Ken niet veel van de sector, maar vind het wel een goede opsomming van de positieve zaken.
Echter, na een halfuurtje de cijfers van PacBio en concurrenten te hebben bekeken, zie ik meteen een aantal red flags.
Je spreekt van 20% nettomarge in 2026. Op een omzet van 500M zou dat neerkomen op 100M nettowinst. Hoe kom je aan dat cijfer? Dat lijkt me zo goed als onmogelijk.
Ik ga nu een aantal heel optimistische assumpties voor 2026 maken om de bull case van die 20% nettomarge van jou te
proberen verantwoorden:
Assumptie 1:
PacBio slaagt er niet alleen in om 500M USD revenue te overschrijden, ze doen er de volle 100M bovenop en komen uit op 600M in 2026.
Assumptie 2:
GPM stijgt van low 30's richting 60%. Al meer in lijn met concurrenten type Illumina en Qiagen.
GP komt dus uit op 360M.
Assumptie 3:
De operationele kosten evolueren als volgt:
- SG&A 161M (2022) naar 185M (2026) - ze slagen er miraculeus in om hun omzet meer dan 2X te doen zonder veel extra personeel(skosten). Een schamele 5% kostenstijging per jaar. Maw de producten verkopen bijna zichzelf wegens superieure kwaliteit tov concurrenten.
- R&D 193M (2022) naar 150M (2026) - laten we ervan uitgaan dat de grote investeringen om marktaandeel in te pikken van Illumina en co reeds zijn gemaakt, en dat ze de R&D wat kunnen terugschroeven zonder impact op groei (quod non in zo'n high tech sector, maar voor de lol gebruiken we toch even dat cijfer)
Dan kom je uit op een operationele winst van ... 25M USD.
Haal daar nog wat interest expenses en dergelijke af, en onder de streep blijft er praktisch niets meer over.
En dat allemaal in een bijzonder optimistisch model.
Die 20% nettomarge (100M USD) tegen 2026 kan dus de prullenbak in.
Dat ze momenteel bijzonder veel geld opbranden, en binnen 12-24 maanden vers geld gaan moeten ophalen, laat ik hier zelfs achterwege. Ook de constante toename van het aantal uitstaande aandelen (+13% yoy in Q3) is iets wat in rekening moet worden gebracht bij een meer diepgaande analyse over de waardering zelf.
---
Daarmee heb ik niet gezegd dat de markt geen hogere waarde -dan de huidige- kan toekennen aan het bedrijf.
Euforische toestanden zoals bij tech zijn hier ook mogelijk.
En
als ze op 4-5 jaar richting het miljard omzet en meer kunnen evolueren, en er via schaalvoordelen in slagen om de operationele kostenstijging alsook de COGS te beperken, kan het perfect zijn dat dit aandeel
terecht meer dan verdubbelt op diezelfde termijn.
Ook M&A door 1 of andere gigant zoals Thermo is een niet ondenkbare piste om een mooie return te pakken.
Maar onder de definitie no-brainer valt PacBio toch niet, lijkt me.
Disclaimer: voor de duidelijkheid, van de sector zelf ken ik niets. Deze conclusies zijn puur gemaakt op wat simpel cijferwerk, gestoeld op heel positieve veronderstellingen.