Kleine Beursfeiten

. Als alle landen hun huidige klimaatplannen daadwerkelijk uitvoeren, zal er in 2050 45 procent minder olie en gas verbruikt worden dan vandaag. En als de wereld erin slaagt om het klimaatakkoord van Parijs waar te maken, en de opwarming te beperken tot 1,5 graden Celsius, dan zal de vraag zelfs terugvallen met 75 procent.
En jij denkt dat dit realistisch is?

De synchrone Aziatische vertalingen zijn nogal storend maar de mens is wel verstaanbaar. Spreekt uiteraard voor zijn eigen winkel maar dat we klimaatakkoord van Parijs niet gaan halen door (in Europa) voornamelijk te focussen op EV’s (en demoniseren van fossiele brandstof), lijkt me niet zo onwaarschijnlijk.

De wereld veegt collectief zijn gat aan de klimaatdoelstellingen en dit is goed nieuws voor de waardering van olie- en gasbedrijven, zoiets?

Alles voor dat dollartje meer he.

Na de telleurstelling dat de oorlog in Oekraine en Gaza niet structureel koerswinst opleverde, terwijl de Nasdaq en S&P vlotjes hoger ging is de Oxy belegger hier al dusdanig hongerig naar winst, dat nu maar ineens heel de wereld onder de bus moet en dat ze niet anders kunnen dan geloven dat groene energie/omwenteling geen toekomst heeft.

Na de telleurstelling dat de oorlog in Oekraine en Gaza niet structureel koerswinst opleverde, terwijl de Nasdaq en S&P vlotjes hoger ging is de Oxy belegger hier al dusdanig hongerig naar winst, dat nu maar ineens heel de wereld onder de bus moet en dat ze niet anders kunnen dan geloven dat groene energie/omwenteling geen toekomst heeft.

Er is natuurlijk een verschil tussen wat je denkt dat zal gebeuren, en dat wat je denkt dat zou moeten gebeuren. En daarmee bedoel ik: je kan perfect akkoord zijn met de klimaatdoelstellingen maar toch van oordeel zijn dat die doelstellingen niet gehaald zullen worden.

Gisteren hebben mijn ouders beslist om hun aandelen/obligatiefondsen te verkopen bij de bank. Die zaten allemaal in superslecht renderende fondsen. De bedoeling is om dat over te hevelen naar IWDA.

Welke broker zou het beste zijn? Kosten zijn van ondergeschikt belang. Er zal waarschijnlijk nu gewoon één grote aankoop gedaan worden en daarnaast misschien één keer per jaar. Zeker niet maandelijks. edit: en bij die aankoop zou ik hen ook gewoon begeleiden dat er geen domme dingen gedaan worden.

Ze zijn beiden ronde de 70 jaar oud en financieel weinig onderlegd.

Belangrijk is dus dat het een simpel platform is, beurstaks automatisch wordt geregeld en eigenlijk liefst gelinkt aan een bekende bank, wat voor vertrouwen zorgt.
Dan denk ik aan Bolero, maar dat heb ik zelf nooit gebruikt en misschien bestaan er makkelijkere alternatieven?

Degiro valt sowieso af omdat je een Duitse rekening moet openen.
Lynx valt ook af wegen te complex.

Dat zijn de twee brokers waar ik zelf ervaring mee heb.

(Dit gaat trouwens maar om een beperkt bedrag en niet het grootste deel van de reserves van mijn ouders, bij een beurscrash moeten ze dus geen boterham minder eten)

Laatst bewerkt:
Gisteren hebben mijn ouders beslist om hun aandelen/obligatiefondsen te verkopen bij de bank. Die zaten allemaal in superslecht renderende fondsen. De bedoeling is om dat over te hevelen naar IWDA.

Welke broker zou het beste zijn? Kosten zijn van ondergeschikt belang. Er zal waarschijnlijk nu gewoon één grote aankoop gedaan worden en daarnaast misschien één keer per jaar. Zeker niet maandelijks. edit: en bij die aankoop zou ik hen ook gewoon begeleiden dat er geen domme dingen gedaan worden.

Belangrijk is dus dat het een simpel platform is, beurstaks automatisch wordt geregeld en eigenlijk liefst gelinkt aan een bekende bank, wat voor vertrouwen zorgt.
Dan denk ik aan Bolero, maar dat heb ik zelf nooit gebruikt en misschien bestaan er makkelijkere alternatieven?

(Dit gaat trouwens maar om een beperkt bedrag en niet het grootste deel van de reserves van mijn ouders, bij een beurscrash moeten ze dus geen boterham minder eten)
Eventueel eens nadenken of het niet opportuun zou zijn om al wat aan successieplanning te doen als ze nu toch zaken gaan wijzigen en ze dat geld eigenlijk niet meer echt nodig zouden hebben.

Eventueel eens nadenken of het niet opportuun zou zijn om al wat aan successieplanning te doen als ze nu toch zaken gaan wijzigen en ze dat geld eigenlijk niet meer echt nodig zouden hebben.
Bedankt.
Dit is af en toe al eens ter sprake gekomen. Mijn ouders zijn heel moeilijk om in beweging te krijgen ivm geldzaken. Maar nu is het inderdaad misschien opportuun om alles eens te bekijken.

Ze zijn bij geen van die drie banken klant.
Ik heb hier denk ik alleen nog maar positieve dingen gelezen over Bolero. Ik vermoed dat het die wil zal worden.

Lynx is maar 1x aan te geven bij cap en jaarlijks op uw belastingbrief.
Waarom complex? Ik hoop dat mijn info klopt (1 x cap en jaarlijks belastingbrief) want ander ben ik aan het frauderen....?

Waarom complex? Ik hoop dat mijn info klopt (1 x cap en jaarlijks belastingbrief) want ander ben ik aan het frauderen....?
Zolang ze automatisch de beurstaks berekenen en afhouden is het niet complex inderdaad, als je kiest om dat zelf te doen dan wel natuurlijk.

Bedankt.
Dit is af en toe al eens ter sprake gekomen. Mijn ouders zijn heel moeilijk om in beweging te krijgen ivm geldzaken. Maar nu is het inderdaad misschien opportuun om alles eens te bekijken.
Zoals veel mensen zeker. En ook het feit dat men bepaalde zaken regelt voor na de dood is nu iets wat veel mensen niet echt plezant vinden, vooral dat men eraan herinnerd wordt dat het leven eindig is. Niet iets om echt vrolijk van te worden natuurlijk.
Ik heb hier denk ik alleen nog maar positieve dingen gelezen over Bolero. Ik vermoed dat het die wil zal worden.
Ikzelf zit bij bolero en zeker tevreden van, of het ergens anders beter is weet ik niet gezien ik nergens anders zit. Vergeet wel niet dat bolero volledig digitaal is en dat voor mensen van 70 jaar niet echt zo simpels is als wij het ervaren. Maar dat zal bij veel banken/brokers zo zijn.

Ik vermoed dat hun webplatform tegenwoordig wel wat gebruiksvriendelijker is dan hun Interactive Brokers Trader Platform van vroeger.
Dat Bolero gelinkt is aan KBC zal ook voor meer vertrouwen zorgen bij mijn ouders (al dan niet terecht natuurlijk).

Als ze de app één keer om de drie maanden kunnen openen en dan een getal zien, is het eigenlijk voldoende :)

Ik vermoed dat hun webplatform tegenwoordig wel wat gebruiksvriendelijker is dan hun Interactive Brokers Trader Platform van vroeger.
Dat Bolero gelinkt is aan KBC zal ook voor meer vertrouwen zorgen bij mijn ouders (al dan niet terecht natuurlijk).

Als ze de app één keer om de drie maanden kunnen openen en dan een getal zien, is het eigenlijk voldoende :)

Lynx vind ik qua platform toch nog behoorlijk archaïsch, al heb ik geen ervaring met Bolero om te vergelijken.

Bedankt.

Een optie zou kunnen zijn de aandelenportefeuille aan u te schenken in blote eigendom. Is dan slechts 3% schenkbelasting.
Zodanig behouden zij vruchtgebruik en dus de dividenden.

Voor uw ouders is Bolero met voorsprong de beste keuze.
Beurstaks e.d. gaat allemaal automatisch.
Platform is ook erg goed gemaakt en zelfs voor leken in korte tijd begrijpbaar.
Enige wat ik persoonlijk minder vind zijn hun grafieken.

Terug
Bovenaan