Kleine Beursfeiten

APA wel met heel wat grond in de Permian, maar geen topkwaliteit
- PXD was ook geen topkwaliteit, vandaar de vrij lage overnameprijs.

- Bijkomend heeft de grootaandeelhouder (Sheffield) gigantische meerwaarden, hij zat er al 30-40 jaar in of zo.
Omdat hij bij de verkoop van PXD aandelen Exxon krijgt en geen cash, kan hij zijn capital gains normaal gezien uitstellen denk ik, tot hij die Exxon aandelen verkoopt in de toekomst.
Dat maakt een gigantisch verschil op x jaar, dus vandaar ook dat hij waarschijnlijk een extra korting toestond.

Overal shitstorm in de sector.

Twist, illumina, agilent, biorad, Thermo. Overal feest vandaag.

Stay calm and carry on. We gaan wel uitbodemen in de sector. Is het niet in q4, dan is het q1 of q2.
Waar ik toch altijd van opkijk is de sterkte van die reacties op zaken die toch al lange tijd spelen. Maar misschien schat ik de impact ervan verkeerd in.

Overal shitstorm in de sector.

Twist, illumina, agilent, biorad, Thermo. Overal feest vandaag.

Stay calm and carry on. We gaan wel uitbodemen in de sector. Is het niet in q4, dan is het q1 of q2.

Ik blijf het toch zeer moeilijk vinden om op bvb illumina of pacb een correcte waarde te plakken

Ik blijf het toch zeer moeilijk vinden om op bvb illumina of pacb een correcte waarde te plakken
Terugkeer naar >1bn profit/y lijkt me zeker realistisch éénmaal GRAIL buiten. Bekijk de financials en zie hoe veel GRAIL kost aan R&D, SGA, legal settlements, en dat voor iets dat zijn waarde nog moet bewijzen.
Huidige ILMN market cap 20bn, nog paar bn eraf na GRAIL divestment?
Dat lijkt me dan toch een fameuze onderwaardering voor een momenteel quasi monopolie in een markt waarvan verwacht wordt dat ze de komende jaren nog substantieel zal groeien.

PACB, moeilijker, hoeveel market share kunnen ze afsnoepen van ILMN? Hun product is superieur op papier en volgens cege ook in praktijk, voorlopig vrij nauw product portfolio in vergelijking met ILMN maar met de acquisitie van Apton werken ze ook naar een breder portfolio. Maar wat heeft ILMN nog in de mouw zitten?

Dat is het moeilijke aan de biotech sector, zelfs voor de mensen die erin zitten, de technologie evolueert enorm snel, bv. onmogelijk om de patent portfolio's bij te houden, en de volgende disruptieve technologie loert mogelijk om de hoek. Kijk naar Biocartis. 10-15 jaar geleden was dat nog belovend qua technologie en marktpotentieel, maar intussen is die technologie/market potential naar mijn mening stilaan wat prutsen in de kantlijn.

Dus mogelijks richting 1 miljard dollar winst, wat op een een market cap van 20,6 miljard overeenkomt met een forward p/e (‘24? ‘25?) van 20.
Niet overdreven duur, maar dan moet er wel wat groei zijn.
Echter de voorbije 5 jaar een dramatische 6,5% top line cagr (dramatisch omwille van de absurde waardering dat daar al die tijd tegenover stond)
Gaat dat snel opveren richting 10-15%?
Zo niet, zie ik de aantrek niet in dit verhaal.
Meer dan genoeg turnarounds die een stuk goedkoper noteren.

Ozempic hype zal wel tegen de piek zitten denk ik.

Gisteren heel veel MedTech stocks -5% tot -20% uit vrees dat Ozempic een materiele impact zou hebben op hun sales. Lijkt me toch allemaal extreem voorbarig.

Vorige week ook een analist die met een negatieve note kwam over 1 van mijn holdings Toast (SaaS en PoS voor restaurants) omdat mensen door Ozempic minder zin zouden hebben om nog op restaurant te gaan eten. :laugh: Als dat de bear case is voor mijn aandelen waar ze mee afkomen, des te beter.
NVO komt net met herziende guidance.
Vorige guidance: revenue groei dit jaar tussen 27 - 33%.
profitgrowth 31 - 37 %

Nu een nieuwe update naar revenue groei 32 - 38%
profit growth 40-46 %

De hypetrain tsjoekt voort.

Dus mogelijks richting 1 miljard dollar winst, wat op een een market cap van 20,6 miljard overeenkomt met een forward p/e (‘24? ‘25?) van 20.
Niet overdreven duur, maar dan moet er wel wat groei zijn.
Echter de voorbije 5 jaar een dramatische 6,5% top line cagr (dramatisch omwille van de absurde waardering dat daar al die tijd tegenover stond)
Gaat dat snel opveren richting 10-15%?
Zo niet, zie ik de aantrek niet in dit verhaal.
Meer dan genoeg turnarounds die een stuk goedkoper noteren.
"Mogelijks richting 1bn winst", ik schreef "meer dan 1bn".
Is dat met opzet dat je de laagste top-line CAGR eruit pikt? Waarom 5y?
Wat is een realistische sequencing market forecasted CAGR?
Wat is een realistische forecasted ILMN market share?
Wat is er op macro-economisch, biotech marktniveau en bedrijfsniveau gebeurd in 2020-2022 en welk effect heeft dat gehad op de CAGR?
...
Allemaal veronderstellingen natuurlijk, maar het lijkt me toch wat ingewikkelder dan keuze door P/E in functie van 5y CAGR. Obvious backtest: 5j geleden had AAPL een 5Y CAGR van ~7%, PE 18. Ik teken direct voor ILMN die de komende vijf jaar het ritje maakt dat AAPL de voorbije 5j maakte.

Ik kan je volgen in een wat absurd hoge waardering gedurende een deel van het verleden.

YearEarnings (bn$)CAGR2022 (%)5Y CAGR (%)
2022​
4584​
6,6​
2021​
4526​
0,6​
10,5​
2020​
3239​
12,3​
6,2​
2019​
3543​
6,7​
9,8​
2018​
3333​
6,6​
12,4​
2017​
2752​
8,9​
14,1​
2016​
2398​
9,7​
2015​
2220​
9,5​
2014​
1861​
10,5​
2013​
1421​
12,4​
2012​

Ik vind het raar dat de beursindexen niet de dieperik ingaan: https://www.standaard.be/cnt/dmf20231013_94475696
Moslims over heel de wereld gaan dit niet zomaar laten passeren als Israel Palestina gaat annexeren...

Zo dramatisch allemaal zeg.

De Gazastrook is letterlijk een strook van niks en er wordt niks geannexeerd.

Buiten veel zagen gaat er niks gebeuren.

Er gaat niet minder geconsumeerd worden hoor. Integendeel mss zelf meer. 🤔

De realiteit is ongeloofwaardiger dan fictie, je verzint het gewoon niet :rofl::rofl:

Het is een afweging tussen milieu en mensenrechten. Het ene is gelinkt aan het andere. Zie ook het artikel:

In oktober 2021 besliste het Noorse Hooggerechtshof dat de aanleg van het windmolenpark de rechten van de Sami had geschonden, die het land al eeuwen gebruiken om rendieren te fokken. Sindsdien gebeurde er echter niets om iets aan de situatie te veranderen.

De Noorse premier Jonas Gahr Støre heeft al toegegeven dat er sprake is van een “aanhoudende schending van de mensenrechten”. De regering heeft zich ook al meermaals verontschuldigd omdat ze niets doet aan de situatie. Volgens energieminister Terje Aasland is het afbreken van alle windturbines echter niet aan de orde.

Greta Thunberg sloot zich donderdag aan bij het protest. Volgens de klimaatactivist moeten energiebedrijf Statkraft - dat 80 turbines heeft op de site - en de andere eigenaars van het windmolenpark een oplossing eisen “zodat groene energie in de toekomst op de juiste manier wordt ontwikkeld, zonder de rechten van de inheemse bevolking te schenden.”
Het is niet alsof ze nu opeens pro-Shell is geworden he. En de situatie met de Sami is sowieso al gevoelig in Scandinavië. Dat zijn hun eigen "natives" en die zijn lang wat tweederangsburgers geweest (understatement).

Laatst bewerkt:
Het is een afweging tussen milieu en mensenrechten.
"Mensenrechten".
Nogal een overstatement, me dunkt.

Ik stel gewoon vast dat het blijkbaar totaal niet 5 voor 12 is inzake klimaat, zoals Thunberg al jaren verkondigt.

Als over dergelijke onnozelheden al moeilijk gedaan wordt om elektrificatie vooruit te helpen (voor de rechtbank, én gesteund door klimaatactivisten, no less), dan is er inderdaad 0 hoop.
En elektrificatie is dan nog maar 30% van het co2 probleem.

Met zulke escapades (naast PVDA uitspraken) verwatert haar centrale boodschap inzake klimaat werkelijk tot nul.

Gelukkig doet Oxy wel nog iets nuttig om het probleem te helpen oplossen ;)

Terug
Bovenaan