Kleine Beursfeiten

“Buffett is also famously skeptical of acquisitions, and might be against the CrownRock purchase. "We believe most deals do damage to the shareholders of the acquiring company," he wrote in his 1995 letter to shareholders.

It's still unclear whether Occidental will acquire CrownRock, and if it does, whether it will tap Berkshire for financing. If both things happen, investors will be watching closely to see whether Hollub takes steps to secure a better deal from Buffett than she did last time around.”

Ouch! Uit nieuwsgierigheid, wat heeft er je rendement zo naar beneden getrokken?

Aedifica en nog wat oude brol (Sunpower).
Ook fout gokje gedaan op Nike, dacht dat resultaten beter gingen meevallen maar is dus slecht uitgedraaid op korte termijn.

Vooral veel misgelopen door mijn Shell ook aan 28 te verkopen ipv te houden tot 31, maar winst is winst (gemiddelde aankoopprijs was iets van een 20 euro).

ter info: ik volg geen modellen ofzo, gewoon buikgevoel en hopen op het beste

De fundering van jouw posts zijn steeds drie smileys. 🥳,💃 en 🤷‍♂️
En uiteraard ook 'mijn model'

Er staat nooit iets inhoudelijks.
Ik vind het raar dat het zo lang geduurd heeft dat er iemand jouw

Je beseft toch dat mijn model (kwantitieve analyse) gefundeerd is op dezelfde metrieken (ik gebruik er 40) dan in die uitgeschreven analyses (kwalitatieve analyses).

Enige verschil is dus letterlijk de manier van interpretatie. Menselijk vs Wiskundig en dat ik dus kijk of er wel daadwerkelijk een verband is.

-Investering met grotere fcf op termijn dus meer rendement dan de af te betalen interest
-investering om groter te worden zodat ze niet goedkoop kunnen worden overgenomen
Zijn valabele redeneringen, maar wat ik mis (en dus nog zoek) is een interpretatie van die (potentiele) crownrock overname.
Om het heel binair te stellen:
1) Is een overname iets waar al heel lang naar uitgekeken werd? Zoja, goed nieuws dat er een prooi is. Vraag daarbij: waarom zit je dan schuld af te betalen -> minder bruskruit voor een overname
2) Is de potentiele overname eerder iets wat niet gepland was, maar een event dat zich nu op zeer korte termijn voordoet. Heel binair gesteld kan je daar 2 situaties in hebben:
2A) Waaw er biedt zich een ongelofelijk goeie opportuniteit aan. Die kunnen we niet missen. We hebben nu geen geld, maar geen nood -> vol lenen en we halen dat er op termijn dubbel en dik weer uit
2B) Shit...we dreigen hier overgenomen te worden voor peanuts OF we merken zeer recent dat we niet de schaalvoordelen hebben om te concurreren met de grote jongens...we hebben geen andere keuze dan een duurbetaalde deal te sluiten om te overleven.

Ik heb moeite vandaag om die potentiele CrownRock overname te plaatsen. Echt compleet geen idee of het nu 1, 2A of 2B is.

Je beseft toch dat mijn model (kwantitieve analyse) gefundeerd is op dezelfde metrieken (ik gebruik er 40) dan in die uitgeschreven analyses (kwalitatieve analyses).

Enige verschil is dus letterlijk de manier van interpretatie. Menselijk vs Wiskundig en dat ik dus kijk of er wel daadwerkelijk een verband is.
Is jouw model raadpleegbaar?

Sentinel One +18% vandaag.

Eerder dit jaar heb ik mij hier zwaar aan verband bij hun earnings.
Opnieuw is paniek geen goede raadgever gebleken.

Zucht :)

BTI zwaar onderuit jammer genoeg
Komt goed:
Ah ja, in de spirit van full disclosure, ik heb een positie van 10% in BTI genomen tijdens mijn ban.

Non-combustible groei verraste mij, en het aandeel is goedkoop.

Na al die jaren heb ik niet de indruk dat overheden wereldwijd er even negatief tegenover staan als tegenover sigaretten.
Dus je weet +- waar ze binnen 5 jaar staan, aangezien de decline van combustibles vrij voorspelbaar is.

Dan geeft dat een jaarlijks rendement van +-10-15% op 2-3 jaar, i'll take it.

Die eerste 2 wel, maar zou me wel beperken tot zorgvastgoed, heb zelf Cofinimmo recent gekocht, en ga vermoedelijk nog wel bijkopen als ik cash extra heb.

Ik heb vandaag 60% van mijn OXY verkocht en Tomra in de plaats gekocht, ik zou het verschrikkelijk vinden als dat gedoe met statiegeld op plastiek ook naar hier komt, maar dan verdien ik er tenminste nog iets aan (en ik denk echt wel dat dat er in meer en meer Europese landen gaat komen)
En ondertussen Cofinimmo mijn grootste positie geworden, toch maar mooi +20% op korte tijd :clap:

Het is niet de beste periode voor @JanusDR zijn portefeuille de laatste dagen - op zich geen man overboord en het blijft een momentopname. Aangezien hij zelf ook wel eens een actie uit het verleden aanhaalde die niet echt succesvol bleek te zijn zal hij het ook niet al te erg vinden dat BTI hier vermeld wordt.

best dat iedereen zowel successen als missers blijft posten, de commentaren moet je er maar bijnemen - iedereen hier wil rijk worden, hoe sneller hoe liever.

Ik vind het kinderachtig @Lulplayer , een investment thesis kan makkelijk 2-3 jaar nodig hebben alvorens de feitelijke waarde naar boven komt in de koers. Niemand kan voorspellen wat de koers komende 3-12 maanden gaat doen. Als iets echt ondergewaardeerd is zou dat op een termijn van 2-3 jaar wel naar boven moeten komen en dan kan de rekening worden gemaakt.

'Kritiek' kan terecht zijn als OXY over 1-2 jaar nog altijd rond de 60$ staat. Bovendien zit Janus er in van 20$ en is dat zelfs op 3 jaar een heel goed rendement geweest. Vanaf een bepaald vermogen moet je trouwens ook kijken naar de downside protection / margin of safety, dan kan een OXY met potentieel minder rendement interessanter zijn dan een hogere-risico investering waarbij je ook heel wat risico naar beneden hebt.
Ik heb het eens opgezocht want ik was nu wel eens benieuwd, zit ik echt al zo lang op dit forum?

De oudste post van Janus mbt oxy die ik kon vinden met de search op het forum was van 5 oktober 2021: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-173#post-364545 , maar misschien zijn er nog oudere aangezien hij zelf oudere posts refereert? De search gaat alleszins niet verder dan dat.

Alleszins denk ik niet dat de grote massa hier in oxy heeft belegd voor 2022. Mbt de termijn van 1-2 jaar, we zien hier bv een post van Janus van 1 maart 2022 die voorspelt dat oxy binnen 1-2 jaar 100% zou doen: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-343#post-548686

Wat is er sindsdien gebeurd: op 1 maart 2022 stond oxy op 44$, dan is het in een week tijd omhooggeschoten naar 57$... en sindsdien staan we al bijna twee jaar (21 maanden) break-even, vandaag starten we op hetzelfde bedrag als in maart 2022. Binnen enkele weken zijn we januari 2024 he. Hoeveel mensen hebben hier in oxy belegd na maart 2022? Want sindsdien was het een nuloperatie. Dat mag toch ook wel gezegd worden.

Ik heb het eens opgezocht want ik was nu wel eens benieuwd, zit ik echt al zo lang op dit forum?

De oudste post van Janus mbt oxy die ik kon vinden met de search op het forum was van 5 oktober 2021: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-173#post-364545 , maar misschien zijn er nog oudere aangezien hij zelf oudere posts refereert? De search gaat alleszins niet verder dan dat.

Alleszins denk ik niet dat de grote massa hier in oxy heeft belegd voor 2022. Mbt de termijn van 1-2 jaar, we zien hier bv een post van Janus van 1 maart 2022 die voorspelt dat oxy binnen 1-2 jaar 100% zou doen: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-343#post-548686

Wat is er sindsdien gebeurd: op 1 maart 2022 stond oxy op 44$, dan is het in een week tijd omhooggeschoten naar 57$... en sindsdien staan we al bijna twee jaar (21 maanden) break-even, vandaag starten we op hetzelfde bedrag als in maart 2022. Binnen enkele weken zijn we januari 2024 he. Hoeveel mensen hebben hier in oxy belegd na maart 2022? Want sindsdien was het een nuloperatie. Dat mag toch ook wel gezegd worden.
Ik heb OXY in Juli 2021 gekocht op aanraden van Janus dus er moeten wel oudere posts geweest zijn -> bij zijn eerste keer als tip stond het lager dan 20 herinner ik me, dus dat moet H1 2021 zijn?

Leverage weggedaan door de posities die (deels) op margin waren licht af te bouwen (ubs, oxy) of te verkopen (vitesse energy, bti).

Te dure en risicovolle margin met imploderend China en 30y UST richting 5%.

100% in aandelen lijkt mij genoeg, dat hoeft niet 160% te zijn :laugh:

Klopt inderdaad.

Dat wil ik best geloven. Maar ik kan ook een model opstellen met 200 parameters.
Dat betekent niet dat die enige waarde heeft.

Als je posts altijd bestaan uit 'MSFT 🥳 🥳' kan je niet verwachten dat iemand je serieus gaat nemen. Zelfs al zou je Buffet 3.0 zijn. Er is niets uit jouw postgeschiedenis waaruit zou kunnen blijken dat je enige kennis ter zake hebt. Misschien heb je die; maar daar hebben wij gewoon het raden naar.

🥳🥳🥳
🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
💃💃💃
en 'Hoera OXY is met 5% gezakt, ZIE JE WEL'

draagt allemaal niets bij aan dit topic. Af en toe zou niet uitmaken, maar het is uitsluitend dit bij jou.

Dit moet je niet opnemen als persoonlijke aanval; maar ik denk dat velen je posts als vervuiling ervaren.

Ik ben niet meteen overtuigd. Is er nog zoveel te gainen in de markten waar ze nu al zitten? Huidige P/E is 63? En ik zie ze globaal niet meteen een Amazon/BABA verschalken. Wat is de differentiërende factor waardoor je er zoveel vertrouwen in hebt?

Eindelijk wat tijd gevonden om hier op te antwoorden. Hier zitten nog wel een aantal $CPNG bulls dus het kan de moeite waard zijn om wat dieper naar de bull case te kijken.

Eerst en vooral gaat Coupang inderdaad de wereld niet overnemen. Er is ook geen nood om Amazon of BABA te verschalken, de huidige koers prijst eigenlijk weinig groei in. Dus dat is al zeker geen onderdeel van de investment case. De P/E nu gebruiken is nutteloos, Coupang is momenteel totaal niet bezig met het optimaliseren van hun earnings, hetzelfde verhaal als bijna elk groeiaandeel. Je moet waarderen op basis van potentiele margins die ze kunnen behalen.

Eerst bull & bear case:

Bull case:

> Ze blijven marktaandeel winnen: Coupang heeft zich in 10 jaar opgewerkt van 'start-up' naar e-commerce marktleider in Zuid-Korea, en er zijn weinig redenen om aan te nemen dat dat momentum plots zou stoppen. Ik verwacht dat ze verder marktaandeel winnen. Ze hebben momenteel ongeveer 25% e-commerce market share in ZK, Amazon zit tegen de 40% in de US. De totale retail market in ZK is 550 miljard dollar, met 24 miljard dollar omzet heeft Coupang hier dus ongeveer 5% market share. Amazon zit aan 13-15% retail market share.
> Superieur logistiek netwerk: Coupang heeft miljarden geinvesteerd om hun logistiek netwerk zo efficient mogelijk uit te bouwen. Zuid-Korea bestaat uit dichtbevolkte clusters en daardoor kan Coupang een groot deel van hun bestellingen in slechts enkele uren leveren. Dit logistiek netwerk zorgt voor een superieure customer experience die moeilijk te repliceren is en hier zit hun voornaamste competitief voordeel.
> Bom Kim: De founder is nog steeds CEO en heeft een groot deel van zijn vermogen in Coupang. Hij heeft dus de juiste incentives om de waarde van Coupang op lange termijn te maximaliseren. Ik ben ook onder de indruk van de CEO: doorheen de jaren is Coupang veranderd van een simpele 'Groupon' website die weinig succes had, tot wat ze vandaag de dag zijn. Hij is er in geslaagd om de juiste product-market fit te vinden door het product steeds aan te passen en past het Amazon playbook toe op de Zuid-Koreaanse markt.
> Nieuwe groei-initiatieven: Coupang zit niet stil & lanceert geregeld nieuwe initiatieven om nieuwe markten aan te boren. Oorspronkelijk was het gewoon een 1P e-commerce website dat producten verkoopt, nu hebben ze:
---> Third-party commerce, waarbij merchants hun producten kunnen aanbieden op Coupang zonder dat Coupang zelf ownership neemt. Dit heeft dan ook veel hogere marges dan hun First-party commerce (aangezien revenue op een net basis = take rate wordt geboekt).
---> FLC (Fullfillment by Coupang), waarbij Coupang ook de hele logistiek voor de merchant overneemt dankzij hun efficient logistiek netwerk. Dit verhoogt dan ook de take-rate die ze de merchant kunnen aanrekenen.
---> Coupang Eats, analoog aan bijvoorbeeld Uber eats het leveren van maaltijden. Dit is geloof ik pas in 2020 opgestart en ze zijn daar in enkele jaren een zeer relevante speler geworden (meer dan 20% market share).
---> Coupang Play, een streamingdienst analoog aan Netflix of Amazon Prime Video.
---> Coupang Ads, waarbij merchants ads kunnen placeren op Coupang voor meer product visibiliteit. Here again, hele hoge marges en zal nog jaren aan een hoog tempo kunnen groeien.
---> Coupang Pay, hun payment offering. Hier is er weinig informatie over, dus ik vermoed dat hier weinig vooruitgang is geboekt. Zuid-Korea is ook vrij matuur wat betreft payment markt, dus nog af te wachten of dit ooit een significante driver wordt.
---> Rocket Fresh, hun grocery delivery service.
---> Aanboren van nieuwe e-commerce segmenten. Ze zijn bijvoorbeeld dit jaar pas begonnen met te focussen op de 'Beauty' en 'Apparel' categorie, wat toch ook 2 grote segmenten zijn.
> Heel wat van bovenstaande groei initiatieven worden gebundeld in hun WOW membership (analoog aan Amazon Prime). Voor 4$ per maand krijg je bijvoorbeeld kortingen op Coupang Eats, gratis toegang tot Coupang Play, gratis leveringen op Rocket Fresh,...4$ per maand is eigenlijk veel te goedkoop, maar de strategie is nu gewoon om zoveel mogelijk klanten lid te laten worden, en dit dan later echt te monetizen. Recurrente subscripties zijn opnieuw hoge marges & worden gewaardeerd door de markt.
> Traction in Taiwan: Coupang heeft Japan geprobeerd, maar dit sloeg niet aan. Sinds een jaar zijn ze in Taiwan actief en dat ziet er wel veelbelovend uit, ze zien dezelfde signalen als ze in Korea zagen in het begin. Taiwan heeft een populatie van 23M inwoners, ongeveer 45% van Zuid-Korea, en kan dus een significant deel van hun omzet worden bij verder succes.
> Margin expansion: Omwille van de snellere groei in 'higher margin' services zoals Ads, WoW membership, 3P commerce,.. zijn hun gross margins gestegen van 16% in 2021 tot ongeveer 25% voor 2023. Er is een pad naar 30% gross margins, wat dan kan leiden tot ongeveer 10% EBITDA margins en mid to high single digit EBIT margins in de toekomst. Management zelf stelt minstens 10% long-term EBITDA margins voorop. Momenteel hebben ze 4% EBITDA margin, maar op hun core commerce zitten ze aan 7%. De totale EBITDA margins zijn lager omdat heel wat van hun groei-initiatieven nog verlieslatend zijn.
> Met al hun initiatieven verwacht ik dat ze de komende jaren aan 15-20% kunnen groeien.

Bear Case:

> Zuid-Korea is een vrij mature markt, weinig groei in bevolking/economie. Naast Taiwan zie ik ook niet direct andere markten die ze kunnen aanboren zonder weinige sterke competitie tegen te komen. Er zit echter ook weinig groei ingeprijsd in de koers, dus voor mij geen groot issue.
> Competitie van Temu, SHEIN en andere cross-border e-commerce spelers. Ik zie hier niet direct een grote threat in gezien o.a de verschillen in levertermijnen, maar voor bepaalde producten/klanten is de levertermijn minder van belang.
> De margins die worden vooropgesteld kunnen niet worden behaald. Het blijft een kapitaalsintensieve sector met een grote cost-base en veel van de waarde zal uiteindelijk afhangen van de marges.

Waardering:

Coupang heeft een enterprise value van 23B $. Ik verwacht voor volgend jaar 27.7B $ revenue, oftewel een EV/S van 0.83 voor 2024.
Als we dan kijken naar potentieel margin profiel en waardering:

10% EBITDA long-term target van management -> EV/EBITDA van 8.3x voor 2024.
4% EBITDA van vandaag (not optimized) -> EV/EBITDA van 21x voor 2024. Als we hun 7% product commerce EBITDA gebruiken -> 12x

7% EBIT -> EV/EBIT van 12x voor 2024
5% EBIT -> EV/EBIT van 16.6x voor 2024

Zoals ik zei zal veel uiteindelijk afhangen van de marges die ze behalen, maar naar mijn mening is dit geen 'demanding' waardering voor een kwaliteitsvol bedrijf met nog heel wat groeimogelijkheden. Als de omzet de komende jaren 15-20% groeien, zie ik ruimte voor outperformance waarbij de koers de groei in omzet volgt + nog wat multiple expansion er boven op.

Zoals met alles zijn er heel wat risico's. Ik heb nu een relatief grote positie na een 30% rally in mijn software aandelen deze maand, waardoor Coupang weer wat beter scoort op de relatieve risk/reward ratio en ik wat software heb verkocht voor o.a CPNG, maar het kan zijn dat ik de positie op eender welk moment weer afbouw/verkoop.

Verdere bronnen:

Podcast van Chit Chat Money: https://chitchatmoney.substack.com/p/why-we-dont-own-coupang-stock-ticker
(in het algemeen een aanrader om nieuwe bedrijven te ontdekken, ik zet ze regelmatig op tijdens mijn commute. Zitten op Spotify & volgens mij ook alle andere grote audio streaming services)

Deep dive: https://djyresearch.com/2022/04/12/coupang/?amp

Laatst bewerkt:
Illumina blijft maar gaan. Sta nu op dik 20% op een korte periode.

Heb jij exit strategie Cege? Of leg je het gewoon op de plank en zie je wel binnen x aantal tijd.

Terug
Bovenaan