Kleine Beursfeiten

Benieuwd naar het waarom...? :)

Aantal elementen.
-In een ver verleden nog bank- en financiewezen gekregen op unif. Dus ik ken de basis, maar niet genoeg om jouw analyse te kunnen verifiëren.
-Vermogen is ongeveer 50% vastgoed (de gezinswoning), 12.5% ETF, 12.5% individuele aandelen en 25% cash. Waarbij de cash tegen een traag tempo naar de beurs wordt versleept. Cash zal ook wel wat slinken door nakende verbouwingen.

Dus de conclusie is eigenlijk gewoon: risico-avers. Zal geen populaire invalshoek zijn op dit deel van het forum, I know :tongue:

Aantal elementen.
-In een ver verleden nog bank- en financiewezen gekregen op unif. Dus ik ken de basis, maar niet genoeg om jouw analyse te kunnen verifiëren.
-Vermogen is ongeveer 50% vastgoed (de gezinswoning), 12.5% ETF, 12.5% individuele aandelen en 25% cash. Waarbij de cash tegen een traag tempo naar de beurs wordt versleept. Cash zal ook wel wat slinken door nakende verbouwingen.

Dus de conclusie is eigenlijk gewoon: risico-avers. Zal geen populaire invalshoek zijn op dit deel van het forum, I know :tongue:
Dat was ook hetgeen mij tegengehouden heeft om @JanusDR zijn analyse spijtig genoeg niet te volgen.

Aantal elementen.

25% belegd vermogen vs. 25% cash lijkt me toch al niet slecht, zeker met verbouwingen in het vooruitzicht?

Trouwens herkenbare verdeling, daar zat ik ook ongeveer voor de verbouwingen. Nu ~60% vastgoed (woning), 11% ETF, 12% aandelen (langzaam aan het omzetten in meer ETF's), 12% cash wat naar de normen van deze topic waarschijnlijk nog heel risico-avers is :)
En voor wie dit optelt, er ontbreekt inderdaad nog ~5%, dat zit helaas in een groepsverzekering waar ik de komende 25 jaar niet aan kan.

PS ook helaas @JanusDR 's FCNCA analyse niet gevolgd. Wel +18% op mijn aandelen + ETF's in die periode, daar ben ik al heel tevreden mee.

Dat was ook hetgeen mij tegengehouden heeft om @JanusDR zijn analyse spijtig genoeg niet te volgen.

Ik ken er genoeg van om geen manifeste fouten in zijn analyse te zien, daarom dat ik ook beperkt heb ingekocht. Waar ik vooral mee zat is dat er misschien aspecten waren die Janus, en ik zeker, over het hoofd zouden gezien hebben.

Langs de andere kant is het natuurlijk ook zo dat voor de andere individuele aandelen die ik bezit, ik ook niet van elk bedrijf de hele boekhouding of alle aspecten van de business begrijp. Moest ik puur rationeel en compleet risico-avers handelen dan moet ik waarschijnlijk alles in een ETF stoppen. Maar dat is me te saai.

25% belegd vermogen vs. 25% cash lijkt me toch al niet slecht, zeker met verbouwingen in het vooruitzicht?

Tzijn wel geen gigantische verbouwingen. Enfin, denk dat we het komende jaar ergens tussen de 50-70K zullen investeren in het huis, dus zal wel een deuk maken in de cashpositie, maar tis ook geen totaalrenovatie van 250K. En die investeringen zullen de waarde van het vastgoed ook weer wat omhoogduwen (hoewel dat zeker geen 50-70K zal zijn. Ook hier weer: financieel gezien verbouw je meestal gewoon beter niet, maar je investeert ook deels in comfort en je 'goed voelen' in je eigen huis).

Denk dat het zelfs vrij algemeen is - geen idee hoeveel beleggers er, laat ons zeggen, meer dan 20% (van een behoorlijk deel van je vermogen- dus geen "speelgeld") in 1 aandeel plaatsen. Daarvoor moet je "echt goed" zijn - aangevuld met de nodige ervaring, wat roekeloos of gewoon durven, je volledig kunnen loskoppelen van enige vorm van emotie of mogelijkheid tot doemscenario, ... dat zijn niet meteen standaard eigenschappen zeg maar.

We mogen al blij zijn dat er fora zoals deze bestaan waar mensen bereid zijn hun inzichten en meningen te delen, en dat op een redelijke deftige wijze - andere fora kunnen hier een voorbeeld aannemen. Dat geld trouwens niet voor enkel het beurstopic.

@JanusDR moet trouwens opletten, elke dag durums en freeway cola ... wat meer spreiding is mss wel aan te bevelen

Ik ken er genoeg van om geen manifeste fouten in zijn analyse te zien, daarom dat ik ook beperkt heb ingekocht. Waar ik vooral mee zat is dat er misschien aspecten waren die Janus, en ik zeker, over het hoofd zouden gezien hebben.

Langs de andere kant is het natuurlijk ook zo dat voor de andere individuele aandelen die ik bezit, ik ook niet van elk bedrijf de hele boekhouding of alle aspecten van de business begrijp. Moest ik puur rationeel en compleet risico-avers handelen dan moet ik waarschijnlijk alles in een ETF stoppen. Maar dat is me te saai.

Tzijn wel geen gigantische verbouwingen. Enfin, denk dat we het komende jaar ergens tussen de 50-70K zullen investeren in het huis, dus zal wel een deuk maken in de cashpositie, maar tis ook geen totaalrenovatie van 250K. En die investeringen zullen de waarde van het vastgoed ook weer wat omhoogduwen (hoewel dat zeker geen 50-70K zal zijn. Ook hier weer: financieel gezien verbouw je meestal gewoon beter niet, maar je investeert ook deels in comfort en je 'goed voelen' in je eigen huis).
Akkoord hoor maar hoe goed @JanusDR het ook bedoeld (en trouwens ook wel goed is in zijn analyse's) blijft het voor mij een nobele onbekende die iets zegt op internet. En dan doe ik liever zelf mij onderzoek op mijn tempo, als er dan toch geld verloren wordt weet ik tenminste aan wie het ligt. Maar imo blijft het wel leuk dat men zulke zaken post, omdat het gewoon ook ervoor zorgt dat je bepaalde zaken bekijkt die je anders niet zou bekijken.

Denk dat het zelfs vrij algemeen is - geen idee hoeveel beleggers er, laat ons zeggen, meer dan 20% (van een behoorlijk deel van je vermogen- dus geen "speelgeld") in 1 aandeel plaatsen. Daarvoor moet je "echt goed" zijn - aangevuld met de nodige ervaring, wat roekeloos of gewoon durven, je volledig kunnen loskoppelen van enige vorm van emotie of mogelijkheid tot doemscenario, ... dat zijn niet meteen standaard eigenschappen zeg maar.

We mogen al blij zijn dat er fora zoals deze bestaan waar mensen bereid zijn hun inzichten en meningen te delen, en dat op een redelijke deftige wijze - andere fora kunnen hier een voorbeeld aannemen. Dat geld trouwens niet voor enkel het beurstopic.

@JanusDR moet trouwens opletten, elke dag durums en freeway cola ... wat meer spreiding is mss wel aan te bevelen
Daar is zijn ozempic toch voor? :unsure:

Tnx @JanusDR

Akkoord hoor maar hoe goed @JanusDR het ook bedoeld (en trouwens ook wel goed is in zijn analyse's) blijft het voor mij een nobele onbekende die iets zegt op internet. En dan doe ik liever zelf mij onderzoek op mijn tempo, als er dan toch geld verloren wordt weet ik tenminste aan wie het ligt. Maar imo blijft het wel leuk dat men zulke zaken post, omdat het gewoon ook ervoor zorgt dat je bepaalde zaken bekijkt die je anders niet zou bekijken.

Denk dat Janus mij zou vervloeken als hij mijn portfolio ziet. Ik heb Shell (en ja, ik ben daar content van) en Cofinimmo (en nee, daar ben ik niet zo content van. Al doende leert men...), bijvoorbeeld.

Als jullie vermogen rekenen voor vastgoed, dan neem ik aan dat enkel het afbetaalde stuk telt of nemen jullie de volledige waarde van de woning?

Alleen afbetaalde stuk natuurlijk. Maar wel gebaseerd op de huidige waarde (waar ik ook geen zotte toeren voor doe om te berekenen: aankoopprijs + gemiddelde stijging woningen sinds aankoopdatum).
Maar over vermogen kan je blijven discussiëren. Ik heb hier een collectie in huis staan die wel wat waard is. Als je de tijd neemt om alles individueel te verkopen, zeer conservatief 200K. Maar dan ben je jaren bezig. Wil je morgen het geld hebben, dan zal ik wel een koper vinden voor 100K. Maar dat reken ik niet bij mijn vermogen.

Als jullie vermogen rekenen voor vastgoed, dan neem ik aan dat enkel het afbetaalde stuk telt of nemen jullie de volledige waarde van de woning?
Equity in het huis natuurlijk.
Het niet afbetaalde stuk meerekenen, is alsof ik mijn margin bij mijn vermogen zou tellen :)

Dat bedoel ik dus.

Velen zeggen hier 'ik ben niet gevolgd want ik begreep het niet genoeg'.
Maar al hun andere individuele aandelen zijn dan wel investeringsgewijs véél ingewikkelder en risicovoller...

Ik ben 100% zeker dat de eigenaars hier van KBC, ING, etc veel minder van die aandelen kunnen snappen dan dat ze ooit van FCNCA konden snappen.
Die Europese banken zijn veel ingewikkelder en risicovoller en minder transparante cijfers dan een eenvoudige straightforward bank zoals FCNCA.

'Maar ik heb een zichtrekening bij die bank' is een absoluut non argument.
Dat is zoals zeggen dat je iets van Berkshire hathaway kent omdat je cola drinkt.
12.5% individuele aandelen
En welke zijn die andere individuele aandelen? (Nu komt het... :p )

Als dat aandeel risicoloos is... (Buffett had bij momenten 50% van zijn net worth in 1 aandeel, en 40% van het portfolio van berkshire zoals met American Express vroeger en Apple nu)
Maar goed, daar kon je aan twijfelen natuurlijk.

Langs de andere kant: je hebt ageas, bac, aedifica etc. in portefeuille, daar ken je toch ook geen fluit van de markt?
Als je de balance sheet van bac of ageas kan begrijpen, dan is fcnca een kleutertuintje...

Alé, kortom wat ik wil zeggen is dat velen hier diversifiëren om te diversifiëren, maar dan index je beter.
Ofwel ken je er werkelijk genoeg van, en dan neem je grote posities als de kerstman zich aanbiedt.
Tenzij je 20 goede ideeën hebt, maar ik ken zo bijna niemand...

Laatst bewerkt:
Ik ben 100% zeker dat de eigenaars hier van KBC, ING, etc veel minder van die aandelen kunnen snappen dan dat ze ooit van FCNCA konden snappen.
Die Europese banken zijn veel ingewikkelder en risicovoller en minder transparante cijfers dan een eenvoudige straightforward bank zoals FCNCA.
Speelt natuurlijk ook mee dat je dat 'kent'. Niet dat je de boekhouding kent, maar wel dat je bekend bent met het merk, met de activiteiten die ze hebben. FCNCA is een buitenlandse bank waarmee je helemaal geen voeling hebt.

En welke zijn die andere individuele aandelen? (Nu komt het... :p )

COFB, KBCA, RSDA, COLR, VOW3, NFC, DIE, OXY, UBS

Zoals gezegd, enkele die je leuk gaat vinden en enkele waar je ongetwijfeld een sterke mening in de andere richting over hebt :tongue:

Ben je daar zelf blij mee? 🤔

En wat heeft de rest zoal ?
Ik heb inspiratie nodig voor iets nieuws. 🤓
Waarom zou ik daar niet blij mee zijn,
ING zit op +20 procent in 4 maand tijd
UBS +4.9 heb ik ook nog maar sinds @JanusDR dit aanbeveelde
Tesb iets meer dan 20 in een jaar of 3
NESTE: momenteel maar 17 procent meer had ik beter verkocht in 2021
QCOM: begin deze week een 20 procent, nog een kleine 10 over eind deze week
SBMO een 6.3 procent sinds begin dit jaar
8TRA had ik 28 procent op gehaald, mijn inleg er terug uit gehaald en nu met de resterende aandelen zit ik op 31 procent
OXY zal een 3 procent zijn maar heb ik ook nog maar een kleine maand.

Persoonlijke portfolio:

20% FFH
10% Nintendo
10% JOE
10% OXY
10% UBS calls
5% PCYO
5% MSGE
5% KKR
5% CPNG calls
20% Cash

Familie portfolio:
100% BRK

edit: in totaal is dit 50% van mijn kapitaal, andere helft zit in het huis.

Laatst bewerkt:
Gisteren trouwens conference call transcript van Oxy bekeken.

Om te antwoorden op:

Het is toch niet dat het bedrijf zelf meer aan het produceren is dan vroeger, of dat er grote investeringen gedaan zijn voor toekomstige productiestijgen, of dat er nieuwe veelbelovende olievelden zijn?
Productie gaat dus stijgen zonder corresponderende capex omdat het operationeel veel beter evolueert dan verwacht, ook volgend jaar.

En inventory stijgt zonder 1 euro uit te geven doordat ze nieuwe technieken toepassen die zorgen voor 150% inventory replacement de afgelopen jaren. (Dus voor iedere 1000 barrels die ze oppompen, vinden ze 1500 barrels extra)

Het is vooral dat laatste ook dat de markt negeert volgens mij.
Ik lees dat bijna nergens in de analyses.

Hun inventory is immers berekend op het feit dat ze in hun enhanced oil recovery activiteit tot 10% van de olie kunnen recupereren in die oude olievelden.
Vicki zegt dat ze nu met hun nieuwe extractietechnieken 18% en meer gaan kunnen oppompen.

Dat is dus bijna een verdubbeling.
Zomaar, voor niets.
En EOR is de helft van de Permian.

Goed ja, anyway, spreek mij niet van 'je had weeral geluk hé Janus' als plots blijkt dat de markt dit begint te valideren, zoals hier sommigen beweerden bij fcnca, ook al loopt het exact zoals ik ex ante uitschreef :sneaky:

Laatst bewerkt:
image.png

0.23% cash
Geen vastgoed

Terug
Bovenaan