Kleine Beursfeiten

Mooie cijfers, hopelijk de toppers een groot deel van je pf
Nu wel ja, lol

image.png

Mss leuk om eens zoals in het brutoloontopic een template in the vullen. :thinking:

Toppers in je pf 2023:
Floppers in je pf 2023:
Op welke keuze ben je trots:
Van welke keuze heb je spijt:
Strategie 2023:

5 toppicks voor 2024:
Wat verwacht je van beursjaar 2024:
Strategie 2024:

Oh jee wat een drama daar bij Argen-x.

Tweede klap in korte tijd, en dit is een serieuze

Klap klap. Dit was toch voorspelbaar? Of dacht je dat ze eerst de high-hanging fruit gingen doen en dan de low-hanging fruit? Er gaan nog meer failures zijn met vyvgart voor andere indicaties.

De vraag is of ze nog iets anders hebben of 1 trick pony blijven. Ik zou toch een jaar of 2-3-4 wegblijven van ArgenX (en zou ook de voorbij 2-3y weggebleven zijn)

fantastische timing van KBC (17 juli).

Dat soort bedrijven, zonder inside info of diepe sector kennis is gewoon een moneypit.

KBC :laugh:

'Patiënten kregen in de studie ofwel ons medicijn of een placebo, beiden in combinatie met een heel lage dosis steroïden.'

'Wat blijkt? Die lage dosis steroïden, zelfs maar de helft of een derde van de normale dosis, heeft al een groot effect op de verbetering van patiënten. Waardoor er nog maar weinig marge overbleef voor Vyvgart. Dat had niemand verwacht, ook niet de experten in dit veld. Steroïden zijn voor deze ziekte dus werkzamer dan tot nu toe werd gedacht. Dat is groot nieuws voor de patiëntencommunity, maar een magere troost voor ons.’

Hups...all-in op producenten van dat soort steroïden :D

Jammer dat steroiden 3 frank voor een ton kosten in China.

Mijn 2023 awards:

Persoonlijke winner van het jaar: Illumina (perfect de bodem gepakt)

High five. Mijn initiele aankoop was 160 of zo. Bijgekocht aan ~94.

Well, if you like Illumina. Als je op dezelfde dag Twist Bioscience gekocht had...

Ik heb er bijgetankt aan 24 (maar hier niet gemeld wegens eigenlijk een prut bedrijf waar je moet van wegblijven als je niet dagelijks/wekelijks market input krijgt through the grapevine). Mijn vorige rit was 20 naar 200 en dan maar 75% of zo verkocht. Ik denk dat ik nu ga uitstappen aan 50 en nooit meer terugkijken.

Ik zie en hoor en voel dat Twist marktaandeel pakt van alle competitors, maar aan bradeerprijzen. Ik zie niet in hoe die ooit profitable gaan worden op een manier die hun waardering kan verantwoorden. Je moet weten dat Twist op hun 200 piek 10-15bln waard was, wat compleet yololicious nuts was. Agilent is market leader met een business van 100M omzet in target enrichment en pakt daar 10-20M winst op. Er zijn wat competitors zoals Roche en Danaher etc, maar de markt is zeer use case gefragmenteerd. De total markt van target enrichment is misschien paar 100M - 1bln. Die waar Twist in speelt de helft of zo. Ze zijn redelijk crap in quality en logistics, price is hun selling point. Relatieve margin business, maar als pricecutter, weinig marge.

We horen al 10y, "binnen 10y is de markt 10bln". Zo snel zal het wel niet groeien.

Hun andere business is oligo's voor 'random' science zoals DNA constructen, controls voor qPCR. Zwaar commodity, daar zijn 10tallen competitors.

Hun antibody poot vind ik wishy washy. Maar ooit gaan ze wel de jackpot hitten.

No way dat die een waardering verdienen meer dan 2-3-4bln (en puur op 'siemens zal die ooit wel kopen om in die markt te kunnen spelen'). Op P/E of cashflow moet je het niet doen :D

Mijn winners zijn ondermeer EVS. Periodieke gekocht rond de 20. Ook bijna +50%. Illumina, obviously. Mijn corporate stock die -40+50% doet in 1 y -_-, FCNCA (thanks janus), UBS (nog niet verkocht), een emmertje telenet aan 15 die al mijn vorige fiascos uitgewist heeft en toch nog op +5% of zo doen belanden heeft :D, stellanties +20% op 2maand (thanks Nesja) Geen grote losers behalve tubize. Hier en daar een klein minnetje dat wel in orde komt. Ohja en IWDA +20% :LOL:

Maar goed, de winners van dit jaar compenseren eigenlijk maar het relatief dramatische 2022.

Persoonlijke verliezer van het jaar: Sentinel One (Paniek na slechte earnings)

Grootste persoonlijke gemiste kans van het jaar: Microsoft (Ik zit al sinds 2020 in Microsoft professioneel, maar blijf ze maar niet kopen)

Het jaar is gedaan qua dividend toestanden, ik speel maar met kleine getallen in vergelijking met de rest hier maar toch €2500, +/-

Top:
  • META: +184%
  • Zscaler: +103%
  • Despegar: +73%
  • VGP/CTP: +41%
  • FCNCA/EVS/UBS: +30%, note dat de winst op UBS iets groter was, maar heb eens alles verkocht en daarna 50% teruggekocht - Thx @JanusDR
Flop:
  • Recticel: -58% (moest ik gewoon verkocht hebben)
  • Balta: -42% (dacht dat het niet lager kon - verkeerd dus, staat -92%)
  • AMG: -32% - deze doet echt pijn in absolute cijfers
  • Baba: -16%

Mijn winners zijn ondermeer EVS. Periodieke gekocht rond de 20. Ook bijna +50%. Illumina, obviously. Mijn corporate stock die -40+50% doet in 1 y -_-, FCNCA (thanks janus), UBS (nog niet verkocht), een emmertje telenet aan 15 die al mijn vorige fiascos uitgewist heeft en toch nog op +5% of zo doen belanden heeft :D, stellanties +20% op 2maand (thanks Nesja) Geen grote losers behalve tubize. Hier en daar een klein minnetje dat wel in orde komt. Ohja en IWDA +20% :LOL:

Maar goed, de winners van dit jaar compenseren eigenlijk maar het relatief dramatische 2022.

EVS is ook mijn beste, kijk je al uit naar exit of ga je die pas exiten bij een overname?

Toppers in je pf 2023:
BLDR, NU, PBR

Floppers in je pf 2023:
RICK, KWS

Weinig doen.
Commissies < 0.2% van pf, en dat is merendeels omwille van een Canadees aandeel dat zeer hoge commissiekosten had om te kopen.

Te vroeg KWS bijgekocht.

Strategie 2023:
Zo weinig mogelijk doen.

5 toppicks voor 2024:
KWS, LIT, AAF, EVS, AFM

Niets van de beurs.
Wel goeie (25%+) fundamentals groei.

Strategie 2024:
Zo weinig mogelijk doen.
Watch list uitbouwen.
1 nieuwe positie vinden en aan pf toevoegen.

Laatst bewerkt:
EVS is ook mijn beste, kijk je al uit naar exit of ga je die pas exiten bij een overname?
EVS exit ik nie zolang die 4-5% dividend geven en cashflow blijven draaien als een tierelier. Zeg nooit nooit. Aan 40 of 50 zou ik nog eens opnieuw moeten checken wat ik doe.

Top:
  • META: +184%
  • Zscaler: +103%
  • Despegar: +73%
  • VGP/CTP: +41%
  • FCNCA/EVS/UBS: +30%, note dat de winst op UBS iets groter was, maar heb eens alles verkocht en daarna 50% teruggekocht - Thx @JanusDR
Flop:
  • Recticel: -58% (moest ik gewoon verkocht hebben)
  • Balta: -42% (dacht dat het niet lager kon - verkeerd dus, staat -92%)
  • AMG: -32% - deze doet echt pijn in absolute cijfers
  • Baba: -16%
Is AMG ondertussen opnieuw een buy, of wegblijven?

Toppers in je pf 2023:
BLDR, NU, PBR

Floppers in je pf 2023:
RICK, KWS

Weinig doen.
Commissies < 0.2% van pf, en dat is merendeels omwille van een Canadees aandeel dat zeer hoge commissiekosten had om te kopen.

Te vroeg KWS bijgekocht.

Strategie 2023:
Zo weinig mogelijk doen.

5 toppicks voor 2024:
KWS, LIT, AAF, EVS, AFM

Niets van de beurs.
Wel goeie fundamentals groei.

Strategie 2024:
Zo weinig mogelijk doen.
Watch list uitbouwen.
Bedoel je met LIT de ETF Global X Lithium & Battery Tech of Argentina Lithium & Energy corp?

Is AMG ondertussen opnieuw een buy, of wegblijven?
Ik durf er geen uitspraken meer over doen - lithium markt is om gek van te worden, volatiele prijsvorming, gigantische voorraden die werden ontdekt (maar kost ook tijd om te ontwikkelen) - mgmt is qua communicatie naar aandeelhouders een ramp (steeds te laat melding maken van) - enfin, mits wat redelijke prijzen voor lithium en realisatie van hun capaciteit (liefst op tijd deze keer) zou dat nog goed moeten komen en zou er best wat winst gemaakt kunnen worden.

En dan nog afwachten of die vraag omhoog gaat schieten, enige vertraging is zeker niet ondenkbaar.

Toppers in je pf 2023:
BLDR, NU, PBR

Floppers in je pf 2023:
RICK, KWS

Weinig doen.

Te vroeg KWS bijgekocht.

Strategie 2023:
Zo weinig mogelijk doen.

5 toppicks voor 2024:
KWS, LIT, AAF, EVS, AFM

Niets van de beurs.
Wel goeie fundamentals groei.

Strategie 2024:
Zo weinig mogelijk doen.
Watch list uitbouwen.
Dit formaat wil ik wel eens overnemen:

Toppers in je pf 2023:
UBS calls + 450%
BYON calls + 207%
SAVE calls + 147%
JOE calls + 45%
UMI calls + 40%
Google + 33%
Illumina calls + 30%
(UBS was 5 maanden holding tijd, rest 2-3 maanden maar nog in de portfolio, illumina 3 dagen ^^)
SIMO-MXL arbitrage trade + 30%
FFH + 20%

Ook wel enkele aandelen die het mooi gedaan hebben (Nintendo, Joe, FFH) maar die ik dan op het hoogtepunt sterk heb bijgekocht waardoor het totaal rendement relatief laag ligt dus hier niet vermeld is.

Floppers in je pf 2023:
MANU calls - 100%
CPNG calls - 36%
LCE - 20% (nog chance dat ik deze in maart van de hand gedaan heb)

Eerste jaar dat ik opties gebruik. Tot nu toe meestal wel goed in geslaagd van deze enkel te gebruiken waar passend.
Vooral trots op de verdubbeling van mijn positie toen mijn UBS calls op -50% stonden.

CPNG calls: deze had ik niet met opties mogen spelen...
Het uitgeven van de UBS winst in september ipv november.

Strategie 2023:
Stevige posities nemen in high conviction ideas.

5 toppicks voor 2024:
RTX, UMI, JOE, Nintendo & Bitcoin

Lagere rentes zullen wel een duwtje in de rug geven

Strategie 2024:
Volaliteit in mijn portfolio afbouwen, al die opties zorgen nogal voor wat swings. :)
Maximum 20% van de portfolio in opties.

Iemand van de tech beleggers hier die al eens Fortinet grondig bestudeerd heeft? Cijfers oppervlakkig eens bekeken maar zit precies wel iets in. Al paar keer genoemd hier op het forum, maar nog geen diepgaande meningen gezien.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan