Muñoz
Well-known member
Welke quant fondsen kan je mij tonen die de markt verslaan?
(niet rentech/citadel wat eerder arbitrage is)
Er is geen technische complexiteit in investeren.
Tenzij je technische kennis bedoelt van producten, distributiekanalen, specifieke kennis in sectoren zoals biotech etc maar ik vermoed van niet aangezien je over modellering begint.
Waarom verslaat +90% dan de markt niet?
Ahja, maar wacht, ik ben niet de verdediger van asset managers eh. Vele zijn imo ook maar 'kwakzalvers' die vooral goed zijn in de mensen te doen denken dat het genieën zijn. Het enige wat ik gewoon zeg is dat er wel wat meer aan te pas komt dan wat nattevingerwerk. Bij Berkshire Hathaway zijn het niet allemaal veredelde clowns eh.

Met stip het belangrijkste in beleggen is marktkennis: leeft wat er leeft in bepaalde sectoren. Maar het zijn niet per se finance mensen die daar goed in zijn, gewoon eender wie die echt thuis is in die sector.
Het risicomanagement dient vooral om goed te diversifiëren. E.g. op basis van historische returns (wat op zich al niet ideaal is, maar bon je kan geen data uit uw duim zuigen) allerlei parameters zoals tail risk berekenen en dan zien dat je door het 'juist' te combineren van aandelen de risico's (in theorie) beperkt. Bon, het is natuurlijk geen exacte wetenschap en er is heel wat kwakzalverij in die wereld.

. Nu hopen op een mooie daling
. Meer aandelen voor minder geld
.
, want dat zou pas “lump” geweest zijn.