Eens die 7C Solarparken nog eens bekeken.
Eigenlijk om het verdienmodel simpel te houden zou je dit moeten opkappen in cycli.
1 cyculus= investering in panelen, gefinancierd met lening, 20-25 jaar inkomsten tot de panelen waardeloos zijn.
Ieder jaar kan je zo een nieuwe cyclus opstarten, maar dit geeft geen synergie met je vorige cyclus (want je panelen uit 2022 op het dak van bedrijf x gaan niet meer opleveren omdat je panelen op het dak van bedrijf y gaat leggen in 2023). Cyclus 2 zal dus cylcus 1 niet positief beinvloeden. Marginale inkomsten = zelfde proportie marginale kosten.
Stel ik heb x panelen, die kosten mij 5M.
Na 5 jaar verdienen die zichzelf terug. Dat is dan 1M inkomsten per jaar.
Ik kan dat zo 25 jaar doen. Nadien zijn ze waardeloos.
Earnings per jaar: 1M
Totale earnings ooit: 25M
Theoretisch is de P/E die maximaal haalbaar is: 25 (want waarom zou ik 26M betalen voor een installatie die mij maximaal maar 25M kan opleveren)
Dat is zo voor cylus 1, cyclus 2, etc. en dus ook zo voor de waardering van het hele bedrijf.
Ik zeg theoretisch want in praktijk heb je werkingskosten, personeel, belastingen, financieringskosten en uiteraard de vergoeding aan de bedrijven om je panelen er te mogen leggen. De correcte P/E moet dus een stuk lager liggen dan 25.
Wat ik supervreemd vind is dat in 2021/2022 de P/E zelfs nog een stuk boven die 25 lag. Kan iemand dit verklaren? ('t is een "honest question", ik wil graag bijleren...)
Wat betreft de groei van het bedrijf. Dat lijkt zo een beetje een perpetuum mobile. Maar zoals je weet bestaat zoiets niet echt ;-)
Wat ik zie in de cashflows: er wordt wat geld overgehouden aan de operations met de huidige panelen. Met dat geld worden 10% nieuwe panelen gekocht. De schuld van de vorige panelen wordt afbetaald voor min of meer hetzelfde bedrag, maar oei we hebben geld: geen probleem we verkopen 10% van ons bedrijf aan de aandeelhouders door uitgifte van nieuwe aandelen.
Dat kan je volhouden totdat aandeelhouders niet meer bereid zijn het bedrag te betalen voor nieuwe aandelen. Datzelfde bedrag dat nodig is om 10% nieuwe panelen te kopen. Die op hun beurt weer nodig zijn om de groei (en dus de perpetuum mobile -> de vorige cyclus betaalt de nieuwe en nieuwe aandelen financieren de afbetaling van de vorige schuld) te onderhouden.
Grote onbekendes:
-hoe lang kun je zo nog groeien. Het lijkt me wel doenbaar om nog een aantal jaren bedrijven te vinden die onwetend of laks zijn.
-wanneer begint concurrentie aan je marges te knagen?
-haal je uit die bedrijven na 20 jaar opnieuw voldoende geld?
Kan zijn dat ik er compleet naast zit met mijn redenering. Wijs mij daarop, dan kan ik ook bijleren.
Vooral het feit dat dit aandeel 2 jaar lang boven die P/E van 25 heeft gestaan stoort mij. Mogelijks maak ik dus een redeneringsfout...
Hieronder nog een aantal opmerkingen:
Relatief zullen de earnings dus hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen, minstens inflatie volgen? Want de kosten zijn al in het begin gemaakt natuurlijk
Maar de kosten zijn gefinancierd. Die blijven dus ook komen mét daarbovenop een gepeperde rekening aan intresten.
Bedrijven zouden het idd beter zelf leggen maar mankeren de visie of het kapitaal om het te doen
Mijn schrik is dat die bedrijven tot dat besef komen aan het einde van de cyclus en dus niet vernieuwen. Maar zoals je zegt kan het evengoed zijn dat ze die visie ook dan mankeren. Dan aas je als bedrijf op kortzichtigheid van je klanten. OK, dat kan ook een business model zijn. Er zijn wellicht voldoende kortzichtige bedrijven te vinden in de wereld.
Net debt maak ik me niet meteen veel zorgen over gezien hun inkomsten tbh.
Wel als je steeds nieuwe aandelen uitgeeft om je groei én de afbetaling van de schulden te financieren.
Ook zijn de rentes op schuld nu een pak hoger dan de jaren voordien.
ik weet heel weinig over de concurrenten voorlopig
Ben ik wel naar geinteresseerd
Maar dat ze jaar na jaar in KWH blijven groeien is bemoedigend
Assets (panelen) en debt (manier waarop je die panelen betaalt) stijgen in min of meer dezelfde proportie. Dan is het niet meer dan logisch dat je in KWH groeit uiteraard.