Kleine Beursfeiten

Vandaag begon iemand tegen mij over het MeManaged plan van Medirect.
Iemand daar concreet ervaringen mee? Het is een beheerd plan, gebaseerd op een profiel dat ze opstellen d.m.v. een vragenlijst.
Buiten de iets hogere kosten lijkt het mij wel een interessant product voor mensen die er niet te veel moeite willen insteken en het accepteren dat er wat afgeroomd wordt.
Mensen die er niet veel moeite willen insteken kunnen best gewoon IWDA kopen…

Ik snap uw insteek wel, ik ben alleen overtuigd dat je dit via verkoop van meerwaarde realisaties op geschikte momenten even goed kan realiseren tov dividend nemen. En dat eerste zou financieel aantrekkelijker zijn...

Je bezoegdheid siert je. Maar meerwaarden zijn nu eenmaal niet gegarandeerd.

En ik moet me niet bezig houden met timen en verkopen en weet ik veel. Die cashflow komt, all is good. En geen paniek. Er zit genoeg in niet dividend aandelen.

En is de madam daar blij mee?
Die van ons is nu een half jaartje huismoeder maar die worstelt toch met het sociale isolement, hopelijk betert dat als de jongste in april naar school gaat, dan heeft ze wat meer ruimte voor andere zaken.

Ja, anders zou ze het niet doen, he. Maandag koor, dinsdag fitness, woensdag #3 thuis en geen creche, donderdag fitness, vrijdag met de vriendinnen weg. Deze week zijn daar nog maandagavond en deze avond eten met vriendinnen bij gekomen. Zo sociaal isolement is er niet.

Er zijn hier 3 kinderen. 0, 3, 3. Dat is wat druk geweest. Tot 3mnd voor geboorte van #3 hebben we altijd alle 2 zo goed als fulltime gewerkt. Dan moeilijke zwangerschap en thuis, dan bevalling en thuis, dan paar maand ouderschapsverlof. Die verlofstelsels/uitkeringen zijn zo genereus dat dat voor haar zo goed als geen inkomensverlies is (misschien paar honderd euro netto minder per maand). Nu #3 naar creche gaat, heeft ze nog tot na de zomer tijdskrediet (de creche is 3 maand toe jun, july, aug...). Daarna gaat ze wel opnieuw werken. Tussen nu en dan de dingen doen die al forever op de todo list stonden (kamers schilderen, fotoboeken maken, garage herinrichten, ....).

Aangezien de cashflow de hypotheek betaalt, was het gesprek ongeveer als volgt 'ga ik dat doen', - 'ja'. 'lukt dat financieel', -'ja'. Done.

Dat is wel comfortabel.

Hou de komende weken uitspraken van CEO Bpost in de gaten. De man lijkt op een cost-saving missie ("herstructering mogelijk", "geen dure consultants meer") en wil gerust een robbertje vechten met de overheid om dat te realiseren ("stop met jullie te bemoeien of bekijk hoe we verder kunnen privatiseren").
Morgen misschien expres kei-zwakke cijfers presenteren om dan als messias met een transformatieplan te komen.

Bodem bereikt de komende week?
Hmmm...blijkbaar toch niet zo'n haast bij:
"Peeters rekent erop eind dit jaar een nieuwe strategie voor het staatsbedrijf te kunnen presenteren."

Hmmm...blijkbaar toch niet zo'n haast bij:
"Peeters rekent erop eind dit jaar een nieuwe strategie voor het staatsbedrijf te kunnen presenteren."
Realisme - dat geeft vertrouwen
En natuurlijk het idee dat hij een betere CEO is dan alle vorige.

Ik heb er vertrouwen in - 5% positie aan 3,55 EUR. Lijkt me echt belachelijk goedkoop voor een bedrijf dat relevant kan blijven en ruimte heeft om te verbeteren.

Nuja goed, we zien volgend jaar wel - misschien staat het dan aan 2 euro 🥹

als wereldbevolking vandaag 100 is, hoeveel is die dan in 2030, 2040, 2050 & 2060 aan deze trend?

Je kan ook exposure hebben in Afrika door westerse bedrijven te kiezen die Afrika als significante afzetmarkt hebben.
Als je Zuid-Korea als 'ijking' zou nemen, waarbij immigratie navenant 0 is.
en als je weet dat het voor 2024 dusver 0.72 zou zijn, waarbij we dus reeds (ver) onder 0,5 kind zouden zitten.
Meer dan een halvering op 50 jaar?

Algemeen zal het nog wat op peil blijven 'dankzij' het afrikaanse continent/immigratie.
Maarja, immigratie?

"Daarnaast broedt Atenor op een kapitaalverhoging. 'We bekijken een kapitaalverhoging de komende maanden. De structuur, het bedrag en andere parameters zijn nog niet bepaald', klinkt het.
Atenor handhaaft wel het dividend."

Machtig, die Belgische vastgoedbedrijven.

Dus langs de ene kant gaan ze aandelen uitgeven omdat ze cash nodig hebben.
Langs de andere kant geven ze x cash uit, waarbij slechts 0,7x bij de belegger terechtkomt wegens roerende voorheffing.

Ofwel zit het management aan de paddo's ofwel de beleggers daarin.
Van mei 2023; in verband met de recente dividenddiscussie is dit wel een mooi voorbeeld natuurlijk.

De afgelopen jaren kwam Atenor hier ook af en toe ter sprake als vaste dividendbetaler.
"niet naar kijken en gewoon dividend incasseren", "het maakt niet uit wat de koers doet".

Wel ja, dat klinkt allemaal mooi, maar ondertussen is het aandeel -70%, en vandaag schorsen ze het dividend.

Quid?

als wereldbevolking vandaag 100 is, hoeveel is die dan in 2030, 2040, 2050 & 2060 aan deze trend?

Je kan ook exposure hebben in Afrika door westerse bedrijven te kiezen die Afrika als significante afzetmarkt hebben.
Wereldbevolking zal tegen 2100 naar schatting bestaan uit 10miljard mensen. Maar waarschijnlijk minder.

Die honderd vandaag zal in 2124 allicht ook 100 zijn, maar waarschijnlijk minder.

Vandevelde
Evs
Gbl
Gimv
Shell
Engie
Tubize
Vitesse
Ahold
Ageas
Tinc
Stellantis
Fluxys
Sanofi

Waarschijnlijk wel hier en daar iets waar ik niet aan gedacht heb zo uit het hoofd.

Terug
Bovenaan