Kleine Beursfeiten

Dat gaat sowieso van de prijs af hé.

Minus roerende voorheffing doe je daar eigenlijk winst door verkocht te hebben.
(Tenzij het aandeel meer dan 5% zou stijgen bij opening de dag na ex-dividend dag.)
Ben ik me bewust van, maar vond het dramatischer overkomen om het toch (weliswaar tussen haakjes) te vermelden. Mijn excuses, ik ben in een slechte beurs"mood" de laatste weken :D

@Wartan Ik zag vandaag rond 12u36 3 OffBook On Exchange transacties van telkens 84000 aandelen PTSB verhandeld aan 1,6€. Zouden zoiets verkopen zijn van de Ierse overheid (is aan het afbouwen) aan bepaalde partijen? Zie meermaals grotere hoeveelheden en dat meestal via Offbook On Exchange transacties.

PACB ziet er nu wel heel interessant uit. Probleem is dat ik de sector niet ken en mijn interesse bestaat uit "stock go down" + hopium. Met Illumina heb ik al zo eentje. Een winner, toegegeven, maar ik zou tegen mijn eigen advies ingaan.

EDIT : Vanavond trigger pullen mbt XFAB en PACB denk ik.

Ik heb gisteren aan @Racing_Genk ook mijn bull case - argumenten voor PACB toegelicht. Ik zal het hier ineens ook zetten.

Preliminary remark 1: all credits to @cege voor het onder de aandacht te brengen en zijn eigen analyse hier te delen. Veel van onderstaande zaken komen uit posts van hem.

Preliminary remark 2: ik ken zelf niets van de sector, dus een heleboel van de kwalitatieve opmerkingen hieronder zijn op basis van de posts van @cege . Wat betreft de financiële/kwantitatieve analyse ben ik nog volop aan het leren, dus mogelijk zit ik hier en daar gewoon fout, ga ik te kort door de bocht of interpreteer ik zaken verkeerd.

Preliminary remark 3: bekijk zeker zelf de earnings reports/call transcripts/cijfers zelf eens. Ik leer graag bij en corrigeer mij indien ik de zaken te rooskleurig voorstel. Morgenavond is het Q4 earnings, dus zeker in het oog te houden!

Preliminary remark 4: ik zit er behoorlijk zwaar in aan een GAK van 6,62. Onderstaande is ook gebaseerd op huidige koersniveaus. Aan een koers van > 7 zou ik op dit moment persoonlijk niet kopen wegens te weinig margin of safety.

Preliminary remark 5: dit is geen beursadvies;)

Preliminary remark 6: stocks go down en/of hopium zijn zelden een goede reden om een aandeel te kopen en ik zeg dat als ervaringsdeskundige:D

Here goes:

• Eerst en vooral hecht ik veel belang aan iemand (van niveau) die in de industrie werkt en de sector ook heel goed kent. Als hij dan zegt dat ze een goed product hebben én in een sector zitten die nog jaarlijks mooi zal groeien, maar nu in een dip zit door externe omstandigheden (Covid, China troubles etc) , dan hecht ik daar wel waarde aan. Als hij er dan bovendien zelf nog aardig wat centen heeft insteken ( aan een gemiddelde aankoopkoers die een pak hoger ligt dan de mijne) , dan geeft mij dat wel vertrouwen. Cege is nu ook niet bepaald een YOLO-belegger.

• Verder geloof ik ook wel in het business model: eerst de klanten "lock innen" door hen een (dure) machine te verkopen (waarop de marges niet zo hoog liggen) om hen dan nadien consumables te verkopen met veel hogere marges. Ze kunnen nadien ook niet zo gemakkelijk meer van machine switchen vermits al hun processen ( ok, ik baseer mij hier wederom op wat Cege zegt, maar klinkt wel vrij aannemelijk) op die specifieke machine zijn afgestemd. Die verkoop van consumables is in zekere zin ook recurring revenue die de top en bottom line ook exponentieel moeent doen groeien. Hoe meer machines je verkoopt, hoe meer consumables in de toekomst en dus hoe groter de toekomstige revenue en winsten

• Als ik puur naar de financiële metrics kijk, dan evolueren de meeste ook allemaal in de juiste richting.: revenue heel mooi stijgend (zowel QoQ als YoY), gross profit stijgend, enkel de gross margin van Q3 was YoY lager, maar daar was ook een plausibele uitleg voor:
The year-over-year decrease in gross margin was due to product mix as instrument revenue accounted for a higher proportion of overall revenue in the third quarter of 2023, compared to the third quarter of 2022 and due to instrument mix as Revio instruments sold in the third quarter of 2023 had a lower gross margin than Sequel IIe systems sold in the third quarter of last year. Additionally, we realized inventory scrap and reserve charges as well as additional warranty-related material expenses on the Revio platform in the third quarter of 2023.

Zie ook:
finance.yahoo.com

Pacific Biosciences of California, Inc. (NASDAQ:pACB) Q3 2023 Earnings Call Transcript

Pacific Biosciences of California, Inc. (NASDAQ:pACB) Q3 2023 Earnings Call Transcript October 30, 2023 Pacific Biosciences of California, Inc. beats earnings expectations. Reported EPS is $-0.26, expectations were $-0.3. Operator: Good afternoon, everyone, and welcome to the PacBio Third...
finance.yahoo.com
finance.yahoo.com

Voor Q3 earnings: https://www.pacb.com/press_releases/pacbio-announces-third-quarter-2023-financial-results/
Voor prelim Q4 earnings: https://investor.pacificbiosciences...cord-preliminary-fourth-quarter-and-full-year

• Ze zijn nog volop bezig met nieuwe machines te ontwikkelen (zie slide 19 van onderstaande presentatie). Niet gezegd dat dat allemaal gaat aanslaan, maar ik vind het toch een goed teken dat ze niet op hun lauweren blijven rusten (maar eerder vollenbak ertegen aan gaan) op een moment dat de marktleider verzwakt is
https://investor.pacificbiosciences.com/static-files/0817c2b9-f7fb-43f8-b53f-6a7a958d48f5
  • Ze hebben een +- 630 miljoen USD cash op de balans, terwijl hun verliezen afnemend zijn en ze niet zo heel ver meer staan van positieve FCF. Daartegenover staan 882 miljoen dollar convertible notes waarvan de helft in 2028 moet terugbetaald worden en de andere helft in 2030 (aan een uitstaande rente van 1,375%). Ze worden pas omgezet in aandelen vanaf een koers van 21,5 $, maar zoals Cege al eens zei: op dat moment is mijn GAK meer dan X 3 en zal ik die dilution er graag bijnemen:p Bron voor bovenstaande: https://www.pacb.com/press_releases...t-of-1-375-convertible-senior-notes-due-2030/
  • Potentieel overnametarget: lage marketcap, goed product, veel grote partijen met diepe zakken...
  • Zeer rente gevoelig: Tussen 1 november en 28 december is het aandeel bijna 74% gestegen. terwijl de fundamentals niet gewijzigd zijn. Dit aandeel is enorm gevoelig voor rentestijgingen, maar ook dalingen ( vandaag ook weer een -10% door). Ik verwacht dat eind dit jaar de rente toch lager zal staan vandaag, dus dan zou het aandeel alleen al op die basis hoger moeten staan dan vandaag, los van de fundamentals.
  • Waardering: op een EV/NTM niet goedkoop natuurlijk ( als ik uitga van 50% groei in 2024, kom ik op een EV/NTM van 1620 + 252 (net debt) = 1872/300 = 6,24), maar hun peers die veel minder groeien - maar wel profitable natuurlijk noteren eigenlijk niet zo heel veel lager. De grote assumpatie is hier natuurlijk dat ze erin zullen slagen om ooit profitable te worden.
  • Management klonk ook heel bullish in preliminary Q4 earnings ( uiteraard met korreltje zout te nemen, maar toch) :
PacBio continues to target compound annual revenue growth of 40% to 50% through 2026 based on a 2022 revenue base of $128.3 million, representing a 2026 revenue target of over $500 million. PacBio expects to share 2024 guidance on its fourth-quarter earnings conference call in February 2024.

Als ze effectief die 500 miljoen halen in 2026 (wat niet onrealistisch lijkt vermits ze in FY 23 56% gegroeid zijn én dat consumables revenue nog fel zal toenemen + launch van nieuwe machines dat revenue hoger kan drijven) en ze daarop 20% marge halen impliceert dat aan huidige market cap een PE van 16 , terwijl hun peers (Thermofisher, Biorad, Twist, Agilent) - die een stuk minder groeien- nu ergens tussen de 25 en 35 P/E hebben.

Laatst bewerkt:
@Wartan Ik zag vandaag rond 12u36 3 OffBook On Exchange transacties van telkens 84000 aandelen PTSB verhandeld aan 1,6€. Zouden zoiets verkopen zijn van de Ierse overheid (is aan het afbouwen) aan bepaalde partijen? Zie meermaals grotere hoeveelheden en dat meestal via Offbook On Exchange transacties.
Geen idee, maar vorige verkoop van de overheid was voor +50M en aan een prijs van +2 EUR per share. Dat was toen via accelerated bookbuilding. Geen idee of dat dan zo verschijnt onder "OffBook On Exchange".
Ik zou toch verbaasd zijn moesten ze nu ineens aan 20% lagere prijs verkopen.
Bij belangrijke verschuivingen komt er een "market announcement" (hier te volgen: https://www.permanenttsbgroup.ie/investors/market-announcements) onder de categorie "Holding(s) in company".

Mooie operatie. Hoeveel had je erin gestoken?
Een kleine €20.000.

En wat ziet mijn oog ondertussen? :p

Ik heb de laatste paar duizend euro er misschien niet kunnen uithalen, maar hoe ferm is het dat mijn voorspelling van vorige week, namelijk "€49,55 -> €65 op relatief korte termijn omwille van resultaten", quasi volledig is uitgekomen? :woohoo:

Edit:

:love2:

Laatst bewerkt:
@LaCucaracha Nog ergens toevoegen dat de rente gevoeligheid dubbel is.

1) Rente up, NPV van cashflow down. Standaard rente shenanigans
2) Belangrijker. PacBio speelt in biotech sector (klanten). Meestal startups. rente up, moeilijkere funding, capex restricties. Demand dropout.

Ivm de capex lock-in. Ik kan je first-hand zeggen dat tech switches een nachtmerrie zijn. Ik heb weeeeeeken in mijn leven al "verscheten" aan machine validatie, processen up to date brengen, mensen trainen, data processing automatiseren. Ik zou nog liever een been afhakken dan onnodig van sequencer te willen switchen in een labo. Als hij ontploft en je moet switchen OK. Maar elke andere reden is een slechte reden. Maar dat is even zeer voor qPCR machines, illumina machines, automatisatie robotten van PerkinElmer, Hamilton, ...

Ze moeten inderdaad de machines geinstalleerd krijgen, de rest volgt wel. Machine installatie gaat goet exponentieel, dus all is good.

Als ze effectief die 500 miljoen halen in 2026 (wat niet onrealistisch lijkt vermits ze in FY 23 56% gegroeid zijn én dat consumables revenue nog fel zal toenemen + launch van nieuwe machines dat revenue hoger kan drijven) en ze daarop 20% marge halen impliceert dat aan huidige market cap een PE van 16 , terwijl hun peers (Thermofisher, Biorad, Twist, Agilent) - die een stuk minder groeien- nu ergens tussen de 25 en 35 P/E hebben.
Ken niet veel van de sector, maar vind het wel een goede opsomming van de positieve zaken.
Echter, na een halfuurtje de cijfers van PacBio en concurrenten te hebben bekeken, zie ik meteen een aantal red flags.

Je spreekt van 20% nettomarge in 2026. Op een omzet van 500M zou dat neerkomen op 100M nettowinst. Hoe kom je aan dat cijfer? Dat lijkt me zo goed als onmogelijk.

Ik ga nu een aantal heel optimistische assumpties voor 2026 maken om de bull case van die 20% nettomarge van jou te proberen verantwoorden:

Assumptie 1:
PacBio slaagt er niet alleen in om 500M USD revenue te overschrijden, ze doen er de volle 100M bovenop en komen uit op 600M in 2026.
Assumptie 2:
GPM stijgt van low 30's richting 60%. Al meer in lijn met concurrenten type Illumina en Qiagen.
GP komt dus uit op 360M.
Assumptie 3:
De operationele kosten evolueren als volgt:
  • SG&A 161M (2022) naar 185M (2026) - ze slagen er miraculeus in om hun omzet meer dan 2X te doen zonder veel extra personeel(skosten). Een schamele 5% kostenstijging per jaar. Maw de producten verkopen bijna zichzelf wegens superieure kwaliteit tov concurrenten.
  • R&D 193M (2022) naar 150M (2026) - laten we ervan uitgaan dat de grote investeringen om marktaandeel in te pikken van Illumina en co reeds zijn gemaakt, en dat ze de R&D wat kunnen terugschroeven zonder impact op groei (quod non in zo'n high tech sector, maar voor de lol gebruiken we toch even dat cijfer)

Dan kom je uit op een operationele winst van ... 25M USD.
Haal daar nog wat interest expenses en dergelijke af, en onder de streep blijft er praktisch niets meer over.
En dat allemaal in een bijzonder optimistisch model.
Die 20% nettomarge (100M USD) tegen 2026 kan dus de prullenbak in.

Dat ze momenteel bijzonder veel geld opbranden, en binnen 12-24 maanden vers geld gaan moeten ophalen, laat ik hier zelfs achterwege. Ook de constante toename van het aantal uitstaande aandelen (+13% yoy in Q3) is iets wat in rekening moet worden gebracht bij een meer diepgaande analyse over de waardering zelf.

---

Daarmee heb ik niet gezegd dat de markt geen hogere waarde -dan de huidige- kan toekennen aan het bedrijf.
Euforische toestanden zoals bij tech zijn hier ook mogelijk.
En als ze op 4-5 jaar richting het miljard omzet en meer kunnen evolueren, en er via schaalvoordelen in slagen om de operationele kostenstijging alsook de COGS te beperken, kan het perfect zijn dat dit aandeel terecht meer dan verdubbelt op diezelfde termijn.
Ook M&A door 1 of andere gigant zoals Thermo is een niet ondenkbare piste om een mooie return te pakken.
Maar onder de definitie no-brainer valt PacBio toch niet, lijkt me.

Disclaimer: voor de duidelijkheid, van de sector zelf ken ik niets. Deze conclusies zijn puur gemaakt op wat simpel cijferwerk, gestoeld op heel positieve veronderstellingen.

Mijn excuses, ik ben in een slechte beurs"mood" de laatste weken :D
Je moest hier anders eens zitten in 2021 :laugh: of nog beter, in het crypto topic...

Rustig observeren, af en toe eens (groen) lachen, en vooral never forget:

"Nothing is more dangerous to a rational man than seeing his dumber neighbor making heaps of money while speculating." (Munger)

Dat ze momenteel bijzonder veel geld opbranden, en binnen 12-24 maanden vers geld gaan moeten ophalen, laat ik hier zelfs achterwege. Ook de constante toename van het aantal uitstaande aandelen (+13% yoy in Q3) is iets wat in rekening moet worden gebracht bij een meer diepgaande analyse over de waardering zelf.

Dat viel mij nog het meest op. Sinds 2017 ofzo hebben ze meer aandelen uitgegeven dan dat hun revenue gegroeid is... Nu bon, heb er eens snel 5 minuten naar gekeken dus geen mening over de bull case, maar het track record is niet bepaald denderend.

Ken niet veel van de sector, maar vind het wel een goede opsomming van de positieve zaken.
Echter, na een halfuurtje de cijfers van PacBio en concurrenten te hebben bekeken, zie ik meteen een aantal red flags.

Je spreekt van 20% nettomarge in 2026. Op een omzet van 500M zou dat neerkomen op 100M nettowinst. Hoe kom je aan dat cijfer? Dat lijkt me zo goed als onmogelijk.

Ik ga nu een aantal heel optimistische assumpties voor 2026 maken om de bull case van die 20% nettomarge van jou te proberen verantwoorden:

Assumptie 1:
PacBio slaagt er niet alleen in om 500M USD revenue te overschrijden, ze doen er de volle 100M bovenop en komen uit op 600M in 2026.
Assumptie 2:
GPM stijgt van low 30's richting 60%. Al meer in lijn met concurrenten type Illumina en Qiagen.
GP komt dus uit op 360M.
Assumptie 3:
  • SG&A 161M (2022) naar 185M (2026) - ze slagen er miraculeus in om hun omzet meer dan 2X te doen zonder veel extra personeel(skosten). Een schamele 5% kostenstijging per jaar. Maw de producten verkopen bijna zichzelf wegens superieure kwaliteit tov concurrenten.
  • R&D 193M (2022) naar 150M (2026) - laten we ervan uitgaan dat de grote investeringen om marktaandeel in te pikken van Illumina en co reeds zijn gemaakt, en dat ze de R&D wat kunnen terugschroeven zonder impact op groei (quod non in zo'n high tech sector, maar voor de lol gebruiken we toch even dat cijfer)

Haal daar nog wat interest expenses en dergelijke af, en onder de streep blijft er praktisch niets meer over.

---

Daarmee heb ik niet gezegd dat de markt geen hogere waarde -dan de huidige- kan toekennen aan het bedrijf.
En als ze op 4-5 jaar richting het miljard omzet en meer kunnen evolueren, en er via schaalvoordelen in slagen om de operationele kostenstijging alsook de COGS te beperken, kan het perfect zijn dat dit aandeel terecht meer dan verdubbelt op diezelfde termijn.
Ook M&A door 1 of andere gigant zoals Thermo is een niet ondenkbare piste om een mooie return te pakken.

Disclaimer: voor de duidelijkheid, van de sector zelf ken ik niets. Deze conclusies zijn puur gemaakt op wat simpel cijferwerk, gestoeld op heel positieve veronderstellingen.
Volledig terecht punt dat ik die 20% marges niet heb onderbouwd. Die heb ik uit één van de posts van @cege gehaald en was gebaseerd op de nettomarges van de peers. Ik heb dat niet gecheckt.

Misschien is het inderdaad te kort door de bocht. Anderzijds is het misschien eigen aan de sector dat SG&A ( R&D misschien in iets mindere mate minder) veel meer naar beneden kunnen gaan dan jouw inschatting eens ze matuur zijn en dan heb je weer een ander verhaal.

@cege : your take?:p

Je moest hier anders eens zitten in 2021 :laugh: of nog beter, in het crypto topic...

Rustig observeren, af en toe eens (groen) lachen, en vooral never forget:

"Nothing is more dangerous to a rational man than seeing his dumber neighbor making heaps of money while speculating." (Munger)
Bedankt, I needed that one :D

@LaCucaracha Nog ergens toevoegen dat de rente gevoeligheid dubbel is.

1) Rente up, NPV van cashflow down. Standaard rente shenanigans
2) Belangrijker. PacBio speelt in biotech sector (klanten). Meestal startups. rente up, moeilijkere funding, capex restricties. Demand dropout.

Ivm de capex lock-in. Ik kan je first-hand zeggen dat tech switches een nachtmerrie zijn. Ik heb weeeeeeken in mijn leven al "verscheten" aan machine validatie, processen up to date brengen, mensen trainen, data processing automatiseren. Ik zou nog liever een been afhakken dan onnodig van sequencer te willen switchen in een labo. Als hij ontploft en je moet switchen OK. Maar elke andere reden is een slechte reden. Maar dat is even zeer voor qPCR machines, illumina machines, automatisatie robotten van PerkinElmer, Hamilton, ...

Ze moeten inderdaad de machines geinstalleerd krijgen, de rest volgt wel. Machine installatie gaat goet exponentieel, dus all is good.
Dus rente omhoog of omlaag, rocketship go up?? :unsure:

Standaard marge in de sector. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat die niet naar standaard marges evolueren op termijn.

Zijnde:
65-70% gross margin
20-25% operating margin
20-25 PE

Assumptie 1:
Assumptie 2:
GP komt dus uit op 360M.
Assumptie 3:

R&D en SG&A kosten zomaar extrapoleren is niet verstandig. Twist hun SG&A en R&D gaat soms 50 of 100M op en neer.

Zoals vorige keer gezegd, PacBio moet je niet op financials modeleren.

De grote cashburn is te wijten aan eenmalige licensing kost omdat hun overgenomen product gelanceerd is. Zonder dat is het <50M per Q.

---

Let's agree to disagree. Afspraak binnen 2 y

Dat viel mij nog het meest op. Sinds 2017 ofzo hebben ze meer aandelen uitgegeven dan dat hun revenue gegroeid is... Nu bon, heb er eens snel 5 minuten naar gekeken dus geen mening over de bull case, maar het track record is niet bepaald denderend.

Je zult ongetwijfeld weten dat ze 2-3y onder overname geweest zijn van Illumina. Dan overname gekilld. Zak geld gekregen. Geld gebruikt om nieuwe machine over te nemen.

De PacBio van nu is niks van 2017, behalve de naam.

Dus rente omhoog of omlaag, rocketship go up?? :unsure:

Nee, rente omhoog is nefast.

Standaard marge in de sector. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat die niet naar standaard marges evolueren op termijn.

Zijnde:
65-70% gross margin
20-25% operating margin
20-25 PE

R&D en SG&A kosten zomaar extrapoleren is niet verstandig. Twist hun SG&A en R&D gaat soms 50 of 100M op en neer.

De grote cashburn is te wijten aan eenmalige licensing kost omdat hun overgenomen product gelanceerd is. Zonder dat is het <50M per Q.

Let's agree to disagree. Afspraak binnen 2 y

Over marges gesproken; ik heb nergens gezegd dat ze op termijn nooit naar die 20% zullen evolueren. Ik sprak van 2026 als reactie op de andere post. In dat jaar is het volledig uitgesloten dat ze 20% nettomarge draaien, hoe je het ook draait of keert.

Wat betreft R&D en Sg&A snap ik je punt niet. Ik ga in berekening hierboven uit van negatieve (!) evolutie van R&d kost alsook relatieve stagnatie van de personeels- en admin kosten op 3 jaar. Over welke sector je ook spreekt (en al zeker high tech incl biotech), je kan niet ontkennen dat het een heel optimistische benadering is om uit te gaan van negatieve kostengroei op een periode van meerdere jaren. En al helemaal als je uw top-line meer dan verdubbelt in diezelfde tijdspanne. Geef me anders een paar voorbeelden waar dat is gebeurd.

Er is niets “disagree” aan hoor. Mijn belangrijkste punt was dat 100M nettowinst in 2026 niet zal gebeuren, en dat dit aandeel geen no-brainer is. Op dit moment is het zonder meer een ultra speculatieve play met hoge upside als ze het waarmaken.

Als ze erin slagen om richting het miljard te gaan binnen pakweg 5 jaar (in combo met kostenbesparingen) , kan de koers perfect verdubbelen of meer.
Alleen wordt het parcours heel hobbelig en is er wel degelijk kans op een ongeval (lees kopje onder wegens 800+M aan schulden) of motorpech (koers geeft geen goede return wegens revenuedoelen niet bereikt, en/of enorme dilution etc.)

Terug
Bovenaan