Kleine Beursfeiten

Cash drain?

Waarom zou je dat doen?

Laat u eens niet emotioneel meeslepen door die koersschommelingen, en heb geduld :)
Met cash drain bedoel ik het eeuwige bijstorten :)

De dalingen op zich maken me weinig uit, de halsstarrig lage koers en beperkte appetijt van de markt om die hoger te stuwen is een andere zaak. Zeker als je kijkt naar de opportuniteitskost van diezelfde inbreng (in Oxy) in een S&P 500 tracker te steken.

Heb wat OXY gekocht aan 59,8$. Zit nu op de stijgende trendlijn vanaf 2020. Ofwel lijkt het mij der helemaal door te zakken, ofwel zitten we bijna op het punt dat er iets “extreem positief” gebeurt.

Heb wat OXY gekocht aan 59,8$. Zit nu op de stijgende trendlijn vanaf 2020. Ofwel lijkt het mij der helemaal door te zakken, ofwel zitten we bijna op het punt dat er iets “extreem positief” gebeurt.
Ofwel gaat het naar beneden.
Ofwel gaat het naar boven.

Dan gaat het gewoon $60 blijven voor paar jaar.

Hoe (langer) goedkoper, hoe beter om bij te kopen toch? (toch tot de positie te groot geworden is voor uw risico appetijt)
Koop je liever aandelen bij die 30% gestegen zijn met uw gespaarde cash? (ja ok, tenzij je continu winsten kan roteren in goedkopere aandelen)
En hoe langer goedkoper, hoe meer cashflow in buybacks aan lage prijzen.

1 veronderstelling: dat het ondergewaardeerd is. Indien je dat niet denkt, dan moet je er sowieso niet in zitten.

de halsstarrig lage koers
1 of 2 jaar gelijk blijven, na een 100% stijging in 2022?
Als dat al halsstarrig is :)

en beperkte appetijt van de markt om die hoger te stuwen is een andere zaak.
De appetijt van de markt maakt niet uit hé, daarover hebben we het hier al veel gehad op het forum.
Dat was al een topic in de tijd van Graham :)
Om 1 of andere reden is er geen appetijt, tot er plots wel appetijt is.
Het enige wat telt, zijn de toekomstige cashflows.

En trouwens, wanneer is het meestal een goed moment om te investeren, bij veel of weinig appetijt...?

Zeker als je kijkt naar de opportuniteitskost van diezelfde inbreng (in Oxy) in een S&P 500 tracker te steken.
Korte termijn opportuniteitskosten zijn niet echt in te schatten.
Laten we zien hoe deze uitdraait over 1-2-3 jaar...

Hoe (langer) goedkoper, hoe beter om bij te kopen toch? (toch tot de positie te groot geworden is voor uw risico appetijt)
Koop je liever aandelen bij die 30% gestegen zijn met uw gespaarde cash? (ja ok, tenzij je continu winsten kan roteren in goedkopere aandelen)
En hoe langer goedkoper, hoe meer cashflow in buybacks aan lage prijzen.

1 veronderstelling: dat het ondergewaardeerd is. Indien je dat niet denkt, dan moet je er sowieso niet in zitten.

1 of 2 jaar gelijk blijven, na een 100% stijging in 2022?
Als dat al halsstarrig is :)

De appetijt van de markt maakt niet uit hé, daarover hebben we het hier al veel gehad op het forum.
Dat was al een topic in de tijd van Graham :)
Om 1 of andere reden is er geen appetijt, tot er plots wel appetijt is.
Het enige wat telt, zijn de toekomstige cashflows.

En trouwens, wanneer is het meestal een goed moment om te investeren, bij veel of weinig appetijt...?

Korte termijn opportuniteitskosten zijn niet echt in te schatten.
Laten we zien hoe deze uitdraait over 1-2-3 jaar...
Ik geef je zeker gelijk, maar op een gegeven moment wordt het concentratierisico van dat ene aandeel inderdaad te groot. Zeker als dat - sinds ik ben ingestapt en aan GAK van 60,41 nu - anderhalf jaar een dood paard is. Koers komt inderdaad van ver en uw tip dateert al van 30-40 dollar. Maar laatste jaar is het niks.
Vandaar dus de - toegegeven opportunistische - insteek om bij 66-67 dollar de helft te verkopen en dan zien we wel wanneer het wederom richting 60 dendert. Of het raast voort, en dan heb ik de andere helft nog.

Dat opportuniteitskost moeilijk in te schatten is, ook 100% akkoord. Alleen wordt zo’n S&P 500 gedragen door aandelen waar de massa wel graag met katapulten geld in knalt, ongeacht de al hoge waardering :) (Waarbij ik weet dat op een gegeven moment de parallel met crypto en de zoektocht naar een nog grotere idioot niet ver weg is)

Koers komt inderdaad van ver en uw tip dateert al van 30-40 dollar.
Koers was <24 toen ik het meerdere keren aanraadde.

Ik werd hier toen goed uitgelachen ;)

Ondertussen 10-15B schulden terugbetaald, 1,5B preferreds, tegen volgende maand 6B buybacks, en operationele resultaten van hun wells die bevestigen dat ze met de beste locaties in de Permian zitten.

Alleen wordt zo’n S&P 500 gedragen door aandelen waar de massa wel graag met katapulten geld in knalt, ongeacht de al hoge waardering :)
Inderdaad, tot de massa langs een kleine deur weer naar buiten wil.

Wil je iets kopen waar de massa beleggers met enthousiasme geld in aan het knallen is, of iets dat je maag half doet omkeren en je geïrriteerd wordt van het teleurstellende koersverloop ondanks goede operationele resultaten?

Wil je iets kopen waar de massa beleggers met enthousiasme geld in aan het knallen is, of iets dat je maag half doet omkeren en je geïrriteerd wordt van het teleurstellende koersverloop ondanks goede operationele resultaten?
Beiden eigenlijk. Vandaar dat ik ook zowel Oxy als S&P heb. Het ene voor het rendement, het andere voor de operationele resultaten ;)

De dalingen op zich maken me weinig uit, de halsstarrig lage koers en beperkte appetijt van de markt om die hoger te stuwen is een andere zaak. Zeker als je kijkt naar de opportuniteitskost van diezelfde inbreng (in Oxy) in een S&P 500 tracker te steken.

Ondertussen is er al een opportuniteitskost tegenover een spaarrekening 😂

Kom op tegen kanker gaat vette flappen binnekrijgen van BG dit jaar :oi22:

Terug
Bovenaan