Kleine Beursfeiten

Er is toch niet zoveel bijzonder gek aan die waarderingen van Meta, Microsoft en Google. Dat er wat vet op zit, dat kan, maar nu ook niet overdreven.
Maar dan ga je er van uit dat de consensus winstschattingen realistisch zijn...
Ik vind deze eerder nogal optimistisch.

Laatst bewerkt:
In Europa ben je wat beperkter in keuze qua ETF's.
Misschien lukt het wel als je klant bent bij een Amerikaanse broker (IB?) maar dat weet ik niet zeker.
Ook wel bewust zijn van de tracking error bij die inverse en leveraged ETF's als je die langere periode aanhoudt.

In Europa ben je wat beperkter in keuze qua ETF's.
Misschien lukt het wel als je klant bent bij een Amerikaanse broker (IB?) maar dat weet ik niet zeker.
Ook wel bewust zijn van de tracking error bij die inverse en leveraged ETF's als je die langere periode aanhoudt.
En bewust zijn dat er mogelijk een tijdelijk herstel komt. Ga je dan na dit herstel jezelf afvragen of de daling voorbij is, of ga je dan met verlies verkopen, of toch bijhouden voor verdere daling?

Ik snap niet dat uw investeringscase opeens vervalt omdat Buffett start met verkopen van een aantal van zijn aandelen.
Niet gewoon omwille van 'een aantal' aandelen.

Net zoals er tijdens de jaarvergadering een hint zat dat hij Apple full zou verkopen (en blijkbaar weinig anderen opmerkten), zitten er nu hints in kwartaalrapport dat hij zich full positioneert voor koopjes.

En paar andere zaken. (Helft was al verkocht na laatste fed meeting vrijdag).

Jammer dat het kwartaalrapport pas dit weekend uitkwam. Want de huidige beursheadlines hebben niets met buffett te maken (behalve specifiek Apple uiteraard).

Ik ben nederig genoeg om niet in de weg te staan van de GOAT zijn 4de short market call in een eeuw.
Wat ik van de markt of beleggen of timen vind, is irrelevant in dat geval.

En er is een kans dat brk omhoog gaat bij paniek (dat deed het ook kort in oktober 2008), maar doorgaans gaat bijna alles gewoon (deels) mee in de afgrond.

Deel van oxy verkocht met stevige winst. Positie was te groot en dan slaap ik beter:biglaugh:
Zakt het stevig dan kan ik terug bijkopen....
Olie kan bij recessie stevig zakken, anderzijds heb je Opec en Midden-Oosten escalatie dus wie zal het zeggen welke richting....:rofl:
Sentinel1 kleine positie ook verkocht. (was ik al langer van plan)

En bewust zijn dat er mogelijk een tijdelijk herstel komt. Ga je dan na dit herstel jezelf afvragen of de daling voorbij is, of ga je dan met verlies verkopen, of toch bijhouden voor verdere daling?
Dat ligt eraan welk instrument dat je gebruikt om te shorten.
Bij hefboomproducten wacht je best niet te lang om winst te nemen.
Bij puts kun je zelf de looptijd bepalen en evt. doorrollen

Tijdelijk herstel, zeer zeker, niets gaat in één rechte lijn, er gaan zeker nog prima beursdagen komen de komende weken/maanden.
Maar op indexniveau en zeker big tech durf ik toch zeggen dat de toppen van deze cyclus achter ons liggen.

Dat ligt eraan welk instrument dat je gebruikt om te shorten.
Bij hefboomproducten wacht je best niet te lang om winst te nemen.
Bij puts kun je zelf de looptijd bepalen en evt. doorrollen

Tijdelijk herstel, zeer zeker, niets gaat in één rechte lijn, er gaan zeker nog prima beursdagen komen de komende weken/maanden.
Maar op indexniveau en zeker big tech durf ik toch zeggen dat de toppen van deze cyclus achter ons liggen.
Top is inderdaad mogelijk achter ons, maar met herstel bedoel ik 50 tot 61,8% herstel van de tijdelijke bodem tichting top. Mogelijk tijdelijk enthousiasme owv interventie van FED of dergelijke, waarbij de daarop volgende rally (lager dan top) een potentieel sell moment is.

En donderdag zijn er weer de 13F filings, dan gaan we zien wat alle institutionals verkocht hebben tussen april en juni.
Info waarmee je als particuliere belegger natuurlijk rijkelijk laat achter de feiten aanholt maar niettemin interessant.
Kans is groot dat je zal zien dat er meerdere hun tech posities hebben verkocht.

Het is vooral het domme geld (passive investing via ETF's) die de beurzen zo lang hoog hield.
Gewoon al het stoppen van de inflows, (hoeven daarom nog geen massale outflows te zijn), en je hebt prijs.

Top is inderdaad mogelijk achter ons, maar met herstel bedoel ik 50 tot 61,8% herstel van de tijdelijke bodem tichting top. Mogelijk tijdelijk enthousiasme owv interventie van FED of dergelijke, waarbij de daarop volgende rally (lager dan top) een potentieel sell moment is.
Ik verwacht geen tussentijdse renteverlaging.
Als de Fed dat doet, zijn ze hun geloofwaardigheid volledig kwijt en heb je risico op echte paniek en LT rente die de hoogte inschiet.

Veel tech aandelen zullen mijn inziens terugkeren naar de bodemkoersen van 2020. Al weet ik dat ik hier met voorgaande zin door velen afgeschoten wordt.

Niet gewoon omwille van 'een aantal' aandelen.

Net zoals er tijdens de jaarvergadering een hint zat dat hij Apple full zou verkopen (en blijkbaar weinig anderen opmerkten), zitten er nu hints in kwartaalrapport dat hij zich full positioneert voor koopjes.

En paar andere zaken. (Helft was al verkocht na laatste fed meeting vrijdag).

Jammer dat het kwartaalrapport pas dit weekend uitkwam. Want de huidige beursheadlines hebben niets met buffett te maken (behalve specifiek Apple uiteraard).

Ik ben nederig genoeg om niet in de weg te staan van de GOAT zijn 4de short market call in een eeuw.
Wat ik van de markt of beleggen of timen vind, is irrelevant in dat geval.

En er is een kans dat brk omhoog gaat bij paniek (dat deed het ook kort in oktober 2008), maar doorgaans gaat bijna alles gewoon (deels) mee in de afgrond.
Klinkt wel een beetje nostradamus, met verborgen hints in de jaarvergadering en het kwartaalrapport.

Is je portefeuille dan nu ofwel volledig cash ofwel deels cash deels short nasdaq?

Ik volg die andere legende, Jack Bogle. Don't do something, just stand there!

Durf wedden dat ze straks weer Pol D'hoore gaan opvoeren op het VTM nieuws om de daling te gaan 'duiden' bij de Vlaamsche huis-tuin-en-keuken belegger😆

Pardon?
De 3 ik ik noemde samen 63,2% in de laatste 13-F (15/5)...
Nu zal het er weliswaar iets anders uitzien :giggle:

Dat is van de publicly listed bedrijven in zijn portefeuille. Ik herinner me de exacte verhouding niet meer, maar grootte-orde is dat maar ongeveer de helft van de bedrijven in Berkshire. Ok, dan nog zit je met iets van bijna 20% AAPL tenzij Buffet die effectief volledig verkoopt.

Pardon?
De 3 ik ik noemde samen 63,2% in de laatste 13-F (15/5)...
Nu zal het er weliswaar iets anders uitzien :giggle:
BRK beursportfolio =/= totale portfolio

Verder heel verbaasd van JanusDR zijn plotse ommezwaai. Tegen al z’n principes in volle paniek en de markt proberen timen op basis van een verkoop door de ouwe.

Terug
Bovenaan