Kleine Beursfeiten

Zou higher for longer eindelijk beginnen doorsijpelen? Met wat geluk gaan we nog eens terug naar de Oct' 22 lows om wat kwaliteitsnamen goedkoop op te kunnen pikken🤞

Zou higher for longer eindelijk beginnen doorsijpelen? Met wat geluk gaan we nog eens terug naar de Oct' 22 lows om wat kwaliteitsnamen goedkoop op te kunnen pikken🤞
De markt overdrijft elke keer opnieuw, dus nu in deze correctie verwacht ik toch ook een overdreven reactie, dus nog maar wat wachten vooralleer we aan de koopjes beginnen :wink:

Ik denk niet dat Meta, Google, Amazon, Nvidia en co nog naar de lows van toen gaan hoor... Niet vergeten dat je toen hoge energieprijzen had, de inflatie nog heel hoog was en er nog enorm veel onzekerheid was over de impact van de rate hikes en de inflatie.

Ik geloof die " higher for longer" ook niet echt. Natuurlijk moet hij wat hawkish berichten de wereld insturen, maar vanaf het moment dat er signalen zijn dat de inflatie afneemt en/of dat de economie al te zeer verslecht, gaat die rente naar beneden.

That being sad, dat de dollar zo blijft stijgen baart mij ook wel wat zorgen.

Ik denk niet dat Meta, Google, Amazon, Nvidia en co nog naar de lows van toen gaan hoor... Niet vergeten dat je toen hoge energieprijzen had, de inflatie nog heel hoog was en er nog enorm veel onzekerheid was over de impact van de rate hikes en de inflatie.

Ik geloof die " higher for longer" ook niet echt. Natuurlijk moet hij wat hawkish berichten de wereld insturen, maar vanaf het moment dat er signalen zijn dat de inflatie afneemt en/of dat de economie al te zeer verslecht, gaat die rente naar beneden.

That being sad, dat de dollar zo blijft stijgen baart mij ook wel wat zorgen.
Ik denk ook niet dat we die lows nog gaan zien, maar zo snel gaat die rente toch echt niet naar beneden gaan, denk wel dat het duidelijk is dat de olieprijs rustig hoog gaat blijven en met de sterke dollar ga je zien dat de vooruitzichten in de kwartaalcijfers bij MSFT en co naar beneden zullen bijgesteld worden. Demand vanuit China blijkt ook moeizamer dan verwacht en oktober is traditioneel moeilijke beursmaand... ik blijf nog effe aan de zijlijn met de cash die ik opzij heb gezet ondertussen.

Als we het wisten, waren we steenrijk :)
Maar met een S&P500 die maar 10% onder zijn all time high staat, vrees ik ervoor dat alle slechte verwachtingen al in de koersen zouden zitten...
Inderdaad, wou het zelfde zeggen -> als je de koerswinstverhoudingen van die Amerikaanse aandelen ziet, dan zou een katapult omhoog me bijzonder zwaar verbazen.... de kans op een dagje Nasdaq -5% lijkt me groter in de komende maanden.

1 koopadvies (met dan nog koersdoelverlaging) en Adyen schiet bijna 6% hoger... Duidelijk dat deze veel te hard was afgestraft.
Dat is iets wat ik heel sterk gemerkt heb de afgelopen paar maanden/jaren.

Pak anno 2009-2019 waren koop- of verkoopadviezen van die sellside gewoon complete nothing burgers.
Dat werd straal genegeerd door iedereen, daar kwam geen enkele koersreactie op. (tenzij ten gevolge van tegelijk fundamenteel nieuws)

Nu is het echt regelmatig dat koersen 3-4-5% bewegen, louter omdat er een random analisten rapport uitgekomen is.

Dat duidt alleszins op grote retailbelegger participatie op de beurs of in die aandelen, want absoluut niemand met enige ervaring zou afgaan op louter een sellside analistenrapport om te kopen of verkopen op een bepaalde datum.

Eerder tendentieus artikel in de Tijd vandaag over de financiering van projecten in de oliesector/gassector/..

Oei, bedrijven geven obligaties uit. Volgens de tijd is dit een “grijze” markt qua financiering?
Die journalisten verdienen echt te weinig geld.

Dat hele artikel is precies geschreven door iemand die net afgestudeerd is. (in archeologie of zo)

En met die sfeerschepping helpen ze ook mee met de misguided en contraproductieve esg-financing zever.

Laatst bewerkt:
OpenAI zou nu al aan 90 miljard $ gewaardeerd worden in private markten.

10x revenue betekent dat ze 9 miljard $ revenue moeten genereren in de toekomst enkel & alleen om de huidige waardering te rechtvaardigen. En dat is dan al een genereuze multiple die enkel de premium software bedrijven krijgen. :)

OpenAI zou nu al aan 90 miljard $ gewaardeerd worden in private markten.

10x revenue betekent dat ze 9 miljard $ revenue moeten genereren in de toekomst enkel & alleen om de huidige waardering te rechtvaardigen. En dat is dan al een genereuze multiple die enkel de premium software bedrijven krijgen. :)
🤔🫧💢📉

Amerikaans gerecht start onderzoek nr Russische sanctie overtredingen bij CS/UBS, kortstondig -5% daarnet.
Alé, haal maar 1 of 2 miljard uit het opzij gezette bakje 'litigation' voor binnen een 4-tal jaar :)

Zo komt er mss nog een kans binnenkort om (bij) te kopen onder de 22-23.

Paar stukjes UBS bijgekocht aan 24.2 usd.
Ik overweeg ook om terug ubs te kopen.

Wat is dat waard in het slechste geval (rechtszaken,lijken uit de kast, etc....)?
En in een optimistisch scenario?
En in een conservatief scenario?

Tijdlijn?

Laatst bewerkt:
Ik overweeg ook om terug ubs te kopen.

Wat is dat waard in het slechste geval (rechtszaken,lijken uit de kast, etc....)?
En in een optimistisch scenario?
En in een conservatief scenario?

Tijdlijn?
24,61 usd tangible book value per share eind Q2. Dus je betaalt nu ongeveer de boekwaarde.

Voor wat het waard is natuurlijk, want de balans van een bank blijft moeilijk in te schatten. Er kunnen altijd lijken uit de kast vallen.
Onmogelijk om te voorspellen wat een worst case scenario inhoudt wegens bovenstaande.

Ter vergelijking (price/tangible book)
JPM 1,8x
Barclays 0,54x
Bank of America 1,17x
Bnp Paribas 0,61x
Citi 0,47x
Deutsche 0,38x
First citizens 1,08x
KBC 1,16x
Santander 0,76x
Truist 1,36x
Wells Fargo 1,11x