Kleine Beursfeiten

Van de opwaartse volatiliteit gebruik gemaakt van wat open calls te schrijven op mijn company stock.

Ik heb een verkoop target pre-defined als deel van diversificatie (lees: als het te veel stijgt, daan er de deur uit. Per schijfje van 20% stijging gaan er wat de deur uit). Ik krijg momenteel ~10% op 2y calls die 60-70% boven de huidige prijs staan. Thanks for the money.

Ik schrijf ze zo ver mogelijk in de toekomst zodat premium zo groot mogelijk is. Momenteel staan er calls op 20% van mijn stock positie. Lijkt me dat ik weinig te verliezen heb als ik toch wil verkopen op termijn ?

Ik schrijf ze zo ver mogelijk in de toekomst zodat premium zo groot mogelijk is. Momenteel staan er calls op 20% van mijn stock positie. Lijkt me dat ik weinig te verliezen heb als ik toch wil verkopen op termijn ?

Enige risico bij gedekte calls is dat je bij een melt up dikke flappen laat schieten.

Tip je kan na de melt up en verkoop een put schrijven om het aandeel terug te kopen of de call terugkopen en doorrollen als de melt-up niet te dramatisch was.

Enige risico bij gedekte calls is dat je bij een melt up dikke flappen laat schieten.

Tip je kan na de melt up en verkoop een put schrijven om het aandeel terug te kopen of de call terugkopen en doorrollen als de melt-up niet te dramatisch was.

Er zijn ergere zaken dan een melt up. Ik krijg elke ~3 mnd een zakje aandelen. Het is mijn doel om op termijn continu aandelen kwijt te raken aan goede prijzen, niet om er zoveel mogelijk te hebben.

Zijn er andere scenarios dan melt up die niet goed kunnen uitdraaien ? Ik kan gene bedenken, just doule checking.

Zojuist een pakketje Alfen gekocht aan €30,37. Dat aandeel zit in een negatieve spiraal (€107 -> €30 op 1j), maar ik zou het straf vinden als ze de komende jaren geen tweede adem vinden in de duurzame transitie. Wel enorm sneu voor degenen die het afgelopen jaar zijn ingestapt, da's quasi een rechte lijn naar beneden.

Wat doet jou vermoeden dat de bodem nu al gevormd is?

€30,37 --> €46,94 op 3 weken tijd! :LOL: De bodem bleek €27,31 te zijn.

Zijn er andere scenarios dan melt up die niet goed kunnen uitdraaien ? Ik kan gene bedenken, just doule checking.

Wat nog zou kunnen gebeuren is dat er een melt down is, je besluit al je aandelen te verkopen. Gezien je calls fameus groen zien, besluit je ze niet terug te kopen en ze te laten vervallen en dan ineens volgt er een uitkoopbod ver boven de call strike price.
Maar dus gewoon calls terugkopen op dezelfde dag dat je je aandelen verkoopt in dit scenario haalt het risico weg. 🤷‍♂️

Een ander risico is dat je calls voor aandelen geschreven hebt en het aandeel stijgt plots gigantisch ver boven de call strike prijs. Net op dat moment staat je droomhuis te koop en heb je eigenlijk al je geld nodig. In dit scenario moet je dus wachten op je geld tot degene met de calls ze uitoefend en meestal worden opties pas uitgeoefend na de strike datum (als je calls verkoopt kiest de koper wanneer). Schrijf je calls met een strike binnen twee jaar tja, dan kan het zijn dat je geld lang vaststaat.

Een vraag voor de optie-mannen hier op het forum. Ik heb er zelf weinig ervaring mee en overweeg het ook niet voor korte termijn speculatie. Wél als soort van verzekering tegen worst-case scenario op lange termijn. Er is veel info te vinden op het net over opties, maar weinig over onderstaande specifieke case - vandaar mijn vraag hier op het forum.

CASE:
Je wil je graag indekken tegen een uitzonderlijke (en onwaarschijnlijk) groot verlies op 1 van je aandelen op lange termijn.
Bijvoorbeeld: Aandeel x, huidige investering 100k.
Doel: Je wil je indekken dat elke schade onder -50% op 10 jaar tijd beperkt blijft tot -50%

Voorbeeld:
>scenario 1: Waarde zakt tot -30% in 2033 => uiteindelijk 30% verlies (geen trigger van de optie)
>scenario 2: Waarde zakt tot -50% in 2033 => uiteindelijk 50% verlies (geen trigger van de optie)
>scenario 3: Waarde zakt tot -80% in 2033 => uiteindelijk 50% verlies (optie compenseert het dieper verlies)

Vragen:
-Welk soort optie strategie moet hiervoor gevolgd worden?
-Is het mogelijk om een éénmalige premie (fixed fee) hiervoor te betalen? Uit jullie ervaring; over welk bedrag zouden we dan spreken (grosso modo)
-Wat als je tussentijds je aandelen zou verkopen en deze hedge/verzekering in vorm van opties niet meer nodig hebt -> kan je zomaar je optie sluiten? Waar moet je dan rekening mee houden?
-Wat gebeurt er als tussentijds de dramatisch waarde zakt (scenario 3, bijvoorbeeld -80% in 2025), maar zich nadien terug hersteld (naar een type van scenario 1: -30% in 2033)

Een vraag voor de optie-mannen hier op het forum. Ik heb er zelf weinig ervaring mee en overweeg het ook niet voor korte termijn speculatie. Wél als soort van verzekering tegen worst-case scenario op lange termijn. Er is veel info te vinden op het net over opties, maar weinig over onderstaande specifieke case - vandaar mijn vraag hier op het forum.

CASE:
Je wil je graag indekken tegen een uitzonderlijke (en onwaarschijnlijk) groot verlies op 1 van je aandelen op lange termijn.
Doel: Je wil je indekken dat elke schade onder -50% op 10 jaar tijd beperkt blijft tot -50%

Voorbeeld:
>scenario 1: Waarde zakt tot -30% in 2033 => uiteindelijk 30% verlies (geen trigger van de optie)
>scenario 2: Waarde zakt tot -50% in 2033 => uiteindelijk 50% verlies (geen trigger van de optie)
>scenario 3: Waarde zakt tot -80% in 2033 => uiteindelijk 50% verlies (optie compenseert het dieper verlies)

Vragen:
-Is het mogelijk om een éénmalige premie (fixed fee) hiervoor te betalen? Uit jullie ervaring; over welk bedrag zouden we dan spreken (grosso modo)
-Wat als je tussentijds je aandelen zou verkopen en deze hedge/verzekering in vorm van opties niet meer nodig hebt -> kan je zomaar je optie sluiten? Waar moet je dan rekening mee houden?
-Wat gebeurt er als tussentijds de dramatisch waarde zakt (scenario 3, bijvoorbeeld -80% in 2025), maar zich nadien terug hersteld (naar een type van scenario 1: -30% in 2033)

De kans dat je voor jouw aandelen opties vindt met een looptijd van tien jaar, is heel erg klein. :)

Een stop loss bedoel je?
Neen. Bedoeling van dit soort van optiestrategie is juist om korte termijn fluctuaties of bad runs doorheen de jaren (bv. als je na jaar 4 -80% staat) te negeren. Met een stop loss zou het al einde verhaal zijn op dat moment. Terwijl je juist (zeer) lange termijn wil kijken.

Bedankt voor de tip @JanusDR - ondertussen 6% winst op Raiffeisen. Ik hou ondertussen hout vast zodat ik het niet jinx.

Kwaliteitstip en dankzij track record is het niet 6% van maar 5% van de portefeuille.

CASE:

Voorbeeld:

Vragen:

- je koopt een put - wilt zeggen: je koopt het recht om te verkopen - in ruil betaal je een premium. Hoe verder in de tijd, hoe duurder de premium aangezien je langer het recht hebt (je kan 10 jaar lang je recht uitoefenen, wat meer waard is dan 5 jaar bijvoorbeeld). Aan de andere kant hoe lager de uitoefenprijs (-50% van de huidige waarde) is goedkoper dan een prijs dichtbij de huidige waarde (e.g. -25%)

- ik heb geen idee wat de premium zou zijn

- als je tussentijds je aandelen verkoopt dan kan je ook je optie van de hand doen. Maar de waarde van optie hangt natuurlijk af van de overblijvende periode (hoe langer je hem hebt, hoe minder hij waard wordt) en de huidige prijs (als het gezakt is, dan is hij meer waard).

- uw optie of uw recht is geldig tot de uitoefendatum. Echter bij -80% denk ik dat ge gewoon uw optie gaat uitoefenen ipv die te houden en het aandeel weer te zien stijgen (en optie te zien dalen). Maar stel dat je gewoon in je aandeel en optie blijft zitten, dan vervalt je recht gewoon op einddatum (bij -30% in je voorbeeld - dan ben je dus 30% armer op je aandeel en je premium kwijt op je optie)

- je koopt een put - wilt zeggen: je koopt het recht om te verkopen - in ruil betaal je een premium. Hoe verder in de tijd, hoe duurder de premium aangezien je langer het recht hebt (je kan 10 jaar lang je recht uitoefenen, wat meer waard is dan 5 jaar bijvoorbeeld). Aan de andere kant hoe lager de uitoefenprijs (-50% van de huidige waarde) is goedkoper dan een prijs dichtbij de huidige waarde (e.g. -25%)

- ik heb geen idee wat de premium zou zijn

- als je tussentijds je aandelen verkoopt dan kan je ook je optie van de hand doen. Maar de waarde van optie hangt natuurlijk af van de overblijvende periode (hoe langer je hem hebt, hoe minder hij waard wordt) en de huidige prijs (als het gezakt is, dan is hij meer waard).

- uw optie of uw recht is geldig tot de uitoefendatum. Echter bij -80% denk ik dat ge gewoon uw optie gaat uitoefenen ipv die te houden en het aandeel weer te zien stijgen (en optie te zien dalen). Maar stel dat je gewoon in je aandeel en optie blijft zitten, dan vervalt je recht gewoon op einddatum (bij -30% in je voorbeeld - dan ben je dus 30% armer op je aandeel en je premium kwijt op je optie)
Heel duidelijk bedankt.
Bestaan fixed fee - premiums voor bepaalde looptijden? Hier gaat je optie-waarde op en neer (in combinatie met de fluctuaties van het onderliggende aandeel en de overblijvende looptijd).

Bv: je betaalt éénmalig een fee van 5000 EUR om x jaar lang het recht te hebben om te verkopen aan 50% (50.000 EUR) van de totale waarde (100.000 EUR). De probabiliteit dat dat aandeel onder die waarde zakt is dan wellicht onder de 5% (ik vermoed dat probabiliteit kleiner is dan het percentage premie dat je betaalt).

Heel duidelijk bedankt.
Bestaan fixed fee - premiums voor bepaalde looptijden? Hier gaat je optie-waarde op en neer (in combinatie met de fluctuaties van het onderliggende aandeel en de overblijvende looptijd).

Bv: je betaalt éénmalig een fee van 5000 EUR om x jaar lang het recht te hebben om te verkopen aan 50% (50.000 EUR) van de totale waarde (100.000 EUR). De probabiliteit dat dat aandeel onder die waarde zakt is dan wellicht onder de 5% (ik vermoed dat probabiliteit kleiner is dan het percentage premie dat je betaalt).

Opties waarderen kan maar is ingewikkeld (https://www.lynx.be/beurs/beurs-koe...lack-scholes-model-formule-waardering-opties/)

Ik kijk gewoon bij mijn broker wat de premiums zijn.

Daarnaast is 1 optiecontract onderliggend voor aankoop/verkoop van 100 aandelen. Tenzij optiecontract andere hoeveelheden zo specificeren (heb ik zelf wel alleen nog maar gehad bij EU aandelen precies)

Wat nog zou kunnen gebeuren is dat er een melt down is, je besluit al je aandelen te verkopen. Gezien je calls fameus groen zien, besluit je ze niet terug te kopen en ze te laten vervallen en dan ineens volgt er een uitkoopbod ver boven de call strike price.

Very hypothetical en en en en scenario gecombineerd met greedy debiliteit. Not gonna happen

Maar dus gewoon calls terugkopen op dezelfde dag dat je je aandelen verkoopt in dit scenario haalt het risico weg. 🤷‍♂️

Een ander risico is dat je calls voor aandelen geschreven hebt en het aandeel stijgt plots gigantisch ver boven de call strike prijs. Net op dat moment staat je droomhuis te koop en heb je eigenlijk al je geld nodig.

Ik heb mijn droomhuis al. Tenzij de wereld vergaat, heb ik geen grote zakken geld nodig.

Ik heb niet 100% van mijn company stock covered calls geschreven. Dus in dat hypothetische scenario heb ik de flappen van de andere aandelen om mijn tranen te drogen. Ik heb geschreven aan +60% van huidige koers. Als ze "melt up boven de schrijf prijs" doen, is de kans groot dat ik heel de boel verkoop en zo goed als op pensioen kan :laugh:

In dit scenario moet je dus wachten op je geld tot degene met de calls ze uitoefend en meestal worden opties pas uitgeoefend na de strike datum (als je calls verkoopt kiest de koper wanneer).

Het zijn US options, de kans lijkt me groot dat de exercise komt voor expiry date. Wie zou nu iets waar hij onmiddellijke en zeker winst kan cashen nog een half jaar laten timevalue uitlopen ?

Schrijf je calls met een strike binnen twee jaar tja, dan kan het zijn dat je geld lang vaststaat.

Het enige mogelijkse probleem dat ik zie is een bad storm van time value die er uit loopt hoge volatiliteit die de premium naar boven duwt.

Stel dat we binnen 1y 40% hoger staan, maar nog altijd onder strike. Dan zal niemand exercisen en ik kan niet verkopen wegens gelockte aandelen. Ik kan de calls mogelijks ook niet terugkopen zonder verlies als er veel volatiliteit is wegens > dan mijn schrijfprijs.

Maar dat komt op hetzelfde neer. Tranen drogen met flappen om beetje verlies te pakken.

Terwijl ik dit alles neerschrijf lijkt het me OK om wat free money te printen terwijl ik toch alles plan te verkopen over lange termijn. Gewoon zorgen dat ik niet 100% covered calls heb. (Ik moet hier op het forum komen neuzelen erover. Thuis of op het werk krijg ik niet veel klankbord om mijn ideetjes te toetsen aan "did I do retarded something" toets)

Het zijn US options, de kans lijkt me groot dat de exercise komt voor expiry date. Wie zou nu iets waar hij onmiddellijke en zeker winst kan cashen nog een half jaar laten timevalue uitlopen ?

De bezitter van jou call kan ook onmiddellijk cashen door de call door te verkopen ipv uit te oefenen. 🤷‍♂️

Maar bon schrijf gewoon die calls

Terug
Bovenaan