Kleine Beursfeiten

+12.5% Q1.
Maar de laatste twee maanden waren eigenlijk niet goed. Gewoon vlak gebleven met veel volatiliteit.
Vooral paar van mijn grootste posities die de laatste twee maanden toch fel naar beneden gegaan zijn.
Versterking van de dollar heeft mij paar % uit de nood geholpen.

Maar matig hoor, 200k+ winst hier.

Dat is best wel al een som natuurlijk - mogen we aannemen dat de omvang van de port navenant is of is er een heel sterke performance, combinatie van beiden ... Mss een privé vraagje: welke invloed heeft dat op je dagelijkse leven

Ik heb vooral negatieve rendementen gekend en sta pas sinds eind december 2020 in het groen, momenteel een heel bescheiden winst van 12,5% excl. dividend hier.

Dat is best wel al een som natuurlijk - mogen we aannemen dat de omvang van de port navenant is of is er een heel sterke performance, combinatie van beiden ... Mss een privé vraagje: welke invloed heeft dat op je dagelijkse leven

Ik heb vooral negatieve rendementen gekend en sta pas sinds eind december 2020 in het groen, momenteel een heel bescheiden winst van 12,5% excl. dividend hier.
Heel bescheiden? Da's toch super?

Heel bescheiden? Da's toch super?
Beetje toelichten:

Gestart in 2017 / winst in 2017 en 2018 maar alle winsten kwijt in 2019/2020 - dus concreet had ik een rendement van 0% over de periode 2017-2020 - enkel wat dividend. In maart 2020 stond de port bvb nog 42% negatief - vandaag 12,5% positief.

+6% op een portfolio van 50.000
of +600% op een portfolio van 400 euro

Hangt er dus beetje vanaf he :)
Een student die een gokje waagt op Bitcoin of Gamestop met €200 kunt ge natuurlijk moeilijk vergelijken met iemand die belegt voor zijn pensioen... maar op zich is er weinig verschil vind ik tussen iemand met een portefeuille van 50k of 500k ... dus de % winst vergelijken vind ik wel zinvoller dan gewoon bedragen

Een student die een gokje waagt op Bitcoin of Gamestop met €200 kunt ge natuurlijk moeilijk vergelijken met iemand die belegt voor zijn pensioen... maar op zich is er weinig verschil vind ik tussen iemand met een portefeuille van 50k of 500k ... dus de % winst vergelijken vind ik wel zinvoller dan gewoon bedragen
Beiden zijn belangrijk, bijkomend denk ik dat iemand die reeds forse winsten heeft behaald ook een stukje anders zal beleggen. Ook de beschikbare cash -reserve is belangrijk - voorlopig beperk ik mij tot 50% aandelen / 50% cash, ik probeer ook effectief 50% van mijn inkomen te investeren elk jaar.

Ik heb intussen spijt dat ik niet meer spaargeld heb belegd na de dip in maart 2020. Je kon bijna niets verkeerd kopen.
Bij de volgende crash ga ik toch wat meer risico nemen. Miskoop van het voorbije jaar blijkt XSPA te zijn (-43%).

Het kortetermijnplan is nu om mijn crypto wat te verhogen. (van 2500 euro -> 5000 euro) BTC, ETH of ADA.

die mooie winsten op crypto maken mij wel jaloers maar anderzijds snap ik daar echt de ballen van, dus ik denk dat ik er beter wegblijf. Ik heb redelijk "veilige" beleggingen en bijgevolg geen monsterwinsten. Maar er staat vrij veel geld op die rekening dus ik wil ook niet té zot gaan doen, doch een deftig rendement hebben.
Nu, als ik elk kwartaal 6% zou halen, zou ge mij niet horen klagen hoor.
Maar ik ben nog maar sinds eind vorig jaar bezig met actief beleggen (voordien alles in fondsen bij de bank gestoken) dus ik moet er sowieso nog veel over bijleren. Ik volg hier dus aandachtig :) ik zit nu ongeveer met 50% cash en dat is nog steeds veel te veel, dus langzaamaan ga ik er wel meer in steken.

contextbinder said:
Dat is best wel al een som natuurlijk - mogen we aannemen dat de omvang van de port navenant is of is er een heel sterke performance, combinatie van beiden ...
Eerder een sterke performance maar de 'easy money' is weg sinds de tech rally ten einde is. Moeilijk om nu nog goeie plays te vinden. De komende kwartalen zullen waarschijnlijk wel een stuk minder zijn.
contextbinder said:
Mss een privé vraagje: welke invloed heeft dat op je dagelijkse leven
Helemaal niets behalve dat het mentaal een stuk leuker is om op deze manier de lockdown door te komen :)

Een sterke performance wil ook zeggen redelijk wat risico dus het kan evengoed de andere kant opgaan en je kunt sneller die winst weer kwijt zijn of geld verliezen. Dat wetende moogt ge dus ni beginnen zweven. Altijd rustig en rationeel blijven, emoties off en gewoon focussen om te proberen dat getalleke op uw rekening omhoog te krijgen.
contextbinder said:
Ik heb ook lang veel fouten gemaakt. Uit je fouten leren, blijven kennis op doen, ervaring op doen, kijken wat werkt en niet werkt, eruit leren en na verloop van tijd ga je betere keuzes maken en betere beslissingen nemen.

Laatst bewerkt:
Aandelen: +0.16% :sop: quasi exclusief tech, ging érg hard in Q4 2020 (in feite bijna gans 2020) en ook begin Q1 2021. Vanaf half februari wel zware klappen gekregen (-20% in de grootste dip begin maart ten opzichte van piek begin februari) dus verschiet er ergens nog van dat het kwartaal vlak geëindigd is. Q2 alleszins wel positief begonnen.
Crypto portefeuille: +190%

Het gaat wel over de gehele portefeuille. Anders is het simpel. Sinds de dip heb ik 150% op kinepolis !!! Op bepaalde aandelen heb ik 2000% !!!

Die crypto stoefers hoor je natuurlijk niet zeggen hoeveel ze erin ploffen. 1000% return op play money, maar zou je ooit 100k erin steken, dacht het niet. Liever consistent 6-7-8-9% op paar 100k dan af en toe een winner op 1k met roulette stuff ...

Het gaat wel over de gehele portefeuille. Anders is het simpel. Sinds de dip heb ik 150% op kinepolis !!! Op bepaalde aandelen heb ik 2000% !!!

Die crypto stoefers hoor je natuurlijk niet zeggen hoeveel ze erin ploffen. 1000% return op play money, maar zou je ooit 100k erin steken, dacht het niet. Liever consistent 6-7-8-9% op paar 100k dan af en toe een winner op 1k met roulette stuff ...
Idd, volledig gelijk. Mijn Kinepolis heb ik te vroeg verkocht op 100%, ook BasicFit te vroeg verkocht, dacht echt niet dat beiden in volle corona terug zo hoog zouden staan.

Heb wel nog Econocom aan +96%, daar moet +150% wel mogelijk zijn

Vind ik idd toch ook een significant verschil, op het werk zijn er vrij veel mensen met crypto bezig voor relatief kleine bedragen, vreemd genoeg vinden een aantal van die mensen het te riskant om bvb 10K aandelen/fondsen aan te kopen.

Terug
Bovenaan