Kleine Beursfeiten

Het gros van hun auto's (Opel, Fiat, Peugeot, Citroën,...) worden gekocht door de (lagere) middenklasse en die zullen het de komende jaren moeten afleggen tegen de goedkopere Chinese elektrische auto's.

Als ik moet kiezen tussen een Fiat, Opel,... of een BYD, kies ik die laatste.
Ik denk niet dat Europa dat zal laten gebeuren. Importtaksen op Chinese wagens incoming.

Trouwens, misschien niet oninteressant hier voor het forum, vooral voor mensen met langetermijn posities en indexers die in België wonen.

Ook aan family/friends heb ik gezegd dat het niet slecht is om even (al is het maar een maand) uit de markt te stappen, los van het Buffett markt downturn gegeven.
Er komt waarschijnlijk een meerwaardebelasting in het regeerakkoord. Als je (zoals velen die tijdens corona zwaar gekocht hebben) op heel veel winst zit (>100% in dat geval), dan heb je potentieel 10-20-30% belasting aan je rekker.

Maar als je nu verkoopt en die longterm winst realiseert vóór de beslissing gevallen is (bij de effectentaks hadden ze zoiets gedaan dat de anti-misbruikbepaling slechts inging vanaf het moment dat er sprake van was) , en ze laten de belasting niet retroactief gelden voor dit inkomstenjaar, dan ontloop je wel heel veel belasting.

Zouden ze dat echt doen ? Dan kun je losers van 20y geleden nog in mindering brengen ook. Mij niet gelaten, ik heb nog floppers van long time ago in mijn PF gelaten met die reden. Maar lijkt me moeilijk om dat te implementeren als je dinos (zoals mijn pa) hebt met vb solvac die al 30-40y in de PF zit. Daar staat zelfs geen aankoop koers op in de broker account...

Gaan ze niet op zijn Hollands waarde op jan, waarde op dec, verschil, belast.

Of enkel aankopen vanaf de belasting ingaat ?

Trouwens, misschien niet oninteressant hier voor het forum, vooral voor mensen met langetermijn posities en indexers die in België wonen.

Ook aan family/friends heb ik gezegd dat het niet slecht is om even (al is het maar een maand) uit de markt te stappen, los van het Buffett markt downturn gegeven.
Er komt waarschijnlijk een meerwaardebelasting in het regeerakkoord. Als je (zoals velen die tijdens corona zwaar gekocht hebben) op heel veel winst zit (>100% in dat geval), dan heb je potentieel 10-20-30% belasting aan je rekker.

Maar als je nu verkoopt en die longterm winst realiseert vóór de beslissing gevallen is (bij de effectentaks hadden ze zoiets gedaan dat de anti-misbruikbepaling slechts inging vanaf het moment dat er sprake van was) , en ze laten de belasting niet retroactief gelden voor dit inkomstenjaar, dan ontloop je wel heel veel belasting.
Deze snap ik nu toch niet zo goed...

Ik heb zeker nog een 20-tal+ jaar te gaan qua beleggingshorizon.. Ok, nu even verkopen, winst nemen en die meerwaardebelasting ontwijken. Wat doe ik dan met mijn cash? Opnieuw beleggen.... en er op termijn nog steeds meerwaardebelasting op betalen??

We zijn nog zover niet. Prévot en het mateke moeten dat er nog door krijgen en BDW in ruil een trofee geven.
+ als ze meerwaarden belasten waarom dan ook niet ineens de huurinkomsten bvb.,
Zijn zaken die al jàààààren op tafel liggen.

Deze snap ik nu toch niet zo goed...

Ik heb zeker nog een 20-tal+ jaar te gaan qua beleggingshorizon.. Ok, nu even verkopen, winst nemen en die meerwaardebelasting ontwijken. Wat doe ik dan met mijn cash? Opnieuw beleggen.... en er op termijn nog steeds meerwaardebelasting op betalen??
Het gaat over vermijden van belasting op de al gerealiseerde winsten hé...
Je kunt moeilijk nu al toekomstige winsten gaan realiseren/vrijstellen....

Het gaat over vermijden van belasting op de al gerealiseerde winsten hé...
Je kunt moeilijk nu al toekomstige winsten gaan realiseren/vrijstellen....
Jamaar het idee/de verwachting is dat de huidige winsten relatief gezien een kleine fractie van het geheel over de komende 20jaar gaan zijn he.. Waarom anders indexen? Heb je daar zekerheid op? Nee, maar het is wel de basis van passief index-beleggen, iets waar Janus ook altijd achter stond. Voor mensen die die simpele strategie volgen. Dus het lijkt mij veel gedoe voor een op lange termijn dus beperkte optimalisatie op het geheel beschouwd. Het is verder ook nog helemaal niet zeker dat dit er door komt..

Soit, ik kan hier evengoed zwaar de bal misslaan, ik ben niet beroerd om toe te geven dat ik een leek ben.

Wordt nog interessant. 1 van mijn historisch beste moves was cfe aan 25 of zo. Nu staat die aan 8 + deme aan 160. Deme was een dividendje. Zal dat dan belast worden?

Corporate stock heb ik gekregen aan 35 of zo. Staan nu aan 140. Die zijn gemigreerd van buitnelandse broker naar hier aan 160-180. Staan aan die koersen in bolero. Hoe gaam die belast worden?

Nog veel andere Scenarios.

Jamaar het idee/de verwachting is dat de huidige winsten relatief gezien een kleine fractie van het geheel over de komende 20jaar gaan zijn he.. Waarom anders indexen? Heb je daar zekerheid op? Nee, maar het is wel de basis van passief index-beleggen, iets waar Janus ook altijd achter stond. Voor mensen die die simpele strategie volgen. Dus het lijkt mij veel gedoe voor een op lange termijn dus beperkte optimalisatie op het geheel beschouwd. Het is verder ook nog helemaal niet zeker dat dit er door komt..

Soit, ik kan hier evengoed zwaar de bal misslaan, ik ben niet beroerd om toe te geven dat ik een leek ben.
Ja goed, maar wat ik bedoel is dat je dan toch tenminste op het gerealiseerde deel (als je uitstapt) al geen taksen hebt. Dat stuk bespaar je dan al zeker. Toekomstige rendementen kan inderdaad niemand voorspellen.

Indexbeleggen wil trouwens niet per se zeggen dat je niet af en te eens een periode uit de markt mag (moet) stappen als alles hoog staat.
Velen hebben zo'n idee fixe dat ze te allen tijde fully invested moeten zijn. Dat is dus flauwekul. Heb het hier vandaag al aangehaald in een andere reply, als je instapmoment slecht is kan je meer dan 10j. moeten wachten voor weer break-even te zijn. Enkel nominaal dan nog.

Was ook 1 vd redenen waarom ik een substantieel deel heb verkocht. En natuurlijk om beter te kunnen slapen:oi22:
Stevige correctie Oxy zou nu voor mij niet slecht zijn want dan kan ik terug all in gaan...Wel slechter voor de nachtrust:thinking:

Wordt nog interessant. 1 van mijn historisch beste moves was cfe aan 25 of zo. Nu staat die aan 8 + deme aan 160. Deme was een dividendje. Zal dat dan belast worden?

Corporate stock heb ik gekregen aan 35 of zo. Staan nu aan 140. Die zijn gemigreerd van buitnelandse broker naar hier aan 160-180. Staan aan die koersen in bolero. Hoe gaam die belast worden?

Nog veel andere Scenarios.
Als ze het willen belasten zullen ze wel een oplossing vinden :)
Zonder extra vermogensbelastingen zal vooruit niet in een regering stappen..

Dus nog snel snel aandelen met dikke return verkopen maar wel de grote verliezers aanhouden (want zijn er uberhaupt landen waar een meerwaardebelasting bestaat zonder dat je minwaarden kan inbrengen?)
Lijkt me toch veel te gemakkelijk.

Ofwel gaan ze zich weer in bochten wringen om retroactief (eg. 1 jan 2024) te werken, ofwel kiezen ze voor de in mijn ogen enige faire optie: pas vanaf de datum dat de wet is gestemd tellen de meer- en minderwaarden mee (in andere woorden: zowel de gerealiseerde als de niet-gerealiseerde meerwaarden TOT die datum tellen niet mee, alle meer- en minderwaarden die er bijkomen na die datum wel). En dan aan de broker om dit automatisch in te houden op het einde van het kalenderjaar per klant, of aan de particulier om dit zelf uit te rekenen en dit op de belastingaangifte in te brengen.

Laatst bewerkt:
Leuk, dan ga je hier ook het tax-loss selling fenomeen krijgen zoals in de VS en Canada waardoor alle brol op het einde van het jaar nog wat verder de dieperik wordt ingeduwd. :giggle:

Zouden ze dat echt doen ? Dan kun je losers van 20y geleden nog in mindering brengen ook. Mij niet gelaten, ik heb nog floppers van long time ago in mijn PF gelaten met die reden. Maar lijkt me moeilijk om dat te implementeren als je dinos (zoals mijn pa) hebt met vb solvac die al 30-40y in de PF zit. Daar staat zelfs geen aankoop koers op in de broker account...
Ofwel gaan ze zich weer in bochten wringen om retroactief (eg. 1 jan 2024) te werken, ofwel kiezen ze voor de in mijn ogen enige faire optie: pas vanaf de datum dat de wet is gestemd tellen de meer- en minderwaarden mee (in andere woorden: zowel de gerealiseerde als de niet-gerealiseerde meerwaarden TOT die datum tellen niet mee, alle meer- en minderwaarden die er bijkomen na die datum wel).
Wel, wat @AgeofAI zegt zou logisch zijn.
Bv. enkel de meerwaarden geteld vanaf de dag van bekendmaking regeerakkoord.

Maarrr... je hebt het hier over wetsmakers.
En die hebben doorgaans een diploma Rechten aka "denkt dat hij overal alles van weet, maar kent geen kloten van finance".

Case in point: de Reynderstaks op obligatiefondsen van 2006 die nog steeds in voege is.
Geen aankoopborderel? Geen probleem, we nemen de waarde van 1 juli 2005. Retroactief dus!
Geen info over de samenstelling van uw fonds? Jammer, dan gewoon 100% belastbaar.

Het zal dus gewoon puur afhangen van hoe die wet in de details uitgeschreven wordt, of en hoe minderwaarden kunnen afgetrokken worden etc.

Als je het mij vraagt, zullen ze wss niet te achterlijk doen.
En dus slechts de meerwaarden vanaf bv. 1 oktober 2024 laten meetellen, alsook de aftrekbare minderwaarden.
Anders heb je direct discutabele toestanden met minderwaarden uit 1984 die zelfs niet digitaal bewezen kunnen worden zoals @cege beschrijft.
Maar je weet nooit met die Rechten-boys 😋

Laatst bewerkt:
Dan zal ik je al op voorhand laten weten dat ik nog MSTR heb bijgekocht Janus. 😉
Zalig, het retailste van het retailste speculatief instrument kopen aan een hogere prijs dan dat je het rechtstreeks zou kunnen kopen, in een bedrijf dat dit met leverage doet, met een promotor ceo.

Maar zoals steeds: veel succes gewenst, het draait misschien goed uit via tussentijdse koersschommelingen (of Trump die nu probeert om het kiessegment crypto boys voor zich te winnen) :)

Laatst bewerkt:
Iets voor de PACB beleggers?:

Geen SaaS '21 vibes bij SMCI?

+720% op anderhalf jaar en +3.800% op 5 jaar is meestal niet sustainable. Lijkt mij goed om nog eens een -80% te doen. (Puur op basis van analyse business cycle & ultrabullish sentiment omtrent semi AI stocks, ken niks van de industrie dus mijn mening over SMCI is waardeloos, was gewoon benieuwd waarom jij hier bullish bent).
Ik heb de earnings nog niet deftig bekeken dus onderstaande cijfers houden hier geen rekening mee.

- 3 EV/S, 34 P/E, groei laatste 2 kwartalen was 200% en 103%
- ze zijn fabrieken aan het bijbouwen of aan het uitbreiden om mee te kunnen met de demand
- goede relatie met NVDA
- leider in rack-space liquid cooling en ze verwachten dat tot 30% van de nieuwe bestellingen deze zullen gebruiken
- Meta (grootste klant) en Microsoft zeiden in hun laatste call dat ze verwachten om volgend jaar nog meer CAPEX te spenderen aan AI infra

edit: revenue guidance voor FY2025 is 26-30B wat ongeveer 100% groei is voor het volgende jaar, aan netto marge van 8% is dat een forward PE van 18
-13% aftermarket door gemiste earnings

Terug
Bovenaan