Kleine Beursfeiten

Ik acht het onwaarschijnlijk dat de 500 grootste amerikaanse bedrijven zo maar eens meer dan 50 procent van hun waarde gaan verliezen en al zeker niet omdat we in een recessie zouden terecht komen. Moest er opeens een wereldoorlog of een andere noodsituatie uitbreken zou het misschien nog mogelijk zijn maar als we daar moeten op speculeren zijn we ver van ons kot.

Als je verwacht dat de s&p500 naar 2000 gaat zijn er wel iets betere manieren om er geld aan te verdienen dan dca'n in iwda.
Dan neem ik toch aan dat je wat opties koopt?

Ik heb in 1y
  1. GLPG verkocht aan x20.
  2. Twist gekocht ermee. Verkocht aan x10 1y later
Soms heb je ook gewoon een chanceke.

Enphase pweut nog eens -15% na resultaten.

Retaillieveling bleek altijd al bullshit en overgewaardeerd te zijn door ESG huis-tuin-keuken speculanten in 2020-2021, zoals verwacht en hier meermaals gezegd.

Zie ook Siemens Energy, windmolen fabrikant, de lieveling van de duurzame fondsen (en uw groepsverzekeringen en pensioenfondsen, met dank aan Groen), vandaag -35% nadat het kort geleden al -30% ging.
Moet overheidssteun vragen, want totaal niet rendabel.

Reality comes home to roost. Zoals altijd.

Laatst bewerkt:
Nog wat Oxy bijgekocht aan 63, op margin.
Buffett kocht op 24-25 oktober bij tot 63.30.
De hele dag door dus want op 24-25 oktober ging de prijs max tot 63.31.

Sprak langdurig met de CEO van Chevron vorige maand, volgende week earnings van Oxy, en nu ook kans op Irangezever in de nabije toekomst terwijl de prijs lager staat dan vóór al dat gezever.
Kocht vroeger slechts bij vanaf het onder de 60 staat.

Ongeprijsd (upside) risico dus.

Voldoende elementen om nog wat bij te kopen.

Is nog maar het begin 😉
Jij mag daarop wachten. Ik wacht tot IWDA op ongeveer 67€ staat voor eerste kleine extra move. Daarna rond 55€.
Dat is mijn einddoel ja. IWDA rond 30-35€. Dan heb ik hooguit 22% verlies.
3,5 jaar geleden is het naar 2191 gegaan. Zou niet weten waarom dat niet nog eens opnieuw mogelijk zou zijn 🤷‍♂️

Quatsch ~ onzinnige, dwaze praatjes; gepraat zonder veel inhoud of belang; kletskoek; onzin

Dergelijke nonsense van het niveau glazen bol / tarotkaarten mag in zwam aub...

Nog wat Oxy bijgekocht aan 63, op margin.
Buffett kocht op 24-25 oktober bij tot 63.30.
De hele dag door dus want op 24-25 oktober ging de prijs max tot 63.31.

Sprak langdurig met de CEO van Chevron vorige maand, volgende week earnings van Oxy, en nu ook kans op Irangezever in de nabije toekomst terwijl de prijs lager staat dan vóór al dat gezever.
Kocht vroeger slechts bij vanaf het onder de 60 staat.

Ongeprijsd (upside) risico dus.

Voldoende elementen om nog wat bij te kopen.
Tempted om te volgen en ook wat bij te kopen.

Nu, het bericht "Buffett kocht, dus ik heb ook gekocht" lijkt nogal oppervlakkig, vandaar wat meer uitleg voor de geïnteresseerden:

In de filing van Berkshire van gisterenavond geplozen.

Blijkbaar hebben ze, tegen mijn verwachtingen in, ook in q3 2023 preferred aandelen teruggekocht.
Dat kan alleen maar als ze veel meer buybacks gedaan hebben dan gedacht (gezien de vrij lage olieprijs gedurende juli-aug 2023, zou je minder beschikbare cash verwachten).

Detail:
Preferred shares mogen alleen teruggekocht worden indien de uitkeringen aan aandeelhouders groter zijn dan 4 usd per share over de laatste 12 maand.
Op basis van hun conference call slides van q2 2023, zie je dat ze alleen al 2 aug-sept 2022 1,46 per share aan aandeelhouders uitgekeerd hebben, en dat ze van 2 aug 2022 t.e.m. 2 aug 2023 4,08 usd per share in totaal uitkeerden.

Dat betekent dat ze in aug-sept 2023 dus minimum +- 1,46 per share teruggekocht moeten hebben om aan 4 dollar/12 maanden te blijven geraken.
Er zijn 850m shares outstanding aan het eind van q2 2023.
Dus moeten ze minimum +-1,1B teruggekocht hebben.
(hangt ook wel wat af van de precieze timing van de buybacks tijdens aug-sept 2022, dus kan er wat naast zitten als die bv zwaar geconcentreerd waren aan het einde van elke respectievelijke maand!
Voor aug 2022 zal de buyback niet aan het eind van de maand geconcentreerd geweest zijn, gezien de koers tegen de 70 toen. In september kan het wel want was toen goedkoop op het eind van de maand.).

Maar ze hebben in aug-sept 2023 voor 340m face value preferred shares teruggekocht, volgens Buffett zijn filing van gisteren.
Dat betekent dat ze bovenop dat startbedrag van 1,1B (om aan die rolling 12maand 4 usd per share te geraken, waarboven ze preferreds mogen terugkopen), nog eens 340m aan common stock terugkochten, om te mogen 340m preferreds terug te kopen.

Dus de totale buybacks voor aug-sept 2023 liggen rond de 1,4B, + 0,4B aan preferred shares.

Dus hiermee is het buyback programma reeds bijna afgewerkt (was nog 1,8B over na q2 2023).

Samen met het dividend, hebben ze dus in Q3 2023 tussen de 1,8B en 2B uitgekeerd aan aandeelhouders, en normaal gezien zouden ze ook hun buyback programma terug moeten omhoog trekken naar bv. de volgende 3B tijdens de earnings call.

Ze hadden niet veel cash meer over na Q2 2023, want ze hebben toen duidelijk buybacks en preferred share redemption gemaximaliseerd, tegen hun cashlimiet.

Dat ze nu weer een kleine 2B kunnen uitkeren tijdens Q3 2023, betekent volgens mij dat er goede kans is dat de cashflow hoger was dan verwacht :)

Maar schiet mij niet dood, want veel hangt af van hoe juist de timing van de buybacks was tijdens q3 2022 versus q4 2022, want in het bepaalde gevallen kan het 20-30% minder zijn dan mijn berekening.
Maar dan nog is het hoger dan verwacht.

Detail
Als ze in q3 2023 al aan het buybacken waren in het begin van de maand, terwijl ze in q3 2022 vooral buybackten aan het eind van de maand, konden ze langer profiteren van 12 maand rolling 4 dollar die dan vooral uit 2022 kwam en niet uit 2023.
Waardoor het aantal teruggekochte aandelen overschat wordt in mijn berekening.

Maar zoals ik al zei in de eerste spoiler: voor aug 2022 is dat alleszins al niet het geval. En dat ze enkel in september 2023 massaal terug kochten, geloof ik niet aangezien de prijs in aug 2023 een stuk lager stond dan in september 2023.

Vandaar wat bijgekocht, ook voor de partner.

Want
- het is ondergewaardeerd, wat op zich de aankoop niet slecht maakt
- Buffett koopt aan deze prijs bij
- randinfo duidt op upside risico (zie vorige posts)
- mijn eigen berekening duidt op een kans op korte termijn op potentieel betere cashflow dan verwacht door de markt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan