Kleine Beursfeiten

Ik zou er niet gelukkiger van worden. 1M is genoeg voor een penthouse zodat ik geen last meer heb van burenlawaai:rolleyes:
Penthouse? Stadsmensen toch. :)

Geef mij maar een dikke villa op 50-100 are, al zal dat eerder 2M worden.

Edit: trading halted op HTL, benieuwd wat er gaande is.

Laatst bewerkt:
Unity CEO eindelijk buitengesmeten.

Hebben een duopolie met Epic Games voor gaming engines, theoretisch heel kwaliteitsvolle business aangezien bijna alle games op 1 van deze 2 engines worden gebouwd, maar CEO heeft de laatste jaren prul M&A gedaan en hun customer base geschoffeerd met allerlei extra fees om deze nadien te moeten terugtrekken.

Het aandeel nu toch eens heroverwegen voor mijn groei-portfolio nadat management de reden was dat ik ze niet in bezit had. De markt is ook blij, +4.5% pre-market.

Tis trouwens dezelfde CEO die 10 jaar geleden bij EA werd buitengesmeten om soortgelijke redenen. Tijdens zijn 6-jaar durende termijn ging EA -60%, om de 6 jaar nadien 400% te stijgen ofzo.
Als toenmalig EA-investeerder ben ik geïnteresseerd. Maar de publieke opinie is nog steeds negatief mbt Unity, merk ik. Ik wacht eerst nog een paar dagen/weken af om te zien hoe het draait. Van hier tot bij een eventueel 'herstel' zijn er nog redelijk wat instapmomenten denk ik. Wie komt er nu in de plaats? Hebben we zekerheid over hun businessmodel voor de toekomst? En van diegenen die publiek Unity hebben afgezworen, wie komt er terug? Want als het sentiment zich doorzet kan je misschien eerder beginnen kijken naar de competitie die voet naast Unity kan zetten straks misschien. Slay The Spire devs zijn bijvoorbeeld naar Godot aan het trekken voor hun volgende game.

Ik weet te weinig over de concurrentie (inhoudelijk én het sentiment van de devs erover) om momenteel een beredeneerde beslissing te nemen op dat vlak.

Als toenmalig EA-investeerder ben ik geïnteresseerd. Maar de publieke opinie is nog steeds negatief mbt Unity, merk ik. Ik wacht eerst nog een paar dagen/weken af om te zien hoe het draait. Van hier tot bij een eventueel 'herstel' zijn er nog redelijk wat instapmomenten denk ik. Wie komt er nu in de plaats? Hebben we zekerheid over hun businessmodel voor de toekomst? En van diegenen die publiek Unity hebben afgezworen, wie komt er terug? Want als het sentiment zich doorzet kan je misschien eerder beginnen kijken naar de competitie die voet naast Unity kan zetten straks misschien. Slay The Spire devs zijn bijvoorbeeld naar Godot aan het trekken voor hun volgende game.

Ik weet te weinig over de concurrentie (inhoudelijk én het sentiment van de devs erover) om momenteel een beredeneerde beslissing te nemen op dat vlak.
Goede opmerking. Ben zelf ook nog niet ingestapt (1 aandeel gekocht om ze op de radar te hebben :p) en wil inderdaad ook even kijken wie de nieuwe CEO wordt. Ad-interim hebben ze de voormalige CEO van Red Hat aangesteld, dat wel een goede reputatie had bij klanten als zijnde open source.

Ivm Unity afzweren: Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar veel moeilijker gedaan. Dus hier en daar zullen er inderdaad wat klanten vertrekken, maar de sterkte van Unity is net dat de switching costs enorm groot zijn. Klanten hebben jarenlang geinvesteerd in het platform, zowel qua skill set (die skills zijn niet 1 op 1 te transferren naar een nieuw platform & het vraagt moeite om je in te werken op een nieuwe engine) alsook het feit dat je binnen Unity content van vorige games makkelijk kunt recycleren voor je nieuwe games, terwijl je dat dan wellicht weer van scratch moet developen binnen een nieuwe gaming engine. (ben geen expert in gaming development, dus kan moeiljik inschatten hoe groot die effort exact is).

Maar inderdaad, het is nog even afwachten hoe groot de schade uiteindelijk blijkt te zijn.

En de koers staat natuurlijk relatief laag, dus er zit al wel wat pessimisme ingebakken.

Klopt niet. Om de gasvoorraden leeg te trekken zou je een horrorwinter moeten hebben (genre eenmaal om de 50 jaar, met het huidige klimaat waarschijnlijk minder dan 100 jaar). Het probleem gaat zich dan eerder volgende zomer en volgende winter stellen: je krijgt de stockages niet volledig opgevuld als je ze deze winter volledig moet leegtrekken.
Dat risico zit nu al voor een stukje ingeprijsd (prijzen voor SUM24 zijn hoger dan voor WIN23, en WIN24 is nog wat hoger).

Natuurlijk zal een kouder-dan-gemiddelde winter impact hebben op de prijzen, maar het is geen apocalyptisch scenario zoals jij denkt.

Denk dat je rekening houdt met het feit dat Rusland ook gewoon blijft leveren deze winter, waar niet zomaar op gerekend kan worden...
Of een pijpleiding hier of daar die gesaboteerd wordt :-)

Goede opmerking. Ben zelf ook nog niet ingestapt (1 aandeel gekocht om ze op de radar te hebben :p) en wil inderdaad ook even kijken wie de nieuwe CEO wordt. Ad-interim hebben ze de voormalige CEO van Red Hat aangesteld, dat wel een goede reputatie had bij klanten als zijnde open source.

Ivm Unity afzweren: Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar veel moeilijker gedaan. Dus hier en daar zullen er inderdaad wat klanten vertrekken, maar de sterkte van Unity is net dat de switching costs enorm groot zijn. Klanten hebben jarenlang geinvesteerd in het platform, zowel qua skill set (die skills zijn niet 1 op 1 te transferren naar een nieuw platform & het vraagt moeite om je in te werken op een nieuwe engine) alsook het feit dat je binnen Unity content van vorige games makkelijk kunt recycleren voor je nieuwe games, terwijl je dat dan wellicht weer van scratch moet developen binnen een nieuwe gaming engine. (ben geen expert in gaming development, dus kan moeiljik inschatten hoe groot die effort exact is).

Maar inderdaad, het is nog even afwachten hoe groot de schade uiteindelijk blijkt te zijn.

En de koers staat natuurlijk relatief laag, dus er zit al wel wat pessimisme ingebakken.
Mbt Unity afzweren. Nu zullen we echt zien hoe snel/goedkoop met de switch kan maken. Tot nu toe was er geen noodzaak. Dan kan men creatief worden en trailblazen.

De deal tussen Exxon en Pioneer is rond.

Geen zotte premium.

Er was ook sprake dat Chevron eerder dit jaar zou hebben overwogen om een bod te lanceren op Occidental. De interesse is volgens diezelfde bronnen intussen gekoeld. Chevron zou kijken naar kleinere spelers.

In elk geval heel interessante tijden in de sector.

Er was ook sprake dat Chevron eerder dit jaar zou hebben overwogen om een bod te lanceren op Occidental. De interesse is volgens diezelfde bronnen intussen gekoeld. Chevron zou kijken naar kleinere spelers.

In elk geval heel interessante tijden in de sector.
Oxy nog wat te veel schulden en vooral Buffett dat ertussen zit...
APA is misschien een interessant overnameprooi.

inderdaad, dat is ook altijd mijn insteek geweest -> als mazoutprijs naar €1,50 gaat dan kost me dat €1000 meer wat ik ruimschoots goedmaak met de gestegen prijs van OXY :biglaugh: (nog 750l in de tank,dus ik wacht nog effe)

Ben jij diegene die al die mazout zit te bestellen?

Ozempic hype zal wel tegen de piek zitten denk ik.

Gisteren heel veel MedTech stocks -5% tot -20% uit vrees dat Ozempic een materiele impact zou hebben op hun sales. Lijkt me toch allemaal extreem voorbarig.

Vorige week ook een analist die met een negatieve note kwam over 1 van mijn holdings Toast (SaaS en PoS voor restaurants) omdat mensen door Ozempic minder zin zouden hebben om nog op restaurant te gaan eten. :laugh: Als dat de bear case is voor mijn aandelen waar ze mee afkomen, des te beter.

Ozempic hype zal wel tegen de piek zitten denk ik.
Voor een keer dat een hype terecht is, kan dat toch wel héél wat zotter als ik vergelijk met alle andere onnozele hypes van de afgelopen paar jaar :)

- Als mensen minder overgewicht hebben en gezonder zijn op nog andere vlakken, dan lijkt het mij wel logisch dat dat gevolgen heeft voor farma in de brede zin.

- Ook al bear cases gelezen over consumer goods bedrijven (zoals Pepsico en Kraft met hun snacks) dat die eigenlijk voor +50% van de winst afhangen van slechts 20% "superconsumers".
En die superconsumers zijn natuurlijk net de target van de Ozempic-gang.

- Ook restaurants weet ik idd zo niet of dat per se negatief gaat zijn.

In de zin van: Als de consument weet dat hij in de toekomst op een paar maand tijd toch moeiteloos die recente extra 5-6 kg kwijt kan geraken, lijkt mij dat psychologisch eerder een vrijgeleide om daartussen zonder spijt te kunnen schranzen :)

Geen idee wat de gevolgen zijn van langdurige jo-jo voor de gezondheid.

Bv. Telkens 9 maand overconsumptie waarbij je 6 kg bijkomt, gevolgd door telkens 3 maand afvalperiode waarbij je die 6kg terug kwijt geraakt.
Lijkt mij gezonder dan permanent 10-15-20kg te dik te zijn?

Natuurlijk ben je dan wel initieel die 10-15-20 kg afgevallen om op 'gezond gewicht' te komen.
In dat initiële jaar zullen restaurants en consumer goods bedrijven wel minder verkocht hebben.

Maar na het initiële gewichtsverlies en dus long term... niet zo zeker dat het slecht zal zijn voor de 'brolvoeding' industrie.

Laatst bewerkt:
En... weer klein (edit: bij nader inzien eigenlijk niet zo klein) foutje gemaakt.

September 2022: ceo Shell wordt buitengesmeten, en nieuwe ceo wordt aangesteld.

En wat doet die nieuwe ceo?
Exact wat ik al jaren zit te zeggen, nl. Onmiddellijk stoppen met nieuw geld te verspillen in oa. onrendabele windmolenparken om de esg crowd te plezieren (1 van de hoofdredenen waarom Shell zo'n non-performant bedrijf was), en herinvesteren in olieprojecten.

Waardoor in de toekomst dus meer geld naar de aandeelhouders zal vloeien dan in het recente verleden.

En wat doe ik? Niets.

Resultaat: shell +35% sindsdien, veel meer dan andere oliebedrijven.

Basic, voor de hand liggende, bedrijfsspecifieke fundamentele info,, negeren, kost geld :(

Laatst bewerkt:
@cege @Valkuil

Waarom gaat PACB -10% vandaag? Gewoon owv rente-vrees? Ik vind precies geen bedrijfsspecifiek nieuws?
Geen idee, volatiel als wat. Waarom ging het de voorbije drie dagen +10%? Geen idee. Waarom ging het de voorbije maand -25%? Geen idee. :lol: Veel inside information (maar dan zou het niet zo korte termijn op en af gaan) of speelbal van de gekke markt? Ik zit erin @11.00 maar voor de lange termijn dus /care.

@LaCucaracha voor een deel van de -25% afgelopen maand is er wel een mogelijke verklaring van markt dynamiek in de biotech sector in zijn geheel, maar dat zijn anderzijds ook zaken die al langere tijd spelen en waarvan ik zou verwachten dat ze minder invloed hebben op PacBio dan sommige andere spelers (die het niet zo slecht doen). Dus eerlijk, geen idee.

@LaCucaracha voor een deel van de -25% afgelopen maand is er wel een mogelijke verklaring van markt dynamiek in de biotech sector in zijn geheel, maar dat zijn anderzijds ook zaken die al langere tijd spelen en waarvan ik zou verwachten dat ze minder invloed hebben op PacBio dan sommige andere spelers (die het niet zo slecht doen). Dus eerlijk, geen idee.
Thanks!

Terug
Bovenaan