Kleine Beursfeiten

https://ibb.co/bdZVqQq

IBKR laat nog steeds niet toe OXY warrants te kopen omdat de KID niet in de taal zou zijn aanvaard door BE.
Kan iemand anders wel OXY warrants kopen of weet iemand hoe dit kan worden opgelost?
Ze hebben dat 1,5 jaar geleden onkoopbaar gemaakt.
Want volgens de Europese Mifidregels zijn warrants op Amerikaanse aandelen te riskant, dus mogen brokers dat niet aanbieden.

Turbo's, cryptoshit, warrants op Europese strontaandelen, en 1-day opties kan je daarentegen wel á volonté kopen!

De warrants zijn alleen nog te kopen als je aanvraagt om als professionele investeerder behandeld te worden.

Paul D'hoore zijn top picks voor 2023.

1. D'ieteren
2. Ab inbev
3. Barco
4. Ackermans & van Haaren
5. Recticel

Vandaag is Paul D'Hoore zijn jaarafrekening komen brengen.
Ze hebben €4767 geïnvesteerd in 5 aandelen en deze zijn nu nog €4357 waard, ruim 8% verlies. Althans dat is wat Paul vertelt. Hoe komt hij aan dat bedrag? Hij heeft twee aandelen die 30% de dieperik in gaan?

Het geld werd gelijk verdeeld over de 5 aandelen, €953.4 per aandeel dus. (er van uitgaand dat je stukjes van aandelen kan kopen).
De aankoopprijs is de openingskoers op 2 januari 2023.

D'ieteren ging 2,5% omlaag --- €953,4 werd €929,75
AB Inbev ging een goeie 3% omhoog --- €953,4 werd €983,53
Barco ging bijna 30% lager --- €953,4 werd €673,15
Ackermans & van Haaren ging 1,7% lager -- €953,4 werd €937,46
Recticel ging 32% lager --- €953,4 werd €647,82

Ik kom uit op €4171,71 of 12,5% verlies.

Ze hebben €4767 geïnvesteerd in 5 aandelen en deze zijn nu nog €4357 waard, ruim 8% verlies. Althans dat is wat Paul vertelt. Hoe komt hij aan dat bedrag? Hij heeft twee aandelen die 30% de dieperik in gaan?

Het geld werd gelijk verdeeld over de 5 aandelen, €953.4 per aandeel dus. (er van uitgaand dat je stukjes van aandelen kan kopen).

Is een klassieker,… ik had het het jaar voordirn nauwkeurig bijgehouden en toen heeft hij ook met allocaties gefoefeld

Dividenden misschien?
Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

D'ieteren 3 euro per aandeel - 15,75 euro
Ackermans 3,1 euro per aandeel - 18,29 euro
Ab Inbev 0.75 euro per aandeel -12,62 euro
Barco 0,44 euro per aandeel - 17,89 euro
recticel 0,29 euro per aandeel - 17,43 euro

Dat is €81,98 extra. €4253,69. 10,8% verlies.

Want volgens de Europese Mifidregels zijn warrants op Amerikaanse aandelen te riskant, dus mogen brokers dat niet aanbieden.

Turbo's, cryptoshit, warrants op Europese strontaandelen, en 1-day opties kan je daarentegen wel á volonté kopen!

De warrants zijn alleen nog te kopen als je aanvraagt om als professionele investeerder behandeld te worden.
Het is eerder dat PRIIPS-regelgeving daarvoor een KID-document vereist en dat de Amerikanen onvoldoende interesse hebben in de Europese markt om zich met zo’n dingen in te laten en dat document te schrijven. Een aanvraag als professionele klant onder MiFID helpt inderdaad, als uw broker dat goedkeurt. Maar poteejto potato, komt op hetzelfde neer.

Ik ben ooit naar een biotech congres van Bolero gegaan in HQ KBC in Leuven. Paul zijn zoon (?) stond daar boeken van Paul te verkopen in de gietende regen op het padje naar de ingang. Paul stond in de foyer, maar voor de inkom om te signeren.

Lijkt me echt het profiel van een succesvolle expert te zijn. Zaterdag ochtend, gietende regen, ding waar 100 man passeert...

Onze Paul is gewoon de Charlotte van vorige generatie.

Vooral geld verdienen met boeken en zever over beleggen en niet met beleggen zelf. Een truc zo oud als de straat.

Crypto ook niet meer hoor, ik kan op geen enkele broker (saxo, mexem, degiro) nog crypto etf's ofzo kopen.
Microstrategy kan je wel nog kopen. :)

Crypto ook niet meer hoor, ik kan op geen enkele broker (saxo, mexem, degiro) nog crypto etf's ofzo kopen.
Microstrategy kan je wel nog kopen. :)
Ik kan op IB alleszins crypto kopen.

Maar crypto kan je op vele andere plaatsen kopen, niet alleen bij brokers.
Het resultaat blijft: iedereen kan veel riskantere brol kopen.
Maar een warrant op een Amerikaanse large cap, ho maar!

Het is eerder dat PRIIPS-regelgeving daarvoor een KID-document vereist en dat de Amerikanen onvoldoende interesse hebben in de Europese markt om zich met zo’n dingen in te laten en dat document te schrijven.
Dat kan zijn, maar waarom is dat bij bv. opties niet nodig?
Die exact hetzelfde soort instrument zijn als warrants?

Markttiming?
De FIRE-man Stefan Willems verkocht al zijn aandelen rond mid oktober, dus eigenlijk nét voor het moment dat de meeste aandelen/indexen weer mooi beginnen stijgen zijn. Qua slechte timing (als 'expert') kan dat ook wel tellen...

De FIRE-man Stefan Willems verkocht al zijn aandelen rond mid oktober, dus eigenlijk nét voor het moment dat de meeste aandelen/indexen weer mooi beginnen stijgen zijn. Qua slechte timing (als 'expert') kan dat ook wel tellen...

Ja, een artikel schrijven over "koop een brede zak aandelen/ETF, koop frequent bij, en kijk er nooit naar om en haal 10% per jaar" is pretty boring.

Het boek is ook maar 1 blz.

Je moet wat content creëren om te kunnen verkopen :laugh:

Ik kan op IB alleszins crypto kopen.

Maar crypto kan je op vele andere plaatsen kopen, niet alleen bij brokers.
Het resultaat blijft: iedereen kan veel riskantere brol kopen.
Maar een warrant op een Amerikaanse large cap, ho maar!
Dat is afhankelijk van het land waar je woont, vanuit België kan je al die crypto zaken niet kopen via brokers. Wel via coinbase ofzo...

Maar akkoord dat het belachelijk is om geen warranten te mogen kopen.

Ja, een artikel schrijven over "koop een brede zak aandelen/ETF, koop frequent bij, en kijk er nooit naar om en haal 10% per jaar" is pretty boring.

Het boek is ook maar 1 blz.

Je moet wat content creëren om te kunnen verkopen :laugh:

Deze kerels zijn er toch in geslaagd om het uit te spinnen tot een boek.
Enerzijds belachelijk. Anderzijds kwam het wel wat in de media waardoor wat meer mensen zich misschien zijn beginnen inlezen?

Hoeveel maanden horen we dat nu eigenlijk al dat de klap op de beurs nog moet komen. Begin 2023 stonden we aan de start van een recessie, daarna ging het tegen het einde van het jaar huilen met de pet op zijn. Imo mogen alle nostradamusen hun glazen bol terug wegstoppen en gewoon de rit uitzitten. Hier op het forum zullen er toch maar bitter weinig zijn die hun beleggingen op korte termijn zullen nodig hebben. Dan laat je in mijn ogen gewoon beter begaan, laat de boel in elkaar stuiken en maar er je niet teveel zorgen in, vroeg of laat zal het zich wel herstellen.

Terug
Bovenaan