Kleine Beursfeiten

Als je een shitco in portefeuille hebt, moet je nu niet verwonderd zijn dat ze shitco dingen doen toch?

Veel valt er niet te zeggen over de koop.
Shitco koopt shitco met allemaal (zogezegd ondergewaardeerde?) aandelen, om samen verder te shitco'en.
Ik hoop dat OXY geen shitco blijkt te zijn.

Short idee: PDD (Pinduoduo, moederbedrijf van Temu)

Wat: PDD is een chinees e-commerce bedrijf, beetje zoals Alibaba.
Case: De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit aandeel initieel bekeken heb om long te gaan. Na wat verder onderzoek ben ik nu van plan het tegenovergestelde te gaan doen.

-Temu was hier al eens vermeld door @Racing_Genk als concurrent van coupang.
-De cijfers ogen zeer mooi: duizelingwekkende groei, knappe earnings en (serieuze) winst sinds 2022. Verder steile opmars in 2023. Het ene record na het andere. Systematische earning-beats. Twee kersen op de taart: 1) fantastisch Q3 earnings report en 2) BABA van de troon gestoten als China's meest waardevolle e-commerce bedrijf qua Marketcap sinds eind '23.
-Expansie & claimen van nieuwe gebieden buiten Azië; Amerika, Europa
-Met een PE van 33 is dit aandeel ogenschijnlijk goedkoper tov. een aantal gelijkaardige peers zoals coupang (PE 64) & Mercado Libre (76)
-Mijn vrouw wou een aantal specifieke zaken kopen voor de inrichting van de kamer van onze zoon. De shopping/search lists werden op specifieke keywords gedomineerd door Temu en ze heeft op die manier effectief een aantal zaken bij Temu besteld.
-De Temu app staat heel 2023 op plaats 8 van meest gedownloade apps: boven whatsapp, messenger, spotify, netflix, youtube & shein

Maar...
-Ik verwacht dat de groeimotor welleens zal beginnen sputteren, wellicht al bij de volgende earnings (zoniet bij latere earnings) waar de volgende overtreffende trap van dit crescendo feestje verwacht zal worden.
-Temu heeft een business model dat je kan vergelijken met een sprinkhanenplaag. Een massale zwerm aan goedkope deals die neerdaalt over een bepaald gebied, schade aanricht en zich dan weer focust op een volgend gebied.
-Na Azie was de US aan de beurt. De eerste cijfers waren spectaculair (de cijfers die zullen volgen wat minder, zie verder). Daarna was het de beurt aan West-Europa. Nu is het de beurt aan Oost Europa. Ze gaan te werk via massale advertising campagnes (google ads, retargeting, social media) in een bepaalde regio - kopen zich als het ware tijdelijk martkaandeel. Pompen de cijfers op en focusen zich daarna op een nieuwe regio & repeat. Dat kan werken, maar:
-er zijn geen oneindig veel gebieden (en ze zitten nu aan de geografische limiet want reeds quasi-globaal bereik behaald sinds enkele maanden)
-er zijn limieten aan app downloads (eens iedereen die geinstalleerd heeft zit je aan het plafond qua groei in dat kanaal)
-en veel belangrijker: marktaandeel is van goudwaarde, op voorwaarde dat je dat kan behouden. En daar wringt volgens mij het schoentje:
Als ik Google trends gebruik als proxy voor traffic (en dus omzet) (https://trends.google.com/trends/explore?date=today 5-y&geo=US&q=temu&hl=nl) zie ik Temu als search query vanaf Q3 '23 achteruit gaan in de VS. Beetje boom & bust patroon waar geld gegooid wordt om massaal goedkope brol op de markt te gooien. De Amerikanen proberen het eens, maar ze kopen geen 2e keer. Mogelijkse redenen: het is brol, slechte customer service, trage leveringstijden, moeilijke retour. Zelfde patroon met West Europese landen.
Je kan met bovenstaande link spelen en de locaties aanpassen. Je zal zien dat de stijging in de voor de hand liggende markten als VS & W-EUR al voorbij is. En dat er nu meer een meer gefocust worden op de wat minder voor de hand liggende markten zoals Oost-Europa (nog stijging in Polen, Oekraine, Roemenie, Hongarije) en Midden/Zuid-Amerika (Mexico, Colombia, Chili).
Als je model niet blijft "plakken" zonder dat je er een massa advertising budget moet tegenaan gooien en als je geen nieuwe markten meer blijft vinden dan is het binnenkort einde verhaal.
Bovendien is er voldoende concurrentie (bv. BABA staat aan veel lagere PE) en zie ik meer en meer verhalen opduiken over "Temu scams" (zoek maar eens op "Temu" op BG).
Aan de huidige prijs ga ik niet short, maar ik verwacht dat tegen februari de koers wel nog een stukje hoger zal staan. Als dan mijn bovenste constateringen bevestigd blijven én de koers is een stuk hoger én ik merk dat de verwachtingen qua earnings wel degelijk onrealistisch zijn, dan ga ik short voor de earnings Q4 '23 (te verwachten begin/mid Maart)

Let wel/belangrijk: PDD is méér dan Temu alleen. Op de andere inkomsten en de trends uit de groep (want PDD is een holdingbedrijf) heb ik geen goed beeld. Mogelijks overschat ik het aandeel van Temu binnen de PDD groep & de invloed ervan op de PDD koers.

TLDR: PDD/Temu lijkt mij een onhoudbaar model te handhaven waar de groei en de verwachtingen ervan stilaan (op basis van mijn analyse) niet meer overtroffen zal kunnen worden. Bij verdere stijging van het aandeel tegen begin maart neem ik wellicht short positie.
PDD is e-commerce. Alibaba is veel meer dan e-commerce.
Alibaba is (vooralsnog) ook Alipay, cloud business, grocery/resto delivery (ele.me), logistics (Cainiao), Digital Media (Youku). En inderdaad ze hebben ook e-commerce, namelijk Tmall (=Taobao) in China & Aliexpress in het buitenland.
Plannen liggen klaar om te splitten.

PDD is een platform waar Chinezen in groep spullen kunnen aankopen, en met grote aantallen dan ook grotere korting kunnen afdwingen.
Ze squeezen via een soort van bidding systeem de goedkoopste (of meest kwalitatieve) supplier waardoor ze ook een goede prijs/kwaliteit kunnen afleveren. Hier zijn ze eigenlijk binnenin China al zo groot geworden dat er al een serieuze schaal bereikt is. 750 MAU in China voor PDD. De double digit (laat staan triple digit) groei daar is gedaan. Dit is by far ook de grootste revenue stream gezien Temu nog maa recent ontstaan is.
1) het feit is dat PDD een typisch Chinees shopping fenomeen bedient (veel meer collectivistische maatschappij, waardoor die groepsaankopen ook succes hebben). Naast een gezamenlijke groepsaankoop voor energie in Vlaanderen is shoppen volgens mij een hyperindividualistische aangelegenheid. Je gaat naar (of bestelt bij) een winkel producten. Je test ze zelf. Als je het je aanstaat hou je het bij, past het niet stuur je het terug. Je gaat niet met duizenden mensen hetzelfde product kopen.
2) Een van de 'innovaties' van PDD/TEMU is de 'ervaring' op de app. Er zijn een soort van minigames naar't schijnt (ik heb het zelf nog niet geprobeerd) waardoor je langer op de app blijft en de kans groter is dat je iets koopt. Imo verre van een MOAT. Een competitor kan dit eenvoudig kopiëren als dit effectief succesvol is.
3) Temu producten zijn goedkoop. Alles wordt naar de andere kant van de wereld verstuurd door gesubsidieerde postbedrijven. Dit allemaal onder een bepaald gewicht. Eenmaal je hoogwaardige producten wil verkopen, vallen die shipping subsidies weg. Ook voor prul zijn consumenten niet honkvast qua app.

4) Goedkope prul, daar wil iedereen wel 4 weken op wachten. Maar voor duurdere producten, die wil je wél snel, je wil wél een goede hersteldienst, een deftig terugkeer policy,... en daar is de competitie al moordend (met bol in België holland & Amazon overal elders, ook Tmall & JD in China zelf). Als je dat PDD/Temu-zijnde wil uitbouwen, heb je nog héél veel capex investment nodig.

5) TEMU is vandaag verlieslatend, gezien de gigantische marketingbudgetten (superbowl ads etc). Aliexpress is ook verlieslatend. Echter Aliexpress zoals eerder vermeld heeft veel meer businesses die dat verlies kunnen dempen. Net zoals sommige Japanse holdings (Suzuki dacht ik) bepaalde entities in leven houdt puur voor de naamsbekendheid in de wereld. Temu is afhankelijk van e-commerce PDD. En zoals zo vaak, mensen (zeker Chinezen) kunnen zeer snel van app wisselen. Was Shein vorig jaar niet hét shopping fenomeen?

6) De "meest gedownloade app ter wereld" is voor mij niet zo'n fantastische statistiek. Natuurlijk zijn andere apps niet zo hoog op die lijst. De meerderheid heeft die apps al gedownload.

In conclusie: Temu is volgens mij opnieuw een shoppinghype, waar totaal geen duurzaam bedrijf kan uit voortkomen.
Ik neem wel geen shortpositie (doe ik nooit), want:
1) de markt kan langer irrationeel blijven als ik financieel kan dragen
2) je weet nooit met die Chinese bedrijven. Misschien vinden ze zichzelf toch opnieuw uit. Who knows, het zou niet de eerste keer zijn.

Ben nieuw op dit forum. Wat denken jullie van Aedifica op dit moment? Vermits forse rentedalingen in de nabije toekomst toch niet zo vanzelfsprekend zijn, verwacht ik nog wel een correctie in de koers. Maar fundamentals zien er goed uit op het eerste zicht (niet in detail geanalyseerd).

Ben nieuw op dit forum. Wat denken jullie van Aedifica op dit moment? Vermits forse rentedalingen in de nabije toekomst toch niet zo vanzelfsprekend zijn, verwacht ik nog wel een correctie in de koers. Maar fundamentals zien er goed uit op het eerste zicht (niet in detail geanalyseerd).
ik denk dat @:unsure: & @LaCucaracha vroeger al positie hierin hadden. Misschien dat ze dit ook nu nog opvolgen.

In conclusie: Temu is volgens mij opnieuw een shoppinghype, waar totaal geen duurzaam bedrijf kan uit voortkomen.
Ik neem wel geen shortpositie (doe ik nooit), want:
1) de markt kan langer irrationeel blijven als ik financieel kan dragen
2) je weet nooit met die Chinese bedrijven. Misschien vinden ze zichzelf toch opnieuw uit. Who knows, het zou niet de eerste keer zijn.
idd zelfde conclusie en bedankt voor de bijkomende bemerkingen.
Mbt shortpositie zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Ik zat het vannacht te overpeinzen;
in welk bedrijf denk je dat retailbeleggers intuitief zouden beleggen, gegeven 2 verschillende krantenartikels:
- "Nieuwe omzet en winst-records voor bedrijf X, +40% omzet YoY"
-"Drastische groeivertraging voor bedrijf X, waar tussen Q2 en Q3 er nog 30% groei was om kwartaalbasis, is die groei nu teruggevallen tot 10%"

Beide krantenartikels zouden perfect tegelijk waar kunnen zijn voor een bedrijf zoals PDD/Temu (bij earnings Q4). En dan kan je wel gelijk hebben met een analyse en short gaan omdat je effectief een groeivertraging ziet (cfr. krantenartikel 2). Maar als het aandeel een beurslievelingetje is, een hype-stock en er veel dwaze retailbeleggers inzitten lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat de koersen nog eens opwaarts exploderen bij het zien van krantenartikel 1.

Het grootste voordeel van die platformen (SHEIN, Temu) als consument is dat je niet meer in het zak wordt gezet als Europeaan door dropshippers. 3 euro voor een goed iPhone hoesje in de plaats van 30 euro voorheen. Deflationair.

De vraag is dan inderdaad in hoeverre die transacties winstgevend zijn en hoe duurzaam hun model is. SHEIN heeft hun prospectus voor IPO confidentieel ingediend dus we zullen snel meer weten. :)

Heeft hier iemand of is iemand wat ingelezen in BYD (de chinese autofabrikant die blijkbaar in steile opmars bezig is)?

Ja, ik heb me zeer goed ingelezen. Het is een Chinees staatsbedrijf gesponsord door het Communistisch regime, in dienst voor (en schatplichtig aan) datzelfde communistische regime.

Het is een geopolitiek vehikel. Geen commerciële organisatie. Zoals wel meer Chinese bedrijven dus. Alleen sijpelt die ongemakkelijke waarheid maar heel traag door bij mensen die enkel met een Westerse bril naar de wereld kijken.

Ja, ik heb me zeer goed ingelezen. Het is een Chinees staatsbedrijf gesponsord door het Communistisch regime, in dienst voor (en schatplichtig aan) datzelfde communistische regime.
Dat kan zijn, maar de vraag is: kunnen we er harde dollars mee verdienen?

Zoals mijn vrouw zegt: allemaal goed en wel, maar met liefde kan je geen geld kopen! :biglaugh:

Dat kan zijn, maar de vraag is: kunnen we er harde dollars mee verdienen?

Zoals mijn vrouw zegt: allemaal goed en wel, maar met liefde kan je geen geld kopen! :biglaugh:
Let op, met die filosofie ga je nog cryptos moeten overwegen :biglaugh:

Het is een geopolitiek vehikel. Geen commerciële organisatie. Zoals wel meer Chinese bedrijven dus. Alleen sijpelt die ongemakkelijke waarheid maar heel traag door bij mensen die enkel met een Westerse bril naar de wereld kijken.
Je kan ook car-shipping (bv. Hoegh Autoliners) bekijken. Zijn dan Europese bedrijven die mee profiteren van chinese automerken die naar Europa verscheept moeten worden

Let op, met die filosofie ga je nog cryptos moeten overwegen :biglaugh:
Mijn aversie voor crypto heeft niets met principes te maken.

Wel met de -puur vanuit investeringsstandpunt bekeken- zuiver speculatieve natuur.
Naast de intrinsieke absolute dwaasheid van het concept uiteraard.

Terug
Bovenaan