Kleine Beursfeiten

Scheelt idd wel of er winst weg is of dat je inleg opgevreten wordt.

Persoonlijk blijf ik wel een fan van dividend als één van de graadmeters van het succes van de portefeuille. Als dat jaarlijks stijgt ben ik tevreden. Is dat top op vlak van belastingen, nee. Maar als er elke week digits op je rekening bijkomen lig je van die schommelingen minder wakker.

Waarom binnenkort cashen? Het aandeel staat lager dan 6 maanden geleden terwijl ze nu bakken geld beginnen verdienen. Ik denk niet dat de volatiliteit nu van de ene op de andere dag weer ineenzakt.
Klopt, als deze volatiliteit nog een paar weken (maanden) blijft aanhouden dan verdienen ze daar kruiwagens vol geld, maar het ook net zo zijn dat alles na een paar dagen opnieuw kalmeert.

Ja dat zou helemaal niet erg zijn, maar nu is het wel grotendeels inleg.
Hier ook nog maar recent de helft van mijn spaargeld op de beurs gezet, wat inleg kwijt maar voorlopig beperkt tot 1k denk ik.

Twee fouten die ik gemaakt heb: Iets teveel tech in ETF van in de start maar corrigeert zich door maandelijks nu in andere ETF's te investeren. Tweede fout: had moeten afwachten tot na de release van de kwartaalcijfers om individueel te gaan op bepaalde aandelen. Zou ik nu alles aangekocht hebben op een dieptepunt, natuurlijk: "als" "als" "als". Kon ook omgekeerd uitdraaien natuurlijk.

Vooral geen paniek nu, sowieso is alles LT bij mij dus komt wel goed.

Voor diegene met een slecht gevoel, plaats alles even in perspectief. Wat is je doel met je investering?

Als dit is om op 5 jaar tijd je geld te verdubbel en te gebruiken voor iets leuks, ja dan geef ik je volledig gelijk dat je je slecht voelt maar dan was je fout om überhaupt al in te stappen in de beurs.

Als je doel is om over 15, 20, 25 jaar een mooi rendement te hebben gehaald en eerder te kunnen stoppen met werken. Dan log gewoon uit, spaar consistent en zie deze mogelijkheden als koopkansen. Een S&P aan 20 P/E geeft op langere termijn een mooier rendement dan eentje van 25. Dus eigenlijk is dit goed nieuws (haha).

Verschillende strategen wijzen erop dat het massale indexbeleggen via trackers een grote rol speelt in de snelle neergang van de markten. ‘De tien grootste aandelen in de S&P500 waren eind juni goed voor 36 procent van de index, tegenover 17 procent tien jaar eerder. Apple, Nvidia en Microsoft waren goed voor meer dan een vijfde van de index’, zegt Evan Russo, de CEO van Lazard Asset Management. ‘Dat creëert onevenwichtige, loodzware portefeuilles die het leeuwendeel van de rendementen bepalen. Door de onzekerheid zullen beleggers aan de zijlijn gaan staan. De handelsvolumes zullen afnemen, met meer volatiliteit tot gevolg. Passief indexbeleggen is minder effectief en risicovoller dan ooit.’

Bron: De Tijd

Verschillende strategen wijzen erop dat het massale indexbeleggen via trackers een grote rol speelt in de snelle neergang van de markten. ‘De tien grootste aandelen in de S&P500 waren eind juni goed voor 36 procent van de index, tegenover 17 procent tien jaar eerder. Apple, Nvidia en Microsoft waren goed voor meer dan een vijfde van de index’, zegt Evan Russo, de CEO van Lazard Asset Management. ‘Dat creëert onevenwichtige, loodzware portefeuilles die het leeuwendeel van de rendementen bepalen. Door de onzekerheid zullen beleggers aan de zijlijn gaan staan. De handelsvolumes zullen afnemen, met meer volatiliteit tot gevolg. Passief indexbeleggen is minder effectief en risicovoller dan ooit.’

Bron: De Tijd

Allemaal vijgen na Pasen e.

Achteraf kunnen de "experts" het allemaal verklaren.

Ik las deze ochtend. "Er komt een milde recessie van 1-2 kwartalen aan". Ale, dat ene data point ontbloot volledig de toekomst...

(Is het een verrassing dat tech kloppen ging krijgen? )

Zo tussen de soep en de patatten door:
  • YTD UCB VS Tubize: +84 VS +51 (en er was al een redelijke korting)
  • Vandaag; - 6% VS -10%

Makes no sense. Wordt tijd dat ze daar eens giga buyback of zo doen. Of van de beurs halen. Hoeveel is de free float van tubize eigenlijk?

Al jaren LT belegger van UCB. Belgische farma #represent. Jaar of 5 6 7 van UCB naar tubize geswitcht. Ik zal het me nog beklagen.

Olie lijkt nog richting groen te gaan vandaag. Explodeert olie één van de volgende dagen dan is het feestje voor OXY en zijn de zwakke handen eruit.

Terug
Bovenaan