille? Zit bij Bolero en DeGiro maar zou liever 1 app gebruiken waarbij ik alles kan bijhouden.

Ik twijfel Stellantis staat nu bijzonder laag en ik zou willen aankopen maar de vraag is, gaat het nog dalen of niet.

Beleggers die nog geen gebruik maken van de vrijstelling van RV op dividenden kijken best eens naar Stellantis. Er is sowieso een value-case voor te maken (zie posts van Nesjamag), maar de dividend yield is intussen zo hoog dat je stilaan van een kwantitatieve nobrainer kan beginnen spreken.

Dividend 2024 was €1,55 per aandeel (sinds merger 2021 is dat elk jaar gestegen, payout ratio is laag, dus 2025 mogelijk opnieuw hoger). Op een koers van €14 met 15% bronbelasting NL dus een yield van 9,4% netto op de eerste €800 dividend. Daarbovenop een buyback yield van 6% en een nettokaspositie van 1/2 market cap. Average yearly return voor de S&P500 is net geen 9% per jaar. Downside lijkt me beperkt, zelfs als er een recessie komt, tenzij de markt erin slaagt de market cap gelijk te zetten met de net cash balans. Wie weet blijk je binnen vijf jaar behalve dikke dividenden ook nog eens significante meerwaarde te kunnen verzilveren.

Dit is financieel advies. Geen nood aan eigen research.
Als er effectief een recessie aankomt --> lagere cashflows --> dividend cut (tenzij ze pay out ratio zouden verhogen)?

Niet van toepassing als je horizon langer dan 10+ jaar is, maar wel belangrijk voor iedereen die de serieuze crashes willen vermijden. En inleg is relatief voor iedereen.

Genoeg signalen dat men waakzaam moet worden.

De 10y/2y yield curve inversion komt er aan: https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y

Laat staan alle andere signalen.

Running joke in de familie. Ik leer alle kinderen van een jaar of 3 "inverse rentecurve". Om de 6mnd kunnen we het eens gebruiken. Much sdo about nothing.

Beleggers die nog geen gebruik maken van de vrijstelling van RV op dividenden kijken best eens naar Stellantis. Er is sowieso een value-case voor te maken (zie posts van Nesjamag), maar de dividend yield is intussen zo hoog dat je stilaan van een kwantitatieve nobrainer kan beginnen spreken.

Dividend 2024 was €1,55 per aandeel (sinds merger 2021 is dat elk jaar gestegen, payout ratio is laag, dus 2025 mogelijk opnieuw hoger). Op een koers van €14 met 15% bronbelasting NL dus een yield van 9,4% netto op de eerste €800 dividend. Daarbovenop een buyback yield van 6% en een nettokaspositie van 1/2 market cap. Average yearly return voor de S&P500 is net geen 9% per jaar. Downside lijkt me beperkt, zelfs als er een recessie komt, tenzij de markt erin slaagt de market cap gelijk te zetten met de net cash balans. Wie weet blijk je binnen vijf jaar behalve dikke dividenden ook nog eens significante meerwaarde te kunnen verzilveren.

Dit is financieel advies. Geen nood aan eigen research.
Waarom dan niet volkswagen? Is nog goedkoper en gelijkaardig dividend.
P/B stellantis 0.5? VW: P/B 0.3? VW wel schulden.

Stellantis marktwaarde nog geen 4X fcf, nog goedkoper dan oxy, wel andere sector natuurlijk....:thinking:

Laatst bewerkt:
Het gros van hun auto's (Opel, Fiat, Peugeot, Citroën,...) worden gekocht door de (lagere) middenklasse en die zullen het de komende jaren moeten afleggen tegen de goedkopere Chinese elektrische auto's.

Als ik moet kiezen tussen een Fiat, Opel,... of een BYD, kies ik die laatste.

Running joke in de familie. Ik leer alle kinderen van een jaar of 3 "inverse rentecurve". Om de 6mnd kunnen we het eens gebruiken.
Schitterend :ROFLMAO:

Ben op zoek naar een eerste woordje voor de dochter.
Ik ging parallellepipedum nemen, maar iets beursgerelateerd lijkt mij wel toffer.
Tenzij de nasdaq en oxy nu recht 50% omhoog gaan, dan wordt haar eerste woord waarschijnlijk spontaan 'dommekloot'.

Morgen resultaten oxy: ze moeten dit jaar nog aan 3.5B zien te geraken anders gaat hun krediescore achteruit.
Als ze tijdens de conference call geen deftige vooruitzichten geven hoe ze dat gaan doen zou het mij niet verbazen dat er een stevige correctie komt:thinking:

Morgen resultaten oxy: ze moeten dit jaar nog aan 3.5B zien te geraken anders gaat hun krediescore achteruit.
Als ze tijdens de conference call geen deftige vooruitzichten geven hoe ze dat gaan doen zou het mij niet verbazen dat er een stevige correctie komt:thinking:
Of omgekeerd: bij deftige vooruitzichten flink omhoog?

Trouwens, misschien niet oninteressant hier voor het forum, vooral voor mensen met langetermijn posities en indexers die in België wonen.

Ook aan family/friends heb ik gezegd dat het niet slecht is om even (al is het maar een maand) uit de markt te stappen, los van het Buffett markt downturn gegeven.
Er komt waarschijnlijk een meerwaardebelasting in het regeerakkoord. Als je (zoals velen die tijdens corona zwaar gekocht hebben) op heel veel winst zit (>100% in dat geval), dan heb je potentieel 10-20-30% belasting aan je rekker.

Maar als je nu verkoopt en die longterm winst realiseert vóór de beslissing gevallen is (bij de effectentaks hadden ze zoiets gedaan dat de anti-misbruikbepaling slechts inging vanaf het moment dat er sprake van was) , en ze laten de belasting niet retroactief gelden voor dit inkomstenjaar, dan ontloop je wel heel veel belasting.

Terug
Bovenaan