Kleine Beursfeiten

Maar als Oxy zakt onder 55.81 of 56 (min prijs volgens mijn model), dan ga ik wel eens nadenken over een Oxy belegging (nieuwe voorspelling maken) en als ik ze doe zal ik ze hier uitgebreid posten + mijn motivatie + benchmark, zodat ze nadien geevalueerd kan worden. :thinking:
Kan zijn dat je morgen dan al moogt gaan kopen 🤔.

Ik post hier quasi nooit ben hier vooral voor janus zijn kwalitatieve posts, racing Genk en nog paar anderen. Wat is de bedoeling van hier te posten van “ oh kijk weer zoveel winst gemaakt met een of andere trade” . Meerwaarde is nihil. Post gewoon interessante aandelen waarvan je denkt dat ze hier iets kunnen betekenen voor anderen.
Evenveel meerwaarde als de 'I told you so' berichten met een quote van +6 maanden geleden zeker. Of continu herhalen dat bepaalde aandelen shit zijn en naar 0 gaan. Feit is gewoon dat je het laatste 1,5 jaar je geld beter niet in Oxy had gestoken want het heeft (nog) niets opgeleverd terwijl er wel andere betere alternatieven waren.

Serieuze vraag: wie is OXY bij aant kopen nu het 7% lager staat dan vorige week, en ook lager dan voorbije maanden dat er massaal gekocht werd?
Geen cash en zit al te veel geld in oxy...
Evenveel meerwaarde als de 'I told you so' berichten met een quote van +6 maanden geleden zeker. Of continu herhalen dat bepaalde aandelen shit zijn en naar 0 gaan. Feit is gewoon dat je het laatste 1,5 jaar je geld beter niet in Oxy had gestoken want het heeft (nog) niets opgeleverd terwijl er wel andere betere alternatieven waren.
Beleggingshorizon van 1.5 jaar? Mijn gak is 40$
Crazy tech (kleine positie) nog steeds -50%

Ik post hier quasi nooit ben hier vooral voor janus zijn kwalitatieve posts, racing Genk en nog paar anderen. Wat is de bedoeling van hier te posten van “ oh kijk weer zoveel winst gemaakt met een of andere trade” . Meerwaarde is nihil. Post gewoon interessante aandelen waarvan je denkt dat ze hier iets kunnen betekenen voor anderen.
Ik zou niet weten waarom je geen “joepie zoveel %winst met aandeel ABC” zou mogen posten op voorwaarde dat je de initiële aankoop ook effectief gepost hebt? Of mag je hier dan enkel uitgelachen worden als een aankoop mislukt??

Feit is gewoon dat je het laatste 1,5 jaar je geld beter niet in Oxy had gestoken want het heeft (nog) niets opgeleverd terwijl er wel andere betere alternatieven waren.
Bij ieder aandeel kan je wel een periode vinden waar de koers een tijd zijwaarts ging of je lang moest wachten op een nieuwe ATH. Bekijk MSFT maar eens tussen november 2021 en juli 2023. IWDA is ook al 2 jaar zijwaarts aan het gaan...

Illumina blijft maar gaan. Sta nu op dik 20% op een korte periode.

Heb jij exit strategie Cege? Of leg je het gewoon op de plank en zie je wel binnen x aantal tijd.

We zien wel binnen jaar of 2.

Er is niks fundamenteel veranderd tgo 2-3mnd geleden. TMO, Quest, Danaher, Agilent, PacBio, etc allemaal evenveel naar boven. Rente zakt, startups krijgen funding (hoe onvoorspelbaar :laugh:).

De recente resultaten van concullega's waren hoopgevend (Agilent, Twist, Danaher) allemaal zelfde verhaal. Labs blijven draaien, enkel capex wordt uitgesteld. Als de rente niet verder stijgt, komen die capex terug en gaat de sector wel verder naar boven.

Ik denk niet dat Illumina op korte termijn zijn 500 terug ziet. Maar van het huidige punt kan er wel mooie nieuwe groei komen.

You know the story. Grail buiten = EBITDA explosie en re-rate. No way dat het buiten gaat voor Grail buiten is.

Of het moet aan 300-400 staan, dan kijk ik naar exit. Kwestie van het jaarloontje veilig te stellen en de PF wat te rebalancen dan.

We zien wel binnen jaar of 2.

Er is niks fundamenteel veranderd tgo 2-3mnd geleden. TMO, Quest, Danaher, Agilent, PacBio, etc allemaal evenveel naar boven. Rente zakt, startups krijgen funding (hoe onvoorspelbaar :laugh:).

De recente resultaten van concullega's waren hoopgevend (Agilent, Twist, Danaher) allemaal zelfde verhaal. Labs blijven draaien, enkel capex wordt uitgesteld. Als de rente niet verder stijgt, komen die capex terug en gaat de sector wel verder naar boven.

Ik denk niet dat Illumina op korte termijn zijn 500 terug ziet. Maar van het huidige punt kan er wel mooie nieuwe groei komen.

You know the story. Grail buiten = EBITDA explosie en re-rate. No way dat het buiten gaat voor Grail buiten is.

Of het moet aan 300-400 staan, dan kijk ik naar exit. Kwestie van het jaarloontje veilig te stellen en de PF wat te rebalancen dan.
Was er ook net weer over aan het denken.
Echt diepe biotech bodem.

Ondertussen ook veel potentieel met verbeterde voorspelling van molecules. Ook AI (google) dat volop stabiele molecules aan het identificeren is en aan het testen (allemaal geautomatiseerd) om eigenschappen te identificeren.
Is veel meer kennis om de befinfases van biotech wat te derisken en veel korter te maken.

Was er ook net weer over aan het denken.
Echt diepe biotech bodem.

Ondertussen ook veel potentieel met verbeterde voorspelling van molecules. Ook AI (google) dat volop stabiele molecules aan het identificeren is en aan het testen (allemaal geautomatiseerd) om eigenschappen te identificeren.
Is veel meer kennis om de befinfases van biotech wat te derisken en veel korter te maken.

Hoor ik al 15y. Nothing happens. Je moet nog altijd je grote studies doen. Je gaat misschien de funnel in met 20 ipv 50 molecules. Maar het grote werk zit hem toch in de latere fases.

Om nog te zwijgen over data FDA nooit molecules met onbekende MoA die random door AI voorspeld gaan toelaten (en terecht).

En GPT is 0,0 waarde voor molecule creation. AI kan ook geen nieuwe dingen maken, enkel herkauwen van wat er al is. RNA vaccines, nope.

Iedereen doet al 20y in silico prediction. Dat verandert niks aan de latere phases.

TLDR, weinig impact.

Ik koop meestal op lichte research, "cultuurmomenten" en buikgevoel. Dat is dit jaar eigenlijk zeer positief gebleken. Google gekocht na hun belachelijke AI voorstelling +44%, ASML gekocht nadat ze een hele buurt begonnen opkopen +10,5%, en Samsara (helaas te weinig) nadat ze een paradepaardje werden van IOT +85%.

Mijn enige grote verliezer so far is OXY, gekocht aan 63.44. Dit na vele posts van Janus te lezen en wel te geloven in zijn analyse op lange termijn. Heb ik op het slechtste moment mogelijk ingekocht? Waarschijnlijk. Maar ik klik op die koop knop. Ik bepaal dat. En ik kocht voor lange termijn.

Om hier nu iemand met zo een track record onderuit te halen omdat hij er op dit moment langs zit, is uitermate belachelijk. Hij zegt long term, dat wil niet zeggen elke week +0.2%. Dat wil zeggen de ene maand -5% de andere hopelijke +10%.

Er zijn hier enkele in het forum die zeer gedetailleerde analyses posten, waar ik enorm veel uit geleerd heb. Kunnen we die mensen aub niet gaan afschrikken om hier nog te posten?

Of begin een apart stock shitposting topic waar iedereen kan zeggen "Mijn MS paint tekening voorspelt een groei van 328% binnen 5 minuten op "insert random startup""

Bij deze een welgemeende danku naar bepaalde members en een welgemeende "what the fuck zijt ge eigenlijk aan het doen" naar andere.

Janus mag inderdaad wel opgehemeld worden. Hij pakt mensen op gekke picks maar zegt ook wel waarom en blijkt vaak juist. Daar kan je toch enorm van bijleren gewoon? Ik ben een heel ander type investeerder en leer dus graag bij van mensen zoals Janus en anderen op dit forum.

Wat hier ook al eens werd geopperd

Zal niet lukken als opec de markt gaat overspoelen zoals in 2014 om de shale concurrentie proberen dood te doen in de VS want ze zullen in hun eigen vlees snijden:

Average wellhead break-even oil price
gep2018a_blog03_chart02.gif

In 2014 70$ vandaag minder dan 40$.

Average WTI price needed for U.S. oil and gas producers to stay profitable by well status in selected U.S. oilfields as of 2022*

En in 2020 zijn er al een hoop die minder rendabel waren failliet gegaan (covid).

Ik koop meestal op lichte research, "cultuurmomenten" en buikgevoel. Dat is dit jaar eigenlijk zeer positief gebleken. Google gekocht na hun belachelijke AI voorstelling +44%, ASML gekocht nadat ze een hele buurt begonnen opkopen +10,5%, en Samsara (helaas te weinig) nadat ze een paradepaardje werden van IOT +85%.

Mijn enige grote verliezer so far is OXY, gekocht aan 63.44. Dit na vele posts van Janus te lezen en wel te geloven in zijn analyse op lange termijn. Heb ik op het slechtste moment mogelijk ingekocht? Waarschijnlijk. Maar ik klik op die koop knop. Ik bepaal dat. En ik kocht voor lange termijn.

Om hier nu iemand met zo een track record onderuit te halen omdat hij er op dit moment langs zit, is uitermate belachelijk. Hij zegt long term, dat wil niet zeggen elke week +0.2%. Dat wil zeggen de ene maand -5% de andere hopelijke +10%.

Er zijn hier enkele in het forum die zeer gedetailleerde analyses posten, waar ik enorm veel uit geleerd heb. Kunnen we die mensen aub niet gaan afschrikken om hier nog te posten?

Of begin een apart stock shitposting topic waar iedereen kan zeggen "Mijn MS paint tekening voorspelt een groei van 328% binnen 5 minuten op "insert random startup""

Bij deze een welgemeende danku naar bepaalde members en een welgemeende "what the fuck zijt ge eigenlijk aan het doen" naar andere.
Als je uw aandelen koopt op buikgevoel, en dus toegeeft dat je eigenlijk vogelpik speekt op de aandelenmarkt, vind ik het wel vrij bizar dat je hier nu in de verdediging springt van diepgaande kwalitatieve analyses van bedrijven waarbij je hoogstwaarschijnlijk niet eens begrijpt wat er eigenlijk staat? Want moest je de kennis hebben om te begrijpen wat er staat, waarom is je beleggingsstrategie dan kopen op buikgevoel?

Ik heb dat idee hier trouwens wel vaker dat sommigen hier Janus (of bv Racing Genk) volgen, niet omdat ze hun analyses begrijpen, maar gewoon omdat er veel paragrafen tekst zijn en het lijkt allemaal moeilijk en diepgaand dus zal het wel goed zijn. Aangezien er hier veel Janus-adepten zijn, zijn er ongetwijfeld ook veel fans van Buffett, en Buffet zei onder andere "Don't invest in what you don't understand". Lijkt me ook nuttig om soms wat bij stil te staan. Zeker als uw algemene beursstrategie neerkomt op "buikgevoel" en "lichte research".

En uw opmerking mbt termijn klopt ook niet. Het gaat niet over variaties week op week of maand op maand. Zie mijn posts een paar pagina's geleden dat oxy ondertussen nu al bijna twee jaar een rendement van 0 heeft. Welke termijn is lang genoeg om er iets over te mogen zeggen? Laat ons trouwens ook niet doen alsof Janus er zelf geen plezier in schept(e) om mensen te confronteren met het (negatieve) resultaat van hun aandelen op termijnen die veel korter zijn dan twee jaar, vaak ongevraagd met gretig gebruik van de search.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan