Kleine Beursfeiten

Omtrent Asml. Geloven jullie dat ze hun huidige verkoopcijfers op peil zouddn kunnen houden moest Trump terug verkozen geraken? @Misterblort , het jij daar al aan gedacht? Ik zie de VS met Trump aan de macht toch terug druk zetten om wat behoudener te zijn met de technologieën die men verkoopt aan China.

Nog meer M&A nieuws in software, ditmaal met Gitlab. O.a Datadog zou al in onderhandelingen zitten. Google heeft ook een grote positie in Gitlab (via Google Ventures) en zou me niet verbazen als zij ook interesse hebben om te concurreren met Microsoft Github.

Laat ze maar komen, 25% positie in Gitlab sinds juni aan 45.5$ en indien die buyout er effectief komt (nog onzeker uiteraard) verwacht ik minstens 70$. :D

Hopelijk heeft iedereen SaaS gekocht toen ik verklaarde dat sentiment rock bottom was. Dat was zowat de (lokale) bodem tot op de exacte dag juist voor de meeste van deze aandelen:

@NotoriousP , beter lezen volgende keer. :p
Ik grapte maar, SaaS ligt wa buiten mijn competentie zone. :)

Gisteren eentje voor 1.5M $ calls gekocht op Gitlab die nu 5M $ waard zijn.

Insider trading is toch ook gewoon rampant. 1x goed doen en binnen voor het leven.

Gisteren eentje voor 1.5M $ calls gekocht op Gitlab die nu 5M $ waard zijn.

Insider trading is toch ook gewoon rampant. 1x goed doen en binnen voor het leven.
Dat wordt normaal toch sterk gecontroleerd hoor, zeker voor die bedragen.
Aanrader trouwens op vlak van Insider Trading (goede zomerliteratuur):

51mlDx06APL._SY445_SX342_.jpg

Omtrent Asml. Geloven jullie dat ze hun huidige verkoopcijfers op peil zouddn kunnen houden moest Trump terug verkozen geraken? @Misterblort , het jij daar al aan gedacht? Ik zie de VS met Trump aan de macht toch terug druk zetten om wat behoudener te zijn met de technologieën die men verkoopt aan China.

Op korte termijn zou ik daar een behoorlijke negatieve impact van verwachten, in 2023 toch al 25% van hun omzet die uit China kwam en bijna 70% van de omzetgroei 2022-2023 kwam uit export naar China.

Al weet ik niet hoe ver die beperking zou gaan, ze kunnen nu al de 2 nieuwste generaties niet verkopen - geen zicht op hoeveel generaties er nog als een risico zouden kunnen beschouwd worden en hoeveel omzet daar achter zit?

Zelf koop ik nu wel een schijfje bij, ik was in april-mei 2024 te laat toen de koers een redelijke duik nam. Maar mijn gemiddelde aankoopprijs ligt met dat erbij wel nog altijd 35% onder de huidige koers en ik beschouw het als een buy & hold aandeel voor langere termijn.

In eerste oogopslag hebben die een slecht eerste kwartaal gehad.

Zijn er redenen om er geloof in te hebben en bijzonder goede vooruitzichten te hebben? Bepaalde kennis over de leiding en de zorg voor de aandeelhouders?

Iedere landbouw/construction machinery producent heeft een slecht kwartaal gehad denk ik. Volledige markt ligt momenteel op zijn rug. CNH heeft net een nieuwe machine gereleased, veel awards gewonnen etc... Is de laatste jaren enorm aan het investeren in Duitsland om te concurreren met Klaas. Staat qua self-driving ongeveer op gelijke voet met JD. Daarnaast zoals ik zei, helft van het marktaandeel van JD met 15% van de market cap. Ik wilde eigenlijk enkel zeggen, ipv JD neem je dan beter CNH.

Pfff - nog leden die het lastig hebben om te investeren, cash blijft zich ophopen en weet eerlijk gezegd niet wat ermee te doen.

Alvorens er weer een storm volgt, het is echt ernstig bedoeld - ook al klinkt het helemaal anders.

Pfff - nog leden die het lastig hebben om te investeren, cash blijft zich ophopen en weet eerlijk gezegd niet wat ermee te doen.

Alvorens er weer een storm volgt, het is echt ernstig bedoeld - ook al klinkt het helemaal anders.
Yes, zie hier ook niet echt koopkansen op mijn watchlist van bijna 100 bedrijven. Verder laatste weken/maanden wel mooie winsten kunnen vergaren met het wel aan het werk gezette geld, maar sta met 2/3 van budget aan de kant. Vind de markten (al enkele jaren) erg hoog staan. Enigste waar ik momenteel over twijfel om in te investeren: een putoptie op de S&P500 of Nasdaq.

Enigste waar ik momenteel over twijfel om in te investeren: een putoptie op de S&P500 of Nasdaq.
Ik wil ze je wel verkopen :wink: Implied volatility staat laag, dus die opties zijn verre van duur.
Tip, put opties op Berkshire staan altijd erg goedkoop, terwijl het aandeel even goed meedaalt met de S&P500 als de beurs corrigeert.

Pfizer?? Op weg naar +/- 40$ (SMA200 weekbasis na doorbraak SMA50)? Eveneens mooi dividend erbij.

Laatst bewerkt:
Is dat zo? BRK is beduidend minder gestegen dan meeste van mijn posities in dezelfde periode.
Dat kan maar we gaan niet flauw doen - BRK doet het goed, of toch beter dan je had gedacht en (voorlopig) is je theorie niet ideaal. Dat wilt niet zeggen dat het nu niet over zijn potentieel aan het gaan is en er een correctie komt als iedereen terug richting tech gaat.

Dat kan maar we gaan niet flauw doen - BRK doet het goed, of toch beter dan je had gedacht en (voorlopig) is je theorie niet ideaal. Dat wilt niet zeggen dat het nu niet over zijn potentieel aan het gaan is en er een correctie komt als iedereen terug richting tech gaat.
Ma komaan die post is van 1 week geleden, hoe belachelijk short term gaan we een theorie evalueren? De hele fucking markt is enorm omhoog geschoten in die periode door de lagere inflatie cijfers. Er is gewoon een sterke rally geweest... BRK volgt de markt.

Nu voor de verduidelijking, rond 1.2x BV had mijn portfolio 40-50% BRK. Vandaag aan 1.5x is dit 10%. Dus het is zeker niet dat ik BRK slecht vind op dit moment en ik profiteer nog van het recent success, ik concentreer me er gewoon niet meer zo sterk in. Als ze terug naar 1.2 vallen is dit gewoon zo'n fucking easy en veilige no-brainer dat ik massaal weer inkoop.

Terug
Bovenaan