Kleine Beursfeiten

Ik snap je punt, maar ik zou bij een doorstart eerder verwachten dat ze in de kosten gaan snijden, alles wat niet opbrengt eruit. En dan kan je gerust na een paar jaar weer een degelijke waarde hebben als bedrijf. Wel heel zuur voor de aandeelhouders die alles verloren hebben in het faillissement, dat wel.
Toont weer maar aan dat je als belegger maar beter je huiswerk goed doet. En dat lijkt mij geen haalbare kaart als particulier, mogelijks als je sector heeeel goed kent en geletterd bent in jaarrekeningen. Eenmaal bij een curator...

Naar breed gedragen geloofwaardigheid van (Belgische) aandelen kan dit wel tellen... gelukkig is er een oneindig vat van nieuwe gelukkigen.

Zelf voornamelijk een long-term IWDA indexer (als in DCA'er) om zo'n risico's niet te moeten lopen. Los daarvan ben ik ook niet kundig genoeg om rechtstreeks in aandelen te investeren..

Maar ik verbaas mij toch altijd opnieuw dat er mensen zijn die zo'n risico's willen lopen zonder diepgaande risico-inventarisatie/begrip.

De markt voor de huidige Biocartis producten is gewoon ook klein en krimpend. 10j geleden was dat nog helemaal anders. Het is uiteindelijk maar een systeem om easy PCR te doen. De meeste deftige labs doen tegenwoordig allerlei DNA tests, waardoor de "ease" factor niet echt meespeelt: patiënt staal moet toch gepreprocessed en DNA/RNA geëxraheerd worden voor die andere tests, en het is dan weinig moeite om een (extra) PCR te lopen op een dedicated PCR toestel. Op die dedicated PCR toestellen kan dat ook gewoon high-throughput en goedkoper dan met Idylla.

Dus de enige markt die ik zie zijn kleine perifere labs die enkel wat PCR tests lopen en niet mee zijn met de state-of-the-art. Van zodra je enige scale hebt of veel verschillende tests loopt, zijn die Idylla tests redelijk duur en kan je die beter in-house ontwerpen wat trouwens ook geen rocket science is, wel wat werk maar als je enige scale hebt, valt dat wel mee.

Er is verder ook een shift naar meer en meer te analyseren biomerkers, wat met een simpele PCR niet makkelijk/efficiënt is, daarvoor heb je de Illumina/PacBio/... instrumenten nodig.

Dus tenzij ze nog wat in hun mouw hebben zitten, zie ik weinig toekomst voor Biocartis, eerder een dalende markt voor hun huidige producten.

Sectorgenoot @cege might disagree, want heeft Biocartis nog in port (of toch gehad) dacht ik?

Nog eens mooie case wat een absolute criminelen KBC zijn. Ik wens die een tweede faillissement toe.

Dit maakt carbon capture al veel interessanter.
Ze gaan carbon capture gebruiken om meer olie uit de grond te kunnen pompen.

Yep, bijna een jaar geleden:
the programs now open the door to the use of taxpayer dollars to fund carbon capture projects that produce fossil fuels through a process known as enhanced oil recovery, or EOR. "

3x raden welk bedrijf zwaar gebruik maakt van EOR... (hint: ticker begint met een O en rijmt op pipi)

Productie gaat dus stijgen zonder corresponderende capex omdat het operationeel veel beter evolueert dan verwacht, ook volgend jaar.

En inventory stijgt zonder 1 euro uit te geven doordat ze nieuwe technieken toepassen die zorgen voor 150% inventory replacement de afgelopen jaren. (Dus voor iedere 1000 barrels die ze oppompen, vinden ze 1500 barrels extra)

Het is vooral dat laatste ook dat de markt negeert volgens mij.
Ik lees dat bijna nergens in de analyses.

Hun inventory is immers berekend op het feit dat ze in hun enhanced oil recovery activiteit tot 10% van de olie kunnen recupereren in die oude olievelden.
Vicki zegt dat ze nu met hun nieuwe extractietechnieken 18% en meer gaan kunnen oppompen.

Dat is dus bijna een verdubbeling.
Zomaar, voor niets.
En EOR is de helft van de Permian.

Goed ja, anyway, spreek mij niet van 'je had weeral geluk hé Janus' als plots blijkt dat de markt dit begint te valideren, zoals hier sommigen beweerden bij fcnca, ook al loopt het exact zoals ik ex ante uitschreef :sneaky:

- betere inventory aan olievelden
- meer productiviteit uit dezelfde olievelden dan concurrenten

- via carbon capture :
--- meer co2 in de grond dan eruit komt aan olie.
Dus carbon-zero olie, de heilige graal om te kunnen verder doen met een maatschappelijke license to operate.
-- meer olie uit dezelfde grond (tot 18% ipv 10%)

- 85% geopolitiek stabiel gelegen productie

- gediversifieerd in chemicals waar ze ook een competitive advantage hebben vanwege hun olieproductie als grondstof

- bezitten midstream pijpleidingen (WES) zodat de productie tot aan de kust geraakt zonder bottleneck in de toekomst

- kapitaalallocatie door Buffett

Welcome to the dark side, @Nesjamag ;)

Top 3 van Tom Simonts dit weekend bij Spaarvarkens (doe er je voordeel mee :biglaugh: :biglaugh: ):

1. Ontex
2. Deceuninck
3. IBA

Redenering bij elk van de 3: turnaround kandidaat aan goedkope waardering -> als zijn track record zich voortzet dus alvast één van de 3 failliet in de komende 12 maanden.

Terug
Bovenaan