Tijdloos
Active member
Er is een groot verschil tussen vogelpik spelen op de aandelenmarkt of inspelen op culturele momenten. Om het Google voorbeeld aan te halen: Ze doen de voorstelling van BARD, die ai maakt wat fouten in de demo, markt reageert super hard en de stock gaat -10%. Iemand die wat ingelezen is op AI weet dat zo dingen makkelijk te corrigeren zijn, zeker voor een bedrijf gelijk Google. Ik koop in op de massa paniek die verkoopt. Heb ik een mega analyse gedaan over Google? Zeker niet. Heb ik puur willekeurig wat aandelen liggen kopen? Ook absoluut niet.Als je uw aandelen koopt op buikgevoel, en dus toegeeft dat je eigenlijk vogelpik speekt op de aandelenmarkt, vind ik het wel vrij bizar dat je hier nu in de verdediging springt van diepgaande kwalitatieve analyses van bedrijven waarbij je hoogstwaarschijnlijk niet eens begrijpt wat er eigenlijk staat? Want moest je de kennis hebben om te begrijpen wat er staat, waarom is je beleggingsstrategie dan kopen op buikgevoel?
Ik heb dat idee hier trouwens wel vaker dat sommigen hier Janus (of bv Racing Genk) volgen, niet omdat ze hun analyses begrijpen, maar gewoon omdat er veel paragrafen tekst zijn en het lijkt allemaal moeilijk en diepgaand dus zal het wel goed zijn. Aangezien er hier veel Janus-adepten zijn, zijn er ongetwijfeld ook veel fans van Buffett, en Buffet zei onder andere "Don't invest in what you don't understand". Lijkt me ook nuttig om soms wat bij stil te staan. Zeker als uw algemene beursstrategie neerkomt op "buikgevoel" en "lichte research".
En uw opmerking mbt termijn klopt ook niet. Het gaat niet over variaties week op week of maand op maand. Zie mijn posts een paar pagina's geleden dat oxy ondertussen nu al bijna twee jaar een rendement van 0 heeft. Welke termijn is lang genoeg om er iets over te mogen zeggen? Laat ons trouwens ook niet doen alsof Janus er zelf geen plezier in schept(e) om mensen te confronteren met het (negatieve) resultaat van hun aandelen op termijnen die veel korter zijn dan twee jaar, vaak ongevraagd met gretig gebruik van de search.
Ik begrijp wel degelijk wat er in die analyses staat. Toegegeven, hier en daar zal ik zeker eens iets missen, en dan doe ik de moeite om uit te zoeken wat dat eigenlijk wil zeggen, hoe het in mekaar zit etc. Dat is ook het leeraspect wat ik hier aangeef. Toen ik Oxy kocht begreep ik volledig welk zicht Janus had en leek deze volgens mijn eigen research na het lezen van zijn analyse ook zeker mogelijk. Uiteindelijk hoop je zelfs met een analyse op een zeker geluk. Dat kan het geluk zijn dat een overname gaat gebeuren, het geluk dat de markt plots inziet dat een aandeel undervalued is, ...
Ook wel weer een mooi voorbeeld hoe dit forum werkt, uit 1 klein stuk is er een gehele analyse getrokken over mijn kennis, over van wie ik fan ben, ...
Janus heeft me ook al ooit redelijk hard gepakt op een Pelosi grap die ik maakte. Ik was vrij zeker dat mijn humor in feiten gegrond waren, Janus challengde mij op zijn typische manier, ik moest uiteindelijk het gelijk afgeven. Mijn ego kan dat heus aan.
Long term heb je zeker een punt over de afgelopen jaren. Janus is die tip dan ook beginnen geven toen het veel lager stond (en ik hier nog niet actief was). Ik gok nog steeds dat er groei mogelijk is in de toekomst, dus long term sinds ik het aankocht. Zeggen dat oxy nu al jaren geen rendement heeft is ook niet accuraat. Mensen die tussen 2020-2022 kochten hebben zeker al een mooi rendement.

zeer positief zijn voor home builders.