Kleine Beursfeiten

waarom zou je KBC boven KBCA kopen?

Die aandelen volgen niet 1 op 1 dus ik probeer op het koopmoment voor mezelf een beetje te zien welke van de 2 het goedkoopste zou staan of meeste groeipotentieel zou hebben (in dit geval heeft KBCA wel KBC outperformed sinds mijn aankoop op 25/10... achja nog steeds aangekocht op het laagste punt van 2023)

Ik heb trouwens ook zowel KBC als KBCA in mijn portefeuille :unsure:

Laatst bewerkt:
Heb er hier ook al een paar op de ignore list staan, binnenkort kunnen we de helft van de posts niet meer lezen. Maar so be it als dat de enige manier is om dit een aangename thread te houden. :)

Lulplayer gedraagt zich inderdaad als een 16-jarige puber, dat met wat zakgeld gekregen van zijn ouders hier en daar wat probeert te beleggen. Als hij dan 10% verdient op een 130$ put optie van OXY (13$ dus), voelt hij de nood om dat hier van de daken te schreeuwen. Nu ja, jong begonnen is oud gedaan zeker. :).

@Nesjamag Huidig portfolio:

Monday.com
Toast
Coupang
MercadoLibre

4 posities, meeste zit in MNDY. Toast recente positie voornamelijk omdat die nog niet aan de rally hebben meegedaan terwijl die wel goede cijfers blijven voorleggen en leider zijn in restaurant software/POS, concurrentie kan niet tippen aan hun offering. Sum of parts waardering van hun SaaS + Fintech toont onderwaardering aan vs peers. Sentiment slecht omwille van exposure aan SMB restaurants (recessiegevoelig) maar wanneer sentiment slecht is vaak beste moment om long te gaan (als fundamentals intact zijn). Over NU Bank: topbedrijf maar met MELI al voldoende exposure aan de regio, wil geen 40% van portfolio in LATAM hebben. :p
Dat het niet om grote bedragen gaat vind ik geen bezwaar.
Iedereen zou ongeacht bedrag mogen posten over winnaars en verliezers.

Het is gewoon de manier waarop. Ik vind het eigenlijk vreemd dat er nooit een mod tegen opgetreden heeft.
Zijn posts zijn gewoon vervuiling.

Vandaag kun je extra bijkopen 😉. Mijn laatste aankoop dateert van 11/12/2023 aan 56,9$.
Nee, ik ga niet hoger dan 25 procent van de portefeuille voor per bedrijf. En zeker niet omdat ik dan terug andere posities moet gaan afbouwen (wat ik ondertussen ook deels gedaan heb voor de aankoop)

Nee, ik ga niet hoger dan 25 procent van de portefeuille voor per bedrijf. En zeker niet omdat ik dan terug andere posities moet gaan afbouwen (wat ik ondertussen ook deels gedaan heb voor de aankoop)
Prima. Ik probeer onder 10% te blijven voor aandeel afzonderlijk bedrijf en minstens 50% IWDA.

Eens die 7C Solarparken nog eens bekeken.
Eigenlijk om het verdienmodel simpel te houden zou je dit moeten opkappen in cycli.
1 cyculus= investering in panelen, gefinancierd met lening, 20-25 jaar inkomsten tot de panelen waardeloos zijn.
Ieder jaar kan je zo een nieuwe cyclus opstarten, maar dit geeft geen synergie met je vorige cyclus (want je panelen uit 2022 op het dak van bedrijf x gaan niet meer opleveren omdat je panelen op het dak van bedrijf y gaat leggen in 2023). Cyclus 2 zal dus cylcus 1 niet positief beinvloeden. Marginale inkomsten = zelfde proportie marginale kosten.

Stel ik heb x panelen, die kosten mij 5M.
Na 5 jaar verdienen die zichzelf terug. Dat is dan 1M inkomsten per jaar.
Ik kan dat zo 25 jaar doen. Nadien zijn ze waardeloos.
Earnings per jaar: 1M
Totale earnings ooit: 25M

Theoretisch is de P/E die maximaal haalbaar is: 25 (want waarom zou ik 26M betalen voor een installatie die mij maximaal maar 25M kan opleveren)
Dat is zo voor cylus 1, cyclus 2, etc. en dus ook zo voor de waardering van het hele bedrijf.

Ik zeg theoretisch want in praktijk heb je werkingskosten, personeel, belastingen, financieringskosten en uiteraard de vergoeding aan de bedrijven om je panelen er te mogen leggen. De correcte P/E moet dus een stuk lager liggen dan 25.

Wat ik supervreemd vind is dat in 2021/2022 de P/E zelfs nog een stuk boven die 25 lag. Kan iemand dit verklaren? ('t is een "honest question", ik wil graag bijleren...)

Wat betreft de groei van het bedrijf. Dat lijkt zo een beetje een perpetuum mobile. Maar zoals je weet bestaat zoiets niet echt ;-)

Wat ik zie in de cashflows: er wordt wat geld overgehouden aan de operations met de huidige panelen. Met dat geld worden 10% nieuwe panelen gekocht. De schuld van de vorige panelen wordt afbetaald voor min of meer hetzelfde bedrag, maar oei we hebben geld: geen probleem we verkopen 10% van ons bedrijf aan de aandeelhouders door uitgifte van nieuwe aandelen.

Dat kan je volhouden totdat aandeelhouders niet meer bereid zijn het bedrag te betalen voor nieuwe aandelen. Datzelfde bedrag dat nodig is om 10% nieuwe panelen te kopen. Die op hun beurt weer nodig zijn om de groei (en dus de perpetuum mobile -> de vorige cyclus betaalt de nieuwe en nieuwe aandelen financieren de afbetaling van de vorige schuld) te onderhouden.

Grote onbekendes:
-hoe lang kun je zo nog groeien. Het lijkt me wel doenbaar om nog een aantal jaren bedrijven te vinden die onwetend of laks zijn.
-wanneer begint concurrentie aan je marges te knagen?
-haal je uit die bedrijven na 20 jaar opnieuw voldoende geld?

Kan zijn dat ik er compleet naast zit met mijn redenering. Wijs mij daarop, dan kan ik ook bijleren.
Vooral het feit dat dit aandeel 2 jaar lang boven die P/E van 25 heeft gestaan stoort mij. Mogelijks maak ik dus een redeneringsfout...

Hieronder nog een aantal opmerkingen:

Relatief zullen de earnings dus hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen, minstens inflatie volgen? Want de kosten zijn al in het begin gemaakt natuurlijk
Maar de kosten zijn gefinancierd. Die blijven dus ook komen mét daarbovenop een gepeperde rekening aan intresten.
Bedrijven zouden het idd beter zelf leggen maar mankeren de visie of het kapitaal om het te doen
Mijn schrik is dat die bedrijven tot dat besef komen aan het einde van de cyclus en dus niet vernieuwen. Maar zoals je zegt kan het evengoed zijn dat ze die visie ook dan mankeren. Dan aas je als bedrijf op kortzichtigheid van je klanten. OK, dat kan ook een business model zijn. Er zijn wellicht voldoende kortzichtige bedrijven te vinden in de wereld.
Net debt maak ik me niet meteen veel zorgen over gezien hun inkomsten tbh.
Wel als je steeds nieuwe aandelen uitgeeft om je groei én de afbetaling van de schulden te financieren.
Ook zijn de rentes op schuld nu een pak hoger dan de jaren voordien.
ik weet heel weinig over de concurrenten voorlopig
Ben ik wel naar geinteresseerd
Maar dat ze jaar na jaar in KWH blijven groeien is bemoedigend
Assets (panelen) en debt (manier waarop je die panelen betaalt) stijgen in min of meer dezelfde proportie. Dan is het niet meer dan logisch dat je in KWH groeit uiteraard.

Heb er hier ook al een paar op de ignore list staan, binnenkort kunnen we de helft van de posts niet meer lezen. Maar so be it als dat de enige manier is om dit een aangename thread te houden. :)

@Nesjamag Huidig portfolio:

Monday.com
Toast
Coupang
MercadoLibre

4 posities, meeste zit in MNDY. Toast recente positie voornamelijk omdat die nog niet aan de rally hebben meegedaan terwijl die wel goede cijfers blijven voorleggen en leider zijn in restaurant software/POS, concurrentie kan niet tippen aan hun offering. Sum of parts waardering van hun SaaS + Fintech toont onderwaardering aan vs peers. Sentiment slecht omwille van exposure aan SMB restaurants (recessiegevoelig) maar wanneer sentiment slecht is vaak beste moment om long te gaan (als fundamentals intact zijn). Over NU Bank: topbedrijf maar met MELI al voldoende exposure aan de regio, wil geen 40% van portfolio in LATAM hebben. :p
Effe gekeken naar Toast maar daarvoor heb ik toch niet genoeg ballen aan mijn lijf om dat te kopen:
- negatieve FCF
- hoge SBC
- omzetgroei begint al te verminderen
- restaurant business heeft lage marges

Ben jij dan zo overtuigd dat binnen pakweg 5 jaar elk US-restaurant klant gaat zijn bij hun?

UBS blijft maar stijgen - nu beginnen ze toch aan hun plafond te komen van mijn (amateuristische) korte termijn inschatting. Nuja wat overoptimisme omv renteverlagingen kan altijd!

Huidig portfolio:

Monday.com
Toast
Coupang
MercadoLibre

Er is er een reden waarom je terug een geconcentreerd portfolio hebt? Een tijdje geleden zat je met 20-30 posities.

Bravo aan degenen die hebben bijgehouden na de september piek
inderdaad, ook dikke pluim aan diegene die echt geloofde in de value en nog bijgekocht hebben na die piek (aan +/- 23 USD).

Zelf heb ik call opties verkocht in de piek met uitoefenprijs van 25 USD en premium van 4,7 USD. Sinds vandaag dus helaas geen upside potentieel meer voor mij. Maar met oog op het nodig hebben van mijn middelen eind volgend jaar, was dat de beste optie (downside risk cap, met mooie vergoeding tot op niveau van mijn korte termijn inschatting)

Effe gekeken naar Toast maar daarvoor heb ik toch niet genoeg ballen aan mijn lijf om dat te kopen:
- negatieve FCF
- hoge SBC
- omzetgroei begint al te verminderen
- restaurant business heeft lage marges

Ben jij dan zo overtuigd dat binnen pakweg 5 jaar elk US-restaurant klant gaat zijn bij hun?
Als ik tijd heb zal ik hier nog eens een write-up doen over Toast. Inderdaad relatief hoog risico gezien factoren die je opmerkt.

Er is er een reden waarom je terug een geconcentreerd portfolio hebt? Een tijdje geleden zat je met 20-30 posities.
Ik zag een aantal opportuniteiten enkele maanden geleden waar ik heel geconcentreerd ben ingegaan, op gegeven moment zelfs meer dan 50% in 1 positie (Ging over MNDY na de Israel war sell-off, was een succes want van 135$ GAK naar 182$ nu. Hier ook nog vermeld toen: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-818#post-1121050). Zoals @JanusDR hier toen terecht bemerkte op mijn portfolio, met 15-25 posities is de kans op outperformance eerder klein, vandaar aanpak weer dezelfde als waar ik vroeger veel succes mee had (geconcentreerd), maar beredeneerder dan toen met meer oog voor waardering, risico-factoren en dergelijke gezien de learnings die we hebben meegenomen uit 2021-2022 periode. Als ik geen duidelijke opportuniteiten zie breid ik aantal posities ook weer uit, maar als je ergens een mooie kans ziet, beter er direct vol voor gaan.

In conversatie met @LaCucaracha al boeken geschreven over Monday de afgelopen maanden. Ik zou die hier op zich ook wel willen plaatsen maar gezien de tendens op dit forum om bij een slechte pick na te trappen zijn de incentives eerder beperkt om teveel publiek te delen. :D

Laatst bewerkt:
Tijdens de oxy dip afgelopen week:
Ik heb vandaag 60% van mijn OXY verkocht en Tomra in de plaats gekocht, ik zou het verschrikkelijk vinden als dat gedoe met statiegeld op plastiek ook naar hier komt, maar dan verdien ik er tenminste nog iets aan (en ik denk echt wel dat dat er in meer en meer Europese landen gaat komen)

Misschien een probleem met uw ballen spooky :wink::wink:

Bravo aan degenen die hebben bijgehouden na de september piek

Toen verkocht maar na hun daling eind oktober terug een kleine positie genomen. Jammer genoeg 2 weken geleden al terug gesloten, nadat ze op een week tijd 10% waren gestegen.

Duidelijk te vroeg, maar achteraf bekeken is het natuurlijk altijd makkelijk praten.

Theoretisch is de P/E die maximaal haalbaar is: 25 (want waarom zou ik 26M betalen voor een installatie die mij maximaal maar 25M kan opleveren)
Dat is zo voor cylus 1, cyclus 2, etc. en dus ook zo voor de waardering van het hele bedrijf.

Ik zeg theoretisch want in praktijk heb je werkingskosten, personeel, belastingen, financieringskosten en uiteraard de vergoeding aan de bedrijven om je panelen er te mogen leggen. De correcte P/E moet dus een stuk lager liggen dan 25.

Wat ik supervreemd vind is dat in 2021/2022 de P/E zelfs nog een stuk boven die 25 lag. Kan iemand dit verklaren? ('t is een "honest question", ik wil graag bijleren...)

Is de earnings per jaar van 1M effectief een vast gegeven? In je vorige post hierover stelde je nog volgende vragen:

Heb je meer inzichten in het business model? Gaat het over revenue sharing? Gaat het over een fixed fee die ze jaarlijks krijgen van die bedrijven en hoe stijgt die? Kunnen de bedrijven de panelen 'afkopen'? Is er churn bij einddatum van contracten of zie je 99% contract vernieuwen? Hoe lang blijft zo'n paneel werken voor het vervangen moet worden?

Misschien wordt er bv in de fee rekening gehouden met het rendementsverlies van zonnepanelen?

Eens die 7C Solarparken nog eens bekeken.
Eigenlijk om het verdienmodel simpel te houden zou je dit moeten opkappen in cycli.
1 cyculus= investering in panelen, gefinancierd met lening, 20-25 jaar inkomsten tot de panelen waardeloos zijn.
Ieder jaar kan je zo een nieuwe cyclus opstarten, maar dit geeft geen synergie met je vorige cyclus (want je panelen uit 2022 op het dak van bedrijf x gaan niet meer opleveren omdat je panelen op het dak van bedrijf y gaat leggen in 2023). Cyclus 2 zal dus cylcus 1 niet positief beinvloeden. Marginale inkomsten = zelfde proportie marginale kosten.

Wat betreft de groei van het bedrijf. Dat lijkt zo een beetje een perpetuum mobile. Maar zoals je weet bestaat zoiets niet echt ;-)

Wat ik zie in de cashflows: er wordt wat geld overgehouden aan de operations met de huidige panelen. Met dat geld worden 10% nieuwe panelen gekocht. De schuld van de vorige panelen wordt afbetaald voor min of meer hetzelfde bedrag, maar oei we hebben geld: geen probleem we verkopen 10% van ons bedrijf aan de aandeelhouders door uitgifte van nieuwe aandelen.

Dat kan je volhouden totdat aandeelhouders niet meer bereid zijn het bedrag te betalen voor nieuwe aandelen. Datzelfde bedrag dat nodig is om 10% nieuwe panelen te kopen. Die op hun beurt weer nodig zijn om de groei (en dus de perpetuum mobile -> de vorige cyclus betaalt de nieuwe en nieuwe aandelen financieren de afbetaling van de vorige schuld) te onderhouden.

Grote onbekendes:
-hoe lang kun je zo nog groeien. Het lijkt me wel doenbaar om nog een aantal jaren bedrijven te vinden die onwetend of laks zijn.
-wanneer begint concurrentie aan je marges te knagen?
-haal je uit die bedrijven na 20 jaar opnieuw voldoende geld?

Kan zijn dat ik er compleet naast zit met mijn redenering. Wijs mij daarop, dan kan ik ook bijleren.
Vooral het feit dat dit aandeel 2 jaar lang boven die P/E van 25 heeft gestaan stoort mij. Mogelijks maak ik dus een redeneringsfout...

Hieronder nog een aantal opmerkingen:

Maar de kosten zijn gefinancierd. Die blijven dus ook komen mét daarbovenop een gepeperde rekening aan intresten.

Mijn schrik is dat die bedrijven tot dat besef komen aan het einde van de cyclus en dus niet vernieuwen. Maar zoals je zegt kan het evengoed zijn dat ze die visie ook dan mankeren. Dan aas je als bedrijf op kortzichtigheid van je klanten. OK, dat kan ook een business model zijn. Er zijn wellicht voldoende kortzichtige bedrijven te vinden in de wereld.

Wel als je steeds nieuwe aandelen uitgeeft om je groei én de afbetaling van de schulden te financieren.
Ook zijn de rentes op schuld nu een pak hoger dan de jaren voordien.

Ben ik wel naar geinteresseerd

Assets (panelen) en debt (manier waarop je die panelen betaalt) stijgen in min of meer dezelfde proportie. Dan is het niet meer dan logisch dat je in KWH groeit uiteraard.
Eeuwige groei is helaas geen mogelijkheid neen, maar er is nog veel plaats om verder te groeien. Het handige is dat de business/inkomsten die ze nu gevestigd hebben nog lange tijd safe zit. Dat interesseert me vooral.

Hoe lang het kan doorgaan? Dat de vraag naar energie verder omhoog zal gaan is een zekerheid natuurlijk. Maar de marktprijs zal mede bepaald worden door hoe gemakkelijk er kan aangeboden worden. Wanneer zijn zonnepanelen ecologisch en economisch phased out? Wanneer zit hun markt vol? Maar tegen dan hebben 7C en concurrenten hopelijk wel wat vaste business opgebouwd. Door hun manier van werken ga je normaliter niet van de ene dag op de andere gebumrushed worden door een concurrent die plots veel beter en goedkoper is bij wijze van spreken. Jij baat tegen dan al lang vershcillende gronden voor lange termijn uit.

En ik denk dat er idd veel bedrijven zijn die geen zin/geld hebben om de investering te doen en daarom voor het schijnbare gratis geld kiezen. Veel bedrijven worden matig geleid en veel leiding ontbreekt visie. En redelijk wat bedrijven hebben cash nodig. :unsure:

Je P/E verbetert mogelijks omdat je de investering hebt gemaakt (en financieel is vastgelegd) in jaar n, maar elk n+ jaar stijgen de prijzen van hetgeen je genereert vermoedelijk. Zeker over langere termijn kan je daarvan uitgaan imo. Rendement van de panelen daalt na de aanvankelijke jaren nog amper. Die jump die je zag zal mogelijks mede te maken hebben met de exponentiële stijging van energieprijzen bijvoorbeeld. Want dat gebeurde ergens in 2021 en meanderde daarna verder in 2022. Earnings zullen zo te zien voor 2023 ook lager stranden daardoor. Ik vermoed ook dat ze tijdens het tijdperk van belachelijke rentes kozen voor zo veel mogelijk financiering terwijl ze hun cash positie verder hebben uitgebreid (86.4M momenteel?). Deels wordt dat gecompenseerd door een stijging in capaciteit. Deze soort business gaat wel nooit een reusachtig knappe P/E genereren, behoudens zéér scherpe stijging van energieprijzen na een grote investering die is afgerond ofzo. Hun P/E is wel in orde vergeleken met concurrenten die worden opgenoemd. Ik heb er enkele snel gecheckt (wel via Google) en enkelen zaten rond 11-15 maar verschillende zaten veel hoger rond 27 en Boralex zat zelfs tegen 45. Dit tot zo ver je één parameter met elkaar kan vergelijken ofc. Op dit vlak heb ik meer vertrouwen in de inzichten van iemand zoals jij.

Dilution is wel een 'probleem' zoals je hebt aangehaald. Geen idee wat hun visie is op termijn op dit vlak.

Concurrentie zal pas echt beginnen te knagen als de markt wat voller geraakt. Maar dat is moeilijk in te schatten. Al zullen ze zelf ook wel bezig zijn met gronden op te kopen om volledig zelf uit te baten. We zitten in eco-hype tijden nog voorlopig he. En dit is wel zuiver groene energie. De vraag hiernaar zal ook stijgen.

Side note ook : Ik heb geen bijster goed gevoel bij de CFO.
Side note 2 : diefstal van koperkabels van de spoorwegen is stilaan aan het verzetten naar diefstal van zonnepanelen omdat de NMBS trackbare legeringen gebruikt sinds kort en dat gaat aan je marge vreten binnenkort en kan snel oplopen (en verzekeraars hun zin om dit te dekken verdwijnt ASAP)

Concurrenten staan op p30 van hun investor call. Volgens de parameters die zij daar opnoemen (wel telkens een focus op EBITDA en imo redelijk arbitrair) werken ze wel relatief lekker.

Het is heel anders dan mijn andere investeringen (geen marktleider, geen CEO met proven track record, geen product dat ik zelf ken/gebruik, geen echte aandacht voor de aandeelhouders, ... ) maar er zit iets in.

Terug
Bovenaan