Kleine Beursfeiten

Als je uw aandelen koopt op buikgevoel, en dus toegeeft dat je eigenlijk vogelpik speekt op de aandelenmarkt, vind ik het wel vrij bizar dat je hier nu in de verdediging springt van diepgaande kwalitatieve analyses van bedrijven waarbij je hoogstwaarschijnlijk niet eens begrijpt wat er eigenlijk staat? Want moest je de kennis hebben om te begrijpen wat er staat, waarom is je beleggingsstrategie dan kopen op buikgevoel?

Ik heb dat idee hier trouwens wel vaker dat sommigen hier Janus (of bv Racing Genk) volgen, niet omdat ze hun analyses begrijpen, maar gewoon omdat er veel paragrafen tekst zijn en het lijkt allemaal moeilijk en diepgaand dus zal het wel goed zijn. Aangezien er hier veel Janus-adepten zijn, zijn er ongetwijfeld ook veel fans van Buffett, en Buffet zei onder andere "Don't invest in what you don't understand". Lijkt me ook nuttig om soms wat bij stil te staan. Zeker als uw algemene beursstrategie neerkomt op "buikgevoel" en "lichte research".

En uw opmerking mbt termijn klopt ook niet. Het gaat niet over variaties week op week of maand op maand. Zie mijn posts een paar pagina's geleden dat oxy ondertussen nu al bijna twee jaar een rendement van 0 heeft. Welke termijn is lang genoeg om er iets over te mogen zeggen? Laat ons trouwens ook niet doen alsof Janus er zelf geen plezier in schept(e) om mensen te confronteren met het (negatieve) resultaat van hun aandelen op termijnen die veel korter zijn dan twee jaar, vaak ongevraagd met gretig gebruik van de search.
Er is een groot verschil tussen vogelpik spelen op de aandelenmarkt of inspelen op culturele momenten. Om het Google voorbeeld aan te halen: Ze doen de voorstelling van BARD, die ai maakt wat fouten in de demo, markt reageert super hard en de stock gaat -10%. Iemand die wat ingelezen is op AI weet dat zo dingen makkelijk te corrigeren zijn, zeker voor een bedrijf gelijk Google. Ik koop in op de massa paniek die verkoopt. Heb ik een mega analyse gedaan over Google? Zeker niet. Heb ik puur willekeurig wat aandelen liggen kopen? Ook absoluut niet.

Ik begrijp wel degelijk wat er in die analyses staat. Toegegeven, hier en daar zal ik zeker eens iets missen, en dan doe ik de moeite om uit te zoeken wat dat eigenlijk wil zeggen, hoe het in mekaar zit etc. Dat is ook het leeraspect wat ik hier aangeef. Toen ik Oxy kocht begreep ik volledig welk zicht Janus had en leek deze volgens mijn eigen research na het lezen van zijn analyse ook zeker mogelijk. Uiteindelijk hoop je zelfs met een analyse op een zeker geluk. Dat kan het geluk zijn dat een overname gaat gebeuren, het geluk dat de markt plots inziet dat een aandeel undervalued is, ...

Ook wel weer een mooi voorbeeld hoe dit forum werkt, uit 1 klein stuk is er een gehele analyse getrokken over mijn kennis, over van wie ik fan ben, ...

Janus heeft me ook al ooit redelijk hard gepakt op een Pelosi grap die ik maakte. Ik was vrij zeker dat mijn humor in feiten gegrond waren, Janus challengde mij op zijn typische manier, ik moest uiteindelijk het gelijk afgeven. Mijn ego kan dat heus aan.

Long term heb je zeker een punt over de afgelopen jaren. Janus is die tip dan ook beginnen geven toen het veel lager stond (en ik hier nog niet actief was). Ik gok nog steeds dat er groei mogelijk is in de toekomst, dus long term sinds ik het aankocht. Zeggen dat oxy nu al jaren geen rendement heeft is ook niet accuraat. Mensen die tussen 2020-2022 kochten hebben zeker al een mooi rendement.

Ik probeer de analyses eerder beperkt te houden, omdat iedereen die zelf zou moeten doen ipv te volgen.
Een idee delen af en toe, zodat mensen dan zelf hun analyse kunnen doen lijkt mij altijd beter.

Ik probeer de analyses eerder beperkt te houden, omdat iedereen die zelf zou moeten doen ipv te volgen.
Een idee delen af en toe, zodat mensen dan zelf hun analyse kunnen doen lijkt mij altijd beter.
De analyse delen zorgt voor mijn inziens wel voor meer inzichten en kennis.

Je ontneemt mensen dan natuurlijk ook de kans van hier iets bij te leren.
En ik denk dat er velen in dit topic (waaronder ik) het idee hebben wel iets te kennen van economie maar zeker niet in staat zijn om analyses te maken op het niveau van bepaalde mensen hier.

Denk gewoon dat geen goed idee is analyses te geven aan mensen die daar niet aan gewend zijn.
Dit forum lijkt mij daar gewoon niet geschikt voor.

De meeste mensen die onvoldoende interesse hebben om zich er wat in te verdiepen zouden eigenlijk beter bij indexbeleggen blijven.

Anderen volgen, of analyses volgen die onvoldoende begrepen en door iemand dan zelf nog onderzocht worden of ze kloppen, dat leidt allemaal tot problemen.

De meeste mensen die onvoldoende interesse hebben om zich er wat in te verdiepen zouden eigenlijk beter bij indexbeleggen blijven.

Anderen volgen, of analyses volgen die onvoldoende begrepen en door iemand dan zelf nog onderzocht worden of ze kloppen, dat leidt allemaal tot problemen.
Dat vind ik nogal zwaarwichtig, het forum mag toch wat vanalles zijn? Dat lijkt mij net het punt.

Voor veel mensen is dit ook een hobby, en kan het plezant zijn om (kleine) posities te nemen in aandelen die hier aangeraden worden. Ook al is het theoretisch misschien beter om dat geld in de index te steken.

We zijn hier allemaal verantwoordelijk voor ons eigen geld, en hopelijk ook allemaal slim genoeg om dat te beseffen.

Denk gewoon dat geen goed idee is analyses te geven aan mensen die daar niet aan gewend zijn.

Sorry maar dit is bullshit. Geen analyses posten omdat mensen het misschien niet zouden begrijpen maar wel tips geven zonder meer. Dat lijkt mij even gevaarlijk hoor.

All in ga ik niet doen, no way dat ik ooit mijn big tech ga verkopen.

Maar als Oxy zakt onder 55.81 of 56 (min prijs volgens mijn model), dan ga ik wel eens nadenken over een Oxy belegging (nieuwe voorspelling maken) en als ik ze doe zal ik ze hier uitgebreid posten + mijn motivatie + benchmark, zodat ze nadien geevalueerd kan worden. :thinking:

Ik denk dat als ik investeer in Oxy op basis van mijn model dat dat wel een mooi teken van vertrouwen is.

Zit ik er naast dan mag iedereen hier mij zwaar uitlachen. :fingerguns_r:
OXY is tot 55,84 gegaan. Net niet 55,81 😳

BLDR:
Onstopbare machine. 10 p/fcf of zo.
Heb deze hier al vaker vmeld toen het nog 4 p/fcf was.
Super track record in m&a. Ze hebben het m&a game compleet onder de knie.
Alles dat ze overnemen automatiseren ze enorm.
Hebben grote value propositie omdat ze werk voor home builders reduceren, en daar dus ook minder werkers nodig zijn.
BLDR heeft 40% van hun aandelen teruggekocht de voorbije 2 jaar. Hun kapitaal allocatie is top.
Nu zijn ze bezig een digitale tool uit te rollen die voor home builders een aantal zaken toegankelijker maakt (meer transparante prijzen, meer controle op of alles in een project aangekaart is, visualisaties van huizen voor klanten van home builders,...). Hebben jaren voorsprong op dit aangezien geen enkele concurrent hier zelfs nog maar aan begonnen is.
Ze zijn de marktleider, ook omdat ze in 2020 een merger gedaan hebben met BMC. De nummer 1 en 2 gemerged in een gigant die nu onstopbaar blijkt. Met de covid noise is dit wat verloren gegaan vermoed ik, en snapten analisten niet direct dat dit bedrijf dankzij de merger en blijvende focus op optimalisatie een heel ander margeprofiel heeft dan pre-covid.
In 2022 stond het nog super goedkoop omdat analisten toen dachten dat de huizenmarkt ging bevriezen, en ze op een of andere manier niet doorhadden dat dit ook zou betekenen dat veel home building eindelijk doorheen eindfase zou geraken (er waren veel problemen met supply chain en tekort aan werkers waardoor heel veel huizen niet afwerkt raakten). Domme analisten waren blijkbaar clueless dat een vertraging van home sales ook toeliet dat er gigantische free cash flow zou zijn onder home builders met dat huizen geleverd konden worden. En ook doordat de enorme backlog die er in de sector was (~4-6 kwartalen aan backlog moest er geen nieuwe home sales meer zijn eveneens nog altijd veel business zou betekenen).

Momenteel is het nog altijd goedkoop, zelfs na forse stijging.
Een groot deel van de stijging heeft ook te maken met dat 40%+ van de aandelen teruggekocht zijn, waardoor per share ze eigenlijk niet veel duurder geworden zijn.
Er is nog altijd underbuilding in de VS, na al ondertussen 15 jaar van fons underbuilding.
Gelijktijdig zit een grote millenial generatie in home formation periode/gezinnen stichten en hebben ze huizen nodig.
Toekomst ziet er dus uit als een met enorme demand en reden voor home building om toe te nemen.

ROE 30%+ en ze herinvesteren alles (groot deel via buybacks aan goeie prijs).

image.png

image.png

Laatst bewerkt:
Hoezo plots die wildgroei van nieuwe members in deze topic die op vanalles commentaar hebben maar zelf nog niks hebben bijgedragen?

Ik vond het hier pakweg 2 maand geleden veel aangenamer toen er minder actieve posters waren maar het tenminste wel over aandelen en de beurs ging en niet over wat juist en niet juist is in deze topic

Hoezo plots die wildgroei van nieuwe members in deze topic die op vanalles commentaar hebben maar zelf nog niks hebben bijgedragen?

Ik vond het hier pakweg 2 maand geleden veel aangenamer toen er minder actieve posters waren maar het tenminste wel over aandelen en de beurs ging en niet over wat juist en niet juist is in deze topic
Denk dat die “wildgroei” mede komt door de staatsbon en de daarmee gepaard gaande extra aandacht voor een andere manier van geld “beleggen” dan op de bank te laten staan.

@Forzaracing

🥁

Zoals beloofd, vandaag putje Oxy september 2024 45 premie 133 (na kosten) 333.36 margin verkocht.
Dus 133/333.6 = 40% potentiele winst op 10 maand. 🤤

Waarom ?

Heel simpel, ik heb cash die staat te niksen momenteel, dus het is eigenlijk een gedekte put zonder echt risico (dus niet op margin), moest het onder de 45 duiken koop ik het aandeel met plezier. 40% winst op 10 maand is gewoon ook een goede deal. (eigenlijk 1 van de beste deals de afgelopen maanden)

Mijn model (nog altijd brol) toont ook een huidige onderwaardering aan voor Oxy. Kans dat het onder 45 zakt is echt klein.

Als Oxy de komende 3 maanden stabiel blijft dan begin ik een ketting en verkoop ik een nieuwe put oxy maar dan voor december enz. Met wat geluk elk kwartaal +/- 130 eurootjes in de kassa.

En wie weet kan er dan wel in plaats van een durumpje een kreeftje af voor Janus

Spannend 🫣
Een kreeftje en 2 tango’s zeker 🙄

Er klopt iets niet aan uw rendement berekening denk ik.

133/4.500 = 2.9% rendement. Geannualiseerd rond de 3.5%.

4.500 is het kapitaal dat je riskeert en waarop je dus het rendement berekent. Waar jij 333.36 vandaan haalt als noemer is me niet duidelijk.

Er klopt iets niet aan uw rendement berekening denk ik.

133/4.500 = 2.9% rendement. Geannualiseerd rond de 3.5%.

4.500 is het kapitaal dat je riskeert en waarop je dus het rendement berekent. Waar jij 333.36 vandaan haalt als noemer is me niet duidelijk.

Ik bereken rendement niet op wat ik riskeer, maar op wat ik investeer.

333.6 is voor mij het kapitaal dat ik investeer in deze trade en dat ik ook niet kan gebruiken (vast staat) om op een andere manier te laten renderen.

Als je rendement berekend op wat je riskeert hoe bereken je dan het rendement van shorten? :thinking:

BLDR:
Onstopbare machine. 10 p/fcf of zo.
Heb deze hier al vaker vmeld toen het nog 4 p/fcf was.
Super track record in m&a. Ze hebben het m&a game compleet onder de knie.
Alles dat ze overnemen automatiseren ze enorm.
Hebben grote value propositie omdat ze werk voor home builders reduceren, en daar dus ook minder werkers nodig zijn.
BLDR heeft 40% van hun aandelen teruggekocht de voorbije 2 jaar. Hun kapitaal allocatie is top.
Nu zijn ze bezig een digitale tool uit te rollen die voor home builders een aantal zaken toegankelijker maakt (meer transparante prijzen, meer controle op of alles in een project aangekaart is, visualisaties van huizen voor klanten van home builders,...). Hebben jaren voorsprong op dit aangezien geen enkele concurrent hier zelfs nog maar aan begonnen is.
Ze zijn de marktleider, ook omdat ze in 2020 een merger gedaan hebben met BMC. De nummer 1 en 2 gemerged in een gigant die nu onstopbaar blijkt. Met de covid noise is dit wat verloren gegaan vermoed ik, en snapten analisten niet direct dat dit bedrijf dankzij de merger en blijvende focus op optimalisatie een heel ander margeprofiel heeft dan pre-covid.
In 2022 stond het nog super goedkoop omdat analisten toen dachten dat de huizenmarkt ging bevriezen, en ze op een of andere manier niet doorhadden dat dit ook zou betekenen dat veel home building eindelijk doorheen eindfase zou geraken (er waren veel problemen met supply chain en tekort aan werkers waardoor heel veel huizen niet afwerkt raakten). Domme analisten waren blijkbaar clueless dat een vertraging van home sales ook toeliet dat er gigantische free cash flow zou zijn onder home builders met dat huizen geleverd konden worden. En ook doordat de enorme backlog die er in de sector was (~4-6 kwartalen aan backlog moest er geen nieuwe home sales meer zijn eveneens nog altijd veel business zou betekenen).

Momenteel is het nog altijd goedkoop, zelfs na forse stijging.
Een groot deel van de stijging heeft ook te maken met dat 40%+ van de aandelen teruggekocht zijn, waardoor per share ze eigenlijk niet veel duurder geworden zijn.
Er is nog altijd underbuilding in de VS, na al ondertussen 15 jaar van fons underbuilding.
Gelijktijdig zit een grote millenial generatie in home formation periode/gezinnen stichten en hebben ze huizen nodig.
Toekomst ziet er dus uit als een met enorme demand en reden voor home building om toe te nemen.

ROE 30%+ en ze herinvesteren alles (groot deel via buybacks aan goeie prijs).

...

Ik had beperkt bijgekocht in de dip maar met een huidige PE van 12 en een PB van bijna 4 vind ik ze op dit moment niet meer goedkoop.
Als je de mogelijke groei meeneemt lijkt het inderdaad ondergewaardeerd maar de kans op een recessie in 2024 is niet onbestaande.
Vandaar dat ik een verkoop order heb ingesteld voor 50% op 155.

Welke prijs zou jij vandaag op BLDR plakken als zijnde correct?

Ik had beperkt bijgekocht in de dip maar met een huidige PE van 12 en een PB van bijna 4 vind ik ze op dit moment niet meer goedkoop.
Als je de mogelijke groei meeneemt lijkt het inderdaad ondergewaardeerd maar de kans op een recessie in 2024 is niet onbestaande.
Vandaar dat ik een verkoop order heb ingesteld voor 50% op 155.

Welke prijs zou jij vandaag op BLDR plakken als zijnde correct?
Ik vind de huidige prijs correct.
Als je een markt conforme prijs zoekt, dan kan je normaliseren naar markt rendement aan huidige 10yr rates.
Dat is dan een 18.5 multiple die ze verdienen. Ze zitten aan 12 met de run up voorbije weken.
Dus markt fair value zou rond de $220 zijn.

Home builders zitten nu al anderhalf jaar in recessie omwille van de belachelijkg hoge mortgage rates (boven de 8% een maand geleden).
Die mortgage rates hebben een historisch hoge premium bovenop de 10yr, echt belachelijk hoog.
Desondanks blijven die home builders presteren.

Als er echt een recessie zou komen in de VS, en de interestvoeten dus ook naar beneden zou gaan, dan zou dat 📈 zeer positief zijn voor home builders.

Als je de achterliggende sector wil opvolgen, Zonda doet elke paar maanden een gratis webinar met een update van de markt.

Laatst bewerkt:
Tja met de leverage is het wel 40% hoor
Nee, dat is niet de manier om je returns te berekenen voor (naked) put selling, veel te aggresief.

Zie onder andere:

En discussie hieromtrent:
Anders zou ik kunnen zeggen dat ik 0.01 euro cash opzij zet, en voor de rest de put volledig op margin verkoop, en dan zou mijn rendement meer dan 10.000% zijn (als alles goed gaat). 🤡

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan