Kleine Beursfeiten

24,61 usd tangible book value per share eind Q2. Dus je betaalt nu ongeveer de boekwaarde.

Voor wat het waard is natuurlijk, want de balans van een bank blijft moeilijk in te schatten. Er kunnen altijd lijken uit de kast vallen.
Onmogelijk om te voorspellen wat een worst case scenario inhoudt wegens bovenstaande.

Ter vergelijking (price/tangible book)
JPM 1,8x
Barclays 0,54x
Bank of America 1,17x
Bnp Paribas 0,61x
Citi 0,47x
Deutsche 0,38x
First citizens 1,08x
KBC 1,16x
Santander 0,76x
Truist 1,36x
Wells Fargo 1,11x

Is price/tangible niet moeilijk om zo te vergelijken - zonder een indicatie van de assets zelf. Zo kan je zo maar concluderen dat Deutsche en Citi wel heel goedkoop zijn tov FCNCA & UBS.

Is price/tangible niet moeilijk om zo te vergelijken - zonder een indicatie van de assets zelf. Zo kan je zo maar concluderen dat Deutsche en Citi wel heel goedkoop zijn tov FCNCA & UBS.
Dat klopt. TBV en Price/TBV alleen zeggen niet veel. Zoals Janus recent aangaf is de kwaliteit van de assets van Deutsche bvb niet top. In elk geval inferieur aan die van pakweg JPM of zelfs UBS.
Je betaalt nog steeds voor (gepercipieerde, want blijft tot op zeker niveau een black box) kwaliteit.

Heb geen toegang tot fancy finance programma’s dus heb recent een Excelletje gemaakt waar ik naast TBV tal van andere metrics type ROA, ROTCE, NIM, CET1, efficiency ratio, loan/deposit, dividend, etc. in noteer voor 20 grote banken. Kwestie om het wat op te volgen.
Maar eigenlijk is dat meer bezigheidstherapie dan iets anders…
Voor de grote returns type FCNCA en UBS hadden de alomgekende historische metrics namelijk totaal niet geholpen.

Ook veel risico voor extra bankentaksen (zoals in Italie): oorspronkelijk voorstel 40% van winst wegbelasten. Ik vind dit zelfs een goed voorstel maar wel extra risky om in bankaandelen te beleggen.

Tja Colruyt. Ik was er redelijk vast van overtuigd dat de Jef & familie het familiebedrijf van de beurs gingen halen met de centen van ons Nathalie.
Ik had de kar vol geladen.

Maar dan deed de Jef ineens nen helen hoop dingen van de hand, deed zelf een stap opzij,

De nieuwe chef schijnt niet (meer) de opdracht te hebben om de winkel naar beneden te praten (en de het cijferglas als halfleeg te presenteren).

Dus ja, de beurs-exit hypothese leeft nog, maar 't is wel veel duurder geworden.

Het is misschien een VdVelde bis verhaal. Het management had er ook alles voor gedaan om de koers zwaar te drukken, maar dan op 't laatste moment was de familie het toch niet eens.

Ze gaan op zoek naar strategische manieren om aandeelhouder waarde te creëren, hinten toch duidelijk naar een verkoop als is een merger ook mogelijk. Zit wel wat potentieel in, benieuwd wat er komt.

Hoe werkt zoiets in België eigenlijk?
Zijn patenten, IP en dergelijke geen onderdeel van de beursgenoteerde vennootschap? Of heeft dat te maken met doorstart/faillissement wetgeving? Of het type aandelen ofzo?

https://www.economist.com/by-invita...al-wont-save-big-oil-but-may-help-the-climate

Opiniestuk van oprichter van Carbon Engineering, dat recent door OXY is overgenomen.
deel het hier omdat het met OXY te maken heeft maar zelf vind ik het stuk weinig waardevol (Behalve dan de info dat het 70$ per vat olie kost om het te decarboniseren). Voor de rest is hij kritisch over het motief van oliebedrijven om deze initiatieven op te starten (maar zijn portefeuille zegt iets anders) en dat hij meer toekomst ziet in strikte scheiding van deze initiatieven van oliebedrijven.

Hoe werkt zoiets in België eigenlijk?
Zijn patenten, IP en dergelijke geen onderdeel van de beursgenoteerde vennootschap? Of heeft dat te maken met doorstart/faillissement wetgeving? Of het type aandelen ofzo?

Ik ken de details achter Biocartis niet, maar bij een faillissement waar niets overblijft om de aandeelhouders iets uit te betalen (de staat, banken, leveranciers, werknemers etc. krijgen voorrang), ben je je geld kwijt. Na de doorstart ben je in de meeste gevallen geen eigenaar van aandelen in de nieuwe firma.

Eens die grafiek bekeken.

Ik lees dat er nog retail-beleggers inzaten met 50k of zelfs 150k.

Dat was toch een kroniek van een aangekondigde dood? Nu ja, steeds makkelijker als je er zelf geen aandelen in hebt om dat te zien.
Maar die grafiek was er gewoon eentje van recht naar de verdoemenis.
vraag was gewoon: “wanneer valt het doek”.

Heb die adviezen ook nooit begrepen. Kbc maakt een onderscheid tussen kopen en opbouwen.
En dan nu ineens koersdoel 0: sell. Tja.

Ik ken de details achter Biocartis niet, maar bij een faillissement waar niets overblijft om de aandeelhouders iets uit te betalen (de staat, banken, leveranciers, werknemers etc. krijgen voorrang), ben je je geld kwijt. Na de doorstart ben je in de meeste gevallen geen eigenaar van aandelen in de nieuwe firma.
Maar is de waardering van zo'n bedrijf nu niet deels patenten en IP?
Die zou toch 'verkocht' kunnen worden.

Of heeft dat dan al plaatsgevonden tijdens de afhandeling van het faillissement?

Of heeft dat dan al plaatsgevonden tijdens de afhandeling van het faillissement?
Ben geen kenner dus als corrigeer mij gerust maar octrooien worden in jaarrekening blijkbaar opgenomen als "immateriële vaste activa" en het beursgenoteerde Biocartis group NV is een kapitaalvennootschap volgens NNB en daar staat geen waarde bij immateriële vaste activa/?

Kan ik er dan vanuit gaan dat de octrooien anders geborgen zijn? Kan je dat ergens makkelijk checken?

Ik zie wel in hun jaarverslag dat ze op z'n minst de laatste 2 jaar 38+48m€ kosten onderzoek en ontwikkeling hebben. Dit zal de jaren ervoor ook wel aanwezig zijn.

Als je dan verder zoekt over waardering van octrooien vind je het volgende voor interne ontwikkeling en waardering van het octrooi:
(3) worden verkregen door inbreng, de waardering gebeurt op basis van de bedongen waarde van de inbreng (artikel 3:17 KB/WVV).

Wanneer de intellectuele eigendomsrechten intern worden ontwikkeld, dan worden ze gewaardeerd op basis van de vervaardigingsprijs (artikel 3:15 KB WVV). De vervaardigingsprijs omvat de rechtstreekse productiekosten, alsook het evenredig deel van de onrechtstreekse productiekosten, voor zover die kosten betrekking hebben op de normale productieperiode. Onrechtstreekse productiekosten hoeven evenwel niet (of kunnen slechts gedeeltelijk) in de vervaardigingsprijs opgenomen worden, maar dit moet dan wel vermeld worden in de toelichting. Let wel, waardering op basis van de vervaardigingsprijs is enkel mogelijk indien deze niet hoger is dan een voorzichtige raming van de gebruikswaarde of van het toekomstig rendement van het desbetreffende actief voor de onderneming (artikel 3:38 KB/WVV).

Dus ergens moet dan toch serieus meetellen in de afhandeling van dat faillissement?
Iemand daar ervaring in?
(Disclaimer: heb geen Biocartis aandelen nu of eerder)

Ander funfact, Credit Suisse Group Ag is voor 3,61% aandeelhouder van de Biocartis group volgens de laatste jaarrekening.

Als je die patenten en IP zou verkopen, blijft er een lege doos over, en het bedrijf was mét die patenten en IP al verlieslatend... Ze zullen daar een aantal van wel nodig hebben voor de doorstart, en net de meer succesvolle.
En ik weet ook niet wie interesse zou hebben om serieus geld neer te leggen voor patenten en IP van een verlieslatend bedrijf, ik zou niet verwachten daar de grote cash cows tussen te vinden? De kost die Biocartis zelf gedaan heeft om die te ontwikkelen, bepaalt ook de waarde niet van zo'n IP, dat hangt veel meer af van de verwachte commerciële waarde en die zal niet denderend zijn gezien de slechte resultaten denk ik...

Als je die patenten en IP zou verkopen, blijft er een lege doos over, en het bedrijf was mét die patenten en IP al verlieslatend... Ze zullen daar een aantal van wel nodig hebben voor de doorstart, en net de meer succesvolle.
En ik weet ook niet wie interesse zou hebben om serieus geld neer te leggen voor patenten en IP van een verlieslatend bedrijf, ik zou niet verwachten daar de grote cash cows tussen te vinden? De kost die Biocartis zelf gedaan heeft om die te ontwikkelen, bepaalt ook de waarde niet van zo'n IP, dat hangt veel meer af van de verwachte commerciële waarde en die zal niet denderend zijn gezien de slechte resultaten denk ik...

Daarom vraag ik mij af wat de verhouding is tussen onderzoek ontwikkeling, octrooi en (te verwachten) resultaten en de waardering bij afhandeling van een faillissement.

Blijkbaar hebben ze wel degelijk waarde anders zou het belachelijk zijn om een doorstart te maken.
Of er vraag is naar hun octrooien is ook mijn vraag, ik veronderstel dat dan onderzocht wordt bij de afhandeling van het faillissement?

Stel dat Biocartis doorstart NV binnen 2 jaar een multiple waarde heeft van het huidige Biocartis en dat dat volledig leunt op die paar goedgekozen octrooien.
Dan is het toch een logisch gevolg dat er twijfel ontstaat over de eerdere waardering?

Daarom vraag ik mij af wat de verhouding is tussen onderzoek ontwikkeling, octrooi en (te verwachten) resultaten en de waardering bij afhandeling van een faillissement.

Blijkbaar hebben ze wel degelijk waarde anders zou het belachelijk zijn om een doorstart te maken.
Of er vraag is naar hun octrooien is ook mijn vraag, ik veronderstel dat dan onderzocht wordt bij de afhandeling van het faillissement?

Stel dat Biocartis doorstart NV binnen 2 jaar een multiple waarde heeft van het huidige Biocartis en dat dat volledig leunt op die paar goedgekozen octrooien.
Dan is het toch een logisch gevolg dat er twijfel ontstaat over de eerdere waardering?

Ik snap je punt, maar ik zou bij een doorstart eerder verwachten dat ze in de kosten gaan snijden, alles wat niet opbrengt eruit. En dan kan je gerust na een paar jaar weer een degelijke waarde hebben als bedrijf. Wel heel zuur voor de aandeelhouders die alles verloren hebben in het faillissement, dat wel.

Terug
Bovenaan