Kleine Beursfeiten

Cege: ik heb jaren geleden nog gewerkt aan een DNA sequentie concept voor PacBio. Gebruiken ze DNA sequentie vandaag ergens in of heeft dat nog geen commerciële doeleinden? Als ik het goed begreep ging dat 6j geleden al naar mid-volume production.
"Gebruiken ze DNA sequentie ergens in", kan dat wat specifieker?
Hun hele business draait rond het (grootschalig, snel, goedkoop, accuraat, ...) bepalen van DNA sequenties.

Ik ken niets van hun business, wist niet dat men kanker cellen enz tegenwoordig al opspoorde via dna sequentie.
Het ging specifiek over het produceren van de technologie via 8" SEMI processen.

Herinner me vooral wat een gekloot het was om dat gemaakt te krijgen op low volume production.

Ik peins dat ik er eentje heb gevonden:

SandRidge Energy, Inc. (SD)​

Smallcap, geen schulden, lage waardering, teveel cash.

@JanusDR : Bekijk dit is, wat mis ik?

Ik vind AMR interessanter, die staan +/- aan gelijke P/E, hebben geen schuld en steken al hun FCF in buybacks ipv dividend, voordeliger voor ons belgen.

Je hebt toch stilaan wat rentevrees?
Ja, maar moest ik de afgelopen 2 jaar mijn aandelenkeuzes laten afhangen hebben van macrovoorspellingen, dan had ik ongeveer 35% minder in portefeuille.

Ik heb begin 2022 eens een week zonder aandelen gezeten en 100% in 6m UST's omdat ik Oxy verkocht had aan 39, want ik was zeker dat rentevoeten sterk gingen stijgen en dat Rusland Oekraïne ging binnenvallen.
'Dat kon toch niet anders dan negatief zijn voor de economie'.

Paar dagen later Oxy al teruggekocht aan 41 omdat ik Buffett zijn geschiedenis en advies goed herinnerde, nl. geen ondergewaardeerde aandelen laten liggen wegens macrovoorspellingen.

En godzijdank, of ik was een maand later de 50% stijging mislopen. (Ook al was ik juist ivm rente en oorlog, en gingen beurzen in 2022 -20%).

Dus ga ik dat nu opnieuw niet doen met UBS, ook al is het verleidelijk.

Ook naar AMR (alpha metallurgical resources) zitten kijken, smallcap thermal coal producent.

Noteert aan +- 1,5 keer de winst :oink:

Ik had een potentieel kooptarget op 125, maar ziet er niet naar uit dat ik dat ga krijgen.

Ik vind AMR interessanter, die staan +/- aan gelijke P/E, hebben geen schuld en steken al hun FCF in buybacks ipv dividend, voordeliger voor ons belgen.
Moh, Alpha Metallurgical resources, een oude bekende van mij ;-)

AMR helaas slechts tot aan 131 geraakt een paar maanden geleden.

Ondertussen +60% :-(

Ja, maar moest ik de afgelopen 2 jaar mijn aandelenkeuzes laten afhangen hebben van macrovoorspellingen, dan had ik ongeveer 35% minder in portefeuille.

Ik heb begin 2022 eens een week zonder aandelen gezeten en 100% in 6m UST's omdat ik Oxy verkocht had aan 39, want ik was zeker dat rentevoeten sterk gingen stijgen en dat Rusland Oekraïne ging binnenvallen.
'Dat kon toch niet anders dan negatief zijn voor de economie'.

Paar dagen later Oxy al teruggekocht aan 41 omdat ik Buffett zijn geschiedenis en advies goed herinnerde, nl. geen ondergewaardeerde aandelen laten liggen wegens macrovoorspellingen.

En godzijdank, of ik was een maand later de 50% stijging mislopen. (Ook al was ik juist ivm rente en oorlog, en gingen beurzen in 2022 -20%).

Dus ga ik dat nu opnieuw niet doen met UBS, ook al is het verleidelijk.
Is OXY uw eerste aandeel met >+100%?
Of vroeger nog gehad?

BRK.

Ik had BRK en BAC ook begin 2022, toen verkocht om meer oxy aan 28 of zoiets te kopen, omdat de onderwaardering toen echt wel compleet te geschift werd.

Oxy is niet 100% aangezien ik margin heb, er is ook nog UBS en NVO momenteel.
3 sectoren, wat een spreiding ;-)

En nog 20% in een fonds dat ik niet zelf beheer, kwestie van mij tegen een noodlot te vrijwaren.
Ik bedoel >100% meerwaarde of winst.

Moh, Alpha Metallurgical resources, een oude bekende van mij ;-)

AMR helaas slechts tot aan 131 geraakt een paar maanden geleden.

Ondertussen +60% :-(
Jup, 100 bagger sinds 2020...

Maar dat wilt niet zeggen dat het nu niet aantrekkelijk is. Sure UBS heeft nog wat ruimte maar zal een tijdje duren eer dit zichtbaar is.

Wat ik eens zou willen weten: hoeveel % van jullie portefeuille was UBS eigenlijk?
En FCNCA?
En hoeveel % index etf?

60% op UBS, al had ik wel reeds 25% aangekocht in oktober tegen 14,48. Daarna toch nog wat bijgestoken in maart en begin juli tegen 17,26 en 18,08. Eerste keer ooit dat ik zo gek gedaan heb, maar na de tip uit (voor mij) betrouwbare bron eind september, en zelf wat cijfers nagekeken te hebben en later Janus die hier overal UBS echo's verspreide, wou ik wel eens met mijn geld smijten tot eind augustus.

Niet over te klagen.

60% op UBS, al had ik wel reeds 25% aangekocht in oktober tegen 14,48. Daarna toch nog wat bijgestoken in maart en begin juli tegen 17,26 en 18,08. Eerste keer ooit dat ik zo gek gedaan heb, maar na de tip uit (voor mij) betrouwbare bron eind september, en zelf wat cijfers nagekeken te hebben en later Janus die hier overal UBS echo's verspreide, wou ik wel eens met mijn geld smijten tot eind augustus.

Niet over te klagen.
Hoevee % van totaal vermogen?

Ik ga een starter kopen in PARA, dwingt mij er wat meer werk in te steken. Buffet is beginnen kopen aan 37$, staat aan 13.7$ dus er is ruimte. :)
Consolidatie in die sector lijkt het waarschijnlijkst...

Ik ga een starter kopen in PARA, dwingt mij er wat meer werk in te steken. Buffet is beginnen kopen aan 37$, staat aan 13.7$ dus er is ruimte. :)
Consolidatie in die sector lijkt het waarschijnlijkst...
Ik zit er al jaren in (ben niet gaan checken maar ik schat minstens 6 of 7 jaar nog voor de hereniging met CBS) voor diezelfde reden. Grote fout…
Bezint voor ge eraan begint zou ik zeggen.

Die hele US mediasector is niet alleen enorm moeilijk te voorspellen met het opkomen (en nu matuur worden) van verlieslatende streaming diensten en de aftakeling van het heel winstgevend kabelmodel.
Maar Paramount zit als relatief grote speler (broadcast en studio’s) ook met 2 andere problemen als m&a play:
-National Amsuments (Shari Redstone) controleert de boel via voting rights majority. Bedrijf kan niet verkocht worden zonder haar goedkeuring, hoewel haar economisch belang best klein is.
-Disney (ABC) en Comcast (NBC) kunnen wegens anti trust in hun huidige vorm Paramount al zeker niet overnemen. Warner Bros Discovery is highly levered na de AT&T spinoff. Het Frankenstein monster dat Amazon is, krijgt al genoeg anti trust heat en heeft bovendien MGM gekocht. Blijven over: Apple en Netflix. Geen van beiden gekend om grote overnames te doen. Misschien ook nog Sony, maar lijkt vergezocht aangezien ze geen streamer willen zijn.
De enige manier waarop Paramount overgenomen wordt, is dus 1) een complete ontmanteling van Paramount zodat oa. CBS networks geen deel uitmaken van de deal of 2) een Warner Bros die een pak schulden heeft afbetaald binnen x jaar.

Als long time aandeelhouder snap ik niet wat Buffett hieirn ziet. Misschien een soort sum of the parts scenario als Paramount wordt ontmanteld. Maar dat gaat niet op 1, 2, 3.
Zelf wil ik liefst dit jaar uit die sector stappen (Paramount, Warner Bros, Lions Gate), maar is psychologisch moeilijk gezien de zware verliezen (en het feit dat Berkshire long is helpt niet om de trekker over te halen)

En toch niet uitgestapt in de covid rally?
Dat wel. Stukken verkocht in de 50, 60 en 70 als ik me goed herinner. Maar daarna rond 40ish terug ingestapt. Sindsdien is de business alleen maar verslechterd.
Edit: ben eens gaan terugkijken in mailbox. Blijkbaar nog een mooi pakketje verkocht (uitverkocht) rond $83,9. Echtr streaming mania toen.

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van een andere post, botste ik op deze zotte sequentie in die dagen:

Stap 1: Een BG'er wil eind 2021 aandelen kopen, waarvan iets ervarener BG'ers van kilometers ver zien dat het waardeloos is:
Nog een order klaargezet voor maandag, nog 3500 steinhoff bijkopen...

Stap 2. BG'ers proberen de speculant uit te leggen dat zijn redenering verkeerd is.
Concreet: @xxxracexxx dacht dat 'een doorstart' betekent dat de huidige aandeelhouders nog mee delen in de toekomstige winst.
Terwijl in dat geval quasi altijd de obligatiehouders het bedrijf overnemen, en de aandeelhouders (bijna) niets krijgen.
Waarom al dat Steinhoff gedoe?
Lijkt mij een bedrijf dat elk moment faillissement zal verklaren.
Lees je dan maar wat bij.
...
Als die mooi uitdraaien is het een gezond en goed draaiend bedrijf met mooie omzet en zelfs dividend in de toekomst!
In mijn ervaring van de laatste paar jaar, over verschillende activaklassen heen:

Als iemand zegt: "je zou je beter wat inlezen" , dan is er zowat 100% kans dat die zijn investering naar 0 gaat.
xrace , wat @Nesjamag wil zeggen is dat de huidige aandelen 0 (nul) waard zijn, en als er een eventueel gezond bedrijf zou uit komen, dat de winst daarvan voor de huidige schuldeisers zal zijn.
Logisch ook aangezien deze momenteel gigantische kredietverliezen op hun leningen hebben.

De huidige aandeelhouders krijgen, zoals in 99% van dergelijke faillissementsherstructureringen, niets.

Stap 3: de BG'er stelt een extra vraag, waaruit blijkt dat hij de situatie inderdaad totaal verkeerd interpreteert en zich er niet van bewust is dat het aandeel 0 waard is.
Maar als de schuldeisers akkoord gaan met een doorstart om zo meer er uit te kunnen halen is toch goed voor de waarde van het aandeel? Het aandeel stijgt dan toch?

Stap 4: anderen leggen nogmaals uit waarom de redenering zwart op wit en factueel fout is:
Situatie uit de cijfers lijkt vrij duidelijk.
Schuldeisers zijn fucked. Bedrijf is niet solvabel. Bedrijf kan verre van de schulden afbetalen. Als alles geliquideerd wordt krijgen ze mss 30% van hun geld terug..

Enige uitweg lijkt gewoon schulden omzetten naar equity (mogelijk preferred shares) om die interest expense op te lossen en hopen dat het bedrijf vrij normaal wordt. (=huidige aandeelhouders krijgen 0)

Stap 5: Geen enkele repliek meer van de BG'er.
Dit is echter de daaropvolgende post in april 2022:
Vandaag nog een plukje Steinhoff bijgekocht op 0,15. Zijn koopjes te doen 😎

Stap 6: het aandeel crasht.
Bepaalde BG'ers zijn stomverbaasd:
Onvoorspelbare wending waardoor mijn broek kortstondig even naar beneden gleed van verbazing:

Steinhoff vandaag -65%, aandeel staat op 0,03 euro.
Waarschijnlijk schiet er voor aandeelhouders 0 euro over, de obligatiehouders nemen het bedrijf over.

Wat echter opzienbarender is: ook de BG'er zélf is stomverbaasd.
Hij vraagt nogmaals hoe dit komt, en herhaalt zijn redeneerfout waarop hij bij aankoop nochtans door meerdere BG'ers werd gewezen.
Vermeldt ook terloops dat hij 'te weinig kent van de materie'.
Is dan daarbovenop werkelijk "benieuwd hoe dit in de toekomst zal evolueren": :thinking:
Was inderdaad verschieten. Benieuwd hoe die in de toekomst gaat evolueren...
De schuldeisers worden de grootste aandeelhouders, hebben die er dan zelf geen baat bij dat het verder een gezond bedrijf wordt (ken te weinig van de hele materie, dus kan totaal fout zijn)?

Stap 7: aandeel staat op 0.

Laatst bewerkt:
Mooie samenvatting 👌😁

Altijd al een alles of niet aandeel geweest, beetje zoals een kraslot.
Was ook met wat 'fuck you' (iets dat je niet kan schelen als het weg zou zijn) geld, idem met wat in crypto zit.

Terug
Bovenaan