Ik stelde het voor en ze gingen mee tot mijn verbazing
We hebben ~120% geleend. Wel, technisch gezien hebben we een lening van een huis van 300k waar nog 40k open stond geherfinancierd van bank A naar bank B en overgezet naar de nieuwe woning. Bij die herfinanciering is dat van 40k 80k geworden (ik citeerde notaris 'dat heb ik nu nog nooit meegemaakt, goed gespeeld, denk ik'). Er is een 2e hypotheek op het nieuwe huis voor ~100%. Als ze mij in covid tijden cash geven aan 1%, dan weiger ik niet. (Op die oude lening ook nog hypotheekwissel kunnen doen en woonbonus behouden).
Basically hebben we huis gekocht, 0 cash geinvesteerd (zelfs cash gekregen want als je alles doorrekent, is er een groot stuk equity extraction geweest van dat oude huis), en een zak cash van de verkoop van dat oude huis. Die zak cash is mooi in 2 gesplitst en apart belegd. Zakje 1 dekt die 80k volledig. Dat is gewoon dividenden, cash printen en die 80k afbetalen. Zakje 2 dekt voor 60% of zo de grote hypotheek en daar is het een gewone portefeuille.
Hypotheek 1 is mogelijks een liability als we ooit nog iets zouden willen verbouwen, een kot kopen, een investeringsapp willen kopen, scheiden en elk apart iets willen kopen.... Dus die moet relatief snel en veilig liquideerbaar zijn, steady cashflow produceren, ... De enige reden dat die er is, is 'riding the spread'.