Kleine Beursfeiten

Omdat het letterlijk in het bericht erboven en in de hele pagina ervoor ging over het feit dat investeren in aandelen specifiek voor het dividend, dikwijls een niet geheel rationele keuze is.

Wat telt is de toekomstige cashflow die naar de aandeelhouders terug gaat.
Een dividend kan daar onderdeel van zijn, maar het begrip "dividendaandeel" is meestal irrelevant voor de investeringsbeslissing.
Zie bv. een Berkshire die zijn cashflows intern herinvesteert.

Je zal in beide gevallen gewoon dezelfde bedrijf/sector/waardering moeten doen.
Hoe de cash uiteindelijk naar de aandeelhouder komt (via meerwaarde of dividend), is bijkomstig.

Goed, anyway, ik denk dat het onderwerp al 50 keer in dit topic gepasseerd is.
Iedereen doet waar hij zich goed bij voelt :) (ik voel mij goed bij meer uiteindelijke dollars op de rekening)

Laatst bewerkt:
Vanwaar je keuze destijds voor MSTR en niet voor COIN bvb?
Zijn toch geen equivalenten?
COIN is een crypto uitwisselingsplatform.
MSTR is een software bedrijf dat al zijn geld in Bitcoin steekt en eigenlijk dient als equivalent (met wat leverage).
Beiden zullen idd stijgen op basis van bitcoin waarde maar ik kan de risico's rond een uitwisselingsplatform veel moeilijker inschatten dan die van Bitcoin zelf. Mijn keuze voor MSTR was in een account waar ik geen toegang had tot bitcoin ETF's (althans op die moment :)).

Omdat het letterlijk in het bericht erboven en in de hele pagina ervoor ging over het feit dat investeren in aandelen specifiek voor het dividend, dikwijls een niet geheel rationele keuze is.

Wat telt is de toekomstige cashflow die naar de aandeelhouders terug gaat.
Een dividend kan daar onderdeel van zijn, maar het begrip "dividendaandeel" is meestal irrelevant voor de investeringsbeslissing.
Zie bv. een Berkshire die zijn cashflows intern herinvesteert.

Je zal in beide gevallen gewoon dezelfde bedrijf/sector/waardering moeten doen.
Hoe de cash uiteindelijk naar de aandeelhouder komt (via meerwaarde of dividend), is bijkomstig.

Goed, anyway, ik denk dat het onderwerp al 50 keer in dit topic gepasseerd is.
Iedereen doet waar hij zich goed bij voelt :) (ik voel mij goed bij meer uiteindelijke dollars op de rekening)
Je vergeet de 'psychologie' van mensen en bekijkt het te rationeel.

Je vergeet de 'psychologie' van mensen en bekijkt het te rationeel.

Voor psychologie, gelieve u hier te wenden :p

Je hebt absoluut een punt, recent ook nog iemand gehoord die heel blij was met een hoog dividendrendement en vergat rekening te houden met de koers van dat aandeel die elk jaar bijna even veel daalde - netto resultaat vóór belastingen: 3% per jaar over 10 of 15 jaar...

Van mei 2023; in verband met de recente dividenddiscussie is dit wel een mooi voorbeeld natuurlijk.

De afgelopen jaren kwam Atenor hier ook af en toe ter sprake als vaste dividendbetaler.
"niet naar kijken en gewoon dividend incasseren", "het maakt niet uit wat de koers doet".

Wel ja, dat klinkt allemaal mooi, maar ondertussen is het aandeel -70%, en vandaag schorsen ze het dividend.

Quid?
Aandeel enkele maanden geleden nog bekeken en dat was duidelijk een strategie van de grootaandeelhouder om geld uit het bedrijf te halen. Het stonk langs alle kanten.

Er is voor elke strategie altijd wel een aandeel te vinden die u case boekstaaft.

Dividendaandelen koop je ook niet om terug te verkopen. Dus op korte termijn doet een daling in koers mij eigenlijk niets. Ik mik op bedrijven die al 20j+ een dividend uitkeren en dit ook laten stijgen. Dit zijn aandelen genre coca cola company. Die dalen soms ook al is maar komen altijd terug boven water.

Hier in feite 3 aandelen puur voor dividend (16% van port) : Ageas / WEHB en KBCA

Ondertussen staat collega op YTD +22% - grotendeels te danken aan Spotify dat als een raket blijft gaan, quasi non stop stijgend zonder enige daling.

Zijn toch geen equivalenten?
COIN is een crypto uitwisselingsplatform.
MSTR is een software bedrijf dat al zijn geld in Bitcoin steekt en eigenlijk dient als equivalent (met wat leverage).
Beiden zullen idd stijgen op basis van bitcoin waarde maar ik kan de risico's rond een uitwisselingsplatform veel moeilijker inschatten dan die van Bitcoin zelf. Mijn keuze voor MSTR was in een account waar ik geen toegang had tot bitcoin ETF's (althans op die moment :)).
En zoals vandaag te zien, hefboom met MSTR (+18%) is sterker bij Bitcoin (+3%) stijging dan met COIN (+8%).

@cege : hebben we iets gemist bij PACB? Of weer puur rente-vrees?
Tchoo tchoo
Screenshot-20240304-180233-Google.jpg

Terug
Bovenaan