Markowitz is gewoon allemaal academisch gezever hé, dat wist je toch?

Daar is alles gebaseerd op "historische volatiliteit=risico", wat natuurlijk onzin is.
Ook Buffett zijn mening trouwens.
Akkoord.
Wat ik grappig vind aan elk economisch model is dat het telkens ~x=y^2 heeft als risico modelering, nutsmodelering, ... Gevolgd door een maximalisatie oefening dmv afleiding en =0. Oef, gelukkig, iets kwadratisch maximaliseren, gemakkelijk.
Pas je risico functie (iets niet kwadratisch) aan en heel het model stort in elkaar.
Wat is markowitz. expected return ifv risk. Expected return is het verleden en de risk is de standard deviation van het verleden. Onzin dus, daar had ik Buffet niet voor nodig. Elke niet idioot verkiest voor dezelfde return iets met minder risico. Maar voor iedereen is de risico curve anders (en niet noodzakelijk lineair voor elk bedrag) dus de ene keer zal return x met risk y verkozen worden boven 3x met risk 2y, de andere keer niet. Ik zeg altijd tegen vrienden die beleggingsadvies vragen "je return kun je niet kiezen, je hoeveelheid slaap (risk profiel) wel"
Idem met bijna elk macro model om inflatie te modelleren of whatever economische parameter. In veel gevallen onzin.
Ik heb ze allemaal de revue zien passeren. Advanced micro economics II, non-linear econometrics, advanced macro economics II. Intellectuele masturbatie en leuke wiskunde. Maar praktische toebashaarheid 0,0.
Ja, inflatie is sticky. Werkloosheid is sticky. Er is een link tussen werkloosheid en inflatie. Er is een link tussen aandelen koersen en rente. etc etc. Maar dat kunstmatig in een model kappen met links en rechts wat - oh toevallig - kwadratische termen die gemakkelijk te maximaliseren zijn. Onzin eerste klas.
Zelfs die "geavanceerde ECB modellen" om vanalles te voorspellen zijn hopeloos kunstmatig en gebaseerd op modellen die in the end starten van "axioma's" die in veel gevallen ofwel arbitrair zijn, kwadratisch zijn of ideologisch getint zijn. Rammel daar een beetje aan en je inflatie verwachting is plots de helft, het dubbel, volledig anders.
inflatie(x+1) = inflatie(x)*0.5 + inflatie (x-1)^2*0.5. Etc.
Ik ben er ooit in geslaagd om bij G Peersman een vak monetaire economie te volgen met 0x naar de les te gaan. 10 modellen of zo het 1e lijntje en het laatste lijntje uit je hoofd leren en dat er tussen is gewoon very basic mathematisch als je een ingenieurs/maths achtergrond hebt. 19 en felicitaties van de jury

. Economen, in kostuum rondlopen en moeilijke woordjes gebruiken. Maar zo veel slimmer dan de rest zijn ze niet hoor.