Short idee: PDD (Pinduoduo, moederbedrijf van Temu)
Wat:
PDD is een chinees e-commerce bedrijf, beetje zoals Alibaba.
Case: De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit aandeel initieel bekeken heb om long te gaan. Na wat verder onderzoek ben ik nu van plan het tegenovergestelde te gaan doen.
-Temu was hier al eens vermeld door
@Racing_Genk als concurrent van coupang.
-De cijfers ogen zeer mooi: duizelingwekkende groei, knappe earnings en (serieuze) winst sinds 2022. Verder steile opmars in 2023. Het ene record na het andere. Systematische earning-beats. Twee kersen op de taart: 1) fantastisch Q3 earnings report en 2) BABA van de troon gestoten als China's meest waardevolle e-commerce bedrijf qua Marketcap sinds eind '23.
-Expansie & claimen van nieuwe gebieden buiten Azië; Amerika, Europa
-Met een PE van 33 is dit aandeel ogenschijnlijk goedkoper tov. een aantal gelijkaardige peers zoals coupang (PE 64) & Mercado Libre (76)
-Mijn vrouw wou een aantal specifieke zaken kopen voor de inrichting van de kamer van onze zoon. De shopping/search lists werden op specifieke keywords gedomineerd door Temu en ze heeft op die manier effectief een aantal zaken bij Temu besteld.
-De Temu app staat heel 2023 op plaats 8 van meest gedownloade apps: boven whatsapp, messenger, spotify, netflix, youtube & shein
Maar...
-Ik verwacht dat de groeimotor welleens zal beginnen sputteren, wellicht al bij de volgende earnings (zoniet bij latere earnings) waar de volgende overtreffende trap van dit crescendo feestje verwacht zal worden.
-Temu heeft een business model dat je kan vergelijken met een sprinkhanenplaag. Een massale zwerm aan goedkope deals die neerdaalt over een bepaald gebied, schade aanricht en zich dan weer focust op een volgend gebied.
-Na Azie was de US aan de beurt. De eerste cijfers waren spectaculair (de cijfers die zullen volgen wat minder, zie verder). Daarna was het de beurt aan West-Europa. Nu is het de beurt aan Oost Europa. Ze gaan te werk via massale advertising campagnes (google ads, retargeting, social media) in een bepaalde regio - kopen zich als het ware tijdelijk martkaandeel. Pompen de cijfers op en focusen zich daarna op een nieuwe regio & repeat. Dat kan werken, maar:
-er zijn geen oneindig veel gebieden (en ze zitten nu aan de geografische limiet want reeds quasi-globaal bereik behaald sinds enkele maanden)
-er zijn limieten aan app downloads (eens iedereen die geinstalleerd heeft zit je aan het plafond qua groei in dat kanaal)
-en veel belangrijker: marktaandeel is van goudwaarde, op voorwaarde dat je dat kan behouden. En daar wringt volgens mij het schoentje:
Als ik Google trends gebruik als proxy voor traffic (en dus omzet) (
https://trends.google.com/trends/explore?date=today 5-y&geo=US&q=temu&hl=nl) zie ik Temu als search query vanaf Q3 '23 achteruit gaan in de VS. Beetje boom & bust patroon waar geld gegooid wordt om massaal goedkope brol op de markt te gooien. De Amerikanen proberen het eens, maar ze kopen geen 2e keer. Mogelijkse redenen: het is brol, slechte customer service, trage leveringstijden, moeilijke retour. Zelfde patroon met West Europese landen.
Je kan met bovenstaande link spelen en de locaties aanpassen. Je zal zien dat de stijging in de voor de hand liggende markten als VS & W-EUR al voorbij is. En dat er nu meer een meer gefocust worden op de wat minder voor de hand liggende markten zoals Oost-Europa (nog stijging in Polen, Oekraine, Roemenie, Hongarije) en Midden/Zuid-Amerika (Mexico, Colombia, Chili).
Als je model niet blijft "plakken" zonder dat je er een massa advertising budget moet tegenaan gooien en als je geen nieuwe markten meer blijft vinden dan is het binnenkort einde verhaal.
Bovendien is er voldoende concurrentie (bv. BABA staat aan veel lagere PE) en zie ik meer en meer verhalen opduiken over "Temu scams" (zoek maar eens op "Temu" op BG).
Aan de huidige prijs ga ik niet short, maar ik verwacht dat tegen februari de koers wel nog een stukje hoger zal staan. Als dan mijn bovenste constateringen bevestigd blijven én de koers is een stuk hoger én ik merk dat de verwachtingen qua earnings wel degelijk onrealistisch zijn, dan ga ik short voor de earnings Q4 '23 (te verwachten begin/mid Maart)
Let wel/belangrijk: PDD is méér dan Temu alleen. Op de andere inkomsten en de trends uit de groep (want PDD is een holdingbedrijf) heb ik geen goed beeld. Mogelijks overschat ik het aandeel van Temu binnen de PDD groep & de invloed ervan op de PDD koers.
TLDR: PDD/Temu lijkt mij een onhoudbaar model te handhaven waar de groei en de verwachtingen ervan stilaan (op basis van mijn analyse) niet meer overtroffen zal kunnen worden. Bij verdere stijging van het aandeel tegen begin maart neem ik wellicht short positie.