Kleine Beursfeiten

Heh? Waarom zouden we nog moeten stijgen als de reële rente vandaag al restrictief genoeg is? Niemand praat over verdere stijgingen, alleen maar minder rate cuts op korte termijn.
Heb bovenstaande al eens uitgelegd in ander topic:

@JanusDR : wat verwacht je van de OXY earnings?
- Zoals gewoonlijk geen enkel idee wat ze per kwartaal gaan rapporteren.

Wel benieuwd naar die capex plannen voor het Crownrock gedeelte.
In hun slides en conference call bij de overname stonden nogal hoge cijfers (vergeleken met de rest van hun portfolio).
Als dat niet voor groei is, dan ... is dat nogal vreemd.
Tenzij ze elders gaan minderen ter compensatie, maar dat stond niet in hun guidance.

- Ik heb ook een stuk HCC, metallurgische steenkool.
Er zijn aanwijzingen dat ze, tegen hun gewoonte in, toch zouden beginnen buybacken, zoals AMR. (
Vroegere obligatie voorwaarden werden paar maanden geleden aangepast zodat ze +-300m meer liquiditeit kunnen aanwenden voor de aandeelhouders.
Hun special dividend aankondiging van gisteren was maar 25m, dus er is eigenlijk maar 1 ding dat ze met de rest kunnen doen...
Tenzij verbrassen, dan keldert het aandeel wel :)
Ze rapporteren ook vanavond.

- Om mijn speculatieve drang te temperen heb ik wat micro puts gekocht tegen Herbalife.
De secundaire indicatoren die ik al een hele tijd aan het volgen was om eventueel long te gaan, zijn de laatste weken integendeel compleet de dieperik ingegaan. (Ik vermoed Ozempic)
Dus een kleine short positie genomen.
Kleine positie omdat earnings cijfers soms totaal contraintuïtieve marktreacties geven, en omdat het aandeel eigenlijk al heel goedkoop staat.
Dus als de guidance niet compleet slecht is, kan het evengoed stijgen.
(Of als bv. de revenues eind 2023 ok waren, en ze niet echt guidance geven, of de slechte vooruitzichten verdoezelen etc.)

Laatst bewerkt:
- Zoals gewoonlijk geen enkel idee wat ze per kwartaal gaan rapporteren.

Wel benieuwd naar die capex plannen voor het Crownrock gedeelte.
In hun slides en conference call bij de overname stonden nogal hoge cijfers (vergeleken met de rest van hun portfolio).
Als dat niet voor groei is, dan ... is dat nogal vreemd.
Tenzij ze elders gaan minderen ter compensatie, maar dat stond niet in hun guidance.

Er zijn aanwijzingen dat ze, tegen hun gewoonte in, toch zouden beginnen buybacken, zoals AMR. (
Vroegere obligatie voorwaarden werden paar maanden geleden aangepast zodat ze +-300m meer liquiditeit kunnen aanwenden voor de aandeelhouders.
Hun special dividend aankondiging van gisteren was maar 25m, dus er is eigenlijk maar 1 ding dat ze met de rest kunnen doen...

- Om mijn speculatieve drang te temperen heb ik wat micro puts gekocht tegen Herbalife.
De secundaire indicatoren die ik al een hele tijd aan het volgen was om eventueel long te gaan, zijn de laatste weken integendeel compleet de dieperik ingegaan. (Ik vermoed Ozempic)
Dus een kleine short positie genomen.
Kleine positie omdat earnings cijfers soms totaal contraintuïtieve marktreacties geven, en omdat het aandeel eigenlijk al heel goedkoop staat.
Dus als de guidance niet compleet slecht is, kan het evengoed stijgen.
(Of als bv. de revenues eind 2023 ok waren, en ze niet echt guidance geven, of de slechte vooruitzichten verdoezelen etc.)
Misschien domme vraag, maar waarom heeft OXY in 2023 haar schuld eigenlijk niet/nauwelijks verder afgebouwd? Ik dacht dat dat toch deel van de investment case was?

Misschien domme vraag, maar waarom heeft OXY in 2023 haar schuld eigenlijk niet/nauwelijks verder afgebouwd? Ik dacht dat dat toch deel van de investment case was?

Oliebedrijven beloven altijd zulke zaken.
Maar vanaf dat er dan wat fcf en alle oliebedrijven duur zijn dan beginnen ze die dure olieproducenten op te kopen aan hoge premiums.

Is gewoon eigen aan Amerikaanse oliebedrijven. Anders geraken hun reserves te snel op. Iets dat ze altijd lijken te vergeten als ze hun beloftes doen.

De Europese producenten zijn iets beter tegenwoordig.
Shell koopt agressief eigen aandelen in.
Europese oliebedrijven zijn ook de helft zo goedkoop als OXY en Amerikaanse producenten.

Zijn aant zakken after hours na release van slechte resultaten.

De investment case is de low cost flexible marginale producent van olie, waarvan er in de komende jaren minder supply/demand gaat zijn, met kapitaalallocatie door Buffett.

Nauwelijks maturities in 2023. In de +-2 jaar voordien hebben ze 10B terugbetaald.
Ze hebben wel 1,5B prefferreds teruggekocht, die veel duurder waren dan de uitstaande schuld.
En buybacks gedaan met de rest van de cashflow omdat het aandeel goedkoop is.
NPV-gewijs allemaal veel beter dan toekomstig vervallende schulden vervroegd te gaan afbetalen, want dan betaal je een premium en bespaar je eigenlijk niet zo veel (veel uitstaande schuld staat aan 3-5%, dat is laag, dus gewoon terugbetalen in 2025-2027 wanneer ze vervallen).

Is gewoon eigen aan Amerikaanse oliebedrijven. Anders geraken hun reserves te snel op. Iets dat ze altijd lijken te vergeten als ze hun beloftes doen.
Specifiek voor Oxy, klopt niets van uw stelling want die hebben 1 van de grootste reserves van alle spelers.
De Europese producenten zijn iets beter tegenwoordig.
Shell koopt agressief eigen aandelen in.
Europese oliebedrijven zijn ook de helft zo goedkoop als OXY en Amerikaanse producenten.
In 2020 toen we die discussie hadden, kocht je Shell ipv Oxy, dat kostte jou in de 2 jaar erna +- 100% aan rendement als ik mij niet vergis.

Daarna heeft Shell zijn CEO buitengesmeten.
Er is nu een nieuwe CEO die op alle vlakken exact hetgene wijzigt waar ik toen in 2020-2021 kritiek op had, maar waar jij integendeel wel achter stond. (en waar je de Amerikaanse bedrijven voor bekritiseerde)

En nu Shell mooi doet wat ik toen zei (weg met geldverbrandende ESG zever, focus op olie/gas en aandeelhouders return), ben je er grote fan van geworden?
Op zijn minst vreemde opeenvolging van opinies :)

Laatst bewerkt:
Volgt iemand hier Foxconn? Staan aan hun covid dieptepunt...
Ik vraag me af wat hun pricing power is, in principe zijn die zo cheap dat als zij hun prijzen 50-100% opslaan dat dit amper voelbaar is in de bottomline van hun klanten.

Als er de komende jaren fors meer geinvesteerd wordt in defensie, welke bedrijven gaan daar het meest van profiteren

- Boeing
- Lockheed Martin
- Airbus

Als er de komende jaren fors meer geinvesteerd wordt in defensie, welke bedrijven gaan daar het meest van profiteren

- Boeing
- Lockheed Martin
- Airbus
Rheinmethall ook volgens mij

Ik heb vandaag 60% van mijn OXY verkocht en Tomra in de plaats gekocht, ik zou het verschrikkelijk vinden als dat gedoe met statiegeld op plastiek ook naar hier komt, maar dan verdien ik er tenminste nog iets aan (en ik denk echt wel dat dat er in meer en meer Europese landen gaat komen)
en kijk, zowel Tomra als OXY met cijfers op dezelfde dag ... Tomra vandaag +25%, eens benieuwd wat OXY gaat doen straks.

Wel in perspectief bekijken. De prijs van Tomra op 04/12/2023 toen je kocht t.o.v. nu is ongeveer +11%. OXY is ongeveer break-even.

Over perspectief gesproken

De tip van Janus was Oxy aan 20 dollar
Aan prijzen van 50+ zou hij nooit kopen of aanraden, dat doen enkel mensen die niet kunnen lezen en niks kennen van de beurs.

Dus Oxy wint.

Wel in perspectief bekijken. De prijs van Tomra op 04/12/2023 toen je kocht t.o.v. nu is ongeveer +11%. OXY is ongeveer break-even.
Idd, dus voorlopig goede beslissing maar was echt wel een looooonnnnggggg term buy sowieso, ik bekijk het wel binnen 5 jaar

Terug
Bovenaan