Kleine Beursfeiten

BeyondGaming, niet gehinderd door enige kennis of ervaring terzake: "Belachelijk, een middel om zonder moeite uw initiële probleem op te lossen? Schande! Je moet afzien!! Waar is de wereld naartoe! " :laugh:
Was er 50 jaar geleden ook zo een probleem met overgewicht?
Toen leden ze nochtans ook geen honger....

1 op 4 neemt psychofarmaca (anti-depressiva, angstremmers,....). Allemaal aan de pillen!!! Brave new world!!!

Laatst bewerkt:
En wat is uw bijdrage om de klimaatcris op te lossen?
Geen? Ik ben deel van die maatschappij, heb niks anders willen zeggen. Alleen dat je heel naïef moet zijn om te denken dat we dat probleem eventjes gezamenlijk gaan aanpakken door ons leven moeilijker te maken.

Dus, of we vinden een wondermiddel uit die ons toe laat te blijven doen wat we vandaag doen, of de aarde zal gewoon verder opwarmen en we passen ons daaraan aan. Het zal waarschijnlijk het tweede worden.

Klimaatcrisis? Aarde bestaat langer dan de mens, er zijn steeds periodes geweest van opwarming en afkoeling en stijgende zeespiegels etc.

Ik lig er niet wakker van.

Klimaatcrisis? Aarde bestaat langer dan de mens, er zijn steeds periodes geweest van opwarming en afkoeling en stijgende zeespiegels etc.
Het is wel wetenschappelijke consensus dat de aarde de laatste 200 jaar opwarmt door menselijke activiteit via uitstoot van co2 hé :)
En dat de aarde wel degelijk min. 2 graden zal opgewarmd zijn tegen 2050, met gevolgen voor het klimaat en mensen.

Of geloof je dat dan niet?

Wat die gevolgen juist zijn, hoe erg, en of we ons kunnen aanpassen, daarover is wel wat bredere discussie.

De eerste applicatie van de superconductors (nu twee keer geherproduceerd) zal bekabeling/bedrading zijn.
ATKR
Nope, origineel idee van mij.

Iedereen lijkt te focussen op het potentieel van superconductor materiaal op kamertemperatuur voor dingen die nog decennia veraf zijn.
Maar de eerst en gemakkelijkst haalbare applicatie is gewoon in elektriciteittransport. Dus gewoon nieuwe/betere bedrading.
Die kan dan geupgrade worden, en dan zal ATKR meer kunnen verkopen.

Een bedrijf met super saaie niet-tech producten kan een van de voornaamste begunstigden zijn van een hypertechnologische revolutie. En het is zeer goedkoop ook.
Maar dit is proof of concept in labo, lijkt me nog jaren verwijderd van de markt.
Misschien een paar jaar.
Maar de productie van het materiaal is vrij simpel.
Het opschalen is iets anders, maar volgens wat ik gelezen heb zou dit als kristallen gegroeid worden, waarmee men ook veel ervaring heeft in foundries (chips) om wafers te maken.
We zijn 2 maand verder (een eeuwigheid in sociale media tijden) en dat superconductor gedoe bleek dus allemaal een beetje gezever.

Heeft dit gevolgen voor uw thesis inzake ATKR?

Jawel, maar bv de inslagen van meteorieten (oa uitsterven dinosauriërs), vulkaanuitbarstingen etc, waren nog erger.
Er waren toen geen mensen toch? In welke zin was dat dan 'erg'?

"het klimaat" of "milieu" is niet iets dat gedaan wordt voor 'de bescherming van de natuur', want dat is een puur menselijk construct hé.
Het is voor mensen/de volgende generaties. (of toch wel deels onze generatie ook nog)

Ik denk eerder: “het zal mijn tijd wel meegaan”.
Après moi le déluge :)

Geen kinderen?

Hij investeert in Oxy dacht ik.

Dus hij draagt effectief bij aan het op schaal ontwikkelen van een potentieel belangrijke technologie om co2 uit de lucht te halen.

In tegenstelling tot mensen die bv. minder het vliegtuig nemen of 'consuminderen', en die dus een effectieve langetermijn klimaatoplossing absoluut 0,0 vooruit helpen.
Hoe draag je bij door louter aandelen van een ander over te kopen en bij te houden tot ze meer waard zijn? Da’s exact hetzelfde als dat je niet bijdraagt tot de klimaatverandering door aandelen te kopen in een oliebedrijf (discussie van een hele tijd terug in dit topic). Oxy een goedkope lening geven met het oog op het investeren in die carbon capture is iets anders.

Zonder carbon capture zou je eveneens balls deep in Oxy zitten om u daarna door Paris Hilton een cocktail te laten inschenken op het strand. Het geeft alleen een beter gevoel dat de bron van uw vermogen ook met carbon capture bezig is.

Aha, een goede toepassing voor AI:

FT: 'Robots can help issue a fatwa’: Iran’s clerics look to harness AI

“Robots can’t replace senior clerics, but they can be a trusted assistant that can help them issue a fatwa in five hours instead of 50 days,” said Mohammad Ghotbi, who heads a state-linked organisation in Qom that encourages the growth of technology businesses.

:rofl:

Een paar artikels van de laatste maanden:

- Pedro Brugada (zowat bekendste cardioloog van België) zegt letterlijk "Ozempic is een revolutie, maak het betaalbaar".

- Karolien Van De Maele, coördinator van het multidisciplinair obesitasteam in UZA, zegt:
‘Je mag ze nog zo intensief begeleiden, bij jongeren met een zeer hoog BMI is het moeilijk om met sporten en diëten alleen voldoende resultaat te halen.'

- Obesitas-expert KU Leuven hoopt dat het RIZIV wakker geschud wordt ivm terugbetaling Ozempic.

BeyondGaming, niet gehinderd door enige kennis of ervaring terzake: "Belachelijk, een middel om zonder moeite uw initiële probleem op te lossen? Schande! Je moet afzien!! Waar is de wereld naartoe! " :laugh:
Brugada zetelt sinds kort in partijbestuur open VLD
Die man is maw de weg een beetje kwijt.

Alle gekheid op een stokje maar omdat het voor beperkte groep nodig is moet je het toch niet voor al die luiaards terugbetalen?
Anders wil ik ook terugbetaling van mijn fietsen en wielertenues

Hoe draag je bij door louter aandelen van een ander over te kopen en bij te houden tot ze meer waard zijn?
Ik ben daarin van mening veranderd door @Karton
Zonder secundaire markt is er geen IPO markt of zijn er geen publieke aandelenuitgiftes.
En die zorgen voor kapitaal.

Case in point: de warrant uitgifte van Oxy in juni 2020, die zorgde voor toekomstige liquiditeit.

Da’s exact hetzelfde als dat je niet bijdraagt tot de klimaatverandering door aandelen te kopen in een oliebedrijf.
Je draagt ook niet bij tot klimaatverandering, zelfs al zou je Oxy persoonlijk een lening geven om een olieput te boren.

Zonder carbon capture zou je eveneens balls deep in Oxy zitten om u daarna door Paris Hilton een cocktail te laten inschenken op het strand. Het geeft alleen een beter gevoel dat de bron van uw vermogen ook met carbon capture bezig is.
Dat klopt als een bus.
Ik investeer om er meer geld uit te krijgen.
Het is wel mooi dat ik persoonlijk bijdraag tot de ontwikkeling van die technologie, zonder er noodzakelijk geld bij in te schieten.

Budget voor structurele klimaatoplossingen moet gealloceerd worden door de maatschappij (= de politiek).
Hint: zakken geld te vinden in erfbelasting, vermogensbelasting, etc. (wat tegen mijn eigen kar is)

Hoe draag je bij door louter aandelen van een ander over te kopen en bij te houden tot ze meer waard zijn? Da’s exact hetzelfde als dat je niet bijdraagt tot de klimaatverandering door aandelen te kopen in een oliebedrijf (discussie van een hele tijd terug in dit topic). Oxy een goedkope lening geven met het oog op het investeren in die carbon capture is iets anders.

Ethiek is een zwaktebod. Trouwens, welke aandelen heb jij in port? Het kapitalisme is wat het is: Jef gaat werken, bedrijf maakt winst door arbeid van Jef, betaald Jef zo weinig mogelijk en de winst gaat naar de aandeelhouders. Wat is daar ethisch aan?

Budget voor structurele klimaatoplossingen moet gealloceerd worden door de maatschappij (= de politiek).
Hint: zakken geld te vinden in erfbelasting, vermogensbelasting, etc. (wat tegen mijn eigen kar is)
Jij zal die belastingen proberen te ontwijken zodat de overheid niet aan uw geld geraakt (en dat zou iedereen doen).
Er is erfbelasting. En er was een ´vermogensbelasting': er was een speculatietaks, er was een effectentaks: blijf niets van over.

@JanusDR : al wat meer duidelijkheid van uw potentiële banktip of nog onzeker? ben wel benieuwd wat voor bank het gaat zijn aangezien die aandelen illiquide waren?

Ethiek is een zwaktebod. Trouwens, welke aandelen heb jij in port? Het kapitalisme is wat het is: Jef gaat werken, bedrijf maakt winst door arbeid van Jef, betaald Jef zo weinig mogelijk en de winst gaat naar de aandeelhouders. Wat is daar ethisch aan?
Uw voortdurend off-topic finance-freudianisme hoef ik niet, dus ik beperk me tot de eerste vraag. Nu enkel Oxy, na verkopen dit jaar van UBS, FCNCA, VTS en opportunistische korte winstname op NN Group, KBC Ancora en Ageas.

Jij zal die belastingen proberen te ontwijken zodat de overheid niet aan uw geld geraakt (en dat zou iedereen doen).
Er is erfbelasting. En er was een ´vermogensbelasting': er was een speculatietaks, er was een effectentaks: blijf niets van over.
Indien goed opgesteld, is daar geen ontsnappen aan, zelfs al is het enkel Belgisch. (beter Europees uiteraard).
Als je écht interesse hebt (ik ga het hier niet allemaal meer typen, is ook wat off-topic): zoek 'janusdr' 'erfbelasting' of 'vermogensbelasting'.
@JanusDR : al wat meer duidelijkheid van uw potentiële banktip of nog onzeker? ben wel benieuwd wat voor bank het gaat zijn aangezien die aandelen illiquide waren?
Als ik het gekocht heb, zal ik het wel op het forum zetten.
neen, plaats genoeg evenwel!
Met de winsten van APA van vorig jaar 🥳

Uw voortdurend off-topic finance-freudianisme hoef ik niet, dus ik beperk me tot de eerste vraag. Nu enkel Oxy, na verkopen dit jaar van UBS, FCNCA, VTS en opportunistische korte winstname op NN Group, KBC Ancora en Ageas.
Jij zegt : Zonder carbon capture zou je eveneens balls deep in Oxy zitten om u daarna door Paris Hilton een cocktail te laten inschenken op het strand. Het geeft alleen een beter gevoel dat de bron van uw vermogen ook met carbon capture bezig is.'

Wie is er freudiaans bezig? 'Het geeft alleen een beter gevoel....:oi22:

En als je van de duivel spreekt: Vandaag in de FT:

Top EU energy official says US gas will be needed for decades​

"Europe will have to rely on US fossil fuels for decades to come as it races to diversify from Russian natural gas and scale up its renewables sector to boost energy security."

Oxy produceert ook veel gas/LNG.
Dus naast meehelpen aan een klimaatoplossing, zorg ik persoonlijk ook mee voor de energietransitie én energieveiligheid in Europa.

Ik ga mij bijna gaan inschrijven voor de 'ethisch belegger van het jaar' wedstrijd denk ik.

Terug
Bovenaan