Kleine Beursfeiten

Pffffft eerder deze week een klein bedrag in Biosenic gestoken na het eerste goede nieuws in lange tijd. Gekocht aan 0,045 en verkocht aan 0,055 toen ik het te snel vond gaan.

Vandaag 0,185.

Kon mijn eerste echte voltreffer ooit zijn, maar winst is winst zeker :p

Laatst bewerkt:
Pffffft eerder deze week een klein bedrag in Biosenic gestoken na het eerste goede nieuws in lange tijd. Gekocht aan 0,045 en verkocht aan 0,55 toen ik het te snel vond gaan.

Vandaag 0,185.

Ik denk dat er een 0 ontbreekt voor de 55? Anders houdt het niet echt steek:p

Pffffft eerder deze week een klein bedrag in Biosenic gestoken na het eerste goede nieuws in lange tijd. Gekocht aan 0,045 en verkocht aan 0,55 toen ik het te snel vond gaan.

Vandaag 0,185.

"Had ik" & "Als" ben je niets mee. In handsight is het altijd gemakkelijk.
Belangrijker is te evalueren of je de juiste beslissing genomen hebt op basis van de informatie die je toen (op de moment van je aankoop of verkoop) beschikbaar had.

"Had ik" & "Als" ben je niets mee. In handsight is het altijd gemakkelijk.
Belangrijker is te evalueren of je de juiste beslissing genomen hebt op basis van de informatie die je toen (op de moment van je aankoop of verkoop) beschikbaar had.
Heeft hier eerlijk gezegd niks met de juiste beslissing te maken, was gewoon een lotto ticketje en te vroeg verkocht :p

Deze quotes zijn van maart 2021, LVMH stond aan 523€, "pokkeduur" toen blijkbaar.

Momenteel aan 793€. +51% op bijna 2j & een leuk dividend van 1.5% yield momenteel.

Verder voorspelt Bain & Co momenteel de totale luxury markt van 353 miljard EUR. In 2030 zou dit groeien tot conservatief 540 miljard EUR, dus nog eens groei van 60% van de totale markt. Doe ermee wat je wilt ;)

Groei hoeft niet allemaal van tech & oil te zijn hé jongens.
Dat bedrijf is al jaren zijn omzet aan dubbele cijfers aan't laten groeien, met een korte covidbreak daartussen. Met een winstmarge om u tegen te zeggen.
Momenteel is de prijs misschien (te) sterk gestegen, maar de winst is tussen 2018 en nu verdubbeld en er is nog lang geen sprake van een slowdown in die fundamentals. Als je ze nu te duur vindt, hou ze dan tenminste op je watchlist.
Intussen eindelijk nog eens een correctie in het LVMH aandeel!
-20% sinds de ATH van 904 EUR, noteert nu 727 EUR.
Richemont zelfs bijna -30% sinds de top.

Kwantitatief is het nog steeds niet super"goedkoop", maar dat is het de voorbije 10 jaar nooit geweest. En bovendien zijn dat typisch kwaliteitsnamen die je jaren of zelfs decennia in portefeuille houdt zonder omkijken.
Het begint stilletjes aan te jeuken om een starterpositie in te nemen.

I

Kwantitatief is het nog steeds niet super"goedkoop", maar dat is het de voorbije 10 jaar nooit geweest. En bovendien zijn dat typisch kwaliteitsnamen die je jaren of zelfs decennia in portefeuille houdt zonder omkijken.
Het begint stilletjes aan te jeuken om een starterpositie in te nemen.
Er zijn zoveel aandelen die hier gepost worden waar het bij zovelen begint te jeuken om een positie in te nemen.
Maar als je dan kijkt naar het resultaat van al die 'toptips' dan zal het toch maar een pover rendement zijn.
Als je uitgaat van 7-8% rendement op jaarbasis en daar de inflatie van aftrekt dan blijft er ook zoveel niet over.

Dus dan vraag ik mij af: zit al dat geld dan bij die zeer grote jongens (hedgefunds en dergelijke) die met een paar procentjes rendement hun zakken aan het vullen zijn?

Er zijn zoveel aandelen die hier gepost worden waar het bij zovelen begint te jeuken om een positie in te nemen.
Maar als je dan kijkt naar het resultaat van al die 'toptips' dan zal het toch maar een pover rendement zijn.
Als je uitgaat van 7-8% rendement op jaarbasis en daar de inflatie van aftrekt dan blijft er ook zoveel niet over.

Dus dan vraag ik mij af: zit al dat geld dan bij die zeer grote jongens (hedgefunds en dergelijke) die met een paar procentjes rendement hun zakken aan het vullen zijn?
hoezo 7-8% rendement op jaarbasis? dan pak ik wel ETF op S&P500 hoor...

hier ytd +20%, da's wel iets meer dan 7-8% :biglaugh: (en als je vol in tech zat vorig jaar in december dan heb je nu mss al +40% of meer?)

hier ytd +20%, da's wel iets meer dan 7-8% :biglaugh: (en als je vol in tech zat vorig jaar in december dan heb je nu mss al +40% of meer?)
Ik heb het idd over s&p rendement dus over gemiddelden...de kleine belegger dus. Dat beursgeld is niet vd grote massa...

Algemeen gezien vind ik 8% CAGR eigenlijk nog niet zo slecht. Begrijp me niet verkeerd: we hopen allemaal op +10%, maar het is niet dat 8% peanuts is zoals Brt impliceert.
Vanaf het huidig niveau ga ik er niet vanuit dat de SPY dat haalt over de komende 10 jaar...

Algemeen gezien vind ik 8% CAGR eigenlijk nog niet zo slecht. Begrijp me niet verkeerd: we hopen allemaal op +10%, maar het is niet dat 8% peanuts is zoals Brt impliceert.
Vanaf het huidig niveau ga ik er niet vanuit dat de SPY dat haalt over de komende 10 jaar...
Ik zeg niet dat dat peanuts is maar de opbrengst van 8* is in absolute bedragen een klein bedrag in vergelijking met het totale beurskapitaal... Dus waar zitten al die miljarden dan?

Ik zeg niet dat dat peanuts is maar de opbrengst van 8* is in absolute bedragen een klein bedrag in vergelijking met het totale beurskapitaal... Dus waar zitten al die miljarden dan?

Als je kijkt naar deze grafiek van global stocks market cap, ging de evolutie in 2004 - 2020 aan 6% per jaar, nog niet gecorrigeerd voor inflatie. Met de piek van de laatste 1-2 jaar zal er weer een schep bij gekomen zijn (160 triljoen tegenover 100 in 2020), zodat je eerder aan 9% per jaar komt. Dus dat ligt toch goed in lijn met die 8% CAGR?

https://www.conseq.sk/aktuality/new...at-a-new-all-time-high-of-usd-90-1-trillion-1

Of naar welke informatie / data kijk jij waar je een veel grotere groei in totaal beurskapitaal ziet op langere termijn?

Als je kijkt naar deze grafiek van global stocks market cap, ging de evolutie in 2004 - 2020 aan 6% per jaar, nog niet gecorrigeerd voor inflatie. Met de piek van de laatste 1-2 jaar zal er weer een schep bij gekomen zijn (160 triljoen tegenover 100 in 2020), zodat je eerder aan 9% per jaar komt. Dus dat ligt toch goed in lijn met die 8% CAGR?

https://www.conseq.sk/aktuality/news/chart-of-the-week-–-global-stocks-market-cap-at-a-new-all-time-high-of-usd-90-1-trillion-1

Of naar welke informatie / data kijk jij waar je een veel grotere groei in totaal beurskapitaal ziet op langere termijn?
Niet perse de groei, maar al die triljoenen zijn toch niet van de kleine belegger?

En market cap is toch niks zeggend?

Dat is niet dat iemand die cash ooit op tafel heeft moeten leggen.
Natuurlijk niet, maar met een 'bankkaart' kan je wel het geld 'afhalen'. We zijn toch niet aan het beleggen met fictief geld...Of is die marketcap fictief?

Niet perse de groei, maar al die triljoenen zijn toch niet van de kleine belegger?

Vergeet niet dat veel grote pensioenenfondsen, hedge funds e.d. ook beleggen.

En market cap is in die zin fictief dat al die aandelen nooit tegelijk verkocht worden en omgezet in cash - als dat gebeurt, crasht de beurs en zakken de koersen in elkaar als een pudding.

Vergeet niet dat veel grote pensioenenfondsen, hedge funds e.d. ook beleggen.

En market cap is in die zin fictief dat al die aandelen nooit tegelijk verkocht worden en omgezet in cash - als dat gebeurt, crasht de beurs en zakken de koersen in elkaar als een pudding.
Die fluctuaties in share price zijn toch niet van de pensioenfondsen die aan het traden zijn, en toch ook niet van de kleine belegger?

Die fluctuaties in share price zijn toch niet van de pensioenfondsen die aan het traden zijn, en toch ook niet van de kleine belegger?

Eigenlijk maakt het niet uit wie er op dat moment koopt & verkoopt, de laatste prijs van zo'n transactie bepaalt de aandelenprijs. Bij aandelen die veel verhandeld worden, zijn die fluctuaties in share price over het algemeen klein en de volumes relatief groot. Maar bv. bij goed nieuws kopen er zoveel mensen, fondsen, etc. op korte tijd bij dat die kleine stapjes in prijs toch X% kunnen maken op een dag tijd.

Bij aandelen die veel minder verhandeld worden, zie je vaker grotere sprongen en kleine volumes. In extreme gevallen spreek je over een paar €1000 per dag die verhandeld worden, waarbij de prijs van de laatste transactie op dat moment de market cap van heel dat bedrijf en alle aandelen van dat bedrijf op de beurs bepaalt.

Eigenlijk maakt het niet uit wie er op dat moment koopt & verkoopt, de laatste prijs van zo'n transactie bepaalt de aandelenprijs.
Het maakt idd niet uit maar ik probeer te weten te komen wie dan koopt en verkoopt. Die fluctuaties zijn er iedere dag, zelfs zonder 'nieuws' en dat zijn miljarden dollars.

Het maakt idd niet uit maar ik probeer te weten te komen wie dan koopt en verkoopt. Die fluctuaties zijn er iedere dag, zelfs zonder 'nieuws' en dat zijn miljarden dollars.

Veel trading gebeurt ook op minimale schommelingen door algoritmes, ooit eens gelezen dat die aandelen maar een kwestie van minuten lang bij houden en na minimale stijging weer verkopen.
En daarnaast moeten al die duizenden en duizenden fondsbeheerders ook iets doen hé :p

Terug
Bovenaan