Kleine Beursfeiten

Al nieuws? :) Of ging het hier over BTI?
Nee niet bti.

Aandeel is 50% omhoog sinds ik dat zei, terwijl de data die ik had wat tussen de 2 schommelt (niet duidelijk te zeggen of het veel beter dan verwacht gaat).

Ik blijf gewoon afwachten tot er een discrepantie tussen prijs en data is, wat nu (nog) niet het geval is.

Nee, ik kan nog niet zeggen over welk bedrijf het gaat :-)

Nee niet bti.

Aandeel is 50% omhoog sinds ik dat zei, terwijl de data die ik had wat tussen de 2 schommelt (niet duidelijk te zeggen of het veel beter dan verwacht gaat).

Ik blijf gewoon afwachten tot er een discrepantie tussen prijs en data is, wat nu (nog) niet het geval is.

Nee, ik kan nog niet zeggen over welk bedrijf het gaat :)
Toch ingezien hoe geweldig JOE is? ;)

Al zie ik daar nog steeds discrepantie.

In het kort:

J&J doet mee aan het spin off circus en heeft een paar maanden geleden een IPO gedaan van hun divisie die consumentenproducten maakt. Dat bedrijf staat nu op de beurs als Kenvue.

Je krijgt nu de optie om geen, een gedeelte of al jouw J&J aandelen om te ruilen voor Kenvue aandelen tegen een discount van 7 percent.
Heb ook die optie gekregen voor mijn J&J stock. Dus als ik het goed begrijp kan je op dag X je J&J aandelen omzetten naar Kenvue met discount van 7%, om die Kenvue aandelen op dag X+1 terug te verkopen en weer J&J aan te kopen => ongeveer 7% 'extra aandelen' (minus klein deeltje kosten)... (aangenomen dat de koers van zowel J&J als Kenvue niet teveel schommelt op 1 dag)? Of zie ik hier iets over het hoofd, eerste keer dat ik zo een omruil-optie van aandelen heb?

Belangrijkste is

- cheniere contract gaat van start vanaf midden 2023
- sapakara en Krabdagou zijn nu + 800 million barrels (“in place”), en de appraisal wells van Krabdagou 2 en 3 gaan deze nog aanvulllen. FID is zo goed als zeker een feit.
Er zit van Suriname nog niks in de koers nu, integendeel.

Mooie cc (q2) deze keer.
Suriname krijgt vorm: mega field met sapakara en Krabdagou en ook mogelijks incl Baja-1 van block 53. Één grote oilpool.

Bon, aangezien FCNCA op 1500 staat en >20B market cap, en dus de onderkant van mijn waardering bereikt heeft: tijd voor een post mortem.

Je moest het kopen onder de 1000, minimum met 20% van uw vermogen, resultaat: +50% op 3,3 maand tijd.

Graag gedaan, blij dat iedereen hier zijn vermogen met minimaal 10% verhoogd heeft op 3 maanden tijd, en ik heb die durum met feta en Freeway zero tegoed van meerdere beurstopic volgers hier!

Op naar de volgende :clap:

Ja ok, ik ging het eerst niet doen omdat anders bepaalde beunhazen er mee van konden profiteren, maar ik ben in een gulle bui en heb zelf toch al een max positie.

Het gaat over FCNCA (First Citizens Bankshares).
(ik had dit aandeel al ervoor, zoals hier op het forum vermeld, maar verkocht toen het initieel 50% steeg. Dan teruggekocht aan 980 toen ik besefte wat de werkelijke waarde was).

Zelfde principe als met UBS (die Credit Suisse voor een prikje kon overkopen), maar nog beter.
En veel veiliger.

- Waarom beter?
FCNCA kon de assets van Silicon Valley bank kopen aan 16B korting.
Met als kers op de taart dat ze de slechtere assets niet moesten overnemen.
FCNCA stond aan 8B market cap, en ze krijgen dus 16B cadeau.
Om het ruwweg te zeggen is dat dus zeker 20-25B waard. Het stond op moment van mijn tip aan 13B (nu 14,5B of zo).
UBS heeft 50B aan equity gekregen, terwijl ze een 75B market cap hebben.

- Waarom veiliger?
In tegenstelling tot UBS hebben ze wat kunnen cherry picken bij de assets.
In tegenstelling tot UBS die een global systemic bank moet overnemen, is het een veel eenvoudiger acquisitie, zonder veel culturele verschillen, en enkel regionale domestic business.
In tegenstelling tot UBS zijn er geen rechtszaken die onzekerheid creëren. (ook al hebben de klagers weinig om op te staan)
In tegenstelling tot UBS heeft het management TONNEN ervaring in het overnemen van failliete banken.
Meer nog, de CEO van FCNCA heeft de afgelopen 15 jaar niets anders gedaan dan 12 failliete banken overgenomen, perfect geïntegreerd, en zakken aandeelhouderswaarde gecreëerd.
Het integratierisico is dus bijna nul.

Kortom, daar waar UBS zeker 50% upside heeft, zijn er daar wat beslommeringen die de boel vertragen en onzekerheid creëren.
Bij FCNCA is er 50-70% upside, met quasi geen risico.

10 mei is het earnings date bij FCNCA.
15 mei komen de 13-F van de posities van de hedgefunds openbaar, waar volgens mij regelmatig FCNCA zal in voorkomen.

"koersdoel" dus 1500-1700.
Wanneer? Who knows.
Misschien binnen een maand als de markt het ook snel beseft, misschien binnen 2 jaar als er tussentijds nog wat recessiezever komt.

En misschien kan het binnenkort nog goedkoper gekocht worden als er nog wat regionale banken failliet gaan of kapitaal moeten ophalen, maar die kan ik niet voorspellen.
Voor hetzelfde geld staat het dan al aan 1300 ,en zakt het in die periode naar 1150 of zo, wat nog altijd duurder is dan vandaag.
En beschaam mij niet met posities van minder dan 20%, en indien succesvol verwacht ik van de volgers een durum met feta en een Freeway cola zero.
50-70% upside, is dat niet genoeg? :)

En zowat de veiligste bank ter wereld, want 35B 5y lening gekregen van de FDIC aan 3,5% (lager dan de US treasuries :laugh:) die gewoon puur in cash zit ter korte termijn reserve.
Én loss sharing van 50% boven bepaalde potentiële verliezen
Én een liquidity facility on demand van de FDIC die ze maar moeten vragen als ze ze nodig hebben.
Én geen enkele underwater investment security (long term obligaties die nu ferm gezakt zijn door de renteverhogingen, de oorzaak van het faillissement) moeten overnemen van Silicon Valley Bank.

Grappig dat hier mensen in BABA, Prosus, en allerhande speculatieve tech zitten rond te roeien, terwijl hier een
- kwantitatief (want puur assets-liabilities winst)
- en kwalitatief (want CEO is een overname beest met tonnen ervaring en succesvol trackrecord in éxact dit)
- en quasi risicoloos (want downside bank risico afgedekt)
koopje staat rond te dartelen voor uw neus.

Heb ook die optie gekregen voor mijn J&J stock. Dus als ik het goed begrijp kan je op dag X je J&J aandelen omzetten naar Kenvue met discount van 7%, om die Kenvue aandelen op dag X+1 terug te verkopen en weer J&J aan te kopen => ongeveer 7% 'extra aandelen' (minus klein deeltje kosten)... (aangenomen dat de koers van zowel J&J als Kenvue niet teveel schommelt op 1 dag)? Of zie ik hier iets over het hoofd, eerste keer dat ik zo een omruil-optie van aandelen heb?
Ik heb het niet in detail bekeken maar kan wel wat caveats bedenken.

- het is een discount tegenover drie handelsdagen (14-16 augustus)
- het is niet duidelijk wanneer die ruil gaat plaatsvinden
- vaak zit daar nog extra vertraging op tegen dat je broker dat effectief op je rekening zet
- in het slechtste geval ziet de Belgische overheid dat als een transactie met 30% RV (kans lijkt mij veel kleiner dan vroeger, maar toch een risico om in gedachten te houden)

Mijn enig olie aandeel, Petrobas, heeft ook haar Q2 resultaten.

Met het gereduceerd dividendbeleid en de lagere olieprijzen in Q2 slechts een dividend van 3.7% voor Q2.
Ook buyback van 1.12%. Hopelijk stijgt dit nog.

Ook met gereduceerde olieprijzen zakt de fcf yield naar 31% op basis van Q2.

Graag gedaan, blij dat iedereen hier zijn vermogen met minimaal 10% verhoogd heeft op 3 maanden tijd, en ik heb die durum met feta en Freeway zero tegoed van meerdere beurstopic volgers hier!

Freeway zero where Freeway zero is due.
Gekocht aan 1008 en verkocht aan 1495. Was wel maar een kleine positie van 5 stuks dus tis niet alsof het zo'n impact heeft op mijn vermogen, maar desondanks een leuke extra.

Gisteren wel op 3 cent na mijn order voor OXY niet gelift. Daarna nog 3.5% gestegen. Te druk om het deftig in de gaten te houden...en wou geen market order zetten bij opening.

Freeway zero where Freeway zero is due.
Gekocht aan 1008 en verkocht aan 1495. Was wel maar een kleine positie van 5 stuks dus tis niet alsof het zo'n impact heeft op mijn vermogen, maar desondanks een leuke extra.

Gisteren wel op 3 cent na mijn order voor OXY niet gelift. Daarna nog 3.5% gestegen. Te druk om het deftig in de gaten te houden...en wou geen market order zetten bij opening.
Desondanks het lage volume, wel mooi kunnen wachten met verkopen!

Terug
Bovenaan